Uskotteko että korkeasti koulutettujen kasvatustulos on parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysytään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysytään

Vieras
Uskotteko, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapset tulevat menestymään paremmin elämässään ja heillä on paremmat valmiudet elämään kaiken kaikkiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kysytään:
Uskotteko, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapset tulevat menestymään paremmin elämässään ja heillä on paremmat valmiudet elämään kaiken kaikkiaan?

En. Olen koulussa töissä ja näen kaikenlaista... eiköhän se kasvatus ole se kova sana.

En usko että KAIKKI menestyvät paremmin, mutta uskon että useampi heistä saa elämäänsä paremmat lähtökohdat, paremmat valmiudet menestymiseen kuin. Prosentuaalisesti uskon, että heistä löytyy enemmän menestyjiä kuin kouluttamattomien perheiden lapsista.

Mä uskon vahvasti, että lapset omaksuvat vanhempien koulutus- ja työmoraalin. Arvot periytyy. Vaikka kuinka vanhempi jankuttaisi koulutuksen tärkeydestä, mutta jos itse kouluttamaton, ei sanomalla minun mielestäni ole pohjaa.. En tule vaatimaan lapseltani tiettyä koulutusta, mutta tulen varmistamaan, että tyttäreni hankkii itselleen ammatin, ja varmistaa, ettei tarvitse muiden elätettävänä olla. Tasa-arvoa ja naisen oikeutta korostan kasvatuksessani. Niin ja olen itse maisteri.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En. Olen koulussa töissä ja näen kaikenlaista... eiköhän se kasvatus ole se kova sana.

Nimenomaan. Ja ne kasvatustavat ovat usein riippuvaisia vanhempien omasta kotitaustasta ja suhteessa vanhempien koulutustasoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Viiva:

Nimenomaan. Ja ne kasvatustavat ovat usein riippuvaisia vanhempien omasta kotitaustasta ja suhteessa vanhempien koulutustasoon.

Joo näin se on , sosioekonominen asema näkyy myös kasvatuksessa.

Urheilija vanhempien lapsista tulee suuremmalla todennäköisesti urheilijoita, kuin sohvaperunoiden. Maisterivanhempien lapsista todennäköisemmin maistereita kuin amiskansan jne... Eli en usko, että pärjäävät kaikilla osa-alueilla paremmin, mutta yleisesti, jos jollain aluellakin pärjää hyvin, on paremmat olosuhteet pärjätä koko elämässäkin paremmin.

Kröhöm, mä olen kotoisin maalta, vanhemmat tekivät hommia maatilalla. Mutta mikäs siinä, jos haluat että joku muu kasvattaa lapsesi....etpä pääse sitten väittämään, että lapsesi menestys/menestymättömyys johtuisi sinusta :)
mulla on aikaa kasvattaa luojan kiitos omani, siksi teen lyhyttä päivää koulussa.

Kröhöm, mä olen kotoisin maalta, vanhemmat tekivät hommia maatilalla. Mutta mikäs siinä, jos haluat että joku muu kasvattaa lapsesi....etpä pääse sitten väittämään, että lapsesi menestys/menestymättömyys johtuisi sinusta :)
mulla on aikaa kasvattaa luojan kiitos omani, siksi teen lyhyttä päivää koulussa.

??? Minä, lasten isä ja isovanhemmat olemme hoitaneet lapsemme esikouluikäisiski asti kotona - ja lapset on kasvatettu hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Puolin jos toisin:
Mä uskon vahvasti, että lapset omaksuvat vanhempien koulutus- ja työmoraalin. Arvot periytyy. Vaikka kuinka vanhempi jankuttaisi koulutuksen tärkeydestä, mutta jos itse kouluttamaton, ei sanomalla minun mielestäni ole pohjaa.. En tule vaatimaan lapseltani tiettyä koulutusta, mutta tulen varmistamaan, että tyttäreni hankkii itselleen ammatin, ja varmistaa, ettei tarvitse muiden elätettävänä olla. Tasa-arvoa ja naisen oikeutta korostan kasvatuksessani. Niin ja olen itse maisteri.

Oma äitini on pitkäaikaistyötön, mieleltään epävakaa, työmoraaliltaan suorastaan luopio...

Itsellä kohta 2 korkeakoulututkintoa, ja varmaan siitä syystä, että on ihmisiä jotka ajattelevat ylläolevan lailla. Pitää päteä sitten kunnolla :D

Joskus tää vaan menee niinpäin, että kapinoidaan vanhempien arvomaailmaa. Sanoisin, että noin neljännes opiskelukavereistani (yliopisto) tulee perheistä, joissa vanhemmilla ei ole edes yo-tutkintoa.

Juuri yksi tuttu TT, proffa on muijansa kanssa pakkosovittelussa avioeron ja huoltajuusriidan takia. Siinä se heittää lapsen etu perskeikkaa.

Mutta ainakin niillä joillakin on varaa maksaa juristeille.

mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole. Myös vähempituloisten lapset voivat olla fiksuja ja hyvin kouluttautuneita kuten mun siskoni lapset. Neljä lasta ja kaikilla tajuton lukupää, jokaisella keskiarvot killuu tuolla 9,8 korvilla. Ja ovat aika varattomia, joten ei ainakaan rahan takia lapset ole fiksuja.
Ehkä se voi olla niinkin, että jos on lapsena/nuorena ollut köyhästä perheestä, sitä sisuuntuu lukemaan, jotta saisi itselleen aikuisena sekä tuleville lapsilleen varakkaamman elämän.

Mutta se pitää muistaa, että rakkaus ei maksa mitään. Mä uskonkin, että jotenkin vilpittömämpää rakkautta ja välittämistä on köyhemmissä perheissä kuin varakkaissa.

Jos menestyminen on sitä että on rahaa ja muuta mammonaa niin varmasti korkeastikoulutettujen penskat pärjää paremmin. Mutta otsikossa kysyt kasvatustulosta niin se ei ole koulutuksesta kiinni. Ei todellakaan. Päinvastoin. :D

En usko että KAIKKI menestyvät paremmin, mutta uskon että useampi heistä saa elämäänsä paremmat lähtökohdat, paremmat valmiudet menestymiseen kuin. Prosentuaalisesti uskon, että heistä löytyy enemmän menestyjiä kuin kouluttamattomien perheiden lapsista.

Peesi
:flower:

Jos menestyminen on sitä että on rahaa ja muuta mammonaa niin varmasti korkeastikoulutettujen penskat pärjää paremmin. Mutta otsikossa kysyt kasvatustulosta niin se ei ole koulutuksesta kiinni. Ei todellakaan. Päinvastoin. :D

Ai? Mä olen kyllä huomannut vähän päinvastaista. En siis yleistä, mutta useammin ne koulutettujen perheidan lapset käytöstavat taitaa kuin kouluttamattomien perheiden lapset. Ja mikse näin olisikin, sehän on täysin ymmärrettävää.

Omiin sukulaisiini kuuluu niin ekonomeja/did.insinöörejä kuin pitkäaikaistyöttömiä ja tasapainoisemmilta lapsilta vaikuttaa ne työttömien lapset. Joten sanoisin että kasvatus niiltä työttömiltä onnistunu paremmin.

Omiin sukulaisiini kuuluu niin ekonomeja/did.insinöörejä kuin pitkäaikaistyöttömiä ja tasapainoisemmilta lapsilta vaikuttaa ne työttömien lapset. Joten sanoisin että kasvatus niiltä työttömiltä onnistunu paremmin.

Meillä just toisinpäin. Työttömien lapsista on kaksi jo eläkkeellä vaikkei 30v ole tullut täyteen..

Meillä äiti ja isä ovat ammattikoulun käyneitä. Minä olen meidän perheen mustalammas, ainoastaan ammattikorkeakoulututkinto. Sireni ovat kaikki maistereita.

Aloin vielä miettimään, että jos näin on, että koulutettujen vanhempien lapset pärjäävät paremmin, niin kummalla on enemmin merkitystä: Vanhempien kasvatuksessa vai vanhempien antamassa mallissa? Esim. pitkäaikaistyötön voi kasvattaa lapsensa mallikelpoisesti, mutta silti antaa mallin saada rahaa tekemättä työtä jne.

Sit on noi geenit kanssa. Josku se lukuintokin periytyy, joskus ei. Ja taas minulla ja miehellä vanhemmat ei ole kouluja käyneet ja me taas ollaan. Lapsista ei vielä tiedä. Mutta työnteon malli ja moraali kyllä on meillä molemmilla vanhemmilta opittua. Joskus tuntuu että pitäis vielä oppia lomailemaan..

Yhteistyössä