uusi kissa toisen kaveriksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami35

Jäsen
29.06.2005
33
0
6
Kertokaapas mulle yksi asia. Mulla ja tytöllä olisi haave ottaa toinen kissa nykyisen kaveriksi (2 v. leikattu kolli) mutta olen miettinyt sitä että mitä tuo meidän kattimme siihen tuumaisi jos toinen tulisi taloon kun hän on saanut kaiken huomion, ollut meillä vasta vajaa puoli vuotta. Saimme sen entisen kissamme jälkeen. Meidän edelliselle kissallemme sattui tapaturma puoli vuotta sitten täällä kotona ja selkäranka vioittui niin pahasti ettei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kissa kärsimyksistään. Se oli kova paikka mulle ja tytölle, sitten saatiin eläinsuojeluyhdistyksen kautta tietää että Topistamme jouduttaisiin luopumaan edellisessä perheessä allergian takia ja ottivat minuun yhteyttä. Ja nyt sitten Topi onkin hyvin sopeutunut meille. Meillä olisi haaveena saada leikattu ragdoll tai norjalainen metsäkissa. Jos jollakin on kokemuksia siitä kun toinen kissa tulee taloon niin mitä oma lemmikki siitä tuumaa? Kertokaa mullekin. Tyttö niin haluaisi toisen kissan niinkuin itsekin haluan. Mulla on joskus ollut 3 kissaa yhtäaikaa ja hyvin tulivat toimeen vaikka olivat kaikki natuja, leikkaamattomia mutta pillerit oli sitä varten.

Sehän on aivan kissoista kiinni. Aivan kuin kaikki ihmiset, eivät kaikki kissatkaan tule toimeen.
Mutta näin yleistäen kissa on laumaeläin. Se kyllä saalistaa yksin, mutta palaa sitten taas porukkaan kun masu täynnä.
Esim. räggärit ovat erittäin seurallisia ja siis vaativat toisen kissan kaverikseen.
Hyvä apu uuteen tulokkaaseen sopeuttamiseen on Feliway haihdutin. Sen avulla on saatu jopa 2 iäkästä yksin elänyttää kollin rönttiä asettumaan samaan talouteen..
Kun kissojen antaa rauhassa tutustua toisiinsa ja asunnossa riittää tilaa vetäytymiseen vältytään ongelmilta.
Norskeissa ja muissa pitkäkarvoissa on sitten kova homma turkin hoidossa, ja jos sattuu kikkarakarvainen yksilö kohdalle osumaan se on kerrassaan työlästä, kannattaa miettiä tuokin puoli.

Onnea vaan pennun metsästykseen! :)

Itse suosittelen uudeksi kissaksi luovutusikäistä pentua =) Meillä kolmen kissan koplassa helpoiten sopeutuminen on käynyt juuri pennun kanssa, se on hyväksytty nopeasti taloon, ja sillä ei ole vielä isoa "egoa" mitä vastaan täytyis taistella. Aikuinen kissa ei miellä pentua niin suureksi uhaksi kuin aikuista kissaa. Mielestäni kissoja kannattaa pitää vähintään pareittain, näin on seuraa ja kavereita aina lähellä, eikä kissa tylsisty =)

Onnea uuden kissan hankintaan!

Olen samaa mieltä,että paras vaihtoehto on luovutusikäinen pentu.Meillä oli myös leikattu kolli,tosin ikää oli vajaa vuosi,kun otimme sille kaveriksi narttu pennun.Aluksi murisi ja sähisi,muttei käynyt kiinni ja jo seuraavana päivänä antoi pennun tulla kainaloon nukkumaan.

Yhteistyössä