Uusi pino useampi lapsisille perheille

Kyselen tässä semmoista,että miten läheisenne ovat suhtautuneet raskausuutisiin aiemmilla kerroilla,kun perheessä on jo monta lasta?Olemme saaneet kuulla vuosien varrella kommentteja laidasta laitaan ja omat vanhempani ovat joka raskauden kohdalla olleet yhtä kauhistuneita.Aina luullaan vahinkolapseksi, vaikka kaikki vauvat ovat olleet suunniteltuja ja harkittuja.Nyt pelkään taas tulevia kommentteja ja "sydänkohtauksia", jos raskaudumme suunnitellusti kesän loppupuolella.Se on niiiin ärsyttävää, kun suhtaudutaan negatiivisesti maailman ihanimpaan asiaan.Kertokaa, miten itse olette asiaa ilmoitelleet ja mitä reaktioita aikaansaaneet......... :whistle: ;)

No jopas on mukava lukea muidenkin jo monen lapsen perheiden vauvakuumeiluista! :heart: =)

Täällä 31v 7 lapsen mamma (5 tyttöä ja 2 poikaa) meinaa uhkaavasti kuumeilla taas kerran vauvailusta,vaikka meidän kaksostyttöset tulee ensi viikolla vasta 11kk... :ashamed: :ashamed: :whistle:

Järkeä pitäis jo ruveta käyttään kai.. :ashamed: ;) ..mutta kun mutta kun...Oih,nuo pienet on niiiiiiiin ihania... :heart:

Se hiukka hillitsee tätä kuumeilua,joka on kyllä täysin kroonista jo ;) ,että nyt kun on riski saada pian toisetkin kaksoset,niin sellainen ylläri kun vielä pöllähtäis,niin oiskohan se jo hurjaa... ;)

Oikein paljon onnea niille,jotka ovat aloittaneet jo tekemään kuumeesta totta!!
Meillä se vielä muhinee jokusen hetken........... ;)

:flower: :flower: :flower:

Meille myös tullut kommentteja tyyliin: Oletteko koskaan kuulleet ehkäisystä (taksikuskin suusta), eihän sitä tehtävää kai yksin teille ole annettu, (lisääntykää ja täyttäkää maa), ettekö yhtään ajattele ja koettakaa nyt jo aikuistua ja miettiä tulevaisuutta, ettehän te nyt voi loputtomasti lapsia tehdä jne.......
Näitä nyt riittää, enää emme vaan jaksa välittää!
Me olemme onnellisia näin ja teemme itse omat valintamme, ei pitäisi muille kuulua. Itse olemme aina lapsemme hoitaneet ja taloudellisesti tulemme toimeen, joten vähät kiinnostaa enää muiden kommentit!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

PippurinenMamma
Menkat alko eilen :/ ..nooh, eipä nyt niin kamalasti harmita enää.
Elokuus sit aletaan tositoimiin =)
Mites muitten tilanne?

Voisko joku listata näitä kp. päiviä ja yk. kertoja?

:wave: <br><br>

Täällä odotellaan jo kiivaasti koulujen päättymistä ja sitä iiiihaaanaaaa
kesälomaa! =)
Itse odottelen kuumeisesti tietoa koulun valintakokeeseen pääsystä ja toisaalta myös raskautumista! =) :/
On se niin monimutkaista, kun haluaa kahta asiaa yhtä aikaa, siitä mieheni jo rutisi yhtenä iltana, että päätä jo mitä haluat, molempia et voi saada! Itse olen sitä mieltä, että se on vain organisointijuttu, voi käydä koulua synnytyksen lähelle saakka niin kuin toiseksi viimeisessä raskaudessakin ja sitten pitää äippälomaa ja sen jälkeen ottaa hoitajan vaikka kotiin, sen kun saa itse valita. No, mieheni sitten siihen että hän ei luota muihin hoitajiin kuin minuun, hän ei halua lapsiaan muiden hoitoon. :/ Onhan se niinkin, en itsekään haluaisi laittaa vieraalle hoitoon kun olen tähänkin asti itse lapsemme hoitanut, mutta täytyyhän se ammattihaavekin toteuttaa ja toisaalta lapsiakaan ei voi ikuisesti tehdä.

Mitäs mieltä muut olette tästä, olenko sittenkin ihan.... umpipöhkö, itsekäs viimeisen päälle vai mikä viiraa???? :ashamed:

Kirjoitelkaahan! =)

Minäkin ilmoittaudun tähän joukkoon..Meillä on kolme lasta 5v,3v,9kkja välillä tuntuu että se vauvakuume taas iskee.Minä sanoin miehelle tätä kuopusta odottaessa että tämä vauva kyllä on viimeinen mutta kummasti se mieli muuttuu.Ei ole kyllä tarkoitus vielä uutta vauvaa,ehkä puolentoista-parin vuoden päästä.Meillä mies ei kyllä nyt enää kuumeile mutta luulen että saan"kuumeen" sillekin vielä joskus...Niin ja minä olen 25v ja mies 37v.

mun oli nyt pakko tähän pinoon sen verran kirjoitella, lähinnä kysellä käytännön asioista että miten teillä muilla riittää rahat, aika ja miten teidän muiden kroppa on kestänyt monta raskautta ja vieläpä suhteellisen peräkkäin?
entä miten itse jaksatte ja jääkö teille yhtään aikaa hoitaa parisuhdetta miehen kanssa? onko teillä kaikilla ammatit luettuna? jaksaako sitä opiskella siinä äitiyden ohessa?

Mä olen aina haaveillut isosta perheestä, vähintään 5 lasta =) nyt meillä on neljä poikaa, ja pikkuhiljaa pitäis tehdä päätöstä noista vauvakamoista että antaako ja myykö niitä pois vai vieläkö säästellään? :p

Mä en ole vielä aloittanutkaan opintoja eli olen siis vain ja ainoastaan äiti ja ylioppilas. Kouluun on tarkoitus mennä mutta se on auki että milloin? Aion olla kotona vielä vuoden hoitamassa kahta pienempää poikaa. Esikoinen menee eskariin ja toinen aloittaa tarhassa.

On tiettyjä asioita jotka puoltaa sen "viimeisen" vauvan tekoa nyt tähän samaan syssyyn ja sit taas mua hieman painaa tuo oma opiskelu ja rahan riittäminen :/

Tiedän, olisin voinut opiskella ennen lasten tekoa mutta en nyt halua jäädä murehtimaan sitä. Kuitenkin tällä hetkellä elämässä tärkeintä mulle on olla se äiti =) enkä edes haaveile urasta.

hirmuisesti pyörii kysymyksiä päässä ja jotenki musta on nyt tullut kamalan arka edes ajattelemaan vielä yhtä lasta. Hirvittää oikein että miten jaksan ja onko lapsi terve ja meneekö kaikki muuten hyvin. Sit taas en haluaisi kauaa jahkata kun voihan se olla etten edes tule raskaaksi lähivuosina jos luontoäiti päättäkin niin? jos seuraava vauva odotuttaakin kauemmin?

kamalaa tämä naisen hormonitoiminta.

Kertokaas nyt vähän faktoja mulle, kannattaako sitä edes kovin pitkälle ajatella vai pitäiskö hyppää hommiin ja elää sitten sen mukaan mitä tulevan pitää? Tieto lisää tuskaa, ainakin minulla.... ehtiihän sitä opiskella ja olla töissä ja saada niitä lapsia myöhemminkin. Lasten suhteen olen vain aina ollut sitä mieltä että ne tehdään putkeen ja sitten ei enää vauvoja. Sitten siirrytään elämässä eteenpäin..eli onkohan tämä meidän putki sitten tässä?????
mut mitä mä tekisin näitten ajatusten kanssa? kun mieskin epäröi :whistle:

PippurinenMamma
Niin.....
Kyllähän meilläkin tiukkaa on :whistle: ja mieskin tehny pätkätöitä :/ .eipä sitä rahaa jää säästöön..
Vaatteita onneks voi silleen kierrättääkkin, kun mahtuu ainakin jotkut pienemmille ja sit kirpparit..toki kaupastakin/tilaan.
Mä oon aatellu kans, että nää viis kyl riittää, mutta nyt helmikuus iski karrsee kuume
:snotty: ja nyt ollaan sit siinä pisteessä, että elokuussa on tarkotus alkaa yritys :heart: .. mäkin olen "vaan" äiti, eikä mua edes vedä toihin..Hm..Sit en tiiä ees mikä musta vois tulla isona, kun on astma/allergia, eikä täällä hikilässä ole, ku ruottalaisille opiskelumahollisuuksia oikeestaan! Nekin vähät suomenkieliset ovat tyyliin kauppis ja lähin, joita en koe omakseni \|O ..ehkä oon luuseri, mut tällälailal porskutetaan eteenpäin ja siinä toivossa, että ukko löytäs sen oman työpaikkansa myös!

Kannustan kyllä rohkeasti perheellisiäkin opiskelemaan, sillä itsekin aloitin opiskelut kun neljäs lapsi oli 2-v. Silloin ajattelin vaan että kyllä sitä pärjää kun oikein sitä haluaa ja niin kävikin. No, rahallisesti on välillä ollut tiukkaakin, mutta sekin on lähinnä organisointi kysymys, miten rahansa osaa käyttää.
Olin pitkään sairaanakin, sairastuin melkolailla opintojeni alussa, keskeytin pakosta opinnot kolmeksi kuukaudeksi ja jatkoin opintoja entistä kovemmalla innolla sen jälkeen. Kun olin taas päässyt koulun penkille, huomasin olevani raskaana. Toivottu yllätys, mutta olimme pitäneet sitä mahdottomana toiveena sairauteni jälkeen, sillä myös lääkärit olivat ihmeissään. Tyttö syntyi samana päivänä kun valmistuin koulusta! =)
Siitä meni aikaa sitten 8kk ja olin jälleen raskaana.
Syntyi toinen tyttö! =)
Nyt tämä nuorin tyttö täyttää kesäkuussa 3-v. ja olen taas hakenut kouluun, mutta samalla myös toivomme raskautta. ;)
Ehkäpä se sitten tärppää kun pääsen sinne koulun penkille ja unohdan koko ajattelun.
Tiedän ettei taloudellinen tilanne helpotu opiskellessa, mutta eipä ole muutakaan vaihtoehtoa, haluan yrittää toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni
ja uskon että se onnistuu kun oikein haluaa. Vaatiihan se tiettyä päättäväisyyttä ja sitkeyttä kun perheellisenä lähtee opiskelemaan ja hermojenkin hallintaa, mutta muuten ei saavuta mitään jollei uskalla yrittää.
Mieheni käy töissä ja opiskelee samalla ja hyvin pärjätään.
Hän kyllä jaksaa yrittää ja olla sitkeä vaikka välillä väsyykin! :/
Suurta perhettä täytyy pitää taivaan lahjana ja asennoitua siten, että se ei ole elämässä rasite vaan kannustus jatkaa eteenpäin.

Opiskelemaan vaan, vauvat tulevat sitten kun niin on tarkoitettu ja kohtalo johdattaa eteenpäin omalla tavallaan.
Opiskelunkin voi keskeyttää siksi ajaksi kun on äippälomalla ja jatkaa heti kun on mahdollista.

Tsempatkaa vaan kaikki, toteuttakaa haaveitanne! ;) :wave:

ikiäiti
Liitympä minäkin joukkoon hurjaan :hug: eli lapsia nyt 5, 4 poikaa ja 1 tyttö ja sitä toista tyttöä sydän halajaa kovasti...Itse oon 34 ja mies 33 ja vanhin miksuista 9 ja nuorin täytti viime kuussa 2. Nuorimman syntymän jälkeen melkein vannoin tyytyväni näihin, mutta kuinkas kävikään. Itsellä kova kuume päällä, isännällä ei niinkään, mutta josko saisin kelkan käännettyä vielä. Elämän tasosta joutuu tietinkin tinkimään, onneksi miehellä on hyvä vakituinen työ, reissuhommaa kuitenkin eli minä hoidan lapset pääosin yksin kun mies on työn puolesta viikot pois, mutta kaikkeen tottuu ;) Etelän matkoja ei pystytä tekemään, mutta kesäisin on koitettu jonneki aina lapset viedä ja ainakin mun mielestä ollaan tyytyväinen ja onnellinen perhe. Itsellä vaan se yksi vielä kaikertaa rintaa niin että kipeää tekee......

touhu tenava
Heissan suurperheelliset!

Jaahas vai opiskelujen, talouden ja lapsien yhteis vaikutuksia täällä mietitää. :headwall:

No, täällä kans yksi pöheli joka haaveilee yhdistelmästä perheen lapsiluvun kasvatus ja oma opiskelu.

Elikkä olen jo opiskelun kohteen itselleni löytänyt ja soveltuvuustestinkin kävin tuossa muutama viikko sitten. Joten nyt odottelen vastausta pääsenkö opiskelemaan, jos pääsen niin syksyllä aloitan. :p
Juu ja juuri tuosa tänään lähti postin kuljetetavaksi jo kaksikin opiskeluhakemusta lisää, jos vaikka ei tuo ensimmäinen tärppää.

Niin siitä taloudesta; No ei meillä matkustella ulkomaille, eikä muutenkaan vietetä tuhlailevaa elämää. Vaan harkiten tehdään suuremmat hankinnat ja se mitä tienataa (molemmat työttömiä) riittää asumiseen ja arjen menoihin. Ja kyllähän se niin on jotta se pärjää joka haluaa vaikka hiukan niukemmillakin euromäärillä. :D

Joten kyllä minäkin kannustan niitä joilla on suunitelmissa opiskelut ja vaavit yhtä aikaa. Siitä vain toteuttaan molempia, sillä yleensä asioilla on tapana järjestyä.
Olikohan se perhoinen jaka jo näin totesikin, samoilla linjoilla olen myös minä.

Meillä vaavia (=kuudetta) on yritelty jo kohta kaksi vuotta, tuloksella yksi km reilu vuosi sitten ja opiskelujen aloitus päätöksen tein helmikuussa yhteishaun aikoihin lähetämällä hakupaperit.

-touhis-

Olen sairaanhoitoalalla ja jatko-opintoihin siis hakenut samalle alalle.
Se vaan vetää puoleensa ja todellakin, aion lukea niin pitkälle kun rahkeet riittää ja jaksaa. Myös mieheni on tuon samaisen päätöksen tehnyt ja yritämme yhteisvoimin, eri asia on sitten että mitä siitä tulee, mutta yritystä on oltava! ;)

Mutta kuumeillaan yhdessä vaan niitä vauvojakin, opiskeluun kyllä on aikaa, mutta vauvoja ei voi tehdä koko loppuelämää. Joten katsotaan mitä Luoja suo, vai suoko?! :/ :wave:

PippurinenMamma
No tätä mitä mää haluisin ehkäpä opiskella ei ole tääl :kieh: ! En viittis lähtee toiseen pitäjään, kun sinnekkin olis oltava kyyti \|O . Toisekseen en haluis ihan näitten 15-? kans samaan syssyyn, kun ihan kaipaisin sitten aikuisseuraa tai kotona opiskeluu. Elikkä ei voi mitään :'(

Pakkohan tänne nyt jotain on kirjoittaa täältä ukkosen ja sateen keskeltä, kun tuntuu olevan hiljaista porukkaa! :/

Kertoilkaahan kuulumisianne ja vauvakuumeilustanne, onko kenellekään plussia ilmaantunut????
Saas nähdä kuinka kauan meillä odotuttaa itseään uusi perheenjäsen, vai tuleeko sitä enää koskaan, mene ja tiedä.
Mutta niin kauan kuin on hormoonitoimintaa on toivoakin! ;)

:wave:

Heippa vaan kaikki!

Juu hiljaa on tullut oltua, kun ei mitään uutta ole juki kirjoitetavana vaavihaaveen osalta. Kierto on parhaillaan etenemssä tosin loppuaan, mut ei ole toiveet kovinkaan odottavaiset. Sillä peitot pölys säästöliekillä otollisimpii aikoihin. :( Joten oikeastaan vain odotteln tätylin saapuvan noin viikon kuluessa vieraisille, jotta päästäisiin uutteen yritykseen.

Suuremmat on täällä odotukset lasten koulujen päättymisestä tältä lukukaudelta ja kesän "täydellinen" saapuminen. ;) Siis joo tänä aamuna näytti mittari ulkolämpötilaksi n. 18 astetta ja kosteusprosentti on ties mitä. Niin et taitaa olla ukonilmaa luvassa jossain vaiheessa päivää. :whistle:
Juu ja odottelen minä täällä tuloksia hakemistani opiskeluista sekä lisää kutsuja hakemiini opiskeluihin.

Vaan nyt plussat ilmoille lennätän ja siirryn muihin puuhiin.

:whistle: ++++++++++ :wave: :wave: :wave:

touhu tenava mihin olet hakenut opiskelemaan, tai mille alalle?

Itsekin odottelen kutsua pääsykokeisiin, pitäis tulla tänään tai huomenna kutsua. Hermostuttaa ja jännittää, ens viikolla ois kokeet sitten.
No asiat menee niin kuin ne on tarkoitettu menevän, ei siis pitäis ottaa yhtään ylimääräisiä paineita. :/ Jollei pääse kouluun, niin uusi yritys ensi vuonna jne. ;)

Sadetta odotellaan täälläkin, on niin synkkää.
Mutta kierron alussa ollaan taas täällä ja odotellaan pääsyä puoliväliin.
Mutta kierto on nyt tasaantunut hyvin 28:aan sieltä 30:stä.
Eli ehkäpä on vielä toivoa.... ;)

Kuulumisia muiltakin.... missä kaikki olette???? :wave:

Perhonen No, hiukan on sama suuntaus minulla tuon ammatinvalinnan kanssa kuin sinä jo omaat elikkä hoito-/hoiva-alalle olis tarkoitus päästä opiskelemaan. :p
Ja tosiaan jo yhden valintakokeen olen läpikäynyt ja se oli sellanen ammattinimike josta on mahdollista suunnata usean eri ammattinimikkeen alle työskentelemään, Vähän niin kuin sinne minne itsellä on haluja tuon ihmisryhmien iän suhteen sekä sen minkä kuntoisten kanssa haluaa työskennellä.
Juu ja tänään sitten tulla kolahti uusi valintakoe kutsu, sekin suuntaa tuonne hoito-/hoiva-alalle, mut on vain yhden ammattinimikkeen antava sikäli kun aikanaan sitten saa ammattitutkinnon suoritetuksi. :whistle: Jos saa. Vaan on tässäkin sitten lopulta hiukan valinnan varaa siinä minkä ikäisten/kuntoisten ihmisten kanssa työskennellä haluaa.

Minä olen siis ns. ammatinvaihtaja/uudelleenkouluttautuja tosin tämän teen täysin omasta tahdostani, kun ei tuo jo oppimani ammatti oikeen tunnu omalta. Vaikka olenkin siinä työskennellyt lähemmäs parikymmentä vuotta. :whistle: Sekä lisäksi viittä vaille siihen ammattitutkinnon suorittanut (kuuluu kolme osa-aluetta joista yksi suorittamatta).

Vaan ei ole tuon uuden ammatin valinta mikään hetken mielijohde vaan aina ollut haluja siihen suuntaan, mutta elämä on vain vienyt toisaalle. :headwall:

Vaavi-asiassa ei mitään uutta havaitavissa. :(

Harmaata säätä on muuten täälläkin tarjolla ja viime yönä ukonilma jyskytteli nurkilla.

Missä kaikki ovat? :headwall:

Täällä on jännäilyt meneillään kasvaako perhe vihdoinkin, Siis "puna-tädin" saapumis päivät ovat käsillä ja nyt toivon jotta ei tuo inha vieras tulisi kylään n.vuoteen.

ps. Hei, laittakaahan y-viestiä jos joku on kymeenlaakson alueelta. Uudet ystävät olisivat mukava piristys arkeen. Toki muuallakin avuvat kirjoitella saavat/voivat.

min en taida uskaltaa nyt jäädä tai enempää kirjoitella tähän teidän pinoon. Kyllä se ukkokulta vaan on niin vakaasti sitä mieltä että tämän mamman olis parasta käydä edes töissä ennenkuin höpöttää lisää vauvoista :'( ja kyl mie tiiän sen iteki, kuitenki tämä rahojen laskeminen on arkipäivää. Ja oikeastaan olen kyllä haaveillut myös sellaisesta että jos joskus vielä raskaudun saisin odottaa uutta tulokasta hieman rauhallisimmissa merkeissä.
Ja se siis tarkoittaa sitä että nämä meidän pojat olis enempi omatoimisia, ketään ei olisi vaipoissa ja perusjutut kuten pukeminen onnistuisi hienosti ilman äitinki apua. Sen verran rasittavia on nuo odotusajat olleet kun ison mahan kanssa on aina ollut se taapero siinä hoidettavana yöheräämisineen ja vaipan vaihtoineen.
Unelmissa siis että saisin hieman enemmän levähtää sohvalla ja nukkua yöni sitten sen mahan kanssa ;)

no, haaveillahan saa, eikös :whistle:
Mutta jos mies joku päivä näyttäiski vihreää valoa vauvalle ja täällä pyöris yks vaippahousu vielä niin kyllä mä unohtaisin saman tien tälläset höpötykset =)

mut nyt on meillä ajankohtaisempaa saada talousasiat kuntoon ja jospa mä sinne koulun penkille taikka töihinkin ehtisin..
vaikka järki sanoo näin niin tunnepuolella mä olen edelleen täysin höyrähtänyt ja huoli on kova että jaksaako sitä sitten enää myöhemmin tälläseen vauvarumbaan edes alkaakaan? tai miten käy kun ikäero kasvaakin yli 2 vuoden? vaikkei se kai ongelma ole enää silloin niin kyllä mä silti tykkäisin että lapset tulis peräkanaa. on siinä sitten sisaruksilla seuraa ja tukea toisistaan. Entäs jos tuleekin useampia keskenmenoja tms.?

Mulla on paljon tässä vielä pohdittavaa ja ainakin näin meidän arjen helpottuessa muuten vauvahaaveet pitää pintansa. Mulla on jopa hinku töihin jotta saatais talous nopeammin kuntoon. Mutta tuo kuopus täyttää vasta vuoden :heart:
mitähän ihmettä mää nyt tekisin näitten ajatusteni kanssa? voi kun on niin vaikeaa kuunnella sitä järkeä mut nyt olis pakko! enkä mä sitä vauvaa ominpäin pysty enkä halua mennä tekemään, eli miehen suostuttelu on vielä kovan työn takana |O

mutta kovasti toivon että teillä muilla tärppäisi jotka olette sinne tekemisen asteelle päässeet ;) ja pikkasen kateellisena saatan vierailla tällä puolella seurailemassa että mitä teille kuuluu :wave:

Nyt olen vihdoin rekisteröitynyt, kirjoittelin siis nimim. Perhonen, se oli jo käytössä, joten nyt olen Yöperhonen. =)

Lasten hoidosta ja opiskelusta yms.
Onhan se ihanaa jos on mahdollisuus hoitaa omia lapsia kotona sinne 3-v. saakka, mutta onhan toki ymmärrettävää jollei siihen esim. taloudellisia mahdollisuuksia ole.
Eipä minullakaan olisi ollut, mutta olemme vaan sinnitelleet ja jotenkin aina toimeenkin tulleet, joskus tiukkaakin on ollut. :/
Opiskelemaan kyllä nyt lähden jos vaan pääsen, kävin muuten eilen pääsykokeissa ja nyt jännätään kuinka käy! :p
Taloudellinen tilanne ei helpotu, mutta kunhan mieheni kanssa valmistumme, muuttuu tilanne kyllä ihan täysin. Ollaan tehty päätös, että nyt loppuu talousasioiden kanssa painiskelut ja yritämme päästä paljon parempaan tasapainoon.....! :attn:
Sitkeyttähän tämä vaatii ja paljon, paljon työtä, mutta mitään ei saa helpolla. Näin se on!

Y-viestiäkin saa laittaa, jos joku teistä tuntee että olisi mukava kirjoitella juuri tännepäin! =)

Nautiskellaan nyt lämpimistä säistä ja lasten kanssa temmeltämisestä niin kauan kun ovat vielä sen ikäisiä! :heart:

Kirjoittelemisiin!!!! :wave:

Ei täysosumaa tälläkään kerroksella. :'( Joten kohti uutta yritystä mennään.
Vaan hyvät taitaa olla ennusteet mikäli on tilastoihin luottaminen. :headwall: Sillä taitaa muo parhaat osumapäivät olla just juhannuksen tienoilla. ;) Joo eikös se niin ole et n. 9kk juhanuksesta syntyvyys on yleensä muuta vuotta suuremmilla luvuilla? :p
Mienaan vaan jotta jo senkin mukaan laskien vois jotain päätellä, kun meillä viidestä lapsesta kolme on syntynyt n. 9kk keskikesän yöttömästä yöstä. :whistle:

Yhteistyössä