Uudelleensynnyttäjän sairaalasta kotiutuminen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vain...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vain...

Vieras
Eli miten pian ootte synnytyksen jälkeen päässeet kotiin? Olettaen siis että äiti ja lapsi ovat terveitä eikä sektiota tms. Jos esim yöllä synnyttää, ni voisko seuraavana iltana päästä kotiin? :)

Me kotiuduttiin kun vauva oli 30h vanha. :) Jos ei olisi pissannut lääkärin pöydälle, eivät olisi niin mielellään päästäneet kotiin, koska en osannut sanoa oliko vauva pissannut vielä vai ei...

Riippuu miten raskausaika on mennyt,miten synnytys on mennyt,millaisessa kunnossa vauva ja sinä olette.. Löysin Oysin ohjeet: http://www.ppshp.fi/synnytys_ja_naistentaudit/prime101.aspx

pari päivää olin. Siis kaksi yötä sairaalassa nukuin ja synnytys oli päivällä. Olisin päässyt jo ekan jälkeen kotiin, mutta olisi pitänyt käydä tarkistamassa vauvan tilanne sitten seuraavana päivänä sairaalassa. Imetys ei myöskään sujunut vielä kunnolla ja halusin sen takia jäädä sairaalaan, jossa on ihmisiä, jotka osaavat neuvoa.

Ei kyselty itse vaikka periaatteessa olisin ollut valmis kotiin heti pari tuntia synnytyksen jälkeen. Hoitajat osastolla kyselivät seuraavana päivänä, että halutaanko lähteä sinä päivänä ja tulla kahden päivän päästä lääkärintarkastukseen vai lähdetäänkö seuraavana päivänä, jolloin ei tarvitse tulla jälkikäteen tarkastukseen. Lähdettiin seuraavana päivänä, eli kaksi päivää oltiin.

Kolmannen kans lähdit seuraavana päivänä kotiin (vauva oli reilun vuorokauden ikäinen). Seuraavana päivänä piti sit käyttää vauva vielä sairaanhoitajan tarkastuksessa. En vaan saa nukuttua sairaalassa millään, ja edellinen yö oli menny supistusten kans kärvistellessä. Mutta edellyttää että kaikki on kunnossa ja synnytys menny hyvin.

Kyllähän voi periaatteessa synnyttää poliknilisesti, mutta siihen ei käsittääkseni olla kauheen innokkaita. Mutta on toki mahdollista päästä kotiin 6 tunnin päästä synnytyksestä.

Me oltais oltu kans valmiita lähtee vaikka heti, synnytys oli nopea ja helppo ja vauva terve jne. Mutta lista kriteereistä on aika pitkä jotta kotiinpääsy seur.päivänä olis ollu mahdollinen. Vauvalla pitää olla kaikki tiptop ja äidillä myös. Jopa rikkinäisenä tullut istukka/kalvot estää kotiinpääsyn. Ja tosiaan pitää erikseen tulla sit viel näytille lastenlääkärille. Olimme mun halusta lopulta sen 2pv jottei tarvinnu enää uudelleen tulla ja se oli kyl hyvä päätös. Ensiksikin imetys sai käynnistyä 100% pesimisellä rauhassa ilman kotistressiä ja esikoisesta "huolehtimista" Ja muutenki kivempi rauhouttua sit suoraan kotiin eikä lähtee enää takas vauvan kans.

Ns polkliininen synnytys on sellainen missä kotiudutaan suoraan synnäriltä vauvan ollessa 6 tunnin ikäinen. Toki silloin ei saa taustalla olla raskausdiabetesta, vauvan pitää oöla normipainoinen, synnytys sujunut ilman ongelmia jne. Ja toki pitää sitten palata sairaalaan tarkastusta varten.

Mä kotiiduin toisen kanssa vauvan ollessa 28 tunnin ikäinen. Kukaan ei tullu sitä ehdottamaan vaan ite jo silloin ekan päivän iltana aloin kysellä kotiinlähdö perään. käytiin sitten punnituksilla jne vauvan ollessa 3vrk.

Poika syntyi perjantaina illalla kymmenen jälkeen ja sunnuntaina päästiin päivällä kotiin.

Olisi päästy jo lauantaina, mutta siinä tapauksessa olisi täytynyt palata lastenlääkärin tarkistukseen ja johonkin verikokeeseen, kun Tyksissä seulotaan joitakin sairauksia vastasyntyneiltä. Asumme sen verran kaukana sairaalasta, että ajelu vastasyntyneen kanssa edestakaisin ei houkutellut.

Yhteistyössä