?
Sulkeeko uskonnollisuus pois tieteeseen "uskomisen"? Selittääkö raamattu kaiken ja uskotko mieluummin Raamattua kuin tiedettä (jos olet uskossa)?
Millä perustella sä päätät mihin milloinkin uskot? Siihen mikä susta itestäs tuntuu järkevältä ja uskottavalta? jos näin niin kuullostaa järkevältä Uskotko sä evoluutioon? sehän usein tuntuu olevan se missä mielipiteet jakautuu...Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Uskon siihen raamattuun mutta olen kiinnostunut kyllä tieteestä, ainakin välillä. joku tasapaino näiden kahden asian välillä pitää olla. En halua olla mikään tyhmeliini joka sokeasti uskoisi aivan mitä tahansa.
No ensisijaisesti uskon raamattuun, mutta tietty mun uskomuksiin vaikuttaa meidän kulttuuri. Esim toi evoluutiojuttu, joidenkin mielestä se on yhteensovitettavissa raamatun luomiskertomuksen kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja ?:Millä perustella sä päätät mihin milloinkin uskot? Siihen mikä susta itestäs tuntuu järkevältä ja uskottavalta? jos näin niin kuullostaa järkevältä Uskotko sä evoluutioon? sehän usein tuntuu olevan se missä mielipiteet jakautuu...Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Uskon siihen raamattuun mutta olen kiinnostunut kyllä tieteestä, ainakin välillä. joku tasapaino näiden kahden asian välillä pitää olla. En halua olla mikään tyhmeliini joka sokeasti uskoisi aivan mitä tahansa.
sehän on sitä lajien kehittymistä miten jumala loi järjestyksessä erilaisia olentoja ja lopuksi ihmisen. ei Raamatussa sanota että mikään laji olisi ikuinen ja loppujen lopuksi mitä ne vedenpaisumukset ja sellaset oli joissa pyyhkyisi osa elämää pois ja osa säilyi. entäs jos sekin on jotenkin vertauskuvallista niin kuin moni muukin asia Raamatuss. Kun ne jutut on kirjoitettu niin että entisaikojen ihmiset, tämän päivän ihmiset ja vieläpä huomennakin ymmärtävät ne. ei silloin voitu telkkarista ja netistä kirjoittaa kun niitä ei ollut...Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Miten muuten te jotka ette usko evoluutioon, selitätte uusien lajien synnyn ja vanhojen häviämisen? Onko se teidän mielestä niin, että vanha laji (esim. kaikki dinosaurukset ) kuoli sukupuuttoon (jumalan tahdosta ?) ja jumala loi uuden lajin. Vai ettekö usko lainkaan noiden menneiden vuosituhansien ja -miljoonien eläinten olleen olemassa?
Mutta onko mielestäsi kaikki lajit luotu jo silloin alussa, vai onko mielestäsi mahdollista, että uusia lajeja voi kehittyä vanhoista, kuten uusia rotuja voi syntyä eri rotujen risteytyessä? Ja uskotko geenien mutaatioihin, nehän muuttavat lajien ominaisuuksia ja aikaa myöten paljonkin, jopa niin, että voi syntyä uusi laji, etkö usko siihen?Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:sehän on sitä lajien kehittymistä miten jumala loi järjestyksessä erilaisia olentoja ja lopuksi ihmisen. ei Raamatussa sanota että mikään laji olisi ikuinen ja loppujen lopuksi mitä ne vedenpaisumukset ja sellaset oli joissa pyyhkyisi osa elämää pois ja osa säilyi. entäs jos sekin on jotenkin vertauskuvallista niin kuin moni muukin asia Raamatuss. Kun ne jutut on kirjoitettu niin että entisaikojen ihmiset, tämän päivän ihmiset ja vieläpä huomennakin ymmärtävät ne. ei silloin voitu telkkarista ja netistä kirjoittaa kun niitä ei ollut...Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Miten muuten te jotka ette usko evoluutioon, selitätte uusien lajien synnyn ja vanhojen häviämisen? Onko se teidän mielestä niin, että vanha laji (esim. kaikki dinosaurukset ) kuoli sukupuuttoon (jumalan tahdosta ?) ja jumala loi uuden lajin. Vai ettekö usko lainkaan noiden menneiden vuosituhansien ja -miljoonien eläinten olleen olemassa?
Mutta mitä mieltä SÄ olet?Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No ensisijaisesti uskon raamattuun, mutta tietty mun uskomuksiin vaikuttaa meidän kulttuuri. Esim toi evoluutiojuttu, joidenkin mielestä se on yhteensovitettavissa raamatun luomiskertomuksen kanssa.
Joitain juttuja täytyy raamatussa miettii silti sen ajan kulttuuriin peilaten, muuten ei esimerkiksi tajua, miten edistyksellinen Jeesuksen asenne oli suhteessa naisiin.
No kukapa ei antaisi kulttuurin vaikuttaa... Kyllä ihmiset on tyhmiä!Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No ensisijaisesti uskon raamattuun, mutta tietty mun uskomuksiin vaikuttaa meidän kulttuuri.
Enkö kiertänytkin kätevästi ton evoluutioasian? No, toistaiseksi uskon, että Jumala loi ne ihmiset maan tomusta. (alkuaineista) Ja että kalat luotiin ensin.Alkuperäinen kirjoittaja ?:Mutta mitä mieltä SÄ olet?Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No ensisijaisesti uskon raamattuun, mutta tietty mun uskomuksiin vaikuttaa meidän kulttuuri. Esim toi evoluutiojuttu, joidenkin mielestä se on yhteensovitettavissa raamatun luomiskertomuksen kanssa.
Joitain juttuja täytyy raamatussa miettii silti sen ajan kulttuuriin peilaten, muuten ei esimerkiksi tajua, miten edistyksellinen Jeesuksen asenne oli suhteessa naisiin.
Ihmiset vai minä tässä tapauksessa? Ei sen oman ajan ja kulttuurin pidä liikaa antaa vaikuttaa, pitää muistaa myös raamatun ajan kulttuuria, ettei käsittäisi asioita ihan väärin.Alkuperäinen kirjoittaja Swing:No kukapa ei antaisi kulttuurin vaikuttaa... Kyllä ihmiset on tyhmiä!Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No ensisijaisesti uskon raamattuun, mutta tietty mun uskomuksiin vaikuttaa meidän kulttuuri.
ei ole luotu kaikkia alussa. Kuten jo sanoin Raamatun sanaa pitää lukea vertauskuvallisesti, eli se luomiskertomus kuvaa sitä miten lajit ilmestyi maapallolle, ne alkeellisemmat ensin, kehittyneemmät sitten. Siinä ei kielletä mitään mutaatiota tms. Mutta ei myöskään kerrota sitä suoraan niin koska ei se raamatun alkuaikoina olisi sen päivän ihmiselle ollut ymmärrettävää tekstiä-Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:sehän on sitä lajien kehittymistä miten jumala loi järjestyksessä erilaisia olentoja ja lopuksi ihmisen. ei Raamatussa sanota että mikään laji olisi ikuinen ja loppujen lopuksi mitä ne vedenpaisumukset ja sellaset oli joissa pyyhkyisi osa elämää pois ja osa säilyi. entäs jos sekin on jotenkin vertauskuvallista niin kuin moni muukin asia Raamatuss. Kun ne jutut on kirjoitettu niin että entisaikojen ihmiset, tämän päivän ihmiset ja vieläpä huomennakin ymmärtävät ne. ei silloin voitu telkkarista ja netistä kirjoittaa kun niitä ei ollut...Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Miten muuten te jotka ette usko evoluutioon, selitätte uusien lajien synnyn ja vanhojen häviämisen? Onko se teidän mielestä niin, että vanha laji (esim. kaikki dinosaurukset ) kuoli sukupuuttoon (jumalan tahdosta ?) ja jumala loi uuden lajin. Vai ettekö usko lainkaan noiden menneiden vuosituhansien ja -miljoonien eläinten olleen olemassa?
Mutta onko mielestäsi kaikki lajit luotu jo silloin alussa, vai onko mielestäsi mahdollista, että uusia lajeja voi kehittyä vanhoista, kuten uusia rotuja voi syntyä eri rotujen risteytyessä? Ja uskotko geenien mutaatioihin, nehän muuttavat lajien ominaisuuksia ja aikaa myöten paljonkin, jopa niin, että voi syntyä uusi laji, etkö usko siihen?
Lajin raja ei taida olla yksiselitteisesti määritettävissä, vaikka toki selkeästi erilaisista eläimistä voidaan sanoa olevan eri lajia, mutta siis milloin se lajiutuminen tapahtuu ei taida olla ihan yksiselitteistä. Uskon, että elolliset voivat muuttua ominaisuuksiltaan, mutta monimutkaisten eliöiden kehittyminen "tyhjästä" ei minusta ole mitenkään helposti uskottavissa. Vaikka kristityt ovat viime vuosina joutuneet ottamaan vähän pakkia ehdottomuudessaan lajien muuttumattomuudesta, niin myöskin evoluutio on tavallaan lähentynyt luomisajatusta kun mukaan on tuotu hyppäyksittäinen kehitys.Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Mutta onko mielestäsi kaikki lajit luotu jo silloin alussa, vai onko mielestäsi mahdollista, että uusia lajeja voi kehittyä vanhoista, kuten uusia rotuja voi syntyä eri rotujen risteytyessä? Ja uskotko geenien mutaatioihin, nehän muuttavat lajien ominaisuuksia ja aikaa myöten paljonkin, jopa niin, että voi syntyä uusi laji, etkö usko siihen?
Niin, aivan, sulla ei ollutkaan tiukka ja ehdoton näkemys näistä asioista Mua kiinnostaisi kuulla vastaus kysymyksiini myös sellaiselta, joka ei usko yhtään evoluutioon tai mihinkään sinne päinkään.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:ei ole luotu kaikkia alussa. Kuten jo sanoin Raamatun sanaa pitää lukea vertauskuvallisesti, eli se luomiskertomus kuvaa sitä miten lajit ilmestyi maapallolle, ne alkeellisemmat ensin, kehittyneemmät sitten. Siinä ei kielletä mitään mutaatiota tms. Mutta ei myöskään kerrota sitä suoraan niin koska ei se raamatun alkuaikoina olisi sen päivän ihmiselle ollut ymmärrettävää tekstiä-Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:sehän on sitä lajien kehittymistä miten jumala loi järjestyksessä erilaisia olentoja ja lopuksi ihmisen. ei Raamatussa sanota että mikään laji olisi ikuinen ja loppujen lopuksi mitä ne vedenpaisumukset ja sellaset oli joissa pyyhkyisi osa elämää pois ja osa säilyi. entäs jos sekin on jotenkin vertauskuvallista niin kuin moni muukin asia Raamatuss. Kun ne jutut on kirjoitettu niin että entisaikojen ihmiset, tämän päivän ihmiset ja vieläpä huomennakin ymmärtävät ne. ei silloin voitu telkkarista ja netistä kirjoittaa kun niitä ei ollut...Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Miten muuten te jotka ette usko evoluutioon, selitätte uusien lajien synnyn ja vanhojen häviämisen? Onko se teidän mielestä niin, että vanha laji (esim. kaikki dinosaurukset ) kuoli sukupuuttoon (jumalan tahdosta ?) ja jumala loi uuden lajin. Vai ettekö usko lainkaan noiden menneiden vuosituhansien ja -miljoonien eläinten olleen olemassa?
Mutta onko mielestäsi kaikki lajit luotu jo silloin alussa, vai onko mielestäsi mahdollista, että uusia lajeja voi kehittyä vanhoista, kuten uusia rotuja voi syntyä eri rotujen risteytyessä? Ja uskotko geenien mutaatioihin, nehän muuttavat lajien ominaisuuksia ja aikaa myöten paljonkin, jopa niin, että voi syntyä uusi laji, etkö usko siihen?
Tätä voi oikeasti olla aika hankala löytää Suomesta, varmaan niitäkin on, mutta Amerikoista varmaan löytyyAlkuperäinen kirjoittaja winhis:Niin, aivan, sulla ei ollutkaan tiukka ja ehdoton näkemys näistä asioista Mua kiinnostaisi kuulla vastaus kysymyksiini myös sellaiselta, joka ei usko yhtään evoluutioon tai mihinkään sinne päinkään.
eikös jossakin osavaltioissa tai ainakin joissakin kouluissa ole kiellettyä opettaa evoluutioteoriaa?Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Tätä voi oikeasti olla aika hankala löytää Suomesta, varmaan niitäkin on, mutta Amerikoista varmaan löytyyAlkuperäinen kirjoittaja winhis:Niin, aivan, sulla ei ollutkaan tiukka ja ehdoton näkemys näistä asioista Mua kiinnostaisi kuulla vastaus kysymyksiini myös sellaiselta, joka ei usko yhtään evoluutioon tai mihinkään sinne päinkään.
Onhan siellä. Jenkeissähän käydään varmaan jatkuvaa evoluutio vs. kreationistit sotaa, tai ainakin sellaisen käsityksen olen saanut.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:eikös jossakin osavaltioissa tai ainakin joissakin kouluissa ole kiellettyä opettaa evoluutioteoriaa?Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Tätä voi oikeasti olla aika hankala löytää Suomesta, varmaan niitäkin on, mutta Amerikoista varmaan löytyyAlkuperäinen kirjoittaja winhis:Niin, aivan, sulla ei ollutkaan tiukka ja ehdoton näkemys näistä asioista Mua kiinnostaisi kuulla vastaus kysymyksiini myös sellaiselta, joka ei usko yhtään evoluutioon tai mihinkään sinne päinkään.
Kyllä mä olen sellaisia Suomestakin löytänytAlkuperäinen kirjoittaja Koodi:Tätä voi oikeasti olla aika hankala löytää Suomesta, varmaan niitäkin on, mutta Amerikoista varmaan löytyy