Uusi puoliso ja päiväkodin hoitoajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen lapsen yksinhuoltaja ja asunut uuden puolison kanssa vuoden ajan. Lapsen biologinen isä ei ole halunnut olla lapsen elämässä mukana lainkaan koskaan. Uusi puoliso on hakenut lasta viikottain hoidosta ja hoitanut lasta viikonloppuisin,iltaisin ja loma-aikoina oma-aloitteisesti todella paljon. Teen vuorotyötä ja mies pääosin päivätyötä(välillä joutuu käymään viikonloppuisin työmailla ja joskus tekee pitkää päivää).

Olen tähän saakka ilmoittanut lapsen hoitoajat omien työaikojeni mukaan poislukien ennakkoon sovitut ajat milloin puoliso on hoitanut lasta. Nyt päiväkoti ilmoitti,että puolisonkin työajat pitäisi ilmoittaa heille ja hoito-ajat menisivät sitten sen mukaan. No eihän siinä mitään,mies sanoi että tottakai hakee ja hoitaa enemmänkin mutta mitäs sitten jos tulee lähtö esim. Viikonloppuna töihin tai mies joutuukin olemaan töissä iltaan saakka ja hoitopäivää ei ole varattu? Minulla ei ole ketään muuta lapsenhoitoavuksi kuin nykyinen puoliso. Sitten olisi isompi ongelma käsillä. Puoliso siis tietää päivät milloin saattaa joutua käymään työmaalla tai on tiedossa joku projekti mikä saattaa venyttää päiviä mutta ei välttämättä tarvitsekaan tai sitten menee koko päivä. Voiko päiväkoti todellakin vaatia tällaista,tietääkö kukaan? Varhaiskasvatuslaista en löytänyt vastausta ainakaan enkä kaupungin varhaiskasvatuksen sivuilta.

Vuoropäiväkoti voi. Muut ei. Puolisosi on varahakijanA jolloin sinä olet ainoa oikea hakija. Hoitoajat merkitään sinun työvuorojen mukaan ja Herra x hakee lapsen kun olet estynyt.

Sano niille, ettei puoliso ole lapsen huoltaja. Kysy, miten on mahdollista, että hoitoajat määritellään jonkun sellaisen ihmisen perusteella, joka ei ole lapsen huoltaja. Voisihan se varahakija olla naapurisikin.

Meillä on työvuorojen suhteen aivan sama tilanne, minä olen hoitaja, isä epäsäännöllisessä ennalta-arvaamattomassa reissutyössä. Isän työt vielä usein muuttuu lyhyellä varoitusajalla.
Lapsemme on vuoropäiväkodissa.
Ja lapsen hoitovuorot ilmoitetaan VAIN minun työvuorojen mukaan. Ja sitten päivä kerrallaan ilmoitamme, että isä pääseekin viemään/tuomaan/hakemaan aiemmin kuin ilmoitettu.

Eli teet selväksi ettei miehen työvuoroja pysty ilmoittamaan etukäteen.
Ja kuten muutkin sanoi, hän ei ole lapsen huoltaja, varahakija korkeintaan.

Meillä sama ongelma, mutta mies ei ole kiinnostunut hakemaan lasta aikaisemmin tai viemään myöhemmin jos hän menee myöhemmin töihin. Minulle ilmoitettiin että hänen on haettava ja hänen työvuorot on ilmoitettava. On kohtuutonta että hän joutuu joka päivä viedä/hakea poikaani vaikka ei ole edes huoltaja. Hän ei voi muuttaa työvuorojaan äkkiseltään koska minulla on lapsi. Todella järjetön systeemi!!

Meillä sama ongelma, mutta mies ei ole kiinnostunut hakemaan lasta aikaisemmin tai viemään myöhemmin jos hän menee myöhemmin töihin. Minulle ilmoitettiin että hänen on haettava ja hänen työvuorot on ilmoitettava. On kohtuutonta että hän joutuu joka päivä viedä/hakea poikaani vaikka ei ole edes huoltaja. Hän ei voi muuttaa työvuorojaan äkkiseltään koska minulla on lapsi. Todella järjetön systeemi!!
Miten te ihmiset pärjäätte elämässä, jos ette tuon vertaa osaa asioitanne hoitaa ja puolianne pitää? Minkälainen aikuinen ihminen ja vielä lapsen vanhempi antaa vetää itseään kuin pässiä narussa? Anna kun arvaan, tilaat puhelinmyyjiltäkin kaiken mitä he kehottavat ostamaan?

Menikö nyt sitten ohi jotain kun ap ei kai ilmoittanut että lapsi olisi vuoropäiväkodissa? Jos on tavallinen päiväkoti niin ei ole väliä hevon paskaa mikä on sen avokin, poikaystävän tai vaikka isän tai äidin työajat. Ei hoitoaikoja ole pakko laittaa yks yhteen työaikojen kanssa. Vain vuoropäiväkodit voi pyytää tai kysellä työvuorolistat koska siellä hoitoajat menee työvuorojen mukaan. Tavis päiväkodissa voit määritellä hoitoajat miten haluat ja tarvitset mutta toivomus olisi tietenkin mahdollisimman vähän turhaa hoitoa tai mahdollisimman lyhyitä päiviä lapsille eikä hakua viittä minuuttia vaille sulkemisaikaan ellei ole pakottava tarve siihen.

Menikö nyt sitten ohi jotain kun ap ei kai ilmoittanut että lapsi olisi vuoropäiväkodissa? Jos on tavallinen päiväkoti niin ei ole väliä hevon paskaa mikä on sen avokin, poikaystävän tai vaikka isän tai äidin työajat. Ei hoitoaikoja ole pakko laittaa yks yhteen työaikojen kanssa. Vain vuoropäiväkodit voi pyytää tai kysellä työvuorolistat koska siellä hoitoajat menee työvuorojen mukaan. Tavis päiväkodissa voit määritellä hoitoajat miten haluat ja tarvitset mutta toivomus olisi tietenkin mahdollisimman vähän turhaa hoitoa tai mahdollisimman lyhyitä päiviä lapsille eikä hakua viittä minuuttia vaille sulkemisaikaan ellei ole pakottava tarve siihen.

No jos ap kirjoitti illoista ja viikonloppujen hoitovuoroista, nii minä ainakin silloin oletan kyseessä olevan vuorohoidosta.

Tavis pk on pyytänyt työvuoroja / todistuksen töissäolosta. Kun miettivät saako muksu olla yli 7h/pv. Mut muuten sehän on huoltajan hommaa hakea hoidosta ja estyneenä sit ne sovitut hakijat. Toki voihan se olla että joutuu viemään huoltajuuspaperin pk johtajalle, että nykyinen 'isäpuoli' ei voi hoitaa lapsen asioita. Ja näin eivät voi pyytää työvuoroja. Vuoropk on tarkempi asioissa.

Yhteistyössä