Uskovaiset! Mihin uskontokuntaan kuulutte?

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;23688600:
Mie olen aikalailla samoilla linjoilla - tosin nämä asiat olen löytäny vasta n. vuosi sitte kunnolla ja alkanu perehtyä niihin. Myös luonnonuskonnot on lähellä sydäntä, minun uskolle tai elämänkatsomukselle ei taida olla nimeä. :)
Mulla on ollut tämä elämänkatsomus ihan aina, jo lapsena kun en edes tiennyt sille nimeä. On pitänyt pitkään liittyä Suomen Spiritualistiseen seuraan, mutten ole vielä ainakaan saanut aikaiseksi. Sellaiseen henkiparannustilaisuuteen mitä he järjestävät, voisi joskus mielenkiinnon vuoksi mennä. Mennäkseen ei tarvitse toki jäsen olla, mutta voisin oikeasti liittyäkin.

Noista luonnonuskonnoista en ole kuullutkaan, täytyykin ottaa selvää.
 
Islam (en voi varsinaisesti väittää tunnustavani mitään erityistä suuntausta, joten vastaan "vain" islam)

Hyvät puolet:
vaikea lähteä erittelemään. tunnen uskoni (minulle) oikeaksi ja saan ilon ja rauhan tunteen jumalan palvelemisesta joka päiväisessä elämässäni. en osaa sen paremmin selittää :D

Huonot puolet:
ihmisten suhtautuminen:
erityisesti ärsyttää se, että jotkut säälivät: olenhan ressukka naisparka, joka tulee naisia alentavasta kulttuurista. huiviakin on pakotettu pitämään. ei paremmasta tiedä, kun on aina miessukulaiset lukkojen takana pitäneet. nyyh!
(juu, ihan rovaniemellä synnyin, äitini on kristitty kantasuomalainen, samoin rakas aviomieheni...ja olen jopa AMK-tutkinnon hommannut, mikä joillekin tuntuu olevan yllätys, kun eihän muslimitytöt saa mennä kouluun..:D)
 
hämillään
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23665045:
Katolinen.

Hyviä puolia: Katoliset bailaa parhaiten. :D

Huonot puolet: Vanhanaikaiset "viralliset" mielipiteet esim. abortista, ehkäisystä, avioeroista...
ei olet katolilainen mutta et elä kuten katolilainen?
 
ei tiedä mihin kuulua
[QUOTE="vieras";23675986]juuri lahko joka sulle jo monesti sanottu, eikä tosiaan kuulu uskovaiset sanan alle koita ymmärtää.[/QUOTE]

voi hyvä vieras kun sinä et sitä määrittele!
eiköhän se ole niin kuin raamattu jossain kohden sanoo että "heidän hedelmistään te tunnettu heidät"..
täytyy sanoa että valtauskonnot ei ainakaan millään lailla ole vähentänyt maailman ongelmia,ei ole tuonut rauhaa ja onnellisuutta ihmisille, itseasiassa päinvastoin!
 
ei tiedä mihin kuulua
Kyllähän Jehovan todistajillakin on näitä "vanhempia oppineita", jotka johtavat seurakuntaa. Ja heidän sanojaan pidetään oikeina. Ja kyllähän he tavallaan ovat syrjäytyneitä monestakin asiasta, kuten esim. politiikasta ja pojat eivät saa käydä armeijaa. Vai olenko väärässä? Lahkon piirteitä on monia, kuten sekin, että uskonnosta irtautuneita syrjitään, eikä heidän kanssaan saa olla enää missään tekemisissä, vaikka irtautunut olisi perheenjäsen. Monia sellaisia "sairaita" piirteitä, joista en pidä. Eli pidän tätä uskontoa lahkona. Lahkoksi se on luokiteltu myös Uskontojen uhrien sivuilla.
hmm. puuttumatta tähän nimenomaiseen uskontoon, meillä ihmisillä eikä EDES uskontojen uhrit-sivustoilla ole valtaa määritellä mikä on todellisuudessa lahko ja mikä uskonto!
mä uskon että Jumala vain tietää ja päättää sen,ja mikä tärkeintä,näkee meidän jokaisen sydämeen..
 
[QUOTE="martta";23690606]Itsekin kävin nokia kirkossa joka viikko aikoinaan. Vaikka täältä oli matkaa sinne. Jotenkin siellä virkistyi ja sai voimaa jaksaa eteenpäin.[/QUOTE]

:) Voimia sinulle martta, lisää jokaiseen päivääsi :heart:
 
"Nina"
Mulla on ollut tämä elämänkatsomus ihan aina, jo lapsena kun en edes tiennyt sille nimeä. On pitänyt pitkään liittyä Suomen Spiritualistiseen seuraan, mutten ole vielä ainakaan saanut aikaiseksi. Sellaiseen henkiparannustilaisuuteen mitä he järjestävät, voisi joskus mielenkiinnon vuoksi mennä. Mennäkseen ei tarvitse toki jäsen olla, mutta voisin oikeasti liittyäkin.

Noista luonnonuskonnoista en ole kuullutkaan, täytyykin ottaa selvää.
eli olet harjoittanut spiritismiä--??
mä pysyn kyllä kaukana pahoista,pimeistä voimista, ne ei tahdo mitään muuta kuin pahaa ihmisille!
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";23664733]En kuulu virallisesti mihinkään, mutta pidän itseäni buddhalaisena.
Huonoja puolia en osaa mainita kuin joidenkin epäluuloisuuden ko. uskontoa kohtaan. Se pätee kylläkin varmaan kaikkiin uskontokuntiin. :)[/QUOTE]

Minä en kykene mieltämään buddhalaisuutta uskonnoksi, vaan filosofiaksi.:)
 
monessa käynyt
mä en tiedä mihin kuulua.
mua on mietityttänyt se tutustuessani eri uskontoihin ja niiden "edustajiin" , että onko sillä oikeasti merkitystä mihin uskontoon kuuluu jos se ei näy millään lailla elämässä? siis tekoina..?
usko on hieno ja merkityksellinen asia,mutta se jos uskoo ja se on ns.sydämessä,eihän kukaan muu sitä tiedä.

eikö asia mikä on ihmiselle tärkeä, eikö siitä myös puhuta usein ja se näkyy päällepäin? en mä tiedä, näin mä jotenkin järkeilen..
 
Mielenkiintoinen tuo spiritualismi.


Mielestäni on myös surullista, että Jehovan todistajat sulkevat yhteisöstä eronneet ulkopuolelle. Ei kai se osoita lähimmäisenrakkautta?
Ne jotka tahallaan rikkovat Raamatun neuvoja ja eivät kadu niitä, niitten kohdalla noudatetaan
1.Korinttilaiskirjeen 5:9-13 olevaa neuvoa,eli heidät erotetaan jos he eivät halua katua vääriä tekoja esim. avirikosta,huumeet jne.. ja sillä tavalla henkilöä autetaan katumaan.
 
Suzyanne
[QUOTE="Nina";23690783]eli olet harjoittanut spiritismiä--??
mä pysyn kyllä kaukana pahoista,pimeistä voimista, ne ei tahdo mitään muuta kuin pahaa ihmisille![/QUOTE]

Luepa tämä : spiritualismi

En ole koskaan harjoittanut spiritismiä, se on kamalaa, eikä tuo elämänkatsomukseni ole sen kanssa missään tekemisissä, vaikkakin sanat muistuttavat toisiaan.
 
Suzyanne
[QUOTE="vierailija";23689519]en sotke,luin linkin minkä laitoit. Olin saanut sinusta erilaisen kuvan kirjoituksiesi perusteella. Järkytyin tuollaisesta tekstistä.[/QUOTE]

Millä tavalla erilaisen kuvan olit minusta saanut? Ok, käyn vuosittain Hengen ja tiedon messuilla, luen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tykkään käydä meediotilaisuuksissa, uskon henkiparannukseen ja teen sitä itsekin, niin kuin isänikin jolta olen tuon lahjan perinyt.

Jos minut leimataan huuhaatyypiksi, ei se mitään haittaa. Se ei meinaa mitään. Tärkeintä elämänkatsomuksessani on se, että koska uskon jälleensyntymään ja siihen että ihmisen elämän tarkoitus on henkinen kehitys, ja että elämä on kuin koulua, niin se saa minut oikeasti pyrkimään kehittymään henkisesti. Virheeni, joko tässä tai edellisissä elämissäni, uskon maksavani takaisin karman muodossa, joko tässä tai seuraavissa elämissä.

Tästä elämänkatsomuksestani ei siis ole minulle mitään haittaa, väitänpä että ihan päinvastoin. Olisin paljon paskempi tyyppi jos en pyrkisi rakastamaan (lähes) kaikkea elollista.

Kirkosta olen eronnut, vaikka uskonkin omalla tavallani Jumalaan. Jumalakäsitystäni en viitsi tässä alkaa selittää. Mutta erosin siitä siksi, että mielestäni oma elämänkatsomukseni, eikä uskoni Jumalaan liity varsinaisesti kirkkoon, jonka koen olevan enemmän ihmisten keksimä instituutio, ja jonka nimissä on tehty paljon pahaa.

Avaan sateenvarjon, mutta uskallan kuitenkin kertoa vakaumuksestani. Mikä parasta, tiedän että "meikäläisiä" on paljon. Tilaisuudet ovat aina täynnä, ja ihan sattumaltakin heitä tapaan aika usein.
 
"Nallukka"
Adventtikirkko. Raamattullinen seurakunta, uskoo Jeesuksen toiseen tulemiseen ja raamatun sanaan Jumalan sanana. Eroja joihinkin muihin kirkkokuntiin:
- Aikuiskaste. Koska Jeesuskin kastettiin aikuisena, ns. "uskovien kasteen l. upotuskasteen" kautta. Pieni vauva ei vielä osaa ymmärtää ja päättää, haluaako kuulua Jeesukselle ja siihen seurakuntaan, siksi mm. ei lapsikastetta. Lapsena siunataan ja annetaan nimi. Mutta ei raamatustakaan löydy lapsikastetta.
- Sapatti, pyhäpäivä lauantai, eli seitsemäs viikonpäivä. Lauantai oli seitsemäs viikonpäivä vielä aikaisemmin, kunnes ihminen muutti sen. Adventistit uskovat kuitenkin enemmän Jumalan sanaan ja tahtoon tässä asiassa, kuin ihmisen, joten emme seuraa ihmisen muutoksia, vaan pysymme Jumalan asettamassa kannassa. Tämän historiaa voin selvittää lisää, jos joku haluaa kuulla.
- Emme usko ikuiseen helvettiin. Raamatussa kun lukee ikuisesta kidutuksesta, se tarkoittaa, että itse kadotus ja sen seuraus on ikuinen. Mutta ei siis kidutus. Näin tulkitsemme.

Tässä oli muutamia juttuja mihin uskomme. Täältä löytyy lisää juttuja, tervetuloa tutustumaan! http://adventis.fi
 
Millä tavalla erilaisen kuvan olit minusta saanut? Ok, käyn vuosittain Hengen ja tiedon messuilla, luen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tykkään käydä meediotilaisuuksissa, uskon henkiparannukseen ja teen sitä itsekin, niin kuin isänikin jolta olen tuon lahjan perinyt.

Jos minut leimataan huuhaatyypiksi, ei se mitään haittaa. Se ei meinaa mitään. Tärkeintä elämänkatsomuksessani on se, että koska uskon jälleensyntymään ja siihen että ihmisen elämän tarkoitus on henkinen kehitys, ja että elämä on kuin koulua, niin se saa minut oikeasti pyrkimään kehittymään henkisesti. Virheeni, joko tässä tai edellisissä elämissäni, uskon maksavani takaisin karman muodossa, joko tässä tai seuraavissa elämissä.

Tästä elämänkatsomuksestani ei siis ole minulle mitään haittaa, väitänpä että ihan päinvastoin. Olisin paljon paskempi tyyppi jos en pyrkisi rakastamaan (lähes) kaikkea elollista.

Kirkosta olen eronnut, vaikka uskonkin omalla tavallani Jumalaan. Jumalakäsitystäni en viitsi tässä alkaa selittää. Mutta erosin siitä siksi, että mielestäni oma elämänkatsomukseni, eikä uskoni Jumalaan liity varsinaisesti kirkkoon, jonka koen olevan enemmän ihmisten keksimä instituutio, ja jonka nimissä on tehty paljon pahaa.

Avaan sateenvarjon, mutta uskallan kuitenkin kertoa vakaumuksestani. Mikä parasta, tiedän että "meikäläisiä" on paljon. Tilaisuudet ovat aina täynnä, ja ihan sattumaltakin heitä tapaan aika usein.
Onpa kauniisti kirjoitettu. Luin tämän monta kertaa ja silti ihastelen, miten kauniisti joku voi elämänkatsomuksestaan kertoa! Rakkaudellinen kirjoitus. :heart:
 
[QUOTE="Nallukka";23696510]Adventtikirkko. Raamattullinen seurakunta, uskoo Jeesuksen toiseen tulemiseen ja raamatun sanaan Jumalan sanana. Eroja joihinkin muihin kirkkokuntiin:
- Aikuiskaste. Koska Jeesuskin kastettiin aikuisena, ns. "uskovien kasteen l. upotuskasteen" kautta. Pieni vauva ei vielä osaa ymmärtää ja päättää, haluaako kuulua Jeesukselle ja siihen seurakuntaan, siksi mm. ei lapsikastetta. Lapsena siunataan ja annetaan nimi. Mutta ei raamatustakaan löydy lapsikastetta.
- Sapatti, pyhäpäivä lauantai, eli seitsemäs viikonpäivä. Lauantai oli seitsemäs viikonpäivä vielä aikaisemmin, kunnes ihminen muutti sen. Adventistit uskovat kuitenkin enemmän Jumalan sanaan ja tahtoon tässä asiassa, kuin ihmisen, joten emme seuraa ihmisen muutoksia, vaan pysymme Jumalan asettamassa kannassa. Tämän historiaa voin selvittää lisää, jos joku haluaa kuulla.
- Emme usko ikuiseen helvettiin. Raamatussa kun lukee ikuisesta kidutuksesta, se tarkoittaa, että itse kadotus ja sen seuraus on ikuinen. Mutta ei siis kidutus. Näin tulkitsemme.

Tässä oli muutamia juttuja mihin uskomme. Täältä löytyy lisää juttuja, tervetuloa tutustumaan! http://adventis.fi[/QUOTE]

Jehovan todistajilla on kanssa aikuiskaste joka tapahtuu upottamalla, ja sen takia
aikuiskaste,koska ihan pienet vauvat ja lapset ei osaa itse tehdä ratkaisuja.
 

Yhteistyössä