Univelka ja 1 vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirteä äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oma kohta 2-vuotiaani nukkuu nyt lähes yhtä huonosti kuin pikkuvauvana. Heräilyt ovat tietenkin erilaisia. Ei herää syömään, vaan heräilyn tai itkeskelyn syyt ovat muualla (flunssakierteet, uhma jne.), eikä oikein mikään auta. Jos on joka yö hereillä n. 2 h, kun lapsi huutelee vähän väliä, ja pitää käydä päivisin töissä, univelka tuntuu varsin konkreettiselta asialta. Minulla tämä hallitsee jo aivan liikaakin ajatuksia, toista lasta en edes uskaltaisi hankkia. Kaikki sanovat vain, että kyllä se joskus loppuu, mutta minua ei yhtään lohduta ajatus seuraavasta 10 valvotusta vuodesta!

Ja apuahan uniongelmiin ei saa, kun lapsi on perusterve. Mitään ei ole tehtävissä muuta kuin yrittää joskus vuorotella valvomisten kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Toiselle pirteälle äipälle:
Meillä herätään noin 7-20 kertaa yössä. Perhepedissä nukutaan, mutta käyn niin ylikierroksilla etten tosiaan nukahda helposti uudestaan. Voi kestää tunninkin ja sitten onkin jo uusi herätys. Päivisin en voi nukkua, sillä vauva vetää vain puolen tunnin tirsoja, enkä ehdi tuossa ajassa nukahtaa. Ja vaikka ehtisinkin tuskinpa vartissa virkistyisin - ehkä päinvastoin.

Itse asiassa vartin, vajaan puolen tunnin tirsoillakin voi piristyä kummasti. Vaikka ei nukahtaisi kunnolla, ei siinä syvään uneen ehdikään. Tämä on ihan tutkittu juttu. Suosittelevat tällaisia miniunia työpaikoillekin ;). Nimenomaan tuollainen miniuni piristää enemmän kuin pitempi, esim. tunnin uni. Toki sitten vielä pitempi, 2-3 h uni piristisi enemmän. Mutta kaikki mahdollinen uniaika käyttöön vaan.

Kannattaa siis kyllä aina kuin vain voi mennä pitkälleen, mieluiten sänkyyn peiton alle tai muuhun oikeasti mukavaan paikkaan, ei tuolin kulmalla jännittyneenä köyristellen. Voi aktiivisesti koittaa tyhjentää mieltä ja rentouttaa jäseniään, vaikka rentoutuslevyn tahtiin.

Vauvan voi myös ottaa viereen, mennä päiväreille yhdessä ja imettää heti ensi ininään sen puolen tunnin jälkeen, saattaa nukahtaa uudelleen ja nukkua sen jälkeen pitemmänkin yhtenäisen pätkän.

Jaksamista vaan kaikille väsyneille. Minulla on takana 6 v niin, että täysiä 8 h putkeen öitä on parin kuukauden verran. Muuten ovat herätelleet joko vauvat, taaperot, leikki-ikäiset tai raskaus. Juuri nyt olen tavallista väsyneempi lasten sairastelukierteessä, mutta en koe tätä kovin isoksi ongelmaksi elämässäni. Menen usein nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan, mutta päiväunia en nyt voi nukkua isompien vuoksi kuin viikonloppuisin.