Uskallanko ottaa spinaalia synnytyksessä?

Toiveissa olisi saada avautumisvaiheen viimeiset hillittömät kivut pois ja helpotusta ponnistamiseen. Mutta mun supparit ovat ainakin edellisissä synnytyksissä olleet tosi harvoja, n. 20 min välein tulevia. Hidastaako spinaali entisestään?

Myöskään mitään ponnistamisen tarvetta tai edes supistuksia en mielestäni ole ponnistusvaiheessa tuntenut, vaikuttaako spinaali siihenkin?

Mitä mahdollisia haittavaikutuksia spinaalista voi olla äidille/vauvalle?
Vaikuttaako esim. vauvan sydänääniin?


 
Mulla oli spinaali edellisessä synnytyksessä. Synnytys kesti yhteensä 3 tuntia ja tuo spinaali oli ainut vaihtoehto. Mulla on siitä pelkästään hyvä muistikuva, kivut helpotti todella paljon. Synnytys oli nopea ja rauhallinen. Ainoa sivuvaikutus mikä itselläni oli , oli tajuton kutina :) Kuttitti ihan vietävästi joka kohasta...
 
ekassa oli mutta vaikutus ehti lakata ennen ponnistusta. Välillä meinas supparit hiipua ja sain jonku tabletin suuhun. Tokasta olisin saanu sen mutta lääkäri yritti laittaa 3x eikä onnistunut!!! Ponnistuksen tarvetta ei tullut kuitenkaan vaikka en ollut lääkittynä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Mulla spinaali vei kokonaan ponnistamisen tarpeen, muuten hyvä puudute.

Kahdessa viimeisimmässä ollut kuitenkin PCB ja se on mulla toiminut hyvin.
minäkin olen kahdessa synnytyksessä saanut kohdunkaulapuudutteen. Vei kokonaan supparit, mutta ei auta ponnistuskipuun. Edellisessä synnytyksessä tuli taas kammo pudendaalin laitosta, joten alapäähän en halua enää mitään piikkejä.
 

Yhteistyössä