uskallatteko jättää 5 vuotiasta yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä on olleet 7v ja 5v yksin kotona pieniä aikoja..napanuorassa kun ei voi mennä loppuelämää,joten hiljalleen voi totutella ajatuksesta,että ihminen on joskus yksinkin..

Olen jättänyt, viimeksi tänään kun heitin satsin koululaisia autolla kouluun. Aikaa kului siihen 10 minuuttia. Tv:n kyllä suljen koska eniten pelkään että tv syttyy palamaan. Muuten tuo meidän viisi vuotias on niin järkevä että osaa jo mielellään olla sen 10 minuuttia yksin.

Just sen ajan on kun haen postit tai vien roskat, molempiin menee n. 1min.
Pidemmäksi aikaa en jätä. Ei 5v ole vielä valmis ottamaan vastuuta itsestään ja tekemisistään.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
No en uskaltaisi. Sen verran olen 4.5vuotiasta jättänyt, et koiran käytän ulkona viereisessä metsässä ja siihen menee mulla 2-5 minuuttia.Silloinkin laitan pojalle jonkin videon ja selitän missä käyn ja miten pitkään menee. Poika näkee halutessaan mut koko ajan ikkunasta ja minä näen myös metsästä meidän talon oven, et ei voi sinne mennä ketään/poistua poika ulos, ilman et näen sen. Mut tätäkin teen vain hätätapauksessa, jos koiralla hirvee hätä ja mies ei kotona.

kuullosta hassulta, kun eka kirjotat, että et uskaltaisi mutta heti perään, että jätät silloin tällöin yksin koiraa pikaisesti ulkoiluttaessasi..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen tosin hoitanut 5 vuotiaana 5 vuotta nuorempaa .

Mitenköhän menee laskutoimitus ojalan laskuopin mukaan????
Ei ole 5 vuotias tarpeeksi vanha olemaan yksin 5 min pidempään. Ne kun ovat kekseliäitä tuossa iässä,ja saakutin nopeita.

Alkuperäinen kirjoittaja lämminsydän:
kyllä on olleet 7v ja 5v yksin kotona pieniä aikoja..napanuorassa kun ei voi mennä loppuelämää,joten hiljalleen voi totutella ajatuksesta,että ihminen on joskus yksinkin..

No vanhemman lapsen seurassa eri asia, mutta yksin. Ehdoton nou-nou.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Itse olen tosin hoitanut 5 vuotiaana 5 vuotta nuorempaa .

Mitenköhän menee laskutoimitus ojalan laskuopin mukaan????
Ei ole 5 vuotias tarpeeksi vanha olemaan yksin 5 min pidempään. Ne kun ovat kekseliäitä tuossa iässä,ja saakutin nopeita.

Thäh? Siis olen hiukan reilu 5 vuotta vanhempi kuin nuorempi siskoni, en kuitenkaan kuutta vuotta vanhempi.

No eiköhän se riipu siitä 5-vuotiaasta. Toiset on tolkumpia kuin toiset. Meillä poika jäi omasta halustaan kotiin jo 5-vuotiaana kun käytiin kaupassa. Kun taas toisaalta nämä meidän tyttölapset ei vielä siinä iässä ole yksin jääneet. Ei voi yleistää että kukaan 5-vuotias ei voi jäädä yksin hetkeksi kotiin jos omaa ei voi jättää :saint:

...kun 4v jätettiin ilman valvontaa .... miten kävi . Ei 4v eikä vielä 5v ole valmis olemaan yksin. Sen verran impulsiivista vielä ton ikäisen toiminta että säännöt unohtuu hetkessä kun jotain jännää tapahtuu.

Riippuu varmaan lapsesta kuinka pitkäksi aikaa voi jättää. Itse olen tosin hoitanut 5 vuotiaana 5 vuotta nuorempaa siskoani kun äiti oli navetassa...

Eli 5v ja vauva kahdestaan, kun äiti on navetassa. Tuollainen ei nykyaikana käy. Korkeintaan jos käyt pihapiiristä postin.

tosi aikasin opetatte lapsen ottamaan vastuun itsestään. meillä vasta eskarissa saa erinäisiä vapauksia. aloitetaan ihan minuuteista. mitä vaan voi sattua, sitä sitten ei saa korjattua. liian pieni lapsi kokee itsensä hylätyksi kun vähän isompi taas kokee itsensä isoksi jos saa olla sisällä yksin kun muut vaikka ulkosaunassa pesulla käymässä.

Uusimmat

Yhteistyössä