Uskovaiset piiskaavat lapsiaan uskontonsa varjolla???

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
järkyttynyt
Tää oli nyt vähä provo aloitus, mutta haluaisin kuulla muiden näkemyksiä/kokemuksia. Itse tiedän kaksi perhettä, jotka uskovaisia (jätetään nyt ainakin toistaiseksi kertomatta, mitä uskovaisia ovat) ja näiden perheiden päät eli isät ovat piiskanneet lapsiaan vyöllä! He kun ovat perheen pää ja vanhempia pitää kunnioittaa ja totella!!! Näinköhän Jumala/Jeesus on opettanut lapsia kohtelemaan!!! Jukolauta että pistää vihaksi!!! Sit ollaan niin puhtaita pulmusia ja muillle syntisille ihmisille muka esikuvina. MIKÄÄN ei oikeuta lyömään lasta! Saati nyt perseelle vedellä vyöllä!
 
No just joo, tunnen aika paljoki eri kirkkojen uskovaisia, mutta eipähän kukaan heistä piiskaa lapsiaan. Taitaa olla vähän häiriintyneitä noi sun tuttus.. Ei varmaankaan liity mitenkään siihen että ovat uskovaisia. B)
 
järkyttynyt
Alkuperäinen kirjoittaja SeaDragon:
Tuskin ne sen uskon piikkiin sitä piiskaamista laittavat. En ainakaan uskoisi. :|

No, ehkä olet oikeassa, mutta silti tuo tietynlainen kaksinaamaisuus kyllä ärsyttää! Ollaan olevinaan niin siveitä ja kaiken kansan esimerkkejä! Toki sitä piiskausta varmasti tapahtuu ainakin saman verran "tavallisissakin" perheissä.
 
The titityy
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" Noinhan sanoo Vanha Testamentti.

Joo-o, toisilla tuo lause menee äärimmäisyyksiin, kuten isäpuolellani meni.
Hän on vanhan liiton miehiä ja me lapset todellakin saatiin selkäämme ja paljon! :/

Nykyisin uskovaisetkaan ei pieksä lapsiaan kun ovat tajunneet Uuden Testamentin rakkauden sanoman, jotkut vaan sitkeästi jää siihen vanhaan. :(
 
Yks lesta
Luulen, että se ei ole uskosta kiinni, käyttääkö luunappeja/tukkapöllyä saati piiskaa. Jos tunnet paremmin näitä lastensa läpsyttelijöitä niin kysäse joskus heiltä miksi he niin tekevät ja mitä oikeasti ajattelevat tällaisesta "fyysisestä" kasvatuksesta. Se saa varmaan heidät ajattelemaan tekemisiään.
 
PahaSilmä
Meillä ollaan uskovaisia. me ei lyödä lapsia, koska lapsen on mahdotonta kunnioittaa, jos häntä lyödään.

Minulle annettiin piiskaa, kun olin pieni, mutta meillä äiti on aina ollut perheen pää, isä ei koskaan lyönyt. Se on kyllä totta, että saarnaspöntöstä sanottiin että joka vitsaa säästää ja niin edelleen, mutta en usko sen olleen mikään syy, tekosyy pelkästään.

Vaikka kyllä äiti sen minulle syyksi sanoi.

Tuo vitsa tarkoittaa alkukielellä semmoista koukkupäistä paimensauvaa, jolla lammasta on tarkoitus ohjata. Sillä ei lyödä. Ei Jeesuksen aikana lampaita hakattu, koska lammas on arka eläin, eikä homma toimi, ellei lammas luota paimeneen.
 
Simppa
Mä eksyin myös uskovaisten sivuille (vanhoillislestaadilaisten) ja todella järkytyin lukemisestani, ei se, että äidit synnyttävät kerta kerran jälkeen ja ovat psyykkisesti ja fyysisesti aivan lopussa (luin erään väsyneen äidin todella ksokettavan ketjun) koska ehkäisyä ei saa käyttää. ei vaikka äiti on masentunut ja aivan rikki, lopussa. Mutta kun vielä luin miten tästä kärsii lapset ja kuinka kova kuri lapsilla on. Oikein suositellaan piiskaamaista. Eräskin äiti kirjoitti, että suurperheessä on toimittava niin että piiskaamalla kuritetaan, usein kuulemma pelkästään se, että lapset näkevt kun sisarta piistkataan, auttaa...

En halua tuoita koko uskontoa, en todellakaan. Tämä on arka aihe, mutta kerron vain siitä mitä luin. Ja todella rukoilen, että tekstit eivät olleet totta. Tosin niitä oli vaikka kuinka paljon. suomi24:ssä siis tuo vanhoillislestaadiolaisten palsta.
 
Simppa
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" Noinhan sanoo Vanha Testamentti.

Joo-o, toisilla tuo lause menee äärimmäisyyksiin, kuten isäpuolellani meni.
Hän on vanhan liiton miehiä ja me lapset todellakin saatiin selkäämme ja paljon! :/

Nykyisin uskovaisetkaan ei pieksä lapsiaan kun ovat tajunneet Uuden Testamentin rakkauden sanoman, jotkut vaan sitkeästi jää siihen vanhaan. :(
Juuri tuota raamatn lausetta siellä toisteltiin, ja kuulemma vanhat ja viisaat uskonisät oikein opettavat srk:ssa tämän piiskaamisen tärkeyttä.
Edelleen toivon, ette tämä ole totta, enkä halua ko. uskontoa mitenkään pilkata tms. Ihmisiähän hekin ovat ja joukkoon mahtuu monenlaista.
 
...........
Naapurin lestadiolais isä komensi kerran ueammasti poikaansa, sitten sanoi että nyt uskot tai saat piiskaa! Perheen äiti säesti vierestä että niin, pyhästä kepistä! tsiisus....
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja ...........:
Naapurin lestadiolais isä komensi kerran ueammasti poikaansa, sitten sanoi että nyt uskot tai saat piiskaa! Perheen äiti säesti vierestä että niin, pyhästä kepistä! tsiisus....
:eek: pyhästä kepistä...! pervot sentään! :whistle:
 
Simppa
Alkuperäinen kirjoittaja Riksu:
Tuohon Suomi24 uskonto palstaan ei kannata uskoa siellä kirjoittaa vaan sellaiset jotka haluavat pilkata sitä tiettyä uskontoa.
Näin mä todella toivon, sillä mulla meni oikein yöunet lukiessani niitä. Perheen kymmenes lapsi kertoi kohtalostaan, kun ei ikinä välitetty, ei ollut aikaa, ei huomiota, piiskaa vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Simppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Riksu:
Tuohon Suomi24 uskonto palstaan ei kannata uskoa siellä kirjoittaa vaan sellaiset jotka haluavat pilkata sitä tiettyä uskontoa.
Näin mä todella toivon, sillä mulla meni oikein yöunet lukiessani niitä. Perheen kymmenes lapsi kertoi kohtalostaan, kun ei ikinä välitetty, ei ollut aikaa, ei huomiota, piiskaa vaan...
Ihan kuin mun suustani... Minäkin menetin yöuneni kun niitä juttuja joskus luin. Toivon myös, että provoa olisivat. Toisaalta siellä on niin paljon juttuja, että voivatko kaikki olla keksittyä... äh, en tiedä. Pahalta vaan tuntui lukea.

 
PahaSilmä
Me kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Monilta ikäisiltäni kun olen kysellyt, on käynyt ilmi, että selkään sai moni muukin kuin minä. Perhe-elämä on suorastaan ollut vähän sairasta, ihan jopa pastoreitten perheissä. Kovat on ollut kulissit pystyssä. :/

Niitäkin tolloja vielä löytyy, jotka ei tajua kierrettä katkaista, vaan jatkaa sitä.

Ikävä kyllä. Siitä aiheesta voisi kernaasti pitää saarnoja ja kirjoittaa Ristin Voitto-lehteen.
 
Riksu
Eri ihmiset kokevat asiat erilaisina, toinen voi kärsiä siitä lapsuudesta mikä toiselle sisarukselle oli parasta siinä lapsuudessa. Sitten kun valittaa näistä lapsuutensa traumoista keskustelu palstoilla ja vetää uskonnon siihen mukaan saadaan kaikki kuulostamaan pahalle.
Itse en henk.koht. mene lukemaan tuollaisia juttuja jo sen pahan mielen takia ja koska en asiaan voi millään lailla vaikuttaa. Eli annan niiden asioiden olla ja keskityn antamaan omille lapsille onnellisen elämän ja tulevaisuuden.
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Riksu:
Eri ihmiset kokevat asiat erilaisina, toinen voi kärsiä siitä lapsuudesta mikä toiselle sisarukselle oli parasta siinä lapsuudessa. Sitten kun valittaa näistä lapsuutensa traumoista keskustelu palstoilla ja vetää uskonnon siihen mukaan saadaan kaikki kuulostamaan pahalle.
Itse en henk.koht. mene lukemaan tuollaisia juttuja jo sen pahan mielen takia ja koska en asiaan voi millään lailla vaikuttaa. Eli annan niiden asioiden olla ja keskityn antamaan omille lapsille onnellisen elämän ja tulevaisuuden.
Eihän se niin oo. Silloinhan se uskonto vasta paha on, jos asioita salaillaan.
 
Riksu
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Riksu:
Eri ihmiset kokevat asiat erilaisina, toinen voi kärsiä siitä lapsuudesta mikä toiselle sisarukselle oli parasta siinä lapsuudessa. Sitten kun valittaa näistä lapsuutensa traumoista keskustelu palstoilla ja vetää uskonnon siihen mukaan saadaan kaikki kuulostamaan pahalle.
Itse en henk.koht. mene lukemaan tuollaisia juttuja jo sen pahan mielen takia ja koska en asiaan voi millään lailla vaikuttaa. Eli annan niiden asioiden olla ja keskityn antamaan omille lapsille onnellisen elämän ja tulevaisuuden.
Eihän se niin oo. Silloinhan se uskonto vasta paha on, jos asioita salaillaan.
En tarkoittanut tässä piiskaamista vaan tota suomi24 palstaa.
 
PahaSilmä
Suomi 24 palstalle kirjoittavat on suurin osa jotain äärioutoa porukkaa. Kävin katsomassa sitä helluntalaisten keskustelualuetta, enkä kyllä tunnistanut omakseni. Siis ihan outoja juttuja siellä. :x
 
Anteeksi, mutta on aivan pakko sanoa tähän että ette kai te oikeesti usko kaikkea mitä ihmiset näihin palstoihin kirjoittaa? Ne suomi24:n jutut ovat niin kaukana todellisuudesta kuin voi olla.. Ja niin on tässäkin ketjussa osa..
 

Yhteistyössä