Uskaltaisko kokeilla?

Meinasin että uskaltaiskohan sitä kokeilla pari viikkoa tota hiilihydraatitonta elämää? Söis vaan pelkkää lihaa,kalaa, kasviksia ja mahdollisimman vähähiilarisia maitotuotteita...
Pelottaa vaan että mitä jos se paino nousee!!! Nyt on kuitenkin -18 mutta matkaa olis vielä 12kg. Jos tämmönen dietti vähän pelottelis tota elimistöä luopumaan niistä lopuistakin kiloista...
 
Olen jostain kuullut et tällaisella pelkästään tai melkein yksistään lihaa sisältävällä dieetillä elimistö menee niin jumiin et voi kauhia! Mulle kerrottiin et tää sisäänpäin mätäneminen perustuu siihen et kasvisruoka tulee ulos ihmisestä 12 tunnissa ja liha vasta 36 tunnin kuluttua. Eli kestää kolme kertaa pidempään ennen kuin sen saa ulos elimistöstään.
Mutta olen lukenut inkulin kommentteja ja tullut siihen tulokseen et kaikkea ei aina kannate uskoa mitä kuulee! :D Kokeilla voi ja onhan se aina niinkin et itse tiedät parhaiten mitä elimistösi tykkää tällaisesta kokeilusta. Itsekin kokeilisin jos uskaltaisin mut pelkään sen karkaaavan käsistä eli en pystyisikään noudattamaan sitä ja sit olis kauheet morkkikset....Onnea pudotuksen kanssa! Itselläni kans vielä 15kg et pääsen bmi:n ylärajaan. :wave:
 
AkateeminenMamma
Juu - näin ajattelisi ihan arkijärjelläkin, että jos vähähiilihydraattinen dieetti rakennetaan niin, että panostetaan laadukkaisiin proteiineihin mutta kuitenkin syödään mahdollisimman runsaasti kasviksia (eikä kovin helpolla jätetä mitään kasviksia kokonaan pois repertoaarista) niin mikäs tuossa. Ja pysytään laadukkaissa rasvoissa tietenkin.

Unohtaisin kyllä kuitenkin sen pekonien, kerman ja voin nimeen vannomisen, mitä esim. Atkinsin dieetissä on...

Kaikkiaan en usko kuuriajatteluun mutta tämän vähähiilarisen kohdalla sanoisin, että ravinnosta tietävän ja järkevästi laihduttavan voisi sopia tällainen "kuuri" pitää. Pysyväksi elämäntavaksi en ottaisi ihan sen vuoksi, että liikuntaaharrastavan ihmisen keho tarvitsee suhteellisen runsaasti laadukkaita hiilihydraatteja. Eli viimeistään tavoitepainoon päästyä olisi sitten hyvä taas siirtyä tasapainoiseen sekasyöntiin.

Tosin kyllä neuvottelisin, jonkun asiantuntijan kanssa tarkemmin tuosta hiilarittomuudesta yhdistettynä omiin liikuntatottumuksiin.

Muistaa mielestäni sopii kuitenkin, että ihminen on sekasyöjä. Haikaileminen kivikautisen tai agraarisen ruokavalion perään jotenkin "luonnollisempana" ei ole perusteltua sillä ihminen ja ihmisen elämäntavat eivät ole enää samat (se evoluutio ja elämäntavan modernisoituminen...).

Tsemppiä kokeiluun, jos uskot sen liikuntatottumuksiisi sopivan.

Kerro ihmeessä miten menee - olisi kiva tietää, kun olen todella skeptinen kaikenlaisen ruokavalion rajaamisen suhteen kuitenkin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2005 klo 08:07 AkateeminenMamma kirjoitti:
Juu - näin ajattelisi ihan arkijärjelläkin, että jos vähähiilihydraattinen dieetti rakennetaan niin, että panostetaan laadukkaisiin proteiineihin mutta kuitenkin syödään mahdollisimman runsaasti kasviksia (eikä kovin helpolla jätetä mitään kasviksia kokonaan pois repertoaarista) niin mikäs tuossa. Ja pysytään laadukkaissa rasvoissa tietenkin.

Unohtaisin kyllä kuitenkin sen pekonien, kerman ja voin nimeen vannomisen, mitä esim. Atkinsin dieetissä on...

Kaikkiaan en usko kuuriajatteluun mutta tämän vähähiilarisen kohdalla sanoisin, että ravinnosta tietävän ja järkevästi laihduttavan voisi sopia tällainen "kuuri" pitää. Pysyväksi elämäntavaksi en ottaisi ihan sen vuoksi, että liikuntaaharrastavan ihmisen keho tarvitsee suhteellisen runsaasti laadukkaita hiilihydraatteja. Eli viimeistään tavoitepainoon päästyä olisi sitten hyvä taas siirtyä tasapainoiseen sekasyöntiin.

Tosin kyllä neuvottelisin, jonkun asiantuntijan kanssa tarkemmin tuosta hiilarittomuudesta yhdistettynä omiin liikuntatottumuksiin.

Muistaa mielestäni sopii kuitenkin, että ihminen on sekasyöjä. Haikaileminen kivikautisen tai agraarisen ruokavalion perään jotenkin "luonnollisempana" ei ole perusteltua sillä ihminen ja ihmisen elämäntavat eivät ole enää samat (se evoluutio ja elämäntavan modernisoituminen...).

Tsemppiä kokeiluun, jos uskot sen liikuntatottumuksiisi sopivan.

Kerro ihmeessä miten menee - olisi kiva tietää, kun olen todella skeptinen kaikenlaisen ruokavalion rajaamisen suhteen kuitenkin...
Itse olen tätä ajatellut, mutta niin, että salaatteja söisin ihan niin paljon kuin huvittaa, ja että rasvat olisi niitä hyviä! En uskaltaisi myöskään munakkaita joka aamu väsätä, tuntuu aika kolesteroli-pommilta. Mutta pelottaa se, että maha menee jumiin, mutta saahan sen sitten aika nopsaan, jos ei muulla niin täysjyväleivällä.
En tiedä, vaiketa :headwall:
 
namiskuukkeli
Katsokaapa esim kaalin, kurkun, paprikan yms hiilarimäärii, niitä saa syödä aika paljon vaikka oisikin vähähhh ruokavaliolla.. Mä oon jotain lukenu siitä, ja mietin et alkaisinko kokeileen. Mä oon jo valmiiks vetänyt sokerit ja valkoiset jauhot pois ruokavaliosta, ja sit oon syöny kasviksii enemmän, ennen en syöny juuri lainkaan.
Eikä oo ollut makian himoo pariin viikkoon, pari kertaa on tehny mieli pupsutella jotain epäterveellisempää kuten lasten kans pitsaa.. mutta en oo hairahtunut =)
Ja linkki finelliin, valmiiksi hh-pitoisuuksien kohdalla
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=900&from=bottom&portion=100g&lang=fi
 
Ourait! Kaikki mukaan vaan! Ja täytyy tässä semmonen asia kannustimena kertoa, että mun naamaan ei tuu enää näppylöitä. Jipii! Höpö-juttuja, että ne rasvasesta ruuasta johtuis ja faktaa on, ettei niitä myöskään suklaa aiheuta. Oi tätä autuutta.. :D Hyi pahat hiilarit ;)
 
AkateeminenMamma
Juu - kaikki vaan, jotka valmiiksi ymmärtää ihmiskehon normaalia toimintaa ja itse suunnittelee (mahdollisesti ravitsemusalan ammattilaisen avulla) itselleen omiin elämäntapoihin istuvan ruokavaliokokeilun niin siitä vaan.

Itse kyllä pysyttelen tääl "hiilareita, proteiinia ja hyviä rasvoja sen mukaan mitä tarvitsen" sen kummemmin miettimättä ruokavaliolleni nimiä... Oisko se nyt runsasproteiininenlaadukashiilihydraattinensaankohanvarmasti-
tarpeeksirasvaa - dieetti :LOL:

Siitä kun lähdetään, että valkoiset jauhot, puhdistettu sokeri ja kovat rasvat ei kuulu arkiruokaan niin tämä on mulla riittänyt kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.

Kun nyt asiaa tarkemmin mietin niin, vaikka käytän täysjyväpastaa, täysjyväriisiä, täysjyvänuudeleita, bulguria, ohraa ja perunaa ruuan lisukkeena ja syön päivittäin täysjyväleipää niin määrien ollessa sellaisia, että lautaselta lisukkeita löytyy max se lautasmallin mukainen neljäsosa ja leipää syön päivän muista syömisistä riippuen 2 - 6 viipaletta (6 viipsun päivinä lämminruoka on sosekeittoa tai vastaavaa) - niin silloin siis tulee tarpeiden mukainen hiilarimäärä täytetty, kun kasvisten syönti siis on runsasta. Pointti on se, että monelle suomalaiselle tarpeiden mukainen hiilareiden syönti olisi jo omiin normaaleihin ruokailutottumuksiin verrattuna "vähähiilihydraattista".

No, mene ja tiedä. Pääasia syödä niin, että saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Tsemppiä ja vastuuntuntoa kokeiluihin :wave:

 
Mä ajattelinkin että vedän läpi tämän "pahamaineisen atkinsin induktion" ja katselen mikä olo on.
Esim. Karpit.netissä ihmiset kehuvat hyvää oloa!
Luin myös viime yönä että alakarppaus on todettu vähentävän epileptikoilla kohtauksia, joten tulisko kaks kärpästä yhdellä iskulla?!?

Onneks kuitenkin käyn säännöllisesti lääkärissä ja verikokeissa, joten se homma toimii.

Kun ensin aloittaa tällä minimaalisella hh määrällä niin jatkossa harkitsen hyvähiilihydraattista ruokavaliota..

Kiitokset AM! Sain hyviä tietoja ruokavaliooni! Kerrotko vielä mitkä olis niitä parhaita mahdollisia rasvoja mitä tulis käyttää ja mitkä huonoja?
 
Nyt on muutama päivä takana ja NESTEET lähtee kehosta! Uskomatonta! Mä kun luulin että se kertyminen johtuu lihasta ja suolasta, mut näköjäään hiilihydraatista ja ilmeisesti huonoista semmoisista..
Paino ei ole noussut grammaakaan ja olo on loistava.. on vapauttava tunne kun ei tarvitse kytätä kaloreita ja pisteitä, mitkä ei mulla enää riittäny päivälle :ashamed:

Suosittelen kyllä tätä ruokavaliota; tää tuntuu ainakin mulle, ikuiselle lihansyöjälle, sopivan..
 
HIENOA :D Lykkyä jatkossakin! Se on kyllä tosi kiva, kun ei tarvi koko ajan miettiä, että mitähän sitä seuraavaksi söis, kun alkaa se ruuanhimokin kadota ja vatsa ei kurni lähes koskaan. Levittäkäämme tätä ilosanomaa :D

Sitä piti vielä sanomani, että kerrothan kuinka sujuu ja edistyy!

 
Ihanaa, en olekkaan enää orpo piru vähähiilariruokavalioineni täällä B) :D

Mulla on nyt vähähiilarista takana pari kuukautta, eikä oo mitään pahaa sanottavaa. Ekan kuukuaden aikana paino tippui 6kg ja nyt on sitten jumittanu kuukauden tässä samassa. Mä oon diettaillu ihan netin tietojen varassa sekä oman maalaisjärjen. Hiilarit pidän alle 20 g/vrk.

Mut vaikka mulla nyt ei ole paino tippunu ollenkaan pitkään aikaan (enkä ymmärrä mistä johtuu, varaa on vielä pudottaa lähes 30kg) niin en silti aio palata takaisin hiilarien syöntiin. Jaa miksikö? Koska mulla on nyt paljon parempi olo. Ei oo jatkuvaa nälkää, ei jatkuvia mielitekoja ruuan suhteen. Mun ahmimishäiriö on pysyny pois siitä asti kun aloitin "karppauksen", samoin armoton ruuan jälkeinen väsymys.

Itseasiassa ei tee enää edes mieli mitään herkkuja. Mulla on ollu tapana syödä tunteisiin, ja esim eilen oli vähän huono päivä yhdistettynä tähän jumituksen aiheuttamaan potutukseen. Niinpä sitten ajattelin, että olkoon, meen kauppaan ja ostan ihan mitä ikinä mieli tekee ja syön ne illalla kun lapset nukkuu. No, kuinkas kävikään.. kaupasta tarttui mukaan lohisuikaleita, leipäjuustoa, jäävuorisalaattia ja salaatinkastike aineet. Että siinä ne herkut. Ja mä kun lähinnä aattelin jotain entisaikojen lohtusyömistä: pullaa, kakkuja, jäätelöä, suklaata, pitsaa, pasteijoita jne jne. Vaan kun ei sitten tehnytkään niitä mieli!! Onpas käynyt niinkin, että oon alkanut syömään ihan tavallista pitsaa, mutta se pohja on maistunut mun suuhun niin pahalta, että söinkin vain pelkät päälliset ;) Niin sitä makumaailma muuttuu, uskomatonta. ja näin lyhyessä ajassa.

Mä kyllä jaksan suositella tätä ruokavaliota kaikille. Perehtymistähän tää vaatii eikä todellakaan toimi niin että syödään "niin paljon kuin haluaa" pekonia, rasvaa, kermaa ja lihaa. Oikeaan vähähiilariseen ruokavalioon kuuluu paljon paljon muutakin.

Mutta tsemppiä teille muille "karpeille"! Jatketaan samaan malliin.

=)
 
namiskuukkeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 08:18 Juulia kirjoitti:
Ihanaa, en olekkaan enää orpo piru vähähiilariruokavalioineni täällä B) :D

Mulla on nyt vähähiilarista takana pari kuukautta, eikä oo mitään pahaa sanottavaa. Ekan kuukuaden aikana paino tippui 6kg ja nyt on sitten jumittanu kuukauden tässä samassa. Mä oon diettaillu ihan netin tietojen varassa sekä oman maalaisjärjen. Hiilarit pidän alle 20 g/vrk.

Mut vaikka mulla nyt ei ole paino tippunu ollenkaan pitkään aikaan (enkä ymmärrä mistä johtuu, varaa on vielä pudottaa lähes 30kg) niin en silti aio palata takaisin hiilarien syöntiin. Jaa miksikö? Koska mulla on nyt paljon parempi olo. Ei oo jatkuvaa nälkää, ei jatkuvia mielitekoja ruuan suhteen. Mun ahmimishäiriö on pysyny pois siitä asti kun aloitin "karppauksen", samoin armoton ruuan jälkeinen väsymys.

Itseasiassa ei tee enää edes mieli mitään herkkuja. Mulla on ollu tapana syödä tunteisiin, ja esim eilen oli vähän huono päivä yhdistettynä tähän jumituksen aiheuttamaan potutukseen. Niinpä sitten ajattelin, että olkoon, meen kauppaan ja ostan ihan mitä ikinä mieli tekee ja syön ne illalla kun lapset nukkuu. No, kuinkas kävikään.. kaupasta tarttui mukaan lohisuikaleita, leipäjuustoa, jäävuorisalaattia ja salaatinkastike aineet. Että siinä ne herkut. Ja mä kun lähinnä aattelin jotain entisaikojen lohtusyömistä: pullaa, kakkuja, jäätelöä, suklaata, pitsaa, pasteijoita jne jne. Vaan kun ei sitten tehnytkään niitä mieli!! Onpas käynyt niinkin, että oon alkanut syömään ihan tavallista pitsaa, mutta se pohja on maistunut mun suuhun niin pahalta, että söinkin vain pelkät päälliset ;) Niin sitä makumaailma muuttuu, uskomatonta. ja näin lyhyessä ajassa.

Mä kyllä jaksan suositella tätä ruokavaliota kaikille. Perehtymistähän tää vaatii eikä todellakaan toimi niin että syödään "niin paljon kuin haluaa" pekonia, rasvaa, kermaa ja lihaa. Oikeaan vähähiilariseen ruokavalioon kuuluu paljon paljon muutakin.

Mutta tsemppiä teille muille "karpeille"! Jatketaan samaan malliin.

=)

Mä olen tajunnut niin että induktiovaiheen jälkeen hiilarimäärää nostetaan 5hh/vko niin kauan kuin vielä paino putoaa.. Etsitään se sopiva hh-määrä. Noilla hh-määrillä sä et saa kaikkia tarvitsemisiasi ravintoaineita.
Ootko tutustunut ala-karppisivuun, sieltä löytyy paljon neuvoja esim tuohon jumiutukseen:http://velhottaret.net/alakarppi/forum/index.php
Mäkin olen karpannut tän laihdutukseni, paino on pudonnut 5.5 kg
Mä kylläkin käytän myös makeutusainetta esim rahkaherkuissani, haluan pitää jonkinmoisen makean herkkuhetken, jotten vaan sortuisi mihinkään karkkiin tms. Vaikka mielitekoja makeaan ei ole ollutkaan, naposteluun iltaisin kylläkin karppiruokavinkkejä: http://users.kymp.net/p303525a/index.htm
finelli hh-määrät: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=900&from=bottom&portion=100g&lang=fi
Hyviä jatkoja kaikille laihuttajille, toivottavasti linkeistä on hyötyä :) Itse käyn vaan lukemassa vinkkejä, mut nyt taloudellisista syistä oon syönyt paljon kaalta voissa haudutettuna/raasteena +lihaa/kananmunaa ja rahkaa (saadakseni kalsiumia luilleni). Vähän yksipuolista, mutta ei voi mitään..
 
Namiskuukkeli, kiitos vinkeistä ja linkeistä :)

Tosta hiilarimäärästä, mä olen sen taas tajunnut niin, että tuolla hiilarimäärällä (maks. 20g/hh/vrk) voi olla pitempäänkin kuin kaksi viikkoa, jos kerran ylipainoa on näinkin runsaasti. Oon käyny Karpit netissä lueskelemassa tästä aiheesta ja siellä esim. Pappa on ollu alle 20g/hh/vrk jo monta kuukautta ja hyvin porskuttaa ;) Ja on siellä muitakin. Mä uskallan jatkaa tätä vielä, koska olo on hyvä ja syön kyllä paljon kasviksia ja lisäksi otan monivitamiinipillerin sekä kalaöljykapselit aamuisin.
 
Mä muistelin lukeneeni yhdestä Papan kirjoituksesta että jos jumittaa niin nostaa ainakin hetkellisesti hiilareita esim sen 5g päivälle.. Sit vois alkaa taas tippumaan!
Mulla heikkolenkki on maito! Mä tarvin RASVATTOMAN maidon kahviini, mut eilen kun söin rahkaa kerman kanssa ja join tota maitokahvia, niin turposin 700g, eli mulla on tosi paha hh yliherkkyys, mun pitäis kai olla induktiolla koko elämäni :D , ei vaiskaan, jos en pidä induktioo täysillä niin eihän sitä voi isoja tuloksia odottaakkaan.. Maanantai punnituspäivä jolloin otetaan miehestä mittaa :kieh:

Luin muute Heikkilää, mutta atkins mulle parempi.. Heikkilän kirja (hyvän olon keittokirja) oli mun mielestä pikkusen tai ei niin vähääkään poliittinen!! Otettiin kantaa niin terveyshuoltoon kuin tehomaatalouteen ym.. Ei kiinnosta.. Mä oon niin omaan napaan tuijottaja :ashamed:

Olen huomannu et karppaus on lähempänä uskontoa mitä uskonto ite :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 10:33 SuSu79 kirjoitti:
Mä muistelin lukeneeni yhdestä Papan kirjoituksesta että jos jumittaa niin nostaa ainakin hetkellisesti hiilareita esim sen 5g päivälle.. Sit vois alkaa taas tippumaan!
Testattu on toikin tähän mun jumiin, mut ei tehonnu. Nyt oon vähentäny protskuja vähän, mut ainakaan vielä ei oo tuloksia sekään saanut aikaan.. :(
 
namiskuukkeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 09:03 Juulia kirjoitti:
Namiskuukkeli, kiitos vinkeistä ja linkeistä :)

Tosta hiilarimäärästä, mä olen sen taas tajunnut niin, että tuolla hiilarimäärällä (maks. 20g/hh/vrk) voi olla pitempäänkin kuin kaksi viikkoa, jos kerran ylipainoa on näinkin runsaasti. Oon käyny Karpit netissä lueskelemassa tästä aiheesta ja siellä esim. Pappa on ollu alle 20g/hh/vrk jo monta kuukautta ja hyvin porskuttaa ;) Ja on siellä muitakin. Mä uskallan jatkaa tätä vielä, koska olo on hyvä ja syön kyllä paljon kasviksia ja lisäksi otan monivitamiinipillerin sekä kalaöljykapselit aamuisin.

Oonkohan laittanut tätä: http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energyintake.pl

täällä mä pidän kirjaa painonputoamisesta, kun en oo mikään tietokoneasiantuntija.. Saan pylväsdiagrammina painonmuutokset ja helposti :) kiva seurata painonpudotusta, ja nähdä että suunta on alaspäin tai kuinka paljon on jo tippunut (varsinkin silloin kun tulee jumitusvaihe!!) http://www.tohtori.fi/laihdutusklinikka/index2.php3
vaatii rekisteröitymisen, mut voi pitää myös ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa! =)
 

Yhteistyössä