Uusien vauvan vaatteiden pesu?

Alaston lohikäärme

Aktiivinen jäsen
09.12.2007
16 436
3
36
Riittääkö, että ne pesee 30 asteisessa vedessä tuoksuttomalla pesuaineella vai pesettekö 40 asteessa? Siis tarkoitan nyt kaupasta ostettuja uusia vaatteita, jotka voi sisältää sitä formaldehydiä. Siis että lähteekö se jo kolmenkympin pesussa pois?

Kyllä se minusta riittää. Vaikka yleensä kyllä heitän uudet vaatteet pyykkikoriin ja pesen ne 60 asteessa. Jos olen halunnut vaatteen pian päälle, olen laittanut 30 asteen pikapesuun :)

Värien säilymisen kannalta puuvillavaate pitäisi kyllä etenkin ensimmäisessä pesussa pestä ohjelämpötilassa.

Miksi lastenvaatteet pitäisi pestä 60, kun aikuisten vaatteissa lämpötila on oikeastaan aina 40. Itse olen kaikki pessyt 40 asteessa. Äitini toi Espanjasta kasan vaatteita vauvalle ja niissä on kaikissa pesulämpötila 40 astetta.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Miksi lastenvaatteet pitäisi pestä 60, kun aikuisten vaatteissa lämpötila on oikeastaan aina 40. Itse olen kaikki pessyt 40 asteessa. Äitini toi Espanjasta kasan vaatteita vauvalle ja niissä on kaikissa pesulämpötila 40 astetta.

Ainakin ruokatahrat lähtevät paremmin 60 asteessa. Enne pesin 40:ssä lähes kaikki vaatteet, mutta sitten tuli sotkuisesti syövä kakkonen ja pakko oli nostaa pesulämpötilaa.

Kannattaa kuitenkin miettiä mitä pesee.Esim uutta toppahaalaria ja makuupussia ei kannata mennä heti ekana pesemään. niistä katoaa se lämpöisyys ja kuohkeus. Itse pesin vain ne vaatteet jotka on suoraan ihoavasten vauvalla. Ei pakosti tarvitse edes laittaa pyykinpesuainetta jos pesee ekaa kertaa, siinähän on kuitenkin tarkoitus pestä se tärkki pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ROPÄ:
Kannattaa kuitenkin miettiä mitä pesee.Esim uutta toppahaalaria ja makuupussia ei kannata mennä heti ekana pesemään. niistä katoaa se lämpöisyys ja kuohkeus. Itse pesin vain ne vaatteet jotka on suoraan ihoavasten vauvalla. Ei pakosti tarvitse edes laittaa pyykinpesuainetta jos pesee ekaa kertaa, siinähän on kuitenkin tarkoitus pestä se tärkki pois.

No juu, en oo pesemässäkään kun ne mitkä menee päin ihoa. Mutta pakkohan sitä pesuainetta on laittaa. Ei se formaldehydi lähde pelkällä vedellä. No eihän sitä välttämättä ole joka vaatteessa, mutta kuitenkin.

Mä pesin 40 asteessa kaikki. Myös makuupussin ja toppiksen. Kuivasin rummussa eikä lähtenyt ainakaan kuohkeus, jos mitä, ovat paksumman oloisia kuin ennen pesua. :D

...mut niin, katsoin paremmaksi pestä (varsinkin tuon makuupussin, jossa oli käsin tunnettavissa jotain tököttiä) kuin jättää pesemättä.

Hajusteettomalla pesuaineella ja huuhteluaineella pesin. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ROPÄ:

No juu, en oo pesemässäkään kun ne mitkä menee päin ihoa. Mutta pakkohan sitä pesuainetta on laittaa. Ei se formaldehydi lähde pelkällä vedellä. No eihän sitä välttämättä ole joka vaatteessa, mutta kuitenkin.

Lähtee se vedelläkin, se on vesiliukoinen aine.

Se on totta että pienikin määrä riittää, varsinkin pidemmän päälle. Itse ostin juuri sängyn maskusta, ja etenkin mukana tullut petauspatja haisi niiiiin vahvasti formaldehydille, oikein pisti ja teki kipeää hengittää sen vieressä ja iski mahakivut ja ripuli kun koitin puoli tuntia kölliä sen päällä, nyt tulee seuraavana päivänä kaikki ravinto sulamattomana ulos :(

Se kyllä liukenee veteen mutta olen huomannut että ilman pesuainetta paljon heikommin, mutta esim. erisan hajusteeton pesupulveri toimii hyvin, ja lämpöäkin kannattaa olla enemmän kuin 30.

Yhteistyössä