Rasmuksen Ossi Mäntylahti:
"Olen ollut antirasistisessa toiminnassa mukana yli kymmenen vuoden ajan. Olen esimerkiksi istunut Rasmus ry:n hallituksessa yli puolet sen olemassaoloajasta ja nyt toimitan yhdistyksen toiminnanjohtajan virkaa. Rasismi on minusta säälittävää, rumaa ja aivotonta. Esimerkiksi muslimien, tummaihoisten tai vanhentuneena ilmaisuna 'mustien' ihmisten syrjintä on aivan oikea ilmiö ja ansaitsee tulla tuomituksi ankarasti. Ihonvärillä, kansanryhmällä, etnisyydellä, uskonnolla, vammaisuudella jne. ei yksinkertaisesti saa olla minkäänasteista perustetta ihmisten syrjimiselle tai kaltoinkohtelulle. Samaan aikaan kuitenkin on alkanut ilmentyä esiintymiä termistä ”ruskea”. Esimerkiksi ”ruskeat tytöt”. Olen itse ymmärtänyt tämän tarkoittavan about samaa kuin termi ’musta’, sillä oikeasti ’mustat’ ovat ruskeita. Renaz Ebrahimin (kuvassa) ja Esko Valtaojan välisen yhteenoton jälkeen minulle kuitenkin selvisi, että tämä ”ruskea” onkin poliittinen termi ja tarkoittaa about kaikkia ei-etnisesti kantasuomalaisia pellavapäitä. Siis ainakin jos kysytään henkilöiltä itseltään. Totanoin, öh. Ei. Tässä ei ole enää mitään järkeä. Eivät ihmiset voi itse määrittää itseään vapaasti mihinkään etniseen tai kulttuuriseen ryhmään. En minä ole muuttunut meksikolaiseksi, vaikka olen elänyt maassa kuuden vuoden ajan ja puhun ihan kelvollista chilangoespanjaa. Enkä japanilaiseksi vaikka elin Tokiossa karoshin partaalla yli kolme vuotta. Enkä Sisu XA-180 -panssarivaunuksi, vaikka porasin nurmea vuoden ajan jääkärialikersanttina. Sekä Renaz Ebrahimin että Miisa ”päätin alkaa saamelaiseksi” Nuorgamin tapauksessa itseidentifioituminen etniseen vähemmistöön on yksinkertaisesti uhrivaltaposition hakemista. Tällä he hakevat enemmän painoarvoa omille sanomisilleen; koska he ovat ”syrjityn vähemmistön” edustajia, muiden pitää olla hiljaa ja antaa VAIN heidän puhua. Muilla ei kerta kaikkiaan ole oikeutta sanoa asiasta yhtään mitään. Sorry nyt vaan Renaz ja Miisa. Te ensinnäkin olette ihan tavallisia suomalaisia siinä missä minä ja Esko Valtaojakin. Ja vaikka ette olisikaan, teillä ei todellakaan ole yksinoikeutta kommentoida rasismin ja muukalaispelon vastaista työtä. Ei, vaikka intersektionaaliset #woke-feministit muuta väittäisivät. Teidän mielipiteillenne tulee antaa tilaa ja niitä pitää kuunnella. Mutta aivan taatusti sama kuulemis- ja kommentointioikeus koskee myös minun ja Esko Valtaojan sanomisia. Lopuksi haluaisin vielä sanoa, että Ylen Nenäpäivän väittäminen rasistiseksi on ehkä päättömin asia vuosikausiin. Hyväntekeväisyystyön, Punaisen ristin ja Unicefin väittäminen "kolonialistisia rakenteita ylläpitäväksi rasimiksi" on täyttä puutaheinää. * * * (PÄIVITYS 23.11.2021) Rasmus ry:n hallitus on päättänyt terminoida allekirjoittaneen toiminnanjohtajuuden tämän kirjoituksen perusteella. Tämä on tapahtunut allekirjoittamatta kuulematta, mutta eipä tälle hirveästi tarvetta ole. En jää itkemään tapahtunutta. Ja seison jokaisen kirjoittamani sanan takana kuten aina ennenkin. Quod scripsi, scripsi. Sen verran asiasta on hyvä kertoa julkisesti, että toiminnanjohtaja rinnastuu toimitusjohtajaan. Ei ole mitään jäähdyttelyaikaa. Asia siis astuu voimaan välittömästi."