Uskonnonvapaus joulupukista

  • Viestiketjun aloittaja Ei joulupukkia!
  • Ensimmäinen viesti
Ei joulupukkia!
Minusta on hyvin mielenkiintoista miksi joidenkin ihmisten päässä asia kääntyy jotenkin niin, että ilman joulupukkia joulu on vakava juhla?
Joulu voi olla ihanalla tavalla jännittävä ja hauska ilman sitä valkopartaista isomahaista joulupukkiakin! :D
 
Tjaa, miksi pitää tämäkin asia ajatella jotenkin niin..vakavasti?
Musta tontut ja joulupukki nyt vaan kuuluvat jouluun, tai siis meillä kuuluu ja on ihanaa kun tuo 7v vielä omalla tavallaan uskoo niihin, se on sitä joulun taikaa.=)
 
n d
Satuahan tuo kaikki on ja hauskaa sellaista. Etkö lue satujakaan lapsille? Kyllähän lapset itsekin tajuavat jo aika varhaisessa vaiheessa, että tuo ei ole totta! Pitääkö kaikesta tehdä niin vakavaa...

Mites keijut ja muut satuolennot. Onko nämäkin lapsiltanne kielletty puheenaihe?
 
Ei joulupukkia!
Satuahan tuo kaikki on ja hauskaa sellaista. Etkö lue satujakaan lapsille? Kyllähän lapset itsekin tajuavat jo aika varhaisessa vaiheessa, että tuo ei ole totta! Pitääkö kaikesta tehdä niin vakavaa...

Mites keijut ja muut satuolennot. Onko nämäkin lapsiltanne kielletty puheenaihe?
n d sisälukutaito on tosi jees. Suosittelen lukemaan aiemmat kommenttini. Mutta kaikille joilla ymmärtämisvaikeuksia ilmenee, niin totean jälleen kerran, että kyse on valehtelemisesta. En halua valehdella lapsilleni joulupukista ihan kun en mistään muustakaan.

Meillä luetaan paljon satuja ja lapset tietävät niiden olevan satua, hauskaa höpöhöpöä. Ja joulupukista puhutaan, toki. En vain väitä sen olevan mitään muuta kuin samanlainen mielikuvituksen tuote kuten Muumit, Helinä-keijut yms.
 
peesi
Meillä luetaan paljon satuja ja lapset tietävät niiden olevan satua, hauskaa höpöhöpöä. Ja joulupukista puhutaan, toki. En vain väitä sen olevan mitään muuta kuin samanlainen mielikuvituksen tuote kuten Muumit, Helinä-keijut yms.
meillä kans näin. Lapset tietää että jouluna joulupukki (ei kyllä ole tulossa meille) on samanlainen pukujuttu kuin häissä morsiamella valkonen puku ja ristiäisissä kastemekko jne. Jotkut käyttää jotkut ei
 
Satuahan tuo kaikki on ja hauskaa sellaista. Etkö lue satujakaan lapsille? Kyllähän lapset itsekin tajuavat jo aika varhaisessa vaiheessa, että tuo ei ole totta! Pitääkö kaikesta tehdä niin vakavaa...

Mites keijut ja muut satuolennot. Onko nämäkin lapsiltanne kielletty puheenaihe?
Missä vaiheessa kukaan on sanonu että pukki ja tontut olis kielletty puheenaihe? :D Minäkin totesin jo, että pukit ja tontut ja luciat ja muut mielikuvitushahmot elää saduissa, loruissa, lauluissa ja leikeissä!
 
vierailija
Joulunalusaika on täynnä punaista, monella tapaa. Joulupukkeja ja tonttuja tulee vastaan joka tuutista, riippumatta siitä haluaisiko niihin törmätä ja tähän kamalaan kuluttamisen traditioon vai ei. Uskonnonvapaus on jokaisen oikeus, mutta kun puhe tulee joulupukista apureineen, vapaus uskoa tai olla uskomatta katoaa välittömästi!

En aio opettaa lapsilleni, että joulupukki tuo lahjat jokaiselle maapallon pikkuiselle jouluna ja tontut ne valmistavat Korvatunturilla. Minulla ei ole mitään aikomusta valehdella rakkaille lapsilleni joulupukista sen enempää kuin mistään muustakaan asiasta. Hauska satuhan joulupukki tonttuineen ja poroineen on, mutta mikä ihmeen oikeus meillä aikuisilla on valehdella sen kaiken olevan totta? Uskottelevatko muut vanhemmat vaikkapa luudalla lentävien noitien olevan totta?

Nyt on jo alkanut kyselyt alle kouluikäisiltä lapsiltani ihan tuntemattomienkin suunnalta; onko pukille kirjoitettu kirje, joko on tonttuja näkynyt. Pikkujoululahjoja muutamat ovat halunneet antaa ja kertoneet tonttujen tuoneen ne. Ja minä näen kirjaimellisesti punaista!!! Millä oikeudella, minulta kysymättä, ihmiset syöttävät tätä pajunköyttä minun pikkuisilleni? Yleinen mielipide on, etten voi sanoa lapsilleni pukin poroineen ja tonttuineen olevan satua, sillä minähän voisin pilata muilta tämän lasten vedättämisen ilon. Ohimennen lapseni kun saattaisivat kertoa kavereilleen totuuden. Miksi ihmeessä muilla on oikeus valehdella minun jälkikasvulleni, mutta minulla ei muka ole oikeutta kertoa heille totuutta?

Olen monesti miettinyt kenen etua tämä joulupukki-traditio oikein palvelee. Kouluikäiset tykkäävät tonttunäytelmistä, joulupukki on hauska hahmo, mutta monesti pienempi väki pitää joulupukkia pelottavana. Mukavaa pukissa on ne lahjat, mutta muuten ei pukilla juurikaan tunnu olevan väliä. Ikkunoista kurkkivia tonttuja on hyvä käyttää pienenä pelotteena ja sanoa niiden vahtivan ovatko lapset kiltisti... Joulupukki kysyy tullessaan onko kilttejä lapsia. Mitä tämä opettaa lapsille? Mitä koko kulutusjoulu opettaa lapsille? Mitä valehteleminen opettaa lapsille? Kuinka voit sanoa ettei saa valehdella ja kuitenkin aikuisilla on oikeus puhua puutaheinää koska se nyt vaan kuuluu jouluun?

Julkinen mielipide ei estä minua toimimasta kuten oikeaksi näen. Ihmettelen vain suuresti olenko todella ainoa joka näin ajattelee!?!
Kristin- ja muutkin uskonnot on vastaavaa huijausta ja jatkuu aikuisiällekin 😖
 

Yhteistyössä