Uusperhe ongelmia! Tai exä on hullu ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tiedä mistä saa apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tiedä mistä saa apua!

Vieras
Onko täällä ketään uusperheellistä! Meillä on reilu 4 vuotta eletty ja omalta osaltani vain kärsinyt. Miehen kaksi lasta käy meillä joka toinen vkonloppu + exän kaikki muut keksimät päivät, puolet kesälomista jne.. Samapa tuo, käykööt! Tämä exä on yksinhuoltaja/asuu avoliitossa uuden miehensä kanssa(en tiedä onko se oikeasti näin, vai asuuko vaan) Saa 3vuorotyöpalkkaa, lapsilisät yh korotuksineen (ellei se mies asu siellä virallisesti) ja sitten elatusmaksun kahdesta lapsestaan. On ryssinyt elämänsä kun erosi (ei kuitenkaan periaatteessa liity eroon mitenkään) ja sen myötä kerääntynyt n.30 000e velkaa perintään asti, joita nyt sitten makselee. Pojat kouluikäisiä ja varmasti kuluttaa.

Meillä tässä perheessä 3 lasta ja 2 aikuista. Ei mitenkään yli luksusta elämää eletä, perustarpeet kunnossa jne. Mutta eipä tässä yhden tuloilla pääse rikastumaankaan!

Kysymykseni onkin, Onko meidän/mieheni velvollisuus tässä tilanteessa mielestänne osallistua maksamaan poikiensa harrastuksia, koulumaksuja, menoja, vaatteita, lääkkeitä (joihin on vakuutus) jne..
Eikö se riitä että maksaa elatusmaksuja ja pojat saa meillä ruokaa yms niinkun muutkin? Lastenvalvoja on joskus 5 vuotta sitten kun mies asui yksin, sanonut että on velvollinen maksamaan n.400e pojista elatusta yhteensä. Nyt maksaa minimit, sekin kuitenkin 270euroa. Pitääkö meidän rahat riittää kaikkeen. Yksinhuoltajat (olen itsekkin ollut) saa paremmat lapsilisät jne.. Lapset olivat valittaneet kotona kun meillä kastuu sukat ja joutuu ulkoilla. Äiti ei VOI raahata heille kumisaappaita / asian mukaisia kenkiä/vaatteita mukana! Mun mielestä se on äidin tehtävä!

Mies ei jaksa tapella ja ex on hullu. :D olen siis yksin ongelmien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja köpö:
Mun mielestä on miehenkin asia osallistua lastensa elatukseen. SUN ongelma tää ei kuitenkaan ole.

Tätä mieltä minäkin ja tohon kumisaappaiden ja vaatteiden raahamiseen, niin kun lapset kerran ovat niinkin paljon teillä, niin eikö heille voi hommata kumppareita ja ulkoiluasut teille, joita ei tarttis raahata mihinkään..

Kuulostaapa tutulta. Jos elarit on laskettu miehesi nykyisistä tuloista, ei ole tarvetta laskettaa uudestaan. Miehesi maksaa siis elatusmaksun juurikin sen vuoksi, että osallistuu lastensa elatukseen, eli niistä rahoista (+äidin osuus + lapsilisä) maksetaan lasten eläminen, näin yksinkertaista se on. Ette maksa penniäkään enempää, ja turhaa lähteä hullun kanssa väittelemään ainakaan rahasta, se ei auta, voin kertoa.

Asia ei kuulu sulle yhtään tippaa.Mies ja exä hoitaa lastensa asiat just niinkuin parhaaksi näkee.
Voithan säkin mennä töihin niin teidän perheessä on kaks tienaavaa.
Koska lapset viettää teillä paljon aikaa ei liene mahdottomuus teidän ostaa sinne niille saappaita ja hanskoja.

Ei ole ideaalia lähteä ostamaan isän luokse omia kamppeita, koska lapset ovat vain joka toinen viikonloppu isän luona. Säänmukainen varustus pitäisi tulla kyllä äidin luota mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Asia ei kuulu sulle yhtään tippaa.Mies ja exä hoitaa lastensa asiat just niinkuin parhaaksi näkee.
Koska lapset viettää teillä paljon aikaa ei liene mahdottomuus teidän ostaa sinne niille saappaita ja hanskoja.

^^Täällä näitä hulluja muuten pyörii..=) =) ^^

tuota tuota, mun mielestä enemmän noita sun luetteloimiasi asioita painaa vaakakupissa sun oma asenne jossa selvästi on korjaamista.
sorry vaan.
Elatusmaksu jota miehesi maksaa lapsista ensinnäkin on surkea, jos siitä on mustaa valkoisella eli sopimus, se on kannaltanne hyvä koska muuten lapsi äiti voisi vaatia paljon enemmän.
Elatusmaksun jälkeen ei ole velvollisuutta kustantaa muuta elämää luonapidon lisäksi.
Isoista hankinnoista voivat sopia vanhemmat itse, velvollisuutta ei ole niin kauan kun sossusta ei muuta määrätä.
Itse laitan lapselle isän luoksi kaikki tarvittavat viikonlopun vaatteet, saappaatkin yms mitä säätiedotuksesta voi päätellä että tarvii ja olisi mukava jos te siellä päässä voisitte pitää ne hyväkuntoisina ja ne tulisivat yhtäpuhtaina ja ehjinä takaisin kun laitettu, osaatko huolehtia siitä lapsen isän kanssa? koskee kaikkea varustetta jota mukana.
Jos olet itse ollut yh, sinun pitäisi tietää että ne korotukset on yh-lisä lapsilisässä 36e per lapsi, aika hurja summa, eikö vain?
Itse olen joskus ollut yh myös joten siitä muistan.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
elatusmaksut pitäisi riittää välttämättömiin menoihin ja muihin voi osallistua oman harkinnan mukaan.

Tarkotettaskohan tällä vaikka jotain retkirahoja ja vastaavia, mitä kouluissa aika ajoin kerätään? Mun mielestä jokainen vanhempi maksaa näitä mukisematta, jos haluaa lapsensa osallistuvan.

Se "oma harkinta" loppuu yleensä siihen, kun uus nainen astuu kuvioihin. Tai viimeistään siihen, kun lapsia tulee tähän uuteen suhteeseen.
Ei pitäs ottaa sellasta miestä, jolla on jo elätettäviä, jos ei kestä sitä.

Siis jos ne on laskettu tulojen ja perhetilanteen mukaan, niin sillonhan se on siinä. Mutta jos on vaan määrätty se suma, eikä ole tehty laskelmaa, niin sehän kannattaa lasketuttaa ja anoa vapautusta tulojen riittämättömyyden perusteella.
Ja se, että tarviaako miehen muuta osallistua, on teidän harkinnassa.
Itse taistelen/taistelin samoista asioista, mutta nyt vaan luovutin, kun en jaksa ruinata likan isää lataamaan tytölle edes puheaikaa puhelimeen... Se kymppi kun on liikaa sijoittaa kerran kahdessa kuukaudessa elareitten lisäksi.

Elatusta maksetaan juuri siksi, että ei tarvitse "erikseen" mitään muuta ostella (lahjat ja muut hyvää hyvyyttä ostetut eri asia). Mieshän vois hakiessa aina lapsilleen sanoa, et kummarit ja muut tarpeelliset kamppeet mukaan! Jos ette osta omaan kotiinne varakamppeita...
Meillä tilanne oli/on se, että mieheni ex-vaimo ei laittais mukaan mitään...ja kaiken mahdollisen yrittää laittaa meidät maksamaan...Me emme jaksa riidellä, mutta periaatteessakaan emme maksa esim. parturikäyntejä (mikä on tällä hetkellä yrityksen kohteena)...
Eilen Dr. Philissä oli aikas hyvä aihe! Katsoiko kukaan?

Mulle ei ainakaan kukaan puhuisi tähän sävyyn. Meillä lähes vastaavanlainen tilanne. Mieheni on työtön ja asuu minun omistamassa asunnossa ja minä hänet elätän. Ja mielelläni sen teen mutta en elätä hänen lapsia enkä eksää joten kyllä asia myös minulle kuuluu. Minun rahapussillani ei kukaan eksä käy!

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
Asiahan kyllä kuuluu ap:kin, koska lapset vierailevat myös hänen huushollissaan.

ei ap ole velvollinen elättään näitä lapsia.

No enhän mä niin sanonutkaan.

no miks se asia sitten ap:lle kuuluis? lasten vanhempien välinen juttu.

On se kuulkaas osaltaan ap:n ongelma, kun yhteisessä taloudessa miehen kanssa ja hänen kanssaan yhteisiä lapsia.

Kyllä se vähän v**ttaa sponsoroida joka vuosi ulkomaanmatkoja (joihin exän on pakko päästä), ja samalla ostella tuiki tarpeellisia tavaroita (mm.lääkkeitä...) jotka näiden reissujen ja muiden uskomattomien hankintojen takia jää lapselle hankkimatta. Jonkunhan ne on ostettava! Meillä ei olla tosin ikinä nälkää nähty, mutta kulutusvalinnat ovat ihan päinvastaiset. Toki se silloin kitkaa aiheuttaa. Me olemme valinneet kulutuskohteeksi mukavan ja turvallisen asumisympäristön lapsille sen kustannuksella, että ulkomaanreissuilla ei muutamaan vuoteen käydä. Itse on tullut jo ihan riittämiin matkusteltua ennen lapsia ja ehtii sitä vähän myöhemminkin.

Voisitko ajatella rakkaudella, että jos rakastat miestäsi, niin rakastaisit hänen lapsiaankin, kun heidän hyvinvointinsa lisää miehesikin hyvinvointia, ja rahahuolia heillä on, yh:t on todella heikossa asemassa. 270 euroa ei ole kovin paljon. Ei kannata napista paljoa, jos miehellä on lapsia, hänellä on velvollisuus huolehtia heistä taloudellisesti jos äidillä ei olisi varaa. Eli kumisaappaita jne. Minusta ilman muuta teidän kuuluisi osallistua varusteisiin ja harrastuksiin. Mutta teillä on iso perhe, kuitenkin kohtuuden mukaan, niin että kaikilla lapsilla (miehen ja teidän) olisi sama mahdollisuus harrastuksiin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle ei ainakaan kukaan puhuisi tähän sävyyn. Meillä lähes vastaavanlainen tilanne. Mieheni on työtön ja asuu minun omistamassa asunnossa ja minä hänet elätän. Ja mielelläni sen teen mutta en elätä hänen lapsia enkä eksää joten kyllä asia myös minulle kuuluu. Minun rahapussillani ei kukaan eksä käy!

sulla on ehkä vähän erilainen tilanne ap:n tilanteeseen verrattuna.

Asiahan kyllä kuuluu ap:kin, koska lapset vierailevat myös hänen huushollissaan.

ei ap ole velvollinen elättään näitä lapsia.

No enhän mä niin sanonutkaan.

no miks se asia sitten ap:lle kuuluis? lasten vanhempien välinen juttu.

Lapset oleilevat myös ap:n huushollissa. Siksi.

Yhteistyössä