uskallatteko jättää 5 vuotiasta yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
siinä se kysymys tulikin, esim jos lähdet kauppaan tms niin uskallatko jättää niin nuorta yksin kotiin? Mie en kyl jättäis mutta kuulin viime viikolla että ystäväni oli näin tehnyt..

Meidän 5v haluaa jäädä koululaisten viennin ajaksi katsomaan lastenohjelmia. Vien autolla ainakin ekaluokkalaisen aamulla kouluun ja matkaa on noin 1,5km. Nuorimman otan mukaan.

No en uskaltaisi. Sen verran olen 4.5vuotiasta jättänyt, et koiran käytän ulkona viereisessä metsässä ja siihen menee mulla 2-5 minuuttia.Silloinkin laitan pojalle jonkin videon ja selitän missä käyn ja miten pitkään menee. Poika näkee halutessaan mut koko ajan ikkunasta ja minä näen myös metsästä meidän talon oven, et ei voi sinne mennä ketään/poistua poika ulos, ilman et näen sen. Mut tätäkin teen vain hätätapauksessa, jos koiralla hirvee hätä ja mies ei kotona.

En oo jättänyt ton ikäistä yksin kotiin. Vasta tuossa 7- vuotiaana, vähän ennen koulunaloitusta ovat alkaneet opetella yksinoloa (siis tarkoitan pidempää yksinoloa kuin postilaatikolla käyntiä..).

Mä jätän joskus n. 10 minsaks katsomaan filmiä, kun käyn koiran kanssa "lenkillä". Lapselta kysyn luvan, sillä aina hän ei halua jäädä ja lisäksi laitan oman kännykkäni lähelle, että hän voi soitttaa minulle minun työkännykkään jos ikävä iskee. Yhden kerran hän soitti ja sanoi, että "äiti, sä voit kävellä pidempäänkin, ei mulla täällä mitään hätää ole".

En kotiin eikä varmaan suostuisikaan jäämään, mutta ulos olen jättänyt kauppareisun ajaksi kavereiden kanssa leikkimään. Silloin on sovittu kaverin vanhempien kanssa että hädän tullen voi mennä heille ja tietysti myös pojan kanssa asiasta sovittu.

Ei tod oo käyny mielessäkään...

Mulla on niin vilkas mielikuvitus etten uskalla edes tohon sadan metrin päähän juosta kirjeitä postilaatikkoon viemään...
Siis en tiä sit jos ois vaan se yks ja ainut lapsi, se 5-vuotias,
mut ku on noita muitakin...

Uusimmat

Yhteistyössä