Uusi pino2.Esikoista yrittäviä

miracle: Jos mä olen syönyt vain vähän tavallisia maitotuotteita, niin tulee vain ilmavaivoja. Jos taas olen syönyt paljon, niin tulee maha tosi tosi kipeäksi ja yleensä vielä päälle löysä vatsa. :ashamed: :x Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi kun oli kuusivuotias, joten siihen on jo tottunut. Onneksi nykyään lähes kaikkea saa hylana ja enenevissä määrin myös laktoosittomana.

Kannattaa koettaa olla pari viikkoa kokonaan ilman maitotuotteita, se on helpoin tapa todeta laktoosi-intoleranssi, joka on muuten usein perinnöllistä!
 
laktoosi-intoleranssihan perustuu siihen, et ihmisellä on geeni, joka muodostaa laktaasientsyymiä joka hajottaa maitosokeria. ihmisellä on tää geeni vain lapsuutta varten. joskus mettämiesaikoina maidon käyttö loppui ihmisellä samalla kuin äidin imetys. nykyään kaikenikäisillä on mahdollisuus saada maitotuotteita. geeni joka valmistaa laktaasientsyymin, ei ole suunniteltu toimimaan koko elämän ajaksi, vaan se heikkenee iän myötä... joillain nopeammin ja joillain hitaammin, josta johtuu myös suvussa usein esiintyvä laktoosi-intoleranssi.

niille, kenelle ei ole vielä tullut laktoosiyliherkkyyttä, kannattaisikin syödä ainakin pieniä määriä maitotuotteita, ettei geeni "sammu" kokonaan.

olen siis kirjoittanut bilsan yo-kirjoituksissa :DD
 

Yhteistyössä