uusi äitiysloma ja hetki välissä töissä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras pönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras pönttö

Vieras
osaako kukaan alan immeinen tai muuten vain kokemusta omaava kertoa, miten käy palkallisten äitiyslomakuukausien, mikäli en ehdi olla töissä ennen uutta äitiyslomaa kuin noin 5 kk. Tes:in mukaan työnanataja maksaa 3 kk palkan, mikäli työsuhde on kestänyt vähintään 8 kk, eli jos olen ollut talossa nelisen vuotta, eikö minulle kuuluisi maksaa palkkaa, mikäli jään taas äitiyslomalle? Kysellee pönttö

kaiken järjen mukaan kuuluisi maksaa sitten uudenkin äitiysloman alussa 3 kk palkkaa, jos sen perusteena ei tes:ssä ole muuta sanottu kuin tuo, että työsuhteen on pitänyt kestää ennen äitiyslomaa 8 kk.

Miten mulla on jääny mieleen jostain syystä, että pitää keretä olla töissä öööh, olikohan se 3kk vai 6kk ennen uutta äippälomaa? Äh, voi kun en muista ja tämä ois minunkin kohdalla ajankohtainen :/

Mistähän toi 3kk tai 6 kk tulisi? Eikö siitä pitäisi olla maininta tessissä? Mullakin oli joku ihme ajatust tuosta 6 kk, mutta tessissä ei siitä mitään mainittu. Ainut, oli että hoitovapaa ei kerrytä työssä olo aikaa.

Muakin kiinnostaa! Koska suunnittelin että teen aika pian perään toisen lapsen ja mulla muuten sama juttu että työnantaja maksaa ekat 3kk. Maksaako siis seuraavastakin lapsesta vai miten.. ja onko "karenssiaika"?

Riippuu tessistä... Ainakin metallin tessissä sanotaan ihan selkeesti, että pitää olla töissä siinä välillä, mutta en tiiä miten muista, enkä nyt muista kauanko piti olla töissä. Itteekkin toi kiinnostais... Itellä yksityinen sosiaali-ja terveysalan tes.

Tosiaan kyllä se tes:ssä pitää mainita, jos välissä pitää olla tietty aika fyysisesti töissä. Itse jään suoraan hoitovapaalta uudelleen äitiyslomalle ja saan palkan siltä osin kuin ei mene jo ilmoitetun hoitovapaan kanssa päällekäin. Mulla menee siis uusi äitiysloma 2 kuukautta ilmoitetun hoitovapaan kanssa päällekäin, niin saan sitten 1 kk palkan kuitenkin.

Muistin just, että saahan KELAltakin ekalta 56 arkipäivältä 90%palkasta, eli kaks kuukautta melkein kokonaita, jos ei työnantajalta saa rahaa.

Miten toi hoitovapaa voi siihen vaikuttaa? Sitähän voi ilmottaa vaikkapa 3kk ennen että palaakin töihin sillon ja sillon ja sitten ilmottaa läkisääteiset 2kk ennen että jäänkin äippälomalle. Sitten ei kaiken karenssia tulis vai? Kun ei voi kuitenkaan olla yhtäaikaa molemmilla, ei niistä ainakaan molemmista rahaa saa...

Alkuperäinen kirjoittaja Minä täällä vaan huutelen :
Miten toi hoitovapaa voi siihen vaikuttaa? Sitähän voi ilmottaa vaikkapa 3kk ennen että palaakin töihin sillon ja sillon ja sitten ilmottaa läkisääteiset 2kk ennen että jäänkin äippälomalle. Sitten ei kaiken karenssia tulis vai? Kun ei voi kuitenkaan olla yhtäaikaa molemmilla, ei niistä ainakaan molemmista rahaa saa...

Ei hoitovapaata voi niin vain aikaistaa, eli työnantajan ei todellakaan ole pakko siihen suostua. Jos sulle on hankittu töihin sijainen ja siihen asti, kun olet ilmoittanut hoitovapaalla olevasi, niin olishan se aika kummallinen tilanne.

kävin kurkkaamassa mielenkiinnosta ton metallin tessin ja siinä toisiaan mainitaan, että työsuhteen on tullut kestää yhtäjaksoisesti 6 kk ennen synnytystä ja omassani lukee, että palkkaa maksetaan 3 kk ajalta mikäli työsuhde on kestänyt vähintään 8 kk. Ei siis mintään mainintaa yhtäjaksoisuudesta tai synnytyksen edellisestä ajasta. Eikö ton pitäisi olla ihan selvä?

Laskeskelin tuossa, että kyllä se ainakin mulla on pitäny paikkaansa tosi hyvin. Jos lasketaan, että kuussa on 24 arkipäivää ja jaetaan vuositulot (sis. lomarahat ym) niin sain vastaukseksi melkein saman summan. Mulla tuo raha meni kyllä työnantajalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja pönttö:
kävin kurkkaamassa mielenkiinnosta ton metallin tessin ja siinä toisiaan mainitaan, että työsuhteen on tullut kestää yhtäjaksoisesti 6 kk ennen synnytystä ja omassani lukee, että palkkaa maksetaan 3 kk ajalta mikäli työsuhde on kestänyt vähintään 8 kk. Ei siis mintään mainintaa yhtäjaksoisuudesta tai synnytyksen edellisestä ajasta. Eikö ton pitäisi olla ihan selvä?

Kyllä sen pitäisi olla, eli palkka sun kuuluu saada. Ja jos ei palkkaa tule, niin kysy liitosta. Sieltä nyt kannattaa ehkä jo varuiksi kysyä ennenkin.

Äitiysvapaan alusta lukien maksetaan työntekijälle työsuhteen kestäessä varsinaista säännöllistä palkkaa 72 arkipäivältä edellyttä-en, että työntekijä on ollut työsuhteessa vähintään kolme kuukautta.

Noin sanoo meidän TES, eli saanko minä nyt palkkaa vaiko en, kun jään äippälomalle, ens vuonna vasta... Olen kyllä ilmoittanut olevani hoitovapaalla vielä vuoden siitä eteenpäin, mutta työsuhteessa olemistahan sekin on? Minä en ymmärrä miten sillä voidaan muka kiertää tuo palkanmaksu... Ehkä olen sitten tyhmä!

Äitiysvapaan alusta lukien maksetaan työntekijälle työsuhteen kestäessä varsinaista säännöllistä palkkaa 72 arkipäivältä edellyttä-en, että työntekijä on ollut työsuhteessa vähintään kolme kuukautta.

Noin sanoo meidän TES, eli saanko minä nyt palkkaa vaiko en, kun jään äippälomalle, ens vuonna vasta... Olen kyllä ilmoittanut olevani hoitovapaalla vielä vuoden siitä eteenpäin, mutta työsuhteessa olemistahan sekin on? Minä en ymmärrä miten sillä voidaan muka kiertää tuo palkanmaksu... Ehkä olen sitten tyhmä!

Sä olet silloin työnantajan suuntaan hoitovapaalla sinne asti, kun olet ilmoittanut olevasi.

Jaahas vai niin, oisinpas tuonkin taas tienny etukäteen...
Mutta mites sitten se, että kun hoitovapaan voi pitää kahdessa jaksossa (useammassa vain jos työnantaja suostuu) ja olen molemmat kaksi jaksoa pitänyt jo ensinnäisen lapsen aikana, niin voinko nyt sitten enää toisen kanssa pitää hoitovapaata, jos kerran työnantajan mielestä olen hoitovapaalla äitiyslomalla ollessanikin...

Jaahas vai niin, oisinpas tuonkin taas tienny etukäteen...
Mutta mites sitten se, että kun hoitovapaan voi pitää kahdessa jaksossa (useammassa vain jos työnantaja suostuu) ja olen molemmat kaksi jaksoa pitänyt jo ensinnäisen lapsen aikana, niin voinko nyt sitten enää toisen kanssa pitää hoitovapaata, jos kerran työnantajan mielestä olen hoitovapaalla äitiyslomalla ollessanikin...

Sä olet siitä ekasta lapsesta hoitovapaalla, et toisesta. Tottakai sulla on sitten toisesta lapsestakin yhtäläinen oikeus pitää kaksi jaksoa hoitovapaata.

Sen nyt vielä lisää, että kunnallisella puolella ja kai opetuspuolella uusi raskaus keskeyttää hoitovapaan ja alun palkan saa, mutta tietääkseni ei vielä koske muita aloja tuo. Eli hoitovapaalla siihen asti, kun on ilmoittanut, vaikka tulisi uudelleen raskaaksi.

Eli mulle ei sitten kerry lomatkaan tuon toisen lapsen äippälomien ajalta, niin kuin ykkösestä. Tämänkinkun olis taas tinny, niin oisin ilmottanu paljon lyhemmän hoitovapaan...

Eli mulle ei sitten kerry lomatkaan tuon toisen lapsen äippälomien ajalta, niin kuin ykkösestä. Tämänkinkun olis taas tinny, niin oisin ilmottanu paljon lyhemmän hoitovapaan...

Ei kerry niiltä osin, kun menee hoitovapaan kanssa päällekäin tämä uusi äitiysloma.

Työnantaja siis käyttäytyy sun osaltasi niin kuin olisit hoitovapaalla, vaikka oikeasti oletkin äitiyslomalla.