Uskallanko kokeilla hormonikierukkaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja redlady
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

redlady

Vieras
Kertokaa kokemuksia hormonikierukan vaikutuksista limakalvoihin / tulehduksiin???
Olen kärsinyt limakalvojen kivuista, kutinoista ja myös hiivatulehduksista lähes koko tämän vuoden. Kaikki alkoi tammi-helmikuussa kun kokeilin ehkäisyrengasta. Se aiheutti limakalvojen kuumotusta ja kirvelyä, sitten alkoi tulehdukset. Kaikenmoisia lääkkeitä, rasvoja, jugurtteja, dieettejä ym olen kokeillut, mutta vaivat eivät ole poistuneet. Nyt on meneillään hoitotauko (vain Lactal ja Vagi-c on käytössä kuuriluontoisesti viikko kerrallaan) ja gyne sanoi että toipuminen hoitokierteestä voi kestää jopa 3-4kk. Parantumista on tapahtunut viimeisen kk aikana, mutta nyt taas kuukautiset alkamassa ja paikat menossa herkemmiksi, mikä tapahtuu aina vuodon aikana.
Hormonikierukka ajatusta olen pyöritellyt mielessäni, uskaltaisiko sitä vielä kokeilla. Vuosia sitten minulla oli kierukka ja limakalvot silloin tosi vahvassa kunnossa (liekö kuukautisten poisjääminen vahvistanut paikat), liukkautta ja seksihaluja löytyi. Nyt kaduttaa kun otatin sen pois, silloin syynä aknen paheneminen ja mielialahäiriöt (parisuhteen ongelmat olivat varmaan suurin syy mielialoihin, nyt uusi kumppani ja samat ongelmat eivät ainakaan mieltä paina...).

Kuukauden päästä olisi aika gynelle ja kierukka voitaisiin asentaa, jos siihen päädyn.
Kertokaa kokemuksia, hyviä tai huonoja!

Äidilleni asennettiin hormonikierukka maalis-huhtikuussa.

Siitä lähtien onkin sitten saanut kärsiä lähes jatkuvasta tiputtelusta, nyt on vissiin vähän helpottamaan päin, mutta harvassa on ne päivät viikosta, jolloin pärjäisi ilman minkäänlaista pikkuhousunsuojaa.

Minulla oli e-pillereitä syödessäja ehkäisylaastarin kanssa vähän väliä hiivatulehduksia ja kaikenlaista muutakin ongelmaa. Nyt käytettyäni hormonikierukkaa kohta 5 vuotta minulla on tainnut olla kaksi hiivatulehdusta koko aikana eikä mitää muita vaivoja. Ei myöskään kuukautisia, paitsi harvoin pari tippaa. Aluksi oli kyllä vatsa kipeänä ja tiputteli mutta se loppui aika pian. Siis ehdottomasti suosittelen kokeilemaan. Eihän se kuullemma kaikille sovi, mutta saahan sen sitten pois.

Tosi yksilöllistä, toisille sopii toisille ei. Niin se vaan valitettavasti on. Ei voi tietää kuin kokeilemalla. Itse olen parin kuukauden kokeilun jälkeen menossa poistattamaan hormonikierukkaa ensi viikolla.Olisivat ottaneet jo tänään pois, mutta eivät saaneet pois, kun ei ollut oikeanlaisia työkaluja, kierukan langat oli vetäytyneet sisälle.

Olen saanut parin kuukauden kokeilusta turvotusta, parit lisäkilot, hirveät kivut ja lähes päivittäistä vuotoa. Kipu, vuoto ja turvotus loppuvat todennäköisesti pian poisoton jälkeen, kilot lähtee toivottavasti kevään aikana.

Olin ennen kierukan laittoa vuoden ilman hormonaalista ehkäisyä, enkä voi käsittää miten lähdin siihen taas mukaan, vaikka olin jo vannonut ettei enää koskaan. Nyt ei ihan oikeasti enää koskaan. Kuparikierukkaa harkitsen kokeilevani, vaikka siitäkin voi tulla samanlaiset kivut ja vuodot kuin tästä hormoniversiosta.

Otin sitten sen kierukan ja nyt se on ollut 2 kk. Samalla reissulla sain myös diagnoosin vaivoihini; vulvodynia. Tuota diagnoosia pelkäsin kuin ruttoa, mutta toisaalta helpotti, kun tietää mistä on kyse. Lyrica-lääkitys aloitettiin samalla. Tilanne parani heti ja jopa seksielämääkin on ollut muutamia kertoja. Nyt kumminkin taas paikat vähän huonompana. Ja hiivanäyte näytti positiivista viikko sitten, mutta yritän sinnitellä ilman hiivalääkkeitä, koska ne taas sekoittaisivat kaikki bakteeritasapainot.
Henkisesti tämä on tosi raskasta, pitäisi pysyä positiivisena ja antaa itselle aikaa parantua, mutta tällainen takapakki vetää mielen matalaksi.

Kierukan laiton jälkeen vuotoa oli 3-4 päivää, sitten loppui kokonaan. Ekat menkat kestivät melkein viikon (varsinaista vuotoa n 3 pvää, ja kaikenlaista rääpettä loppuaika). Tiputtelua ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, eikä juuri muitakaan ongelmia. Akne on pysynyt poissa (paitsi muutama finni hartioilla). Tyytyväinen olen kierukkaan tällä hetkellä, mutta tulevat kuukaudet näyttävät miten se alkaa vaikuttaa tähän vulvodynia-vaivaan. Toiveet ovat korkealla...

En nyt halua saivarrella enkä muutakaan ja luultavasti jo tiedätkin tämän kotikonstin kun sinulla on hiivaa ollut ennenkin.Mutta jos nyt sattuu kuitenkin olemaan ettet tiedä niin sanompa kuitenkin.Kun sanoit ettet lääkekuuria tahtoisi syödä...niin oletko kokeillut jogurttia? Luonnonjogurttia.