Useamman lapsen yksinhuoltajat, joilla kolmio tai pienempi kerrostalo asunto. Lasten ystävät kylässä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti kotona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti kotona"

Vieras
Kuinka usein lastenne koulukaverit/kaverit saa tulla kylään?
Muo vähän ahdistaa, kun en oikeen jaksa vieraita muksuja meillä. Haluan että koti on meille paikka, jossa oma väki saa olla rauhassa ja levätä, kun siltä tuntuu. Olen lasten 24/7 yh äiti ja tukiverkkoa ei ole. yksin ilman lapsia en koskaan käy missään, en edes kaupassa.
Minulle on tärkeää että kotona saan hengittää ja kerätä voimia rauhassa. Muksut sitten pääsääntöisesti juoksevat ja leikkivät kerrostalon pihalla muiden kanssa.
Vanhin on kavereilla joskus kylässä. Olis edes omakotitalo ni olisin ilolla päästämässä kavereita pihalle ja järjestäisin pihaan majoja ja muuta kivaa tekemistä mutta tämä pieni kolmio ja vieraat lapset ei oikeen kiva ajatus ja ahdistaa. :(

Taitaa olla kiinni pääkopasta, ei asunnon koosta. Kolmio kuitenkin iso asunto. Omakotitalossakin päästäisit lapset pihalle, mutta et sisälle. Teillä ei ilmeisesti käy kylässä ketään aikuisiakaan, jos noin ahdistaa? En ole yh enkä asu kerrostalossa, mutta kyllä meille saa kaverit tulla aina, vaikka pieni asunto onkin.

Kyllä meitä perheellisiäkin on, joilla on pieni asunto ja saman "ongelmat". Meitä on kolmiossa vakituisesti 5 henkeä ja välillä 6 ja lasten kavereitakin aika usein. Ei sitä oikein henno kieltääkään.

Miten sulla on siinä huonejärjestely tällä hetkellä? Pystyisikö sulle järjestämään jonkun oman nurkkauksen tai paikan jossa voisit olla vaikka lapsia kylässä onkin.

Minusta kuulostaa tosi surulliselta se jos lapsesi eivät saa tuoda ystäviään kylään.

Oletko selvittänyt mahdollisuudet tukiperheeseen tai muuhun mahdolliseen lastenhoitoapuun neuvolan kautta? Kuulostaa siltä että tarvitsisit välillä hieman aikaa ilman lapsia jotta jaksat sitten paremmin lapsia ja heidän ääniään.

Me asutaan kolmiossa kahden lapsen kanssa. Molemmilla omat huoneet ja jos kavereita tulee, menevät suoraan sinne ja ovi kiinni :D ei niistä paljoa vaivaa ole ja mun mielestä kiva, että kavereita käy. Mutta kieltämättä niinä päivinä kun töissä on ollu raskasta ja kotona paljon homma, niin saatan sanoa että voitteko tänään mennä ulos leikkimään. Silloin tahdon itsekin olla rauhassa.

Vanhemmilla lapsilla yhteinen huone ja nuorin nukkuu minun huoneessani. Eikä nuo oikeen tahdo leikkiä siellä omassa huoneessa kavereiden kanssa vaan pitää saada leikkiä piilosta ja availla kaikki kaapit ja ovet. Sit ahdistaa kun naapurit tietää että yh olen ja monissa perheissä 2 vanhempaa mut silti ohjataan muksuja meille ja kysytään saako nuo tulla meille :(

Minkäikäiset lapset? Mielellään en kieltäsi kyläilyjä, mutta rajat kyläilyille voit tehdä esim. teillä kyläillään vain kahtena päivänä viikossa ja sinä määräät päivät, lapset leikkivät vain omassa huoneessaan ja kyläilyja saa olla tiettyyn aikaan päivässä.

Niin sinulla oli kysymyksiäkin: Olen itse töissä ja kotona tarvitsen hiljaisuutta. Minulla on kylläkin vain yksi lapsi. Suurinpiirtein nämä ovat säännöt:
1-2 kertaa viikossa saa tulla kylään. Ttoisaalta tähän mennessä ei ole pyydetty enempää ja lapsi on iltapäiväkerhossa, jossa on myös ne parhaat kaverit.

Kyläilyt kestävät 2-4h, riippuen vierailun alusta, tarjoan myös ruokaa/välipalaa. Niille joille on tarjottu sapuskaa, niin on muotoutunut sellainen suhde vanhempiin, että puolin ja toisin sitä ruokaa tarjotaan. Kyläilyt sovitaan vielä vanhempien kanssa (tokaluokkalainen).
Harrastupäivinä ei yleensä kyläillä.

Leikkiä saa omassa huoneessa ja mahdollisesti erikseen kysymällä olohuoneessa ( jos haluavat esim. rakentaa majaa sohvatyynyistä). Minun huoneeseeni, vaatehuoneeseen, kylpyhuoneeseen ei ole mitään asiaa. Kettiöön saa tulla, kun ruokaa tarjotaan ja vessaa tietysti saa käyttää.

Mä en kokonaan kieltäisi vierailuja. Lasten kyläilyssä on musta vähän vuoroin vieraissa. Jos joku lapsi olisi meillä aina eikä oma lapsi pääsisi kaverille koskaan, niin kyllä mulle tulis vähän olo, että on vähän yksipuolista kaveruutta ja rajoittaisin. Tietysti, jos lapsen vanhempi itse selittäisi mulle, miksei halua lastani kylään ja syy on järkevä, ymmärtäisin. Mutta ei niitä kavereita joka pöivä tarvi päästää kotiin. Etukäteen sopii päivät ja tekee säännöt selviksi, ettei esim kaappeja availla.

Itsekin yksinhuoltaja ja kerrostalossa asutaan. Kavereita käy meillä päivittäin, enkä koskaan kiellä tulemasta, sillä haluan tietää millaisia kavereita lapsillani on. Jos ne tuolla pihalla vain näkisivät, niin minulla ei olisi mitään mielikuvaa millaisessa porukassa lapset menevät.

Mulla kaksi lasta ja kolmio. Lapsilla yhteinen huone. Meillä on päivittäin lasten kavereita leikkimässä, naapurista yleensä. Saavat leikkiä lastenhuoneessa ja olohuoneessa, ruokin kaverit jos itsekin syödään. Joskus ei jaksaisi, koska oon lasten kanssa tekemisissä töissäkin, mut tiedänpä ainakin mitä tekevät ja kenen kanssa...

Mä uskon että paras tapa pitää lapsi ''lähellä'', siis ala-asteelta sinne teini-ikään asti, on toivottamalla lapsen ystävät tervetulleiksi kotiimme. Säännöt toki on, kaapeille ei saa mennä ja luvatta ei jääkaappia tyhjennetä, mutta aina on tilaa lapsen ystäville, aina saa jotain ruokaa.

Yhteistyössä