Uusi omakotitalo syrjemmässä vai vanhempi keskustassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapsiperhe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lapsiperhe"

Vieras
Eli meillä on kaksi lasta 1,4 ja 4 vuotiaat. Olemme muuttamassa Tampereen suunnalle ja nyt sitten pohdimmekin ostaakko vanhempi talo lähes Tampereen keskustasta vai rakennuttaa uusi vähän kauemmaksi.
Mitä mieltä olette?

Itse olemme listanneet plussia ja miinuksia, tässä osa niistä:

Vanhempi talo (1980-2000 rakennettu)
+keskustaan lyhyt matka, lasten harrastukset yms. helposti hoidettavissa ja sijainnista tulee monta muutakin käytännön plussaa
-vanha talo
-luultavasti ei saman ikäisiä leikkikavereita naapureissa?

Uusi talo
+Uusi talo
+rauhaisampi ympäristö
-välimatkat, koska päivittäin tuleekin Tampereelle menoa

Meillä on säästössä hyvä summa ja lainaa emme halua ottaa paljoa, joten uuteen taloon keskustassa emme tällä hetkellä pysty (tai ainoastaan vuokratontilla ja ne ovat kiven alla).

[QUOTE="Kaisa";24254555]UUSI kauemmas on mun mielipide jos teil resursut riittää rakentamiseen[/QUOTE]

Juu, resurssit riittää rakennuttamiseen hyvin jos tontti on hieman edullisempi.
Tampereella kun 500 neliön tontista saat maksaa sen 80-100 ja haaveissa on kuitenkin hieman isompi.

[QUOTE="Kaisa";24254559]MIKÄ ON KAUKANA? Meil on 30km keskustaan ja en pidä tätä kaukana..[/QUOTE]

Tuo on meillä ollut se haarukka. Mieluiten n. 20 km, mutta olemme katsoneet myös 30 päässä olevia taloja jos kulkuyhteydet ovat sujuvat.
Harrastaako teidän lapset paljon, miten kyydit yms. vai pääsevätkö kulkemaan itse?

[QUOTE="aloittaja";24254578]Tuo on meillä ollut se haarukka. Mieluiten n. 20 km, mutta olemme katsoneet myös 30 päässä olevia taloja jos kulkuyhteydet ovat sujuvat.
Harrastaako teidän lapset paljon, miten kyydit yms. vai pääsevätkö kulkemaan itse?[/QUOTE]

Meil on vielä niin pienet lapset etteivät harrasta mitään (3½v, 1½v, ½v). Mut lähes päivittiän käymme keskustassa.. kuljetamme tarpeen mukaan naapureiden kans vuorotellen (esim kerhoihin)

[QUOTE="Kaisa";24254614]Meil on vielä niin pienet lapset etteivät harrasta mitään (3½v, 1½v, ½v). Mut lähes päivittiän käymme keskustassa.. kuljetamme tarpeen mukaan naapureiden kans vuorotellen (esim kerhoihin)[/QUOTE]

Niin, tuokin että naapurustossa asuisi saman ikäisiä auttaisi noihin kuljetuspuuhiin varmasti. Joka puoltaa sitten taas tuota uutta. Kiitos vastauksista. :)

No ensinnäkin mun mielestä 1980-2000 talo ei ole vanha.

Jos aika ja raha riittää rakentamiseen ja aiotte rakentaa asuinalueelle, niin miksei... Mutta itse pidän tärkeämpänä sitä että lapsilla on leikkikavereita naapureissa ja turvallinen asuinalue muutenkin.

Miksei siellä kaupungissa ole samanikäisiä lapsia?

On, varmasti.
Ajatustasolla vaan silloin kun rakennetaan usein alueella on myös pieniä lapsia.
Jos muuttaa alueelle jossa on esim. 80 luvulla rakennetut talot voi siellä toki olla pieniä, mutta useimmiten saattaa olla lapsoset jo vanhempia.

Tämä siis vain oletus, joka ei ole vedenpitävä tietenkään. :)

Minusta joku 1990 -2000 rakennettu talo olisi loistava, mutta tietysti nekin pitää ensin nähdä, jotta tietää, onko talo ja ympäristö ok. Joissain paikoin uudet asuinalueet ovat kauheita. Talo talon vieressä ilman mitään yksityisyyttä, mistä tulee slummialue mieleen. Voihan tuollainen 10-20 vuotta vanha asuinalue olla samanlainen slummi. Lapsia ajatellen on hyvä katsoa, missä on koulut. Jossain jo ekaluokkalaisilla voi olla 5 kilometrin koulumatkat ilman kyyditystä.

[QUOTE="lippis";24254771]niin riippuu kunnan rakennus viranomaisista saako sinne syrjään rakentaa :/[/QUOTE]

Meillä on pari tontti vaihtoehtoa, joista olen jo selvittänyt että rakennusluvan saa ja tonttikaupat tehdään ehdolla luvasta.

Nyt suihkuun, kiitos jos jaksatte laittaa pohtimisen arvoisia asioita ylös! :)

Minä muuttaisin keskustaan. Itse en tykkää yhtään niistä uusista keskelle ei mitään rakennetuista alueista. Usein uusilla alueilla on vieläpä ihan onnettomat pihat ja talot vieri vieressä. Kannattaa miettiä mitä arvostaa asumisessa.

En ymmärtänyt tuota, kun yhdessä viestissä sanottiin, että teini-ikäisten kanssa voi olla hankalaa asua keskustassa. Miksi? Mielestäni päinvastoin. Paljon kivempi, että lapsi pääsee liikkumaan paremmin itse harrastuksiin eikä tarvitse koko ajan kyyditä. Itse muutin kaupungin keskustaan 12-vuotiaana ja tykkäsin kyllä enemmän kuin aiemmin kun asuimme vähän kauempana. Oli kaikkialle lyhyempi matka ja enemmän tekemistä, lyhyet koulumatkat jne.

sulla on oudot vaihtoehdot. 30kilsaa on mulle ihan out, mutta lähempänäkin on paljon vaihtoehtoja.

Mutta eihän tampereen keskustassa ole tuon ikäisiä omakotitaloja vaan jossain kauempana.

Rakennettiin uusi ok-talo maalaiskylään, jossa kaikki palvelut. Työssä käydään kaupungissa 25km päässä ja ollaan tosi tyytyväisiä. Saatiin iso tontti hankittua(4000m2) ja naapuritkin asuvat kohtuu väljästi. Mieluummin täällä kuin kaupungin uusissa ahtaissa lähiöissä.
Ostat vanhan talon ja luultavasti sitä tulee rempata, ainaki pientä pintaremonttia. Niistä voi löytyä vaurioita, kosteutta ja rakennusvirheitä. Kaikki talot eivät ole mätöjä, mut parhaimmat maksaa yleensä maltaita ja talot maksaa muutenkin ihan riittävästi. Kun valitset taloa, harkitse kahdesti onko siinä yläkertaa, meillä oli edellisessä ja tähän tehdään VASTA sitten kun lapset ovat vähintään 10 vanhoja, on nimittäin aika murheenkryyni ne portaat ja portit jne. Onnea talonetsintään, olkoot se sitten uusi tai vanha. :)

Hyviä lähtökohtia mietintään.

- Onko työpaikka jo jossain? Jos on, etsi asunto alueelta minne pääset myös joukkoliikenteellä tarvittaessa.
- Tarvitaanko juuri nyt kahta autoa (jos vaikka toinen kotona). Jos ette tarvitse kahta autoa, etsikää taas se joukkoliikenteen kannalta hyvä asuinpaikka.
- Työt keskustassa? Töihin mielummin bussilla, ellei työpaikka tarjoa ilmaista (tai vakituista maksullista) parkkipaikkaa.
- Mitä siellä keskustassa on jos siellä pitää joka pv käydä? Harrastukset? Työ? Kaupat?

Niin ja määrittele mikä sinulle on Tampereen keskustaa. Itse en juuri keskustassa omakotitaloja tiedä olevan. Itse asun vuokralla, keskustaan 9km. Puolenkilsan säteellä niin tk, posti, kolme ruokakauppaa, useampi pitseria, päiväkoti ja pari pankkia. 1km säteellä tais olla peruskoulut. 5km päässä prisma, citymarket, lidl ja iso joukko enemmän tai vähemmän erikoisliikkeitä. Ja suhteellisen harvoin tarttee tosiaan keskustaan lähteä.

Eli kysymys on siis siitä, muutatteko kaupungin lähiöön vai jonnekin kauemmas taajamaan, niinkö? Lähiö ja kaupungin keskusta on kaksi ihan eri asiaa ;)

Mitä vikaa vanhassa talossa on? Mä ottaisin mielummin vanhan, mutta saisi olla mielellään huomattavasti vanhempi kun sen parikymmentä vuotta.

Yhteistyössä