Uskovaiset piiskaavat lapsiaan uskontonsa varjolla???

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
Naapurin täti
Alkuperäinen kirjoittaja apinalauma:
No just joo, tunnen aika paljoki eri kirkkojen uskovaisia, mutta eipähän kukaan heistä piiskaa lapsiaan. Taitaa olla vähän häiriintyneitä noi sun tuttus.. Ei varmaankaan liity mitenkään siihen että ovat uskovaisia. B)
No joo... yhteen uskontokuntaan täällä Suomessa on aina kuulunut lapsien nöyryyttäminen väkivallalla ja se on opittu ihan siellä kotioloissa ja siirretään omaan perheeseen.... )=
 
inker
Yleiset lestadiolaispalstat on täynnä sellaisia henkilöitä, jotka tahallaan provosoivat ja tekeytyvät lestadiolaisiksi.
Pyrkikää kaksplussan vl-palstoille(kerhoihin) ja saatte lukea rehellistä tekstiä vl-äitien elämästä. Itsekin olen siellä lueskelemassa.
 
Uskovainen
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" Noinhan sanoo Vanha Testamentti.

Joo-o, toisilla tuo lause menee äärimmäisyyksiin, kuten isäpuolellani meni.
Hän on vanhan liiton miehiä ja me lapset todellakin saatiin selkäämme ja paljon! :/

Nykyisin uskovaisetkaan ei pieksä lapsiaan kun ovat tajunneet Uuden Testamentin rakkauden sanoman, jotkut vaan sitkeästi jää siihen vanhaan. :(
Oikeasti suomennettuna toi vitsaa säästää tarkoittaa ohjausta oikeaan.
Vitsa on huono suomennos paimenen sauvasta, jolla paimen ohjaa lampaitaan oikeaan suuntaan (ei siis lyö tietenkään!)
 
Armiliina
Tulipahan mieleeni, että tuo vitsa raamatussa ei tarkoita sauvaa, jolla paimen ohjaa lampaita, vaan se pitkää keppiä, jolla paimen voi karkoittaa petoeläimet pois lammaslauman luota....

Totta on, että joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
 
tuna
Tunnen lestaadiolaisia, ja he sanovat raamatussa olevan lauseen; "joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa" joten selkää on annettava, ettei kukaan luule heidän vihaavan lapsiaan!! surullista!! :( :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt:
Tää oli nyt vähä provo aloitus, mutta haluaisin kuulla muiden näkemyksiä/kokemuksia. Itse tiedän kaksi perhettä, jotka uskovaisia (jätetään nyt ainakin toistaiseksi kertomatta, mitä uskovaisia ovat) ja näiden perheiden päät eli isät ovat piiskanneet lapsiaan vyöllä! He kun ovat perheen pää ja vanhempia pitää kunnioittaa ja totella!!! Näinköhän Jumala/Jeesus on opettanut lapsia kohtelemaan!!! Jukolauta että pistää vihaksi!!! Sit ollaan niin puhtaita pulmusia ja muillle syntisille ihmisille muka esikuvina. MIKÄÄN ei oikeuta lyömään lasta! Saati nyt perseelle vedellä vyöllä!
Mä tunnen enemmän perheitä jossa ei uskota ja ollaan annettu lapsille remmistä joskus, kuin uskovaisia jotka näin tekis. Meillä ei lasta lyödä, kerkustelu on paras = pahin rangaistus ja pahimmillaan sitten joku peli tai kaverikielto joksikin aikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuna:
Tunnen lestaadiolaisia, ja he sanovat raamatussa olevan lauseen; "joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa" joten selkää on annettava, ettei kukaan luule heidän vihaavan lapsiaan!! surullista!! :( :(
Voi Tuna.
Älä viitsi keksiä.
tarkoitushan sulla onkin että ihmiset uskois tommoset jutut. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä (vl) äiti pelotteli että Jumala heittää kuuman kiven päähän jos on tuhma. Piiskaa saatiin mutta en kokenut että se millään lailla liittyi uskontoon.
Meillä taas äiti uhkaili taivaan merkeillä, jos ei olla kunnolla..eikä ollut kyse ees uskovaisesta kodista.
Kerran yritti lyödä, vanhempana, imurinletkulla mutta huitas ohi...eikä sillonkaan ollut kyse uskovaisesta ihmisestä. Näitä riittää monessa perheessä ja on aika mustamaalaamista vetää se uskoNTO siihen mukaan.
 
.......
vanhemmat ovat helluntailaisia ja oikein mukavan ja normaalin lapsuuden olen viettänyt.tosin meidän kotona ei koskaan ole ollut alkoholia tai vanhemmat riidelleet humalassa.se ehkä on jo epänormaalia....selkää olen saanut pari kertaa, en uskonnon takia vaan siksi että pudotin sementtilaatat veljeni päähän kiipparista ja kun varastin rahaa..
 
vierailija
Me kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Monilta ikäisiltäni kun olen kysellyt, on käynyt ilmi, että selkään sai moni muukin kuin minä. Perhe-elämä on suorastaan ollut vähän sairasta, ihan jopa pastoreitten perheissä. Kovat on ollut kulissit pystyssä. :/

Niitäkin tolloja vielä löytyy, jotka ei tajua kierrettä katkaista, vaan jatkaa sitä.

Ikävä kyllä. Siitä aiheesta voisi kernaasti pitää saarnoja ja kirjoittaa Ristin Voitto-lehteen.
Huh huh
 
vierailija
Eihän lapsia saa rangaista, saati että kovasti. Jos lapsi ei tottele, niin tunteiden sanoitus auttaa. Ja jos se ei auta, niin lapsi on luultavasti nepsy, ja nepsyjä ei pysty kasvattamaan vaikka haluaisi. :D
 
vierailija
Meillä ollaan uskovaisia. me ei lyödä lapsia, koska lapsen on mahdotonta kunnioittaa, jos häntä lyödään.

Minulle annettiin piiskaa, kun olin pieni, mutta meillä äiti on aina ollut perheen pää, isä ei koskaan lyönyt. Se on kyllä totta, että saarnaspöntöstä sanottiin että joka vitsaa säästää ja niin edelleen, mutta en usko sen olleen mikään syy, tekosyy pelkästään.

Vaikka kyllä äiti sen minulle syyksi sanoi.

Tuo vitsa tarkoittaa alkukielellä semmoista koukkupäistä paimensauvaa, jolla lammasta on tarkoitus ohjata. Sillä ei lyödä. Ei Jeesuksen aikana lampaita hakattu, koska lammas on arka eläin, eikä homma toimi, ellei lammas luota paimeneen.
Lammas on vertauskuvassa, alamailla elävä ja vuohi ylämailla kiikkuva hyötyeläin. Ihminen ei ole ymmärtänyt niitä vertauskuvia eikä sitä et se sauva on mittakeppi
 
vierailija
Tää oli nyt vähä provo aloitus, mutta haluaisin kuulla muiden näkemyksiä/kokemuksia. Itse tiedän kaksi perhettä, jotka uskovaisia (jätetään nyt ainakin toistaiseksi kertomatta, mitä uskovaisia ovat) ja näiden perheiden päät eli isät ovat piiskanneet lapsiaan vyöllä! He kun ovat perheen pää ja vanhempia pitää kunnioittaa ja totella!!! Näinköhän Jumala/Jeesus on opettanut lapsia kohtelemaan!!! Jukolauta että pistää vihaksi!!! Sit ollaan niin puhtaita pulmusia ja muillle syntisille ihmisille muka esikuvina. MIKÄÄN ei oikeuta lyömään lasta! Saati nyt perseelle vedellä vyöllä!
Haloo nyt vaan mutta muista että ei ole mitään jumalia eikä jeesuksia koskaan ollutkaan
 

Yhteistyössä