Hormonikierukan vaikutus limakalvoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kpl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kpl

Vieras
Kertokaa kokemuksianne, miten hormonikierukka vaikuttaa? Itselläni sellainen oli joskus 3-4 v sitten, mutta en tarkalleen muista mitä aiheutti. Pois otatin mielialamuutosten ja pahentuneen aknen takia. Muistelen kumminkin limakalvojen olleen hyvässä kunnossa kuukautisvuotojen poisjäämisen ansiosta. Nyt pohdin pitäisikö sitä kokeilla uudestaan kumminkin. olen kärsinyt hiivatulehduksista ja limakalvojen arkuudesta jo puolisen vuotta eikä mikään näytä auttavan. Kuukautisten jälkeen tilanne on aina järkyttävän paha, limikset ihan punaisina ja tosi arkoina. Ehkäisynä tällä hetkellä kondomi, tai ei oikeastaan mitään kun ei mitään kärsi tehdäkään...
Estrogeenia olen kokeillut, nyt meneillään Lactal-kuuri, joka sekin polttelee limakalvoja ilkeästi.

Mulla taas on hormonikierukka viidettä vuotta (poistamisen aika tulossa parin kuukauden päästä...) ja mä syytän limakalvojen kuivuutta ja kutinaa siitä.

Tällä hetkellä tilanne ei ole kovin paha, käytän maitohappokapseleita silloin tällöin (ja etenkin yhdynnän jälkeen!) sekä rasvaan ihan perusvoiteella, siis sellaisella imeytyvällä, en rasvaisella.

Koska olet viimeks käyny gynellä? Kuukautissuojaksi kuukuppi voisi olla vaihtoehto, silloin siteet ja tamponit eivät hiertäisi vuodon aikana.

Gynellä olen käynyt tänä vuonna ainakin 4 kertaa, viimeksi viikko sitten. Nyt oli ohjeena hoitokierteen lopettaminen (hiivalääkkeitä olen käyttänyt 8 kuuria viimeisen 8 kk aikana, eri estrogeenenja toukokuulta saakka + päälle kaikenmoiset Ceridalit, luonnonjugurtit, vitamiinit, dieetit, rasvat ym.) Nyt siis ohjeena Lactalia kuukutisten jälkeen 1 vko, viikon tauko ja 1 viikko Vagi-C-tä, tarvittaessa perusvoiteita tai Daktacortia. Atarax käytössä iltaisin kutinan ehkäisyyn. Nyt ei kutise mutta kuumottaa limakalvoja. 3 kk pitäisi tätä kokeilla ja antaa elimistölle aikaa palautua hoitokierteestä ja toivoa ettei hiiva iske taas....alkaa olla takki tyhjä!
Niin ja kuukupin ostin keväällä, pari kertaa käytin mutta sen rassaaminen kipeyttää limakalvot, kestositeitä olen itse ommellut ja ph-suojia tai kertasiteitä en käytä ollenkaan. Enkä tamponeita.

Oletko ajatellut, että syy voisi olla kestositeissä? Miten peset ne, ts. kuolevatko bakteerit, ärsyttääkö pesuaine tmv? Kun oireesi ovat pahimmat kuukautisten jälkeen. Mitä mieltä gynekologi oli asiasta? Kaupan siteet kuitenkin imevät kosteuden eri tavalla iholta pois. (Omat lapseni saivat aikanaan pahemmat oireet kesto- kuin kertavaipoista.)

Tuohon hormonikierukkaan sen verran, että yksilöllisiä oireet taitavat olla. Itselläni oli sama kierukka 8 v, nyt poistettiin sekin kun kohdussani oli isoja myoomia, joiden vuoksi kierukkaa ei voitu poistaa muuten kuin kohdun keralla. Mutta ei minulla siitä erityisiä oireita ollut, päinvastoin vuodot hävisivät, pitää nyt kuulostella, muuttuuko elämä kierukan poisoton jälkeen.

60 asteessa pesen muun pyykin seassa hajustamattomalla allergiatestatulla pesuaineella. Oireet pahenevat vasta kuukautisten loppupäivinä (4.-5. pvänä), kun varsinaista vuotoa ei enää tule, vaan jotain kuivakasta rähmää. Pari ekaa päivää vaan vuotaa varsinaista verta ja silloin yleensä limikset paremmassa kunnossa vielä. Haluaisin päästä koko kuukautisista eroon kun tämmöstä harmia ovat ruvenneet aiheuttamaan. Ennen aina käytin tamponia mutta sitäkään en enää uskalla.

Kannattaisiko nuo siteet joskus pestä koneen maksimilämmöllä? En ole ihan varma, kuolevatko mahd. bakteerit ja sienet 60 asteessa.

Muuten olen sitä mieltä, että kuukautisista pääsee parhaiten eroon joko hormonikierukalla tai kohdunpoistolla, ensin mainittu on nuorille ja terveille kohduille paras vaihtoehto (kohtuja ei vähässä kummassa enää poisteta). Hormonikierukan hormonien pitäisi vaikuttaa vain paikallisesti eli estää kohdun limakalvon paksuuntumista. E-pillerit voivat myös vähentää kuukautisia, mutta hormonivaikutus on sitten erilainen.

Toivottavasti oireesi helpottavat tavalla tai toisella, ei todellakaan nosta elämänlaatua tuommoinen oireilu, joka vaikuttaa vähän joka asiaan. Parempaa jatkoa sinulle!