Avoliitosta eroaminen ja yh:ksi - neuvoja pliis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva yh

Vieras
Olen avoliitossa ja minulla on tämän miehen kanssa 10kk ikäinen lapsi.
Olemme olleet yhdessä 4v.
Nyt en jaksa enää. Olen monta kertaa ollut viittä vaille eroamassa miehestä ja nyt taisin lopullisesti saada tarpeekseni.
Kaipaisin nyt vähän käytännön neuvoja...
Tilanne on sellainen että mies ei osallistu mihinkään kodin tai lapsen hoitoon pyytämättä/käskemättä. En ole nalkuttavaa sorttia joten jos ei kertapyyntö ole mennyt perille niin olen kiukuspäissäni tehnyt itse jotta tulee tehtyä.
Mies käy töissä, illat ja viikonloput tuijottaa sohvalla telkkaria ja surffaa netissä. Ei ulkoile ellei ole jotain ihan erityistä tekemistä.
Ei arvosta minua ja tekemääni työtä pätkääkään.
Minä olen alusta alkaen yrittänyt kannustaa lapsen hoitoon mutta aika turhaan. Mies leikkii hetken vauvan kanssa jos häntä sattuu kiinnostamaan mutta käytännössä minä teen ihan kaiken. Jos miestä pyytää niin mistään ei tule mitään, syöttäessä esim pitäisi suoriutua rakettivauhdilla ja kun lapsi on syönyt 3-4 lusikallista niin mies toteaa ettei se haluu enää... jolloin minä sitten joudun syöttämään loput jne.
Mies on äkkipikainen ja en uskalla jättää lasta hänen yksin hoidettavaksi. Siitä on pelkkiä huonoja kokemuksia, kun mies ei muutenkaan osallistu lapsen hoitoon niin vauva ei kerta kaikkiaan tunne oloaan turvalliseksi isänsä kanssa vaan huutaa kuin tapettaisi. Olen n. 5 kertaa ollut illalla muutaman (2-3) tunnin poissa kotoa mutta joka kerta on ollut hysteerisenä huutava lapsi kun olen tullut kotiin. Kerran näin kun mies huusi lapselle OLE HILJAA! ja ryskytti rattaita kovakouraisesti.
Olen käytännössä nyt jo kuin yh - raivostun ja kiukustun oikeastaan pelkästään silloin kun mies on kotona, siksi että teen silloin kaiken ja hän ei mitään. Hän makaa viikonlopun ja lomansa aamut - minä herään lasta hoitamaan. Kaksi kertaa olen saanut hänet nousemaan (tunniksi) lapsen kanssa että sain itse nukuttua vähän pidempään.
Hän ei tunnu arvostavan minua pätkääkään vaikka sanallisesti sanoo niin tekevänsä. Minä siivoan, hoidan ostokset, teen ruokaa, hoidan lapsen.. kaikki kulut menee puoliksi vaikka mies tienaa töissä ja minä olen ollut vanhempainrahalla. Mies ei välitä muusta kuin omista tarpeistaan. Palaan pian takaisin töihin ja lapsi menee päiväkotiin.

Kun eroan miehestä - saanko yksinhuoltajuuden? Miten uskallan tai voin luovuttaa lasta isänsä hoitoon kun hän raivostuu lapselle ja lapsi ei viihdy hänen hoidossa? Miten varmistaa että kaikki sujuu jos mies saa oikeuden tavata lasta? En tietenkään haluaisi lapselta isää riistää ja olisin tapaamisen kannalla jos se vaan sujuisi mutta kun se ei suju tälläkään hetkellä n. tuntia pidempään.......??
Lapsella on nyt miehen sukunimi. Saanko vaihdettua lapselle takaisin oma sukunimeni?

Mä olen kai vähän huono vastaamaan, mutta nostoavuksi :hug:

Soita tai käy sosiaaliviranomaisen (kai se se on?) juttusilla. En tiedä käykö ihan noin vaan, kun lapsi on kuitenkin isänsä nimellä. Mutta sukunimen saa kyllä vaihdettua lapsellekin. Vaatii kai isän suostumuksen toki.

Viisaampia!?

Lisäisin tähän vielä että se mikä rassaa ehkä eniten on että kun mies mököttää niin se on täysivaltaista, hän olettaa että koko maailma pyörii hänen mökötyksensä ympäri.. Mököttäessään minulle (myös omista mokistaan mököttää minulle) hän ei noteeraa lasta ollenkaan vaikka tämä esim konttaa luokse tai katsoo.. on kuin lasta ei olisikaan. Minusta tämä on vahingoittavaa lapselle, joka tietty on ihan ihmeissään että tossa on tollanen ukko naama peruslukemilla josta ei saa minkäänlaista vastakaikua.
Niin ja keskustelemaan tätä äijää ei saa. Tuijottaa sinnikkäästi telkkariin tai tietokoneen näyttöön eikä vastaa mitään jos jostain yrittää puhua. Eihän mistään voi tulla mitään kun ei saa puhuttua.

Mä en osaa neuvoa sinua, mutta kertomuksesi saa karvat pystyyn... Tiedän tuollaisia tyyppejä, ja viha kuohahtaa! Voimia sinulle, olet tehnyt parhaan mahdollisen ratkaisun sekä itsellesi että lapsellesi!

:hug: olen suunnilleen samassa tilanteessa kanssasi, tiedän miltä tuntuu...meilläkin mies elää omissa maailmoissaan! Luulen ettei yksinhuoltajuutta saa noin vain, jos on yhteishuoltajuus. Mutta voithan kysyä asiasta esim. juuri sossusta. En osaa neuvoa paremmin, kun itsekin hakoteillä, mutta voimia sulle!!!!

Sori, mäkään en osaa neuvoa kun en ole tuollaisessa tilanteessa ollut, mutta piti vaan tulla onnittelemaan kun olet päätynyt oikeaan ratkaisuun ja toivottamaan kaikkea hyvää sulle ja lapsellesi uudessa elämässänne!

Mites onkohan se isä edes eronkaan jälkeen kiinnostunut lapsesta, jos nytkin kiinnostus on tuota luokkaa??

Voihan olla, että mies ei edes halua yhteishuoltajuutta, jos ei tuon kiinnostuneempi ole lapsesta. Jos mies kuitenkin haluaa yhteishuoltajuuden, en usko, että kovin helposti saat yksinhuoltajuutta. Ja noista tapaamisista en oikein tiedä, tuskin niitä kokonaan evätään mieheltä, onhan isälläkin oikeutensa. Tsemppiä, itsekin olen juuri eronnut avomiehestäni. Tulet olemaan helpottunut ja onnellinen päätöksestäsi, kun olet saanut kaikki asiat järjetykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja miksukka:
Mites onkohan se isä edes eronkaan jälkeen kiinnostunut lapsesta, jos nytkin kiinnostus on tuota luokkaa??

Sitä minä olen myös miettinyt. En osaa sanoa. Voi olla että "vaatii oikeuksiaan" ihan vaan vaatiakseen mutta epäilen myös ettei kykene mihinkään säännölliseen sovittuun tapaamiseen koska päättää aina omat tekemisensä oman päänsä mukaan. Ei varmasti suostuisi mihinkään säännönmukaiseen "joka toinen viikonloppu"-tyyliin..

Kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Olen varma että olen tekemässä oikean ratkaisun koska yksin ei pysty suhdetta pitämään kasassa.
Kun jatkuvasti pahoittaa mielensä ja tähän ero-ajatukseen toistuvasti palaa niin on pakko arvostaa itseään ja lasta niin paljon ettei pitkitä turhaan tätä kurjuutta.

Voiskohan lastenvalvoja "määrätä" valvottuja tapaamisia ainakin aluksi? Jotta näkisi miten lapsi suhtautuu isäänsä kahdestaan ollessa ja miten isä lapseen.

ota paikkakuntasi lastenvalvojaan yhteyttä.hän osaa neuvoa.kerro huolesi isän suhtautumisesta lapseen ja pyydä valvottuja tapaamisia kunnes isän ja lapsen suhde vahvistuu niin että voit luottavaisin mielin hänet antaa isälle.
jos teillä on yhteishuoltajuus tarvitset isän suostumuksen sukunimen vaihtoon.

ota rohkeasti yhteyttä lastenvalvojaa!kerrot oman näkemyksesi asiasta hänelle!yhteishuoltajuutta tulevat varmasti ehdottamaan...mutta jos lapsi huutaa kuin syötävä ollessaan isänsä kanssa niin en tiedä miten sen ottavat!?joo ja yhteishuoltajuudessa tarvitset isän suostumuksen sukunimen vaihtoon...

Kyllä vierähti kyynel poskipäille, kun luin tota sun tekstiä, sillä se oli kuin mun elämästä. Meillä lapsella ikää jo 1,5v. ja vielä tässä sinnittelen paremman ajan toivossa. Mulla myös samat tunteet, että ei haluais kuitekaa riistää lapselta isää, mut tuntuu että ihan ku lapsi ei tuntis sitä edes isäkseen, sillä ei hän koskaan pyydä sen sylii tai huomioi juurikaan, koska ei saa pyytämälleen kontaktille vastinetta muutenkaa. Toi on kans just niin raivostuttavaa, että ukko on äkeissää omista jutuistaa ja sit muittenki pitää alistua sen äkäilylle ja olla ikäänkuin varpaillaa ja turvat tukossa. Kertaakaan hän ei ole noussut aamulla lapsen kanssa ylös, että oisin itse saanu vielä hetken levätä. Itse hoidan myös kaikki kodin, lapsen, pihan, koiran ym. Ukko käy paljon kavereillaan viettämässä nestemäisiä viikonloppuja, jotka tietenkin on vain ilmoitus luontoinen asia. Itse olen kolme kertaa käyny ulkona lapsen syntymän jälkee ja sillonki lapsi isovanhemmilla hoidossa. mä olen ollu töissä siitä asti ku lapsi täytti 10kk ja aina hoitanu hoitoo viemiset ja hakemiset ja lapsihan on tietty siellä vaik ukko olis lomalla tai muuten vapaalla tai pääsee aikasemmin.
Mikä hitto siinä on ettei osaa tehä oikeaa ratkasua vaikka sen tietää, vaan sinnittelee ja sinnittelee?!?!!

Kiitos taas vastauksista!
Vielä.... entäs kun imetän toistaiseksi vielä eikä lapsi suostu juurikaan pullosta syömään kuin ehkä 10ml kerralla..? Niin miten edes onnistuu ja kuinka pitkiä näiden tapaamisten pitää olla jos sellaiseen päädytään?
Puhutaanko tuntien vai päivien tapaamisista?
Päiväkodissa uskon heidän osaavan juottaa vauvaa kun nokkamukista sujuu jotenkin.. mutta että isä selviäisi siitä..? Luottamuspula kun on suuri ja kaikki perustuu kokemuksiin...

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva yh:
Hassua ajatus että erotessa jos isä saa tapaamisoikeuden niin minulla on käytännössä "lapsivapaata" sitten enemmän kuin yhdessä ollessa...
Ei välttämättä,miehellä on oikeus tavata lasta,pakkoa ei ole.Jos ei halua lasta tavata,olet lapsessa kiinni yksin koko ajan.

Yhteistyössä