Uuden Testamentin ulkopuolelle jätetyt kirjoitukset antavat hyvän kuvan Jeesuksen ja Marian yhteisymmärtämyksestä. Tässä otetaan esimerkkejä Filippuksen ja Tuomaan evankeliumeista sekä Vapahtajan vuoropuhelusta.
Maria Magdalena oli "nainen, joka tiesi kaiken" Jeesuksesta. Juuri häntä "Kristus rakasti enemmän kuin opetuslapsia "ja juuri hän oli apostoli" jonka tiedot, näkemys ja käsityskyky ylittivät suuresti Pietarin kyvyt". Maria Magdalena oivallinen näkijä, apostoli, joka oli muita etevämpi ja "nainen, joka tiesi kaiken".
Vapahtajan puoliso oli Maria Magdalena. Kristus rakasti häntä enemmän kuin muita opetuslapsia, ja suuteli häntä usein suulle. Muut opetuslapset loukkaantuivat siitä ja ilmaisivat paheksuntansa. He sanoivat hänelle: Miksi sinä rakastat häntä enemmän kuin meitä kaikkia? Vapahtaja vastasi ja sanoi heille: Miksi minä en rakasta teitä niin kuin häntä? Suuri on avioliiton ihme! Ilman sitä maailmaa ei näet olisi olemassa. Maailman olemassaolohan riippuu miehestä ja miehen olemassaolo avioliitosta. Maria Magdalena Jumalallisen viisauden symboli.
Mariaa kutsuttiin apostolien apostoliksi, oivaltavaksi näkijäksi, joka oli muita etevämpi, naiseksi, joka tiesi kaiken, ja häneksi, jonka sydän oli suuntautunut enemmän taivasten valtakuntaan kuin kaikkien hänen veljiensä. Kaiken tuon lisäksi Jeesus vastasi luennoimalla avioliiton tärkeydestä, kun mustasukkaiset mies apostolit kysyivät Marian suosikkiasemasta järjestelmässä.
Kaikki yllä olevat käsitykset ovat suurella todennäköisyydellä miesten kirjoittamia. Kuitenkin kirkon ja yhteisön piirissä täysin seksistinen sääntö sulki pois kaiken, mikä tuki naisen asemaa. Rooman kirkko oli Pyhän Pietarin Apostolinen kirkko ja Pietarin katsomukset käyvät yllin kyllin selviksi Tuomaan evankeliumissa, joka väittää Pietarin vastustaneen voimakkaasti Maria Magdalenan mukanaoloa Jeesuksen seurueessa. Teksti toteaa, että muita apostoleja puhutellessaan Simon Pietari sanoi heille: "Jättäköön Maria meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia". Muissakin kohdissa eri kirjoituksissa tulee selvästi ilmi, että Maria Magdalena oli vakavasti riidoissa Pietarin kanssa, jonka nimissä Rooman kirkko oli perustettu.
Tietomme Paavalin käsityksiin naisen asemasta kirkossa ja yhteiskunnassa perustuvat ensisijassa hänen Timoteukselle kirjoittamiin kirjeisiin. Kuitenkaan näitä kirjeitä ei ole voitu osoittaa Paavalin itsensä kirjoittamiksi, vaan ne ovat todennäköisesti syntyneet huomattavasti myöhemmin.
Alkukristillinen kirkko syntyi miehille etuoikeutetuksi laitokseksi, jossa Jeesuksen ja Maria Magdalenan antama esikuva jäi taka-alalle