uskaltaako kokeilla yasminia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
Mulla ongelmana akne ja hirsutismi eli karvojen liikakasvu häiritsevissä paikoissa.
Mulle määrättiin zoely e-pillerit, olen ollut niihin muuten ihan tyytyväinen kun ovat ihoon auttaneet. Mutta tuo karvankasvu jyllää edelleen. Olen nyt pohtinut pitäisikö vaihtaa merkkiä. Diane novaa lääkäri ei suostu määräämään kun minulla migreeni. Vaihtoehdot lääkärin mukaan qlaira tai yasmin. Hieman vaan huolestuttaa tuo yasminin suurempi tulppariski. Tykkään kyllä zoelysta kun siinä on estradiolia eikä etinyyliestradiolia kuin muissa e-pillereissä.

Ikä 28, bmi 23,85. Verenpaine matalahko, viimeks mitattu vuosi sitten 115/65.
Migreeni on, kerran ollut ehkä yksi migreenikohtaus aurallisena 5-vuotta sitten. epäselväksi tosin jäi oliko aurallinen oli paha jännitysniska samaan aikaan joten puutuminen saattoi johtua siitä.

En tietenkään voi sanoa sulle, että uskallatko sinä, mutta itse olen käyttänyt Yasminea n. 6 vuotta. Enpä ole perehtynyt, että onko siinä isompi riski, kuin yhdistelmäehkäisyssä yleensä ja jos on niin miksi. Nyt tuli toki tuo kohu niistä pillereistä, mutta se nyt ei ollut mulle mikään uutinen. Kyllähän niissä ohjeissa lukee ne riskit ja ne on tidostettu jo paljon ennen noita uutisia. Yksi juttu, millä olen omaa Yasminen käyttöä itselleni perustellut on se, että raskaus on kuitenkin vielä paljon suurempi tulppariski kuin Yasmin. Eli turvallisempaa on käyttää niitä kuin jättää käyttämättä ja tulla raskaaksi. Toki vielä turvallisempaa on varmasti joku muu ehkäisykeino tai toinen pillerimerkki.

Tupakoitko sinä? Se on mun mielestä aika huomattava juttu, että pillereitä käyttäessä ei pitäisi tupakoida, koska se taas lisää tulppariskiä. Aika moni tupakoi silti...

Joo eihän se ollut mullekaan mikään uusi juttu että yasminiin liittty suurentunut tulppariski. Kuulemma johtuu sen sisältämästä drospirenonista. Kaikkissa e-pillereissä on tulppariski mutta yasminissa(myös yaz ja yasminelle) on tavallista korkeampi riski siitä se kohu johtui. Tosin sekin uutinen on ollut esillä ulkomailla esim usassa jo vuosia sitten.

Söin ennen cypretyliä (eli sama kuin diane nova) vaikka minulla on migreeniä, ei tosin aurallista. Ja eivät pahentaneet sitä. Toki joillakin näin voi käydä. Ja ne auttoi kyllä karvankasvuunkin, vaikka ei siihen olleetkaan määrätty. Mieluummin niitä söisin kuin yasminia, toki kun tiedän että ne minulle sopii ja ovat halvemmat. Yazia on 3 kuukauden pakettin kaapissa ja sinne taitaa jäädä. Tällä hetkellä raskaana ja sen jälkeen varmaan kokeilen kierukkaa tai sit pillereistä sitä cypretyliä taas. Vaikka kait sen 3 kuukautta noita vois syödäkin kun ei ole mitään riskitekijöitä, paitsi ikää kohta 30v, mutta ei kai sekään just niin tarkkaa ole.

Yhteistyössä