uskaltaako 1v. lapselle antaa karkkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariella

Vieras
sain siskoni tyttären hoitoon 2 kuukaudeksi ja joudun hoitamaan häntä yhdessä mieheni kanssa. en oikein osaa tätä lasten hoitoa (ei ole omia lapsia) tyttö ei näe äitiään nyt pitkään aikoihin, joten mitä uskallan syöttää hänelle?
saanko antaa jälkkäriksi 2 pätkispatukkaa?

mksi pitäisi antaa karkkia? en ymmärrä..meillä ei ainakaan tollasta sokerimössöä syötetä tyttö 1v2kk ja maistanut on hieman jäätelöä ja kakkua synttäreillään mutta eip ätykännyt

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
mksi pitäisi antaa karkkia? en ymmärrä..meillä ei ainakaan tollasta sokerimössöä syötetä tyttö 1v2kk ja maistanut on hieman jäätelöä ja kakkua synttäreillään mutta eip ätykännyt

siksihän juuri kysyn kannattaako ja saako sitä antaa, kun en tiedä.

Mulla vuoden ikäinen tyttö. Hän syö ihan normaalia ruokaa, samaa kuin muukin talon väki. Toki pyritään vähäsuolaiseen ja terveelliseen, mutta tyttö saa joskus myös ranskalaisia ja namiakin.

Joko syö itse?

Paljonko hampaita?

Esim. meidän tytöllä hampaat vain edessä, joten ei voi antaa kovaa porkkanaa tms. kurkkupaloista tykkää, samoin omenasta.

Kysy vaan lisää, ethän sä voi tietää, jos eka kertaa vuoden ikäistä rupeet hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ap on varmasti provo.
Miksi kukaan antaisi 1v laspelle karkkia!? Ei tietenkään! |O |O |O

Annat sille ruokaa ja hedelmiä ja leipää ja jugurttia ja viiliä ja marjoja ja sitä rataa.

en ole provo.

Ap on varmasti provo.

Annat sille ruokaa ja hedelmiä ja leipää ja jugurttia ja viiliä ja marjoja ja sitä rataa.

Kaikkea ei voi tietää jos ei ole omia lapsia, kuten ap sanoi! Viisaana kysyi ensin ennen kuin antoi =)

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mulla vuoden ikäinen tyttö. Hän syö ihan normaalia ruokaa, samaa kuin muukin talon väki. Toki pyritään vähäsuolaiseen ja terveelliseen, mutta tyttö saa joskus myös ranskalaisia ja namiakin.

Joko syö itse?

Paljonko hampaita?

Esim. meidän tytöllä hampaat vain edessä, joten ei voi antaa kovaa porkkanaa tms. kurkkupaloista tykkää, samoin omenasta.

Kysy vaan lisää, ethän sä voi tietää, jos eka kertaa vuoden ikäistä rupeet hoitamaan.

syö hän itse jonkin verran täytyy auttaa. paloittelen hedelmät. tytöllä on myös edessä hampaat. mitä tuon ikäiselle ei saa antaa?

Ap on varmasti provo.

Kyllä meillä 1-vuotiaskin saa silloin tällöin namin suuhun. Muuten normaalit ruokailujutut. Ei lapsen elämän tartte olla yhtä viiliä ja marjoja. Eikä nami silloin tällöin totuta huonoihin ruokailutottumuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
no voi vattu ..mä en tajua kuka jaksaa jauhaa ihan olemattomia juttua täällä palstalla..eikö tosiaan ole muuta tekemistä..syötä vaikka pätkiksiä juu

niinhän säkin jaksat :laugh: sehän täs onkin hauskoo :laugh:

jaksoin juu ..en enää

no voi vattu ..mä en tajua kuka jaksaa jauhaa ihan olemattomia juttua täällä palstalla..eikö tosiaan ole muuta tekemistä..syötä vaikka pätkiksiä juu

jaksoin juu ..en enää

jaksoitpas, taas! :laugh:

jaksoin juu ..en enää

jaksoitpas, taas! :laugh:

sullehan mä vastailen :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ap: kannattaa kysyä sen lapsen äidiltä.

Minä olisin kyllä suuttunut, jos joku olisi antanut pätkiksiä 1v lapslleni. Minusta tuon ikäisen ei tarvitse saada namia ollenkaan, kun ei tosiaan tiedä niistä mitään eikä niitä kaipaa. Meidän muksu oli vielä 2v hurmiossa rusinoista. Vasta 3v saanut satunnaisesti nameja maistaa.

Mutta niin me kai ollaan erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja mariella:

Joko syö itse?

Paljonko hampaita?

syö hän itse jonkin verran täytyy auttaa. paloittelen hedelmät. tytöllä on myös edessä hampaat. mitä tuon ikäiselle ei saa antaa?

Periaatteessa tuon ikäinen voi jo syödä kaikkea. Mun suositus on, että ihan tavallista ruokaa annat vähän pienemmäksi pilkottuna. Annat vaikka lapsen syödä (=sotkea) ensin itse lusikalla ja sitten syötät lasta lusikalla.

Tässä meidän perheen esimerkkipäivä:
- aamulla puuroa, jonka jälkeen tyttö saa käteensä maitopullon (huitasee reilun desin hetkessä)
- lounaaksi nakkikeittoa ja maitoa. jälkkäriksi välillä esim. sellasia kaupan pienikokoisia lasten jogurttijuttuja.
- päiväunien aikaan annetaan taas maitopullo
- välipalaksi vaikkapa leipäpala: margariiniä, juustoa, kurkkua. lisäksi esim. omppupaloja.
- päivällinen makaroonilaatikkoa ketsupilla, mehua ja jälkkäriksi rusinoita
- iltapalaksi puuroa tai mysliä ja maitoa

Alkuperäinen kirjoittaja mariella:

Joko syö itse?

Paljonko hampaita?

Ei vuoden ikäiseltä kai mikään enää varsinaisesti ole kiellettyä.
Lähinnä niiden hamapiden mukaan me on omien kanssa menty, että mitä pystyy syömään.

Mutta joltain nimenomaisen lapsen tuntevalta olisi tietysti hyvä pystyä tarkistamaan, joko on totutettu tavalliseen maitoon vai meneekö vielä äidinmaidolla/korvikkeella.
Ja just noita, että onko saanut joskus karkkia, mehua, keksiä tms. vai onko ruokailutottumukset olleet ehdottomasti terveellisyys-suositusten mukaiset jne.

Uusimmat

Yhteistyössä