uteliaisuutta kysyn... lapsilisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

salla

Vieras
miten minä muistelen että lapsilisä olis ennen tullut ennen juhannusta? nyt tulee kuitenkin vasta jälkeen.
vai muistanko ihan väärin?
miksi muutos jos muistan oikein?

ja asialla ei ole mitään merkitystä käytännössä, tuli vaan mieleen. (jaa mullako tylsä juhannus...)

Riippuu siitä mihin kohtaan se juhannus osuu, eli missä kohtaa se 26. päivä sitten on. Tänä vuonnahan se on vasta ens viikolla, eli juhannus ei vaikuta siihen mitenkään.Näyttäis siltä, että vasta 2010 päästään rellestämään jussina lapsilisillä :D

siis tiedän koska lapsilisä maksetaan, kyse ei ole siitä.
vaan pohdin että eikö se aikaisempina vuosina (ainakin niinä kun minä olen sitä saanut) ole maksettu ennen juhannusta. muistelen palstalta lukeneeni keskusteluja miten äidit hakee lapsilisillä juhannuskaljat itselleen.

pohdin siis miksi maksu on siirretty juhannuksen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Oiskos ollu sillo joskus kun juhannus oli aina samana päivänä. Oli sit viikonloppu taikka ei.

Just näin.Eikös ennen juhannuspäivä ollut 24,25 vai 26.6?Ja jos osui niin että sitten maksupäivä olisi ollut la tai su niin maksettiin ennen juhannusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Riippuu siitä mihin kohtaan se juhannus osuu, eli missä kohtaa se 26. päivä sitten on. Tänä vuonnahan se on vasta ens viikolla, eli juhannus ei vaikuta siihen mitenkään.Näyttäis siltä, että vasta 2010 päästään rellestämään jussina lapsilisillä :D

KIITOS, eipä tullut itselle mieleen tuo juhannuksen paikan vaikutus asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
siis tiedän koska lapsilisä maksetaan, kyse ei ole siitä.
vaan pohdin että eikö se aikaisempina vuosina (ainakin niinä kun minä olen sitä saanut) ole maksettu ennen juhannusta. muistelen palstalta lukeneeni keskusteluja miten äidit hakee lapsilisillä juhannuskaljat itselleen.

pohdin siis miksi maksu on siirretty juhannuksen jälkeen?

siksi kun juhannuksen viettoaika on vaihtunut.

Sillon ku juhannus oli päivämäärältään samana päivänä saatoi joskus tuo maksupäivä osua viikonpäivien mukaan siten että maksu saattoi tulla ennen juhannusta. Nyt kun juhannus on aina viikonpäivän mukaan se maksu tulee juhannuksen jälkeen.

Saikohan tästä sit mitään selvää kukaan :D

Juhannuksen perinteinen paikka on 24. kesäkuuta. Esimerkiksi Norjassa, Virossa ja Latviassa juhannus on vieläkin perinteisellä paikallaan. Suomessa juhannusta on vietetty vuodesta 1955 alkaen välille 20. kesäkuuta - 26. kesäkuuta sattuvana lauantaina. Sama käytäntö on myös Ruotsissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juhannus

Yhteistyössä