Uusia perunoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille taas tänään neuvolassa sanoivat, että nykyisin saa antaa jo varhaisperunoita ihan alusta asti. Ennen niitä ei suositeltu, jonkun aineen takia, jota hänkään ei muistanut. Tiiä sitten mitä uskois...

Asiasta kolmanteen, jos joku sattuis lukasemaan ja neuvomaan: olis tarkoitus viikonloppuna ekaa kertaa maistella perunaa (ylipäätänsä eka kerta muuta kuin korviketta), niin kun siihen sekaan voi laittaa korviketta, jotta siitä tulis sileämpää, niin onko väliä minkä lämpöistä korviketta? Voi kuulostaa hassulta, mutta tällasia mietin. Itse laittaisin varmaan huoneen lämpöisestä muusia tehdessä...??? Vai pitääkö korvikettakin hieman lämmittää ensin? Kertokaa viisaammat! Kiitos!

Muistathan muusia tehdessä, että sitä korviketta saa lämmittää vaan kerran. Kannattais ehkä löysentää peruna keitinvedellä, mut jättää aikas paksuksi muusiksi ja sit jos lämmittää ruokaa myöhemmin niin lisätä tarvittaessa korviketta tai omaa maitoa. Itse tein aluksi niin, että pienensin vaan perunan haarukalla ja sit kun sitä syötiin niin löysensin rintamaidolla. Ja käytin nimenomaan kylmää maitoa, jotta muusi jäähtyi samalla sopivan lämpöiseksi.

Se on solaniini, minkä takia ihan pienet uudet perunat on epäterveellisiä. Ihan pieniä (peukalonpään kokoisia) ei saisi aikuisetkaan syödä. Saatikka lapset. Sitä en muista, mitä solaniinin saanti tekee ihmiselle, myrkky se on kuitenkin. Mutta tähän aikaan vuodesta uudet perunathan on jo isompia. Mulle kävi aikoinaan niin, että kun tein vauvalle perunasosetta uusista perunoista, se meni liisteriksi! Että soseuttakaa varovasti...

Vielä kysyn, että jos keitän perunan tänään, niin eikö sitä samaa perunaa voi syödä vielä huomenna, jos laitan vain jääkaappiin? Ja jos pakastaa, kannattaako sekaan laittaa muuta kuin sen perunan? Korvikettahan ei tässä vaiheessa varmaankaan kannata laittaa...? Mä olen näköjään ihan uusavuton!!!

Yhteistyössä