Uupuneen joulu/jouluvalmistelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Musta joulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Musta joulu

Vieras
Onko kukaan muu samassa tilanteessa kuin minä, eli erittäin uupunut ja väsynyt töiden tai muun syyn takia? En nyt avaudu taustoista enempää, mutta kerron millainen joulu meille on tulossa.

- lahjat sukulaisille onneksi hankittu jo viikkoja sitten
- Joulupukki tulee eka kertaa (lapsi 3 v) ja lapsi saa 10-12 lahjapakettia
- Joulukuuset (2 kpl) on koristeltu tänään; olohuoneessa on perinteisesti iso ja tuuhea kuusi ja tänä jouluna lapsi sai eka kertaa oman kuusen jonka sai koristella itse isänsä avustamana. Iso kuusi seisoi kaksi päivää vailla koristeita, kun en jaksanut ryhtyä toimeen (tätä ei ole koskaan aiemmin tapahtunut).
- tänään tehty joitain siivousjuttuja (vessat pesty "myrkyillä", siirretty sellaisia huonekaluja joita ei normaalin viikkosiivouksen yhteydessä siirrellä, makkarissa imurointi ja lattoiden pesu ja puhtaat lakanat)
- huomenna lapsi menee hoitoon isovanhemmille ja tehdään varsinainen joulusiivous
- jos ehdin ja jaksan, leivon su tai ma kuivakakun jouluksi, mutta tämä erittäin epävarmaa tai pikemminkin epätodennäköistä.
- joulupöytään tulossa erittäin suppea menu. Itsetehty perunalaatikkko, kinkku, lapselle Saarioisten maksalaatikkoa, kylmäsavu- ja/tai graavilohta, kananamunia, joku salaatti (tai ei ehkä sitäkään), perunasalaatti, valkosipulisuolakurkkuja, samppanjaa. Olemme aaton keskenämme, enkä jaksa valmistaa esimerkiksi sienisalaattia (jota vain minä syön), päätimme myös ettei lanttulaatikkoa tule pöytään. Joulupäivänä syömme miehen vanhempien luona, missä on varmasti kaikki perinteiset jouluruuat. En vaan jaksa nyt kotona väsätä.
- lisäksi juustoja (niistä en luovu vaikka olen ainoa joka niitä syö) ja Fazerin sinivalkoisia ja geisha-konvehteja. Lapselle hartaasti toivottu joulu -Kindermuna.

Kovin moni siiovusjuttu jää nyt vain tekemättä. Vaatehuoneet on täynnä rojua hätäsiivouksen takia. Piparkakut ja tortut jää leipomatta (onneksi lapsi sai leipoa pipareita päiväkodissa). Olin ajatellut alunperin laittaa vähän enemmänkin koristeluita, mutta nyt mennään kolmella isohkolla kukka-asetelmalla ja joulukuusilla, lisäksi tietysti kynttilöitä. Joulupöydästä ei todellakaan tarvitse ottaa kuvia, kun tarjottavat on minimaaliset.

Joku tuolla toisessa ketjussa sanoi, että joulun ajan lomat on vain järjestelykysmys. No ei todellakaan ole. Esimerkiksi suuressa yhtiössä taloushallinnon tehtävissä voi olla melkein mahdotonta saada lomailla jouluna/vuodenvaihteen aikaan. Itselläni on neljä viikkoa vanhoja lomia pitämättä, mutta niin vaan pitää välipäivinä mennä töihin. Ja se, että nyt poikkeuksellisesti saan lomailla ensi viikon eli jouluviikon (ts. ma ja pe) on aivan ainutlaatuista. Toista kertaa ei tule. Ja loman jälkeen töissä odottaa sellainen kaaos, josta ei yksinkertaisesti voi selvitä. Kivat fiilikset.

En tiedä teidän tavoista, mutta me ei vietetä joulua komerossa eikä kaapissa, joten niiden järjestys ei vaikuta mitenkään.

Ota huomenna lunkisti, tee ne jutut, mitkä oikeasti kohottavat juuri sinun joulumieltäsi ja sen jälkeen istu glögilasi ködessä nauttimaan joulusta!

Miksi pitäisikään jaksaa enempää?
Ei sun lapses muista minkälainen siivo teillä on tai oli aattona. Tärkeintä lapselle on yhdessäolo.
Ruokapuolesta: osta valmiina kakut yms.

[QUOTE="vieras.";29362321]relaa.[/QUOTE]

Kun osaisinkin. Eilen heräsin klo 5 kun puhelin olisi herättänyt 6.20 ja tänään sitten ekan lomapäivän kunniaksi heräsin 5.30 enkä saanut enää unta.

Tuntuu, että olen ainoa äiti maailmassa joka ei leivo ja askartele lapsen kanssa ja joka ei valmista joulupöytään kahtakymmentä sorttia syötäviä.

No, huomisen jälkeen on ainakin siistiä.

[QUOTE="Eee";29362359]En tiedä teidän tavoista, mutta me ei vietetä joulua komerossa eikä kaapissa, joten niiden järjestys ei vaikuta mitenkään.

Ota huomenna lunkisti, tee ne jutut, mitkä oikeasti kohottavat juuri sinun joulumieltäsi ja sen jälkeen istu glögilasi ködessä nauttimaan joulusta![/QUOTE]

Huomenna tosiaan tehdään joulusiivous, kaipa sen jälkeen on tunnelmakin jo parempi.

Kun osaisinkin. Eilen heräsin klo 5 kun puhelin olisi herättänyt 6.20 ja tänään sitten ekan lomapäivän kunniaksi heräsin 5.30 enkä saanut enää unta.

Tuntuu, että olen ainoa äiti maailmassa joka ei leivo ja askartele lapsen kanssa ja joka ei valmista joulupöytään kahtakymmentä sorttia syötäviä.

No, huomisen jälkeen on ainakin siistiä.

Joo olet ainoa kelvoton äiti, joka ei paneudu tarpeeksi joulunviettoon.

Jos olet noin väsynyt ja teille ei ole tulossa jouluvieraita, niin miksi ihmeessä teette tuollaisia suursiivouksia??

Meillä mentiin viime vuonna pelkällä viikkosiivouksella ja pöydässä oli vielä suppeampi menu kuin teilllä, silti vietettiin leppoisa ja tunnelmallinen joulu. Joulupöydässä oli jokaisen suosikkiruoat kuitenkin, mutta määrällisesti juuri sopivasti, että poisheitettävää ei jäänyt.

Tänä jouluna otetaan vielä rennommin; lähdemme täyshoitolomalle maaseudulle. Kotiin ei ole ostettu mitään jouluruokaa, koristeita on kyllä laitettu, mutta edes viikkosiivousta ei ole vielä tehty. Ihanaa! Leppoisaa!

Miksi pitäisikään jaksaa enempää?
Ei sun lapses muista minkälainen siivo teillä on tai oli aattona. Tärkeintä lapselle on yhdessäolo.
Ruokapuolesta: osta valmiina kakut yms.

Harmittaa, kun viime jouluna piparkakkujen leipominen jäi vatsataudin takia ja nyt se jää oman väsymykseni takia. Ei ne piparkakut minulle itselleni tärkeitä ole, mutta lapselle niiden leipominen olisi kiva elämys.

Aloitukseni ei ole provo. On aika jäätävä tunne, kun pari päivää ennen joulua huusholli on sekaisin, mitään ruokajuttuja ei ole valmisteltu (eikä kunnolla edes mietitty), itsellä jaksaminen nollassa. Lapsen takia on pakko tsempata.

Minustakin nimenomaan lapsen takia kannattaa tornadon lailla raivota ympäri kotoa ja lopulta kaatua sohvalle aattona. Hei - sulla on jaksaminen nollassa, meehän nukkumaan!!

Harmittaa, kun viime jouluna piparkakkujen leipominen jäi vatsataudin takia ja nyt se jää oman väsymykseni takia. Ei ne piparkakut minulle itselleni tärkeitä ole, mutta lapselle niiden leipominen olisi kiva elämys.

Lapsellepa lapselle on tärkeää, että äiti leipoo pipareita ja silmäpusseja voi aina työntää kottikärryillä, kunhan lapsen kanssa leivotaan pipareita. Lapsi nimenomaan tarvii tän, tai muuuten on tasapaino lapselta iäti mennyt ja varmaan joutuu provoilemaan aikuisena nettipalstoilla kun on niin sekaisin mennyt kärsimyksistään.

• Tykkää
Reactions: Minskii
[QUOTE="Lulu";29362419]Jos olet noin väsynyt ja teille ei ole tulossa jouluvieraita, niin miksi ihmeessä teette tuollaisia suursiivouksia??

Meillä mentiin viime vuonna pelkällä viikkosiivouksella ja pöydässä oli vielä suppeampi menu kuin teilllä, silti vietettiin leppoisa ja tunnelmallinen joulu. Joulupöydässä oli jokaisen suosikkiruoat kuitenkin, mutta määrällisesti juuri sopivasti, että poisheitettävää ei jäänyt.

Tänä jouluna otetaan vielä rennommin; lähdemme täyshoitolomalle maaseudulle. Kotiin ei ole ostettu mitään jouluruokaa, koristeita on kyllä laitettu, mutta edes viikkosiivousta ei ole vielä tehty. Ihanaa! Leppoisaa![/QUOTE]

Ei me tehdä suursiivousta. Huomenna tavallinen viikkosiivous, tänään vaan joitain ylimääräisiä juttuja oli "pakko" tehdä kun tiesi mitkä pölykasat joidenkin huonekalujen alle/taakse on kertynyt.

Viime jouluna meillä meni lopulta roskiin aika paljon ruokaa, joten tänä vuonna siltä toivottavasti vältytään :)

No huh huh! Luojan kiitos minua ei riivaa suorittamisen pakko. Vietättekö juhlat vaatehuoneessa? Kolmevuotias ei huomaa onko sohvan alla pölyä ja onko vessa myrkytetty (kotona ei tarvitse käyttää muita myrkkyjä kuin mäntysuopaa. Meillä ei joulua vietetä ja kuulostaa kammottavalta, että parin tunnin juhlaa varten äiti viedään hoitoon. Lapsille on tärkeintä olla vanhempiensa kanssa. Kasta sukka kloriteen ja laita sohvan alle. Murra piparimuruja uunipellille ja laita hetkeksi uuniin. Näin saadaan tunnelma aikaiseksi. Miksi mies ei tee mitään jos työlista on noinkin pakollinen?

Mielestäni kaupassa myydään kaikenlaista ruokaa, joten mars kauppaan ja osta valmiina kaikki. Lapsellekin valmis piparitaikina ja kaulin kouraan. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Tilaa vaikka siivooja.

Ja työstä. Kukaan ei kiitä vaikka nuukahdat työpisteen ääreen. Nosta kytkintä tai tee normaali määrä työtä ja sano, ettei näillä resursseilla muuhun pysty.

Hei hyvä lyyli, lopeta toi suorittaminen ja lähde lapsen kanssa kauppaan!

En ymmärtänyt tästä aloituksesta mitän, ap kehui miten paljon on ostanut ja puunaa?

Ja ruokalajien määrästä, kaupastahan voi valmiina ostaa vaikka 100 lajia, muttakuka ne kaikki einekset syö.

Voi. Tässä jutussa ei ollu muuta surullista kuin se että äiti on noin väsynyt. Eikä sen takia, ettei jaksa laittaa "kunnollista" joulua, vaan sen takia, että äiti ei voi hyvin.

Jos ap luet tätä vielä, niin halaus sinulle. Armahda itseäsi. Lapsesi on vasta 3v. te ehditte vielä vaikka mitä. Ja lapsi olisi varmasti onnellinen vaikka ei ikinä leipoisi pipareita. Mutta hyvinvoivan äidin jokainen lapsi tarvitsee, joten nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Anna niiden vaatehuoneiden nyt olla, laitat ovet kiinni. Ostatte kaupasta valmiit ruuat ja vaikka sitä piparitaikinaa, siinähän on sitten mukavaa puuhaa pyhille. Siivoat sitten kun jaksat.

Hyvä ihminen, mitä sinä kuvittelet joululta ja siihen tehtäviltä valmisteluilta.

Toimin itse taloushallintotehtävissä. Töissä ollut viimeinen 2vuotta järkyttävä työtaakka että olen todellakin burn outin partaalla- tai rehellisesti, sen sisällä ja pahasti.

Sinulla on tehtynä jo kaikki. On koristelut, on lahjat on siivottu. Mitä ihmettä enää suoritat?

Nauti siitä että sinulla on lapsi. Lapselle on kaikki joulun puitteet jo olemassa. Puuttuu enää se iloinen äiti joka lopettaa sen työstressin siirron kotiin ja kotona mukamas pakollisiin tehtäviin.

t. eräs joka ei ole tehnyt joulusiivousta. Silti tänään leivon pipareita lapseni kanssa.

Suhteellisuudentaju tästä hötinästä puuttuu, kaikki muuhan tuntuu olevan ihan kunnossa.

Suosittelen sinulle joululukemiseksi Tove Janssonin pientä novellia "Kuusi".

Rauhallista joulua!

No huh huh. Teillähän oli vaikka mitä!!
Ostat seuraavalla kauppareissulla valmiin piparitaikinan ja siitä sitten vaikka aattona leivotte pipareita lapsen kanssa :)
Meillä lapset jaksoi ehkä 5min leipoa, joten kaikkein pienin valmistaikina riittää ;)

Itse en tee mitään jouluruokia kotiin, aattona mennään anopin luokse jossa varmasti on kaikkea ihan tarpeeksi joten syödään niitä ja niitä saa myös kotiin että joulupäivänä syödään lounas niistä. Joulupäivän iltana mennään mun vanhemmille jossa taas syödään, joten olenko mä kaikkein kamalin kun en yhtään jouluruokaa laita?
Koristeet laitoin jo marraskuun lopussa kun oli lapset kipeenä ja piti keksiä jotain tekemistä päiväksi sisällä möllöttelyyn.
Sohvaa en tod ajatellut siirtää, lattioita en pese. Lakanat tuli vaihdettua toissa päivänä, ihan normi vaihtovälin takia.
Lahjat on osa paketoitu, osa naapurissa odottamassa hakemista ja paketointia :D

Kynttilöitä palamaan, joululauluja soimaan ja lattialle leikkimään lapsen kanssa. Varmasti lapsi nauttii siitä enemmän kuin järjestetyistä kaapeista :)

Olet kiltti ylisuorittaja, joka peittelee itsensä iltaisin paksulla syyllisyyden peitolla. Ei mikään ihme, jos joulunkin suhteen itsekritiikkiä riittää. Jos lohduttaa, niin vuosien saatossa kehosi ja ympäristösi alkaa koulimaan sinua. Saat psykosomaattista krenkkaa ja vaiva, uupumusoireita sekä ahdistavan parisuhteen miehen vieraantuessa sinusta. Joten anna itsellesi joululahja, mene peilin ääreen ja sano joka aamu peilikuvallesi, että pidän sinusta. Parin viikon jälkeen huomaat pieniä muutoksia mielialassasi.

Ja mitäs, jos rohkeasti antaisit vastuuta muillekin? Kiltit tytöt usein luulevat, että kaikki on heistä kiinni. Ei ole, ei oikeasti. Joulu tulee ja menee ilman sinua.

Oma kuusi lapselle? Kiva idea! Voisin kopioida meillekin...nimittäin sitten kun kantavat sen itse metsästä kotiin ja imuroivat neulaset!

Minullakin oli joskus paineita noista askarteluista ym., mutta nyt kohta 5-v esikoinen askartelee ihan omaehtoisesti. Mun osallisuuteni on tulosten ihastelu ja niistä jutteleminen. Aina kun yrittää jotain väen vängällä organisoitua kehittävää tuokiota, se menee pieleen. Piparien leipominen anoppilassa oli sinänsä kivaa, mutta 3-v kuopuksen osalta suureksi osaksi taikinansyömisen hillitsemistä.

Jos haluat lisää joulumieltä, seuraavat askareet auttavat:

- pysy poissa Facebookista ja täältä, missä hehkutetaan nuoltuja nurkkia ja megamenuita

- laita sen sijaan youtubesta joululauluja

- järjestä lapsellesi elämyshetki. Eväsretki olkkariin pieni rusinapaketti tai pari valmispiparia eväänä ledikynttilöiden valossa on aika passeli

- vietettyäsi näin laatuaikaa lapsen kanssa, laita hyvällä omallatunnolla dvd pyörimään, lämmitä glögiä mikrossa ja nosta jalat kattoon.

En muuten tiedä ketään, joka muistelisi lapsuuden jouluissa pahalla sekaisin olevia komeroita. Sen sijaan älyttömästä puunaamisesta monelle on jäänyt ikäviä muistoja. Itselläni on onneksi nyt välipäivät lomaa, ja perinteisesti siivoilen kaappeja vasta silloin.

Mä en todellakaan aio pestä saunaa tai suihkua. Enkä siivoa kaappeja enkä vaatehuonetta, vaikka siivousta kaipaisivat. En jaksa. Eikä lapset välitä. Minä olen ainut meidän perheessä joka välittäisi, mutta tänä jouluna ei vaan jaksa. Hyvää joulua! :)

Yhteistyössä