Uskonnottomat tai muuten ev.lut. seurakuntaan kuulumattomat/toista uskontokuntaa edustavat: miltä tämä teistä kuulostaa?

Eli katkelma OPS:sta 1lk uskonnonopetusta:


Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
Jumala Taivaan Isänä, Jumala kuulee rukoukset
minun juureni: minun perheeni erilaisia perheitä
toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus
suvaitsevaisuus
muihin uskontoihin tutustuminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään

Raamatun kertomuksia ja opetuksia
elämää Jeesuksen aikana
Jeesus lapsena
Eettisyyteen kasvattaminen
yhdessä elämisen kysymykset
(esim. yhteistyö, kilpailu, säännöt kiusaaminen, anteeksipyytäminen ja - anto hyvä ja paha, oikein vai väärin)

Luterilaisen kirkon elämä
kirkkorakennus: tutustumiskäynti kirkkoon tai kappeliin
virsikirja
seurakunnan työntekijöitä: esim. pappi ja lapsityöntekijä, suntio
kirkkovuoden juhlia
virsiä ja lasten hengellisiä lauluja


Kuulostaako tämä siltä, ettei uskonto painotu luterilaisuuteen ja laittaisitko lapsesi uskonnontunneille?

Mulle opettaja sanoi, että ei tässä nyt varsinaisesti keskitytä kristillisyyteen tms. ja ihan hyvin voin et:n sijaan laittaa lapseni tänne. Et-ryhmää ei tule.

Enpä tiedä.. :|
 
-
Mun mielstä tuossa oli paljonkin ihan sellaista yleistä joka käy myös uskonnottomille tms.

Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
minun juureni: minun perheeni erilaisia perheitä
toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus
suvaitsevaisuus
muihin uskontoihin tutustuminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään

Eettisyyteen kasvattaminen
yhdessä elämisen kysymykset
(esim. yhteistyö, kilpailu, säännöt kiusaaminen, anteeksipyytäminen ja - anto hyvä ja paha, oikein vai väärin)

kirkkorakennus: tutustumiskäynti kirkkoon tai kappeliin


 
Varmaan riippuu paljon ihan opettajastakin, miten paljon painottuu eri aiheet.

Ja siis mitenniin ei tule et-ryhmää? Eikös jokaisella koululla ole velvollisuus sellainen järjestää jotenkin, vaikka olisi vain yksi oppilas..? Ainakin meidän koulussa oli näin muutamia vuosia sitten.
 
tämä harmaana
mä olen tapaluterilainen, mutta mieheni on "uskonnoton". Vastaan hänen mielipiteensä.

Mieheni ei siis ole ateisti, joka kieltäisi jumalan olemassaolon, hän ei vain usko.
Meidän lapset ovat ev.lut kirkoon kastettuja.

Mieheni mielestä raamattu on satukirja, jossa kyllä on ihan hyviä elämänohjeita. Eli jos uskontotunnit saavat lapsille opetettua kuinka OLLAAN IHMISIKSI, niin ihan sama miksikä sitä oppia sitten sanotaan.
 
mutta mielestäni noiden kyseisten asioiden tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Nuo asiat ympäröivät kuitenkin suomalaista joka puolella, että jos olisin uskonnoton, haluaisin kuitenkin lapseni tietävän noista asioista. Ihan niin kuin haluan heidän tietävän muistakin uskonnoista ja kulttuureista.

Vaarana on aina tietysti se, että lapsi kiinnostuu niistä muullakin tasolla.
 
Kyllä voisin laittaa.
Lapseni käyvät muutenkin uskonnontunneilla, koska halusivat sinne itse kun kaveritkin ovat. Mielestäni saavat vapaasti tutustua kristinuskoon ja päättää sitten itse uskovatko vai eivät.

Vaikka itse en usko, usko on mielestäni jokaisen niin henkilökohtainen asia, että rakaisut pitää tehdä itse. En itse opeta tai kerro lapsilleni kristillisyydestä mitään, joten hyvä, että oppivat koulussa. Se on kuitenkin valtauskonto täällä Suomessa ja on yleissivistystä tuntea esim. Raamatun tarinat. Koulun uskonnon opetus ei yleensä ole kovin kantaa ottavaa vaan yleensä yleisluontoista opetusta.
 
Todella paljon kiinni opettajasta, miten "tunnustuksellista" opetus on. Mutta kyllä mä ainakin näin ei-luterilaisena voisin lapseni tuonne laittaa, onhan se luterilaisuus kuitenkin osa meidän kulttuuria ja musta lapsen on hyvä tietää tyyliin, mistä ne joulu ja pääsiäinen tulevat.
 
vieras
Itse en kuulu kirkkoon, mutta en näe mitään syytä miksei lapseni voisi uskontotunneille osallistua.

Kotona meillä ei uskonnoista puhuta eikä käydä kirkossa jne. Joten ihan hyvä että lapsi muualta kuulisi nuitakin asioita. Vanhempana saa sitten itse valita mitä haluaa "uskonsa" kanssa tehdä.
 
vieras
Riippuu paljon opettajasta, miten 'uskonnollista' tuo on. Väkisinhän tuossa on kristillisyyttä, kun Jeesus on mukana. Toisaalta valtaosa suomalaisista on ev.lut., jolloin saa paljon tietoa valtaväestön kirkkovuoden juhlien perusteista jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ingalsin Laura:
Todella paljon kiinni opettajasta, miten "tunnustuksellista" opetus on. Mutta kyllä mä ainakin näin ei-luterilaisena voisin lapseni tuonne laittaa, onhan se luterilaisuus kuitenkin osa meidän kulttuuria ja musta lapsen on hyvä tietää tyyliin, mistä ne joulu ja pääsiäinen tulevat.
Niin, kyllähän itse olen opettanut mistä ne joulu ja pääsiäinen alunperin ovat tulleet ja miksi niitä nykyään juhlitaan - eiväthän ne alunperin edes ole kristillisiä juhlapyhiä :)

Elämänkatsomustietoa järjestetään lähikoulussa, mutta opettaja oli sitä mieltä että ei ole mielekästä ekaluokkalaista kuljettaa sinne..
 
Mieluummin tahtoisin siis lapselleni tätä:


Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
toisen kohtaaminen ja hänen asemaansa asettautuminen
hyvä, oikea ja väärä, oikean ja väärän erottaminen, ihmisen hyvyys
ystävyyden sisältö ja merkitys elämässä
oikeudenmukaisuus, oikeudenmukaisuuden toteutuminen jokapäiväisessä elämässä, rikkaus ja köyhyys maailmassa
ajattelun vapaus, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapaus, suvaitsevaisuus ja syrjintä
hyvä elämä, arvo ja normi, vastuu ja vapaus elämässä

Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
kuka olen ja mitä osaan, elämänvaiheet ja toiveet
erilaisia elämäntapoja, suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus
suomalainen kulttuuri ja suomalaiset kulttuurivähemmistöt, maailman kulttuuriperintö
elämänkatsomus, uskomus, luulo, tieto ja ymmärrys, erilaisia elämän- ja maailmankatsomuksia

Yhteisö ja ihmisoikeudet
yhteiselämän perusteita, sääntö, sopimus, lupaus, luottamus, rehellisyys ja reiluus, kultainen sääntö
lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus, ihmisoikeudet
tasa-arvo ja rauha, demokratia, tulevaisuuden maailma
etiikan perusteita, teon moraalinen oikeutus, teon tarkoitus ja seuraus, oman elämäni eettisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja

Ihminen ja maailma
ympäristö ja luonto, eloton ja elävä, kauneus luonnossa
elämän synty ja kehitys, kertomuksia maailman synnystä, maa ja maailmankaikkeus, elämän erilaisia muotoja, syntymä, elämä ja kuolema luonnossa
luonnon tulevaisuus ja kestävä kehitys, erilaiset aikakäsitykset ja niiden merkitys ihmisten elämässä, maailmanperintö ja ympäristö

Kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta 5. luokan päättyessä

Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu

Oppilas
kykenee arvioimaan erilaisten tilanteiden moraalisia vaatimuksia ja teon moraalista oikeutusta
ymmärtää tekevänsä väärin toimiessaan vastoin omaksumiaan periaatteita. Tiedon hankinta ja soveltaminen
kykenee tutkimaan moraalisia ongelmia yhdessä muiden kanssa ja hyväksyy erilaisten toimintalähtökohtien olemassaolon
ymmärtää, että konflikteihin on löydettävissä väkivallattomia ratkaisuja

Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti

Oppilas
tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä
osaa käyttää oppiaineen keskeisiä käsitteitä (elämänkatsomus, kulttuuri, vähemmistö)
rohkenee esittää omia näkemyksiään ja ymmärtää, että näkemyksiä tulee perustella
pystyy hahmottamaan katsomusvapauden merkityksen omassa elämässään
osaa hahmottaa suomalaisuuden osana maailman kulttuurista monimuotoisuutta

Yhteisö ja ihmisoikeudet

Oppilas
tuntee ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita
ymmärtää yhteisten sääntöjen merkityksen
ymmärtää yksilöllisen vastuullisuuden ja sen, että yksilö kuuluu erilaisiin yhteisöihin

Ihminen ja maailma

Oppilas
tuntee erilaisia maailmaa ja ihmisen paikkaa koskevia selityksiä
ymmärtää luonnon ja ympäristön tärkeyden ihmiselle
osaa toimia luontoa kunnioittaen ja on omaksunut kestävän kehityksen periaatteita
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ei ole tarpeeksi oppilaita siihen.
Ok. Millainen kuljetus naapurikouluun? Kuka sen hoitaa ja onko tosiaan liian kohtuuton matka? Voisitko ajatella opettavasi itse?
Ei ole kohtuuton matka, enkä tiedä millainen kuljetus järjestyisi. Olisiko alle 2km matkaa..

Lueskelen tässä just säädöksiä tuosta elämänkatsomustiedon järjestämisestä. Itsekin voisin opettaa, mutta olisi hienoa jos lapsi saisi opetuksen koulun puolesta kuten muutkin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Ingalsin Laura:
Todella paljon kiinni opettajasta, miten "tunnustuksellista" opetus on. Mutta kyllä mä ainakin näin ei-luterilaisena voisin lapseni tuonne laittaa, onhan se luterilaisuus kuitenkin osa meidän kulttuuria ja musta lapsen on hyvä tietää tyyliin, mistä ne joulu ja pääsiäinen tulevat.
Niin, kyllähän itse olen opettanut mistä ne joulu ja pääsiäinen alunperin ovat tulleet ja miksi niitä nykyään juhlitaan - eiväthän ne alunperin edes ole kristillisiä juhlapyhiä :)

Elämänkatsomustietoa järjestetään lähikoulussa, mutta opettaja oli sitä mieltä että ei ole mielekästä ekaluokkalaista kuljettaa sinne..
No johan nyt, eli teillä on mahdollisuus saada lapselle kyyditys tuonne toiselle koululle ET-tunneille, ja opettaja nyt kokee sen jotenkin huonona? Meidän lasten ET-tunneilla käy myös ekaluokkalaisia viereisestä koulusta, kulkevat taksilla koulujen välillä, eikä mun tietääkseni kenelläkään ole ollut ongelmia tämän hoitamisessa.

muoks. Meillä ET on päivän ensimmäinen tunti, joka alkaa klo 8. Eli koululle on lapsen selviydyttävä aamulla itse, tai saattajan kanssa. Siihen ei saa kyytiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Ingalsin Laura:
Todella paljon kiinni opettajasta, miten "tunnustuksellista" opetus on. Mutta kyllä mä ainakin näin ei-luterilaisena voisin lapseni tuonne laittaa, onhan se luterilaisuus kuitenkin osa meidän kulttuuria ja musta lapsen on hyvä tietää tyyliin, mistä ne joulu ja pääsiäinen tulevat.
Niin, kyllähän itse olen opettanut mistä ne joulu ja pääsiäinen alunperin ovat tulleet ja miksi niitä nykyään juhlitaan - eiväthän ne alunperin edes ole kristillisiä juhlapyhiä :)

Elämänkatsomustietoa järjestetään lähikoulussa, mutta opettaja oli sitä mieltä että ei ole mielekästä ekaluokkalaista kuljettaa sinne..
Niin no, alunperin joo.. mun ajatus oli lähinnä se, että opetetaan, ettei niitä vietetä sen joulupukin ja pääsiäispupun kunniaksi ;)

Mutta hei, en tiedä kuulostaako liian yliampuvalta, mutta jos sulla on mahdollisuus niin käy seuraamassa yksi uskonnontunti siellä luokassa - opetushan on julkista. Siitä varmaan saat vähän paremman käsityksen, millaista se on ja mikä on opettajan asenne ja tyyli.

Itse olen siis luokanopettaja (tulipa nyt sekin täällä kerrottua) ja ainakin oma opetus on kyllä niin neutraalia, että uskaltaisin suositella, että mun tunneille voi uskonnottomatkin huoletta osallistua. Siis varsinkin, jos on ekaluokka kyseessä. Mulla on tapana korostaa, että "kirkko opettaa näin, mutta jokainen itse päättää, mihin haluaa uskoa."
 
vieras
Ihan järkkyä on uskonnonopetus, miten lapset joutuu käyttämään aikaa jonkun Moosesten seikkailuihin erämaissa ja jalkavaimojen ja aviottomien lasten nimien opetteluun.
 
vieras
En laittaisi lastani tunne.

Heti rivillä kaksi on "Jumala Taivaan Isänä, Jumala kuulee rukoukset", ja jos muutkin asiat käydään läpi tuosta näkökulmasta, niin huh. En haluaisi sotkea lasta kertomalla, että "noilla ja noilla tunneilla uskot opettajaa, mutta noilla tietyillä tunneilla tämä kertoo lähinnä satuja".

Raamatun kertomukset kuuluvat yleissivistykseen, mutta uskonnontunneilla ne käydään läpi, kuin ne olisivat tosia -> ei hyvä.

Samoin itse muistan, kuinka vieraiden uskontojen läpikäynnissä paistoi voimakkaasti läpi asenne, että "nämä nyt ovat tällaisia alkukantaisia tapoja, jotka ovat omituisia ja väärin tosiuskontoon nähden". Siis ei tuota suoraan sanottu, mutta ne painotukset ja ilmaisut... :-/ Uskonto ja suvaitsevaisuus kuuluvat harvoin yhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eli katkelma OPS:sta 1lk uskonnonopetusta:


Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
Jumala Taivaan Isänä, Jumala kuulee rukoukset
minun juureni: minun perheeni erilaisia perheitä
toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus
suvaitsevaisuus
muihin uskontoihin tutustuminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään

Raamatun kertomuksia ja opetuksia
elämää Jeesuksen aikana
Jeesus lapsena
Eettisyyteen kasvattaminen
yhdessä elämisen kysymykset
(esim. yhteistyö, kilpailu, säännöt kiusaaminen, anteeksipyytäminen ja - anto hyvä ja paha, oikein vai väärin)

Luterilaisen kirkon elämä
kirkkorakennus: tutustumiskäynti kirkkoon tai kappeliin
virsikirja
seurakunnan työntekijöitä: esim. pappi ja lapsityöntekijä, suntio
kirkkovuoden juhlia
virsiä ja lasten hengellisiä lauluja


Kuulostaako tämä siltä, ettei uskonto painotu luterilaisuuteen ja laittaisitko lapsesi uskonnontunneille?

Mulle opettaja sanoi, että ei tässä nyt varsinaisesti keskitytä kristillisyyteen tms. ja ihan hyvin voin et:n sijaan laittaa lapseni tänne. Et-ryhmää ei tule.

Enpä tiedä.. :|
Ei tuon enempää...
 
Leenu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" En haluaisi sotkea lasta kertomalla, että "noilla ja noilla tunneilla uskot opettajaa, mutta noilla tietyillä tunneilla tämä kertoo lähinnä satuja"."


Itse kertoisin mieluummin, että on ihmisiä, jotka todella uskovat, että nuo asiat ovat totta, mutta toiset ihmiset, kuten sinä itse, et usko niihin. Silti kumpikaan porukka ei ole toista huonompaa ja molempia ajatustapoja täytyy kunnioittaa.

En siis lähtisi leimaamaan toisten tärkeitä asioita saduiksi.
 

Yhteistyössä