Uusi kaveri, en antanut mehua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tytöllä on ihan uusi kaveri, ovat 7-8-vuotiaita. Tyttö tuli just hakemaan heille mehua.

Meillä mehu ei ole janojuoma, mutta on mulla mehua.

Sanoin vieraalle tytölle, etten voi antaa mehua sulle, kun en tunne sinua ja en tiedä, oletko millekään allerginen, enkä tiedä, antaako äitisi sun edes juoda mehua. Annan siksi nyt kummallekin vettä. Tämä uusi tyttö suuttui eikä juonut vettäkään.

Tyttö lähti niskojaan nakellen pois, ilmeisesti kotiinsa. Oma tyttöni sanoi, että nyt se suuttui kun hän lupasi ne mehut. Olen kuulemma niuho äiti.

Olisitteko antaneet mehut?

[QUOTE="Vierailija";28517802]Olisin antanut mehua. Kyllähän 7-8 vuotias jo osaa sanoa mille hän on allerginen.[/QUOTE]

Joo varmaan, mutta sanooko jos äitinsä ei halua, että juo mehua. Tuskin.

[QUOTE="Vierailija";28517802]Olisin antanut mehua. Kyllähän 7-8 vuotias jo osaa sanoa mille hän on allerginen.[/QUOTE]
Paitsi että kaikki eivät sano.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen...on aika ymmärrettävää, että lapsi pettyy, jos lupausta ei pidetä. Eli tässä nyt sinun tyttäresi teki virheen, kun lupasi kaverilleen mehua, vaikka tiesi, ettei mehu ole teillä janojuoma. Tuon ikäisille tytöille lupaukset ovat kuolemanvakavia asioita ja pettymys kaveriin voi olla suuri, jos kaveri pettää lupauksensa. Draamaa ja suuria tunteita.

Mut joo, en ole antanut ekaa kertaa meillä oleville vieraille lapsille syötävää ennenkuin olen tarkistanut vanhemmilta, että asia on ok.

Minä olisin varmaan tuossa tilanteessa antanut, uusien kaverisuhteiden alut kun ovat herkkää aikaa. Yleensä kyllä tarjoan lapsille janojuomaksi vettä. Niin omille kuin kavereillekin.

[QUOTE="aapee";28517815]Joo varmaan, mutta sanooko jos äitinsä ei halua, että juo mehua. Tuskin.[/QUOTE]

Se on jo sen äidin ongelma. Eihän sitä uskaltaisi antaa lasten tehdä mitään jos kaikesta pitäisi miettiä onko se lapsen vanhemmalle ok.

Lähtökohtaisesti näkisin että normiasiat ja syömiset voin antaa, jos lapsen vanhempi haluaa ettei jotain asiaa tarjota lapselleen niin eiköhän hän itse infoa asiasta.

Mä kyllä tarjoan niin mehut kuin jädet/keksit kavereille AINA, olivat sitten tuttuja tai uusia kavereita. Kyllä koululainen varmaan osaa jo kieltäytyä, jos allergiaa..Ja voisit nyt ees jäävettä tarjota..Porvoossa kait toisenlainen tyyli.

Vesi käy parhaiten janojuomaksi. Jos ei kerran kelvannut, niin ei sitten ollut jano.

Mistä tyttösi keksi tulla hakemaan menua, jos teillä ei normaalisti juoda mehua? Ettei vain uusi kaveri olisi itsepyytänyt sitä? Kaikki vanhemmat eivät todellakaan tykkää, jos janojuomaksi annetaan mehua. Mun mielestä veden tarjoaminen veden sijasta on ok, mutta allergioista en olisi puhunut vaan mieluummin vaikka hampaista.

Se on jo sen äidin ongelma. Eihän sitä uskaltaisi antaa lasten tehdä mitään jos kaikesta pitäisi miettiä onko se lapsen vanhemmalle ok.

Lähtökohtaisesti näkisin että normiasiat ja syömiset voin antaa, jos lapsen vanhempi haluaa ettei jotain asiaa tarjota lapselleen niin eiköhän hän itse infoa asiasta.
Koululaisten kohdalla vanhemmat eivät voi aina tietää, kenen kaverin luona lapsi koulun jälkeen on. Varsinkin, jos on uusi kaveri. Eli et voi tietää ilmoittaa lapsesi allergioista Virtasille, jos et edes tiedä, että joku Virtanen on lapsesi kaveri ja että lapsesi on mennyt tänään sinne Virtasille.

Suurimmalla osalla lapsista on nykyisin kännykät, joten kilautus äidille tai isälle yleensä riittää.

No on meilläkin käyny niin, että lapsi ilmoitettu meille synttäreille ja sitte sanoo, että on keliakia (vanhemmat ei ilmottaneet erityisruokavaliota), mutta lapsi ite sanoo, ertä voi syödä kakkua yms. Ikää kuitee 10v.

Miten se äiti infoaa mua? En tunne häntä, tuskin se äiti tietää että lapsensa edes kävi täällä meillä tai on mun tytön kanssa nyt tuolla pyöräilemässä ja leikkimässä.

En ole ikinä nähnytkään tuota tyttöä. Ovat ehkä vasta muuttaneet.

Jos ystävyys säilyy, eiköhän ne vanhemmatkin tule tutuksi ja voi kysyä tarjottavista ja muista asioista.

[QUOTE="tiipii";28517834]Mä kyllä tarjoan niin mehut kuin jädet/keksit kavereille AINA, olivat sitten tuttuja tai uusia kavereita. Kyllä koululainen varmaan osaa jo kieltäytyä, jos allergiaa..Ja voisit nyt ees jäävettä tarjota..Porvoossa kait toisenlainen tyyli.[/QUOTE]

Jäävettä? Kyllä meidän kraanasta tulee ihan kylmää raikasta vettä. En juo itsekään jäävettä.

Omani on laktoosi-intolerantikko, toivon mukaan kieltäytyisi mutta en voi vannoa, jos toinen lapsi mussuttaisi jätskiä vieressä.

[QUOTE="vieras";28517835]Vesi käy parhaiten janojuomaksi. Jos ei kerran kelvannut, niin ei sitten ollut jano.

Mistä tyttösi keksi tulla hakemaan menua, jos teillä ei normaalisti juoda mehua? Ettei vain uusi kaveri olisi itsepyytänyt sitä? Kaikki vanhemmat eivät todellakaan tykkää, jos janojuomaksi annetaan mehua. Mun mielestä veden tarjoaminen veden sijasta on ok, mutta allergioista en olisi puhunut vaan mieluummin vaikka hampaista.[/QUOTE]

Omani joi veden.

Luulen kyllä että nimenomaan kävi niin, että kaveri pyysi sitä mehua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28517842:
Koululaisten kohdalla vanhemmat eivät voi aina tietää, kenen kaverin luona lapsi koulun jälkeen on. Varsinkin, jos on uusi kaveri. Eli et voi tietää ilmoittaa lapsesi allergioista Virtasille, jos et edes tiedä, että joku Virtanen on lapsesi kaveri ja että lapsesi on mennyt tänään sinne Virtasille.

Suurimmalla osalla lapsista on nykyisin kännykät, joten kilautus äidille tai isälle yleensä riittää.

Joo, ja kun pyysin että soittaisi siinä mun kuullen äidilleen, niin sanoi ettei muka ole kännyä mukana. Joten epäilen ettei lupaa olisi irronnut.

Olisin antanut mehua. Lapsi tietää, onko allerginen, ja mua ei silleen pätkän vertaa kiinnosta salliiko lapsen äiti ja isä lapselle mehut, koska lapsi on meillä ja meillä on meidän säännöt ellei vanhemmat muuta ilmoita ENNEN vierailua.

[QUOTE="aapee";28517856]Miten se äiti infoaa mua? En tunne häntä, tuskin se äiti tietää että lapsensa edes kävi täällä meillä tai on mun tytön kanssa nyt tuolla pyöräilemässä ja leikkimässä.

En ole ikinä nähnytkään tuota tyttöä. Ovat ehkä vasta muuttaneet.

Jos ystävyys säilyy, eiköhän ne vanhemmatkin tule tutuksi ja voi kysyä tarjottavista ja muista asioista.[/QUOTE]

En ehkä sitten osaa ottaa tarpeeksi vakavasti noita "meidän lapset ei saa juoda mehua" -juttuja. Kuvittelen että siinä vaiheessa kun lapset kasvaa sen verran että liikkuvat omillaan niin voi olla että kyläpaikoissa sitten päätyvät kokeilemaan noita kotona kiellettyjä juttuja jos eivät niistä itse kieltäydy. Jos näkisin niin tärkeäksi ettei lapseni saa maistaa mehua ja pelkään että hän sitä kuitenkin voisi jossain tehdä niin silloin varmaan ottaisin itse yhteyttä niiden kavereiden vanhempiin joilla lapsi aikaa viettää. Samoin jos on kysymys allergioista joita lapsi ei itse osaa syömisissään varoa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä on usein kotona mehua ja muitakin herkkuja syödään vähän turhankin usein. Silti mua ärsyttää, kun yks kaveri, joka asuu naapurissa, leipoo usein ja syöttää lähes joka kerta myös lapsille jotain pullaa, kakkua tms. Ei lapsia tarvi opettaa siihen, että aina kyläillessä saa jotain hyvää, etenkin kun mekin nähdään monta kertaa viikossa ja etenkin lapset kyläilee keskenään usemminkin. Meidän kuopuskin on sellanen, että jos saa vähänkin jotain makeeta, niin ruokahalu siltä päivältä on sit siinä.

[QUOTE="vieras";28517926]Meillä on usein kotona mehua ja muitakin herkkuja syödään vähän turhankin usein. Silti mua ärsyttää, kun yks kaveri, joka asuu naapurissa, leipoo usein ja syöttää lähes joka kerta myös lapsille jotain pullaa, kakkua tms. Ei lapsia tarvi opettaa siihen, että aina kyläillessä saa jotain hyvää, etenkin kun mekin nähdään monta kertaa viikossa ja etenkin lapset kyläilee keskenään usemminkin. Meidän kuopuskin on sellanen, että jos saa vähänkin jotain makeeta, niin ruokahalu siltä päivältä on sit siinä.[/QUOTE]
Ootko sanonut hänelle, että lapsellesi ei saa antaa makeaa?

Entä oletko sanonut lapsellesi, että hänellä ei ole lupaa ottaa esim. pullaa jos tarjotaan?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
En ehkä sitten osaa ottaa tarpeeksi vakavasti noita "meidän lapset ei saa juoda mehua" -juttuja. Kuvittelen että siinä vaiheessa kun lapset kasvaa sen verran että liikkuvat omillaan niin voi olla että kyläpaikoissa sitten päätyvät kokeilemaan noita kotona kiellettyjä juttuja jos eivät niistä itse kieltäydy. Jos näkisin niin tärkeäksi ettei lapseni saa maistaa mehua ja pelkään että hän sitä kuitenkin voisi jossain tehdä niin silloin varmaan ottaisin itse yhteyttä niiden kavereiden vanhempiin joilla lapsi aikaa viettää. Samoin jos on kysymys allergioista joita lapsi ei itse osaa syömisissään varoa.

Meillä toi mehu sattuu nyt olemaan vielä sitruuna-appelsiinimehua, ei sekamehua.

Joku voi olla allerginen munalle, jäätelöstä saa tukehtumisreaktion. Pitääkö tällaisen olla kotona äidin ja isin kanssa 18-vuotiaaksi? Yleensä koululaiset jo liikkuvat omillaan tässä omalla alueella, ilman että vanhemmat sopivat vierailut ja leikit.

Yhteistyössä