Uudelleen raskaaksi hoitovapaalla (ja töistä virkavapaalla) ollessa???

Uudelleen raskaaksi hoitovapaalla (ja töistä virkavapaalla) ollessa???
Eli onko totta että menettää äitiyspäivärahan jos on hakenut jo aikaisemmin virkavapaata hoitovapaata varten edellisen lapsen takia?
Taisi olla hankalasti selitetty, mutta toivottavasti joku ymmärtää.
Eli tarkoituksena oli olla hoitovapaalla vielä pari vuotta, kunnes tuo kakkonen täyttää 3v. Nyt kuitenkin olen taas raskaana ja laskettu aika on 13.2.2008, äitiysloma siis alkaisi joskus tammikuussa. Kuulin tällaisen jutun, että menettäisi siis äitiyspäivärahan jos on hakenut jo hoitovapaata varten virkavapaata. Tuntuu kyllä ihan älyttömältä, miten voi tarkalleen tietää milloin mahdollisesti tulee raskaaksi, että voisi tällaisen ennakoida???
 
Aika monilla aloilla (ellei kaikilla), jos olet hoitovapaalla äitiysloman alkaessa, et saa työnantajan maksamaa palkkaa ekoilta kuukausilta vaan kokoajan pelkästään kelan äitiyspäivärahan.

Liitosta saat tietää, mitä sinun alalla tuosta sanotaan. Mun alalla muutokset hoitovapaaseen jne pitää tehdä viimeistään 2kk ennen muutosta, joten tähän perustuen (jos siis sinulla samoin). Sinulla on vielä mahdollisuus ilmoittaa työnantajalle, että tuletkin esim. 1.1.08 töihin ja sitten syksyllä viet /lähetät ne raskauslaput palkanlaskentaan ja aloitat äitiysloman 2.1.08, jolloin työnantajan maksaa (meillä 72 arkipäivää) palkan äitiysloman alussa...
 
Hei!
Itse olen melko vastaavassa tilanteessa, eli virkavapaan haettuani huomasin olevani jälleen raskaana.

Kuten Heltu kirjoitti, et saa työnantajan maksamaa palkkaa tuon alku äitiysloman ajalta, äitiyspäivärahaa toki saat. Ja koska esikoisesi on alle 3v. tulee äitiyspäiväraha määräytymään mitä todennäköisemmin edellisen äippärahasi perusteella. Nyt vuodenvaihteessa tullut laki nosti tuota äitiyspäivärahan määrää ensimmäisen 56 arkipäivän ajalta - ennen se oli 70 % edellisen verotuksen tuloista, mutta nyt siis tuolta alkuraskauden ajalta 90 %, jonka jälkeen päiväraha tippuu tuohon 70 prosenttiin.
Toivottavasti jotain selvitti. Noista päivärahoista on hyvin tietoa Kelan sivuilla.
 

Yhteistyössä