Uusi, pelokas ja tietämätön...

Hei!

Olen koko päivän viettänyt aikaani täällä palstoilla lueskellen vastauksia etsiskellen... Vastaan on tullut iloa ja surua, itketty on ja välillä myös hymyilty. On ollut mahtavaa lukea ihmisten tarinoita ja kokemuksia.
En ole koskaan osallistunut tällaisiin keskustelu palstoihin, mutta nyt näen tarvetta osallistua, ihan omankin mielenterveyden kannalta =)

Elikkä, olen 23 vuotias neitonen ja odotan ensimmäistä pienokaistani. Yhteistä taivalta meillä on pienokaisen kanssa takana nyt 11+6.
Kävimme tänään avopuolisoni kanssa ensimmäisessä ultrassa ja näimme viimeinkin pienokaisemme ensimmäistä kertaa. Siellä se pikkuinen huitoi käsillään aivan mielettömästi ja sydän tykytti älytöntä vauhtia, tunnelma oli katossa, kunnes täti rupesi mittailemaan kumallista mustaa aukkoa joka sijaitsi niskassa jatkuen päähän ja selkään. Kysyin välittömästi mikä se on, pahinta tietysti peläten. Lääkäri kertoi sen olevan niskaturvotusta joka on kuulema ihan jokaisella sikiöllä ja on ihan normaali. Hän mittasi turvotuksen jonka sanoi olevan 1,5 mutta äitiyskortissani lukee 1,6.
Miten hurjaa tuo turvotus on? Onko oikeasti syytä huoleen? Olen koko päivän tosissani miettinyt ja etsinyt vastauksia. Täälläkin on ollut puhetta yli kolmestakin millistä ja saatu ihan terveitä lapsosia, mutta mikä on oikeasti sellainen normaali raja, kun jossain sanotaan että 1,4 on vielä ok, mutta sen jälkeen kannattaa, miettiä lisätutkimuksia. Lääkäriltä kun en mitään tarkkaa tietoa saanut, sanoi vaan soittavansa verikokeiden tuloksista mutaman viikon kuluttua JOS siellä jotain on. Hitsi jos nyt näin kovin häiritsee, miten jaksan sen pari viikkoa ja mitä jos ei ne soitakkaan, se vasta häiritsisikin, ajattelisin varmasti ensimmäiseksi, että minut on unohdettu. Olen todella rauhaton.

Toinen asia joka on häirinnyt minua koko sen ajan mitä olen raskaana ollut. Alusta saakka olen kärsinyt kovasta vastakivusta, lääkärissä epäiltiin virtsaputken tulehdusta, mutta sellaista ei löytynyt, eikä minkäänlaista tulehdustakaan. Onko kenelläkään ollut samanlaista?
Kipu on mieltein kokoaikaista, nyt sitä jo välillä unohtaa että sattuu, mutta kipu kuitenkin on siellä. Joskus se kyllä hellittääkin, mutta todella harvoin.
Mistäköhän moinen johtuu?

Purkaudun tänne teille, kun huomasin että olette kuin perhettä toisillenne täällä ja me ei olla vielä uskallettu kertoa kenellekkään pienokaisesta.
Meillä on niin kova pelko näistä kivuista ja nyt tuosta turvotuksesta, että tämä päättyy kesken, emmekä halua tuottaa lähimmäisillemme kuitenkaan minkäänlaista surua.
 
Elä huoli. Turvotuksen määrään on raja-arvot, jotka riippuu raskausviikoista. Ja jos siellä on jotain, niin kyllä ne kertoisi. Ainakin Naistenklinikalla se näytti mulle sitä taulukkoa ja kertoi, miten ne menee. Sait varmaan vauvan koon tällä hetkellä tietoosi eli pää-perämitan milleinä. Mene osoitteeseen tekay.fi ja sieltä oikeasta reunasta kohta "niskaturvotus". Siellä voit syöttää koon ja turvotuslukeman ja sit se näyttää arvon käyrällä. Se varmaan kertoo sulle paljon. Onnea matkaan!!

Misupai ja Helmis 36+5
 
Heips ja onnea esikoisen odotuksen johdosta! =)

Jollen nyt aivan väärin muista, alle 2,5 mm:n niskaturvotusta pidetään normaalina. Ei kuulosta mitenkään hurjalta tuo 1,6 mm.
Alavatsakipuja voi raskauden aikana olla monesta syystä johtuen. Mielestäni voit olla huoleti jos lääkäri on todennut ettei mitään tulehdusta tai vastaavaa syytä löydy. Inhottavaahan tuo varmasti on, saattaa olla että kipu hellittääkin jossain vaiheessa. Joskus minkäänlaista syytä kivulle ei löydetä vaikka tutkittaisiin perusteellisesti päästä varpaisiin.

Ei muuta kun tervetuloa tänne Hermannin nuorisoseuraan porisemaan odotus- ja vauvajuttuja! :D Ja onnea odotukseen...

Kylkiluu ja Muumi rv 21+3
 
Älähän huoli tuosta turvotuksesta..itellä oli esikosta 2,4mm, kakkosesta 1,0 ja tästä kolmosesta 1,3mm... ja ihan terveitä ovat olleet tuon suhteen=)
Itse menen huomennä äitipolille kontrolliin, kun tänään neuvolalääkärin mielestä vauvan sydänäänet olivat jotenkin "suhahtelevat".. varsinaisia jännitysnäytelmiähän nämä raskausajat ovat... :/
 
Siula on vissii laskettu aika elokuun lopulla?? tuu ihmeessä tonne meidän ketjuun jutustelemaan, elomassut helmikuussa, siellä ollaan muutkin samoilla viikoilla ja samoja asioita mietitään!!

ja tuo niskaturvotus on miunki muistin mukaan ihan ok. älä siitä huolehi

Äiti lpr 14+2
 
Kyllä kun katsoon Tekayn sivustolta, normaalilta näyttäisi olevan tuo sikiön niskaturvoke, ole huoletta. Ja kun olet noin nuorikin, ei ikä ole riskitekijä.

Ja mulla on kans vatsa ihan pirun kipee aluksi, iltaisin vatsan turvotus oli järkyttävä. Etenkin juuri nukkumaan mennessä, nostin jalat koukkuun ns. vatsan päälle niin helpotti. Alavatsakivut taitaa olla yksi ihan alkuraskauden perusoireista, ole huoletta.

Onnea Teille odotukseen!

terveisin myös esikoistaan odottava, rv 16+0
 
Heips!

Älä turhaan murehdi viellä. Itsellä turvotusta oli 2,3 ja jäin kiinni veriseulasta. Mutta onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin ja pikku tyttönen mahassa kasvaa kovaa vauhtia. Odottele rauhassa 2 viikkoa ja aina voi soittaa ja varmistaa viellä. onnellista odotuksen alkua :heart:

m ja maha-asukas 24+1
 
Meillä oli 1.7 (äitiyskortissa) tästä masukkaasta vaikka sanoi 1.1 ultrauksen aikaan, kysyin rakenneultrassa asiasta ja sanottiin että ihan sama onko 0.8 (kuten oli esikoisesta) vai 1.8 kunhan on alle rajan.
Joten ei huolta sen suhteen. =)
Vihlonnat, nippailut ja menkkamaiset jomotukset alavatsalla kuuluvat joillakin alkuraskauteen, valitettavasti.
 
Täällä alkaa jo mieli hiukan helpottua. Eilen en tainnut miettiä niskaturvotusta ollenkaan, kai se taisi olla sen hetken pelkoa ja varsinkin kun täältä nyt sai niin mahtavat vastaukset, että kaippa ne oli se suurin syy tähän helpotukseen...

Masu on kyllä kipeillyt edelleen, kävelyt tuntuu olevan eniten haitaksi joten sitä sitten vähän vähemmän...

Kiitos vielä kaikille kovasti :)
 

Yhteistyössä