Unikoulu

  • Viestiketjun aloittaja Mamseli
  • Ensimmäinen viesti
äippäjapojat
pääsääntönä on, että lasta ei mennä heti halaamaan ja leputtamaan itkustaan..karua mutta annetaan huutaa pedissä ensin vain vähän aikaa.sitten vasta rauhoittelemaan. pikkuhiljaa pidennetään rauhoitteluun menoa. ja sanotaan että 3yön päästä lapsi nukkuu jo hyvin yöt. eli siis jokaiseen itkuun EI vastata! ettei laspi opi etä aina tulee joku paikalle kun huudetaan! myöskään ei sylliin yöllä oteta, eikäanneta juomista.nukumaan mennessä toistetaan samaa sanaa, kuten nyt on yö ja nukutaan! lue tarkemmin netistä.laita hakusanaksi unikoulu! meillä tepsi! :heart: :attn: :attn: :attn: :attn:
 
Mamseli
jeps!

Noin vähän ajattelinkin. Ei meillä ollakaan menty lepyttelemään heti mutta poju kömpii siloin itse meidän väliin nukkumaan.
Toissa yönä en päästänyt meidän sänkyyn, vaan pistin takaisin omaan sänkyyn. Itkeskelihän tuo mutta aika rauhallisena pysyi.
Kun poju oli rauhoittunut, niin siirryin omaan sänkyyn. Ei se vielä nukkunut mutta ei alkanut itkemäänkään.

Viime yönä särähti muutaman kerran sängyssään mutta ei alkanut itkemään. Ei varmaan herännyt kokonaan, joten koko yön nukkui hyvin sängyssään =) .

Onhan se ihan, kun pieni tuhisee siinä vieressä nukkumassa mutta, kun ei aina kuitenkaan nuku vääntämättä. On hyvä, että nukkuu omassa sängyssään.

(Illalla onkin laitettu omaan sänkyynsä nukkumaan aina, jää kyllä yksin nukkumaan, siinä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.
Yöheräämisessä vain...)

 
Pikkeli
Meillä poika 1.5v ja vielä ennen joulua joi yöllä maitoa, joskus monta pullollista! Heräsi myös usein pahaan uneen tai kauhukohtauksiin!
Joulun tienoilla jätettiin kylmästi maito pois, pari viikkoa poika heräsi monesti, itki mutta rauhoittui kyllä aika nopeesti kun otettiin syliin ja rauhoteltiin!(n.5min)
Maitoa se pyysi, mutta sanottiin että maitoa ei nyt saa!
Sitten poika pyysi itse takasi nukkuun ja nukahti uudelleen kun pääsi sänkyyn!
Nyt on nukkunut jo pari viikkoa aamuun asti, joskus saattaa nähdä unta ja herätä istumaan sänkyyn mutta nukahtaa samantien kun laittaa takasi maate!!
Yllättävän helposti meni, vaikka aattelin että tuo poika ei nuku koskaan täysiä yöunia!
Kannattaa kokeilla!
=)
 
Miksi lapsen täytyy nukkua yön kokonaan??
Sisksikö että vanhemmat saisivat yörauhan?

Ymmärrrän jos vanhempi on TODELLA väsynyt ja se vaikuttaa jo mielialaan, esim, jos odottaa toista lasta tms. Mutta nämä jotka vain muuten vain pitävät kouluja ja opettavat lapsia väkisin nukkumaaan yönsä, niitä minä en ymmärrä. Kuka sellaisesta hyötyy?VANHEMMAT. Ei lapsi. Lasten kans eläminen on valvomista ja silloin mennään lasten ehdoilla.

En halua tuomita, mutta miettikää ensin miksi. Miksi tämän teette, omahyväisyydestä vai lapsen parhaaksi.
 
Anne35
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:49 Riika kirjoitti:
Miksi lapsen täytyy nukkua yön kokonaan??
Sisksikö että vanhemmat saisivat yörauhan?

Ymmärrrän jos vanhempi on TODELLA väsynyt ja se vaikuttaa jo mielialaan, esim, jos odottaa toista lasta tms. Mutta nämä jotka vain muuten vain pitävät kouluja ja opettavat lapsia väkisin nukkumaaan yönsä, niitä minä en ymmärrä. Kuka sellaisesta hyötyy?VANHEMMAT. Ei lapsi. Lasten kans eläminen on valvomista ja silloin mennään lasten ehdoilla.

En halua tuomita, mutta miettikää ensin miksi. Miksi tämän teette, omahyväisyydestä vai lapsen parhaaksi.
Kuulehan Riika...onko sinulla lapsia?? JOs, niin käytkö töissä?? Jos, niin onko sinulla kello soimassa klo 4 tai 5?? Yöunet ovat tärkeitä lapsille mutta MYÖS aikuisille!!! Kuinka luulet että aikuinen jaksaa hoitaa kotinsa ja työnsä jos yöunet ovat viikosta toiseen katkonaiset?? Vai onko sulla kenties paikka uusille pattereille, joita sitten vaihdat kun virta alkaa loppumaan??
Meillä alotetaan unikoulu ens kuussa, vielä muutama viikko seurataan alkaako poika (1.6kk) nukkumaan yönsä kunnolla. Jos ei, niin unikoulu on tosiasia!! Kyllä pirteä äiti ja isä on huomattavasti parempi lapsille kuin unenpuuttesta kiukuttelevat vanhemmat...
Että edes kehtaat kysyä tekeekö vanhemmat sen omahyväisyydestä.....

\|O \|O \|O \|O \|O \|O
 
unipupu
Riikka, lapsen täytyy nukkua että se jaksaa kasvaa ja kehittyä. :attn:
Kokeile ihan vaikka kaksi tai kolme yötä niin että laitat itsellesi herätyksen kahden tunnin välein ja joka kerta todella nouset ylös sängystä ja seisot esim. 5min. Ei ole muutaman yön jälkeen paljon annettavaa... Ja jotkut tekevät sitä vuosikausia, sinun mielestäsi siis ihan huvikseen...huh-huh :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 21:59 unipupu kirjoitti:
Riikka, lapsen täytyy nukkua että se jaksaa kasvaa ja kehittyä. :attn:
Kokeile ihan vaikka kaksi tai kolme yötä niin että laitat itsellesi herätyksen kahden tunnin välein ja joka kerta todella nouset ylös sängystä ja seisot esim. 5min. Ei ole muutaman yön jälkeen paljon annettavaa... Ja jotkut tekevät sitä vuosikausia, sinun mielestäsi siis ihan huvikseen...huh-huh :eek:
Juu, meillä ollaan pidetty vähän unikoulun tyyppinen juttu ja nyt on poika nukkunut yöt jo muutaman kuukauden ajan. Ja voin kertoa, arvoisa Riikka, että koko perhe voi paremmin, myös lapsi. Lapselle on paljon parempi se, että hän saa nukkua ehjää unta 12 tuntia putkeen kuin että herää muutaman tunnin välein! Lapsi on aamulla levännyt ja iloinen! Samoin koko muukin perhe! Kenen etu mielestäsi on se, että lapsi herää öisin? Lapsenko? Millä tavoin lapsi hyötyy heräilystä? Hohhoijakkaa \|O
 
Unikoulua en ole pitänyt enkä pidä...mielestäni se on väärin.Esikoisen kanssa heräsin n.10 kertaa yössä 2v asti,mutta nyt 3vuotiaana nukkuu yönsä makeasti.Meidän tyttö on nyt 1v8kk eikä hänkään ole koko aikana nukkunut öitään kunnolla...herää pahinmillaan 5 kertaa yössä.

Väsynyt olen useinkin...mutta en rydy lapsiani kiusaamaan millään unikoululla..lapsi tarvitsee turvaa yölläkin.Meidän suvussa on ollut samanlaisia yökuukkuajia tenavissa monia,eikä kukaan ole heitä laittanut unikouluun...ja ihan terveitä ja onnellisia lapsia he ovat.

Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni!
 
Lasta ei saa jättää yksin huutamaan 5 minuutiksi. Pieni lapsi kokee turvattomuutta ja luulee että hänet on hylätty. Enää ei pitäisi puhua unikoulusta vaan rytmikoulusta. Ja lempeästä sellaisesta. Kun lapsi yöllä herää, niin häntä silitellään, taputellaan, hyräillään ja pidetään lähellä.
Meillä 1 v poika heräilee 5-10 kertaa yössä, äiti on todella väsynyt, mutta siitä huolimatta en halua lasta huudattaa. Nyt yritetäänkin lempeästi opettaa lapsi nukkumaan. Ja siinä on avainasemassa isä. Viime yönä klo 4 minulle riitti ja menin toiseen huoneeseen nukkumaan. Puolitoista tuntia poika kitisi isän vieressä viidentoista minuutin välein, mutta rauhoittui silittelyllä. Sitten nukkui kolme tuntia hyvin. Jatketaan ensi yönä ja kokeillaan miten käy...
 
Meillä lapsi nyt 1v 3kk. 8-10 kk iässä taisi nukahtaa ilman hyssyttelyjä yms. Tehtiin niin, että lapsi pinnasänkyyn tukevan iltapalan ja iltamaidon jälkeen. Ja minä jäin samaan huoneeseen, parin metrin päähän parisängylle leikkimään nukkuvaa. :D Välillä sanoin että "nyt nukkumaan", "ei oo hätää" jne, mutta muuten olin hiljaa ja nuokin lauseet sanoin rauhallisella, päättäväisellä äänellä. Annoin huutaa, mutta lapsi kyllä huomasi että olen samassa huoneessa; jos itku alkoi tuntuvan paniikinomaiselta, niin yskäisin ja käänsin kylkeä esim.. 2-3 yötä taisi olla samanlaista, mutta nukahtamisaika lyheni. =) Sitten alkoi nukahtamaan itse, ilman katkoja yöllä. Ei mun mielestä mikään julma menetelmä. Hermot pitää paremmin kun saa nukuttua yöt katkotta.
 
Niin ja ennen tuota onnistunutta uniopetusta oltiin kokeiltu myös pyllylle taputtelua... Ei sekään nyt ollut hirveän hyvä metodi meillä, kun lapsi sitten ei nukahtanu ilman että pyllyä taputeltiin. Sitten kun nukahti ja taputtelu loppui, heräsi uudestaan muutaman minuutin kuluttua. Yritettiin jatkaa taputtelua pitempään sen jälkeen, kun lapsi näytti nukahtavan, että ehtii "nukahtaa syvemmin", mutta ei sekään auttanut. :/ Helposti meni parikin tuntia iltaisin pyllyä taputellessa ja vielä öisin jouduttiin heräämään taputtelemaan.

Perinteistä unikouluakin kokeiltiin jossain vaiheessa ennen kuin löytyi oikea metodi. Omatunto ei sitten sallinutkaan sitä ja kokeilu loppui lyhyeen. Nyt yritetään toista lasta ja jos tarvitaan uniopettelua, niin varmasti turvaudutaan tuohon edellisessä viestissä mainitsemaan tapaan. =)
 
No ei ne unikoulut aina niin kamalia ole miltä kuulostaa. Meillä oli aikamoista toheltamista toi nukkuminen kunnes mulle riitti. Tehtiin tietty kaava joka ilta ja ensimmäisenä iltana hiukka itkua, muut menikin jo tosi helposti:). Äänestä kyllä kuulin oliko kyseessä hätä, vai vaan kokeilua. Jos huuto olisi kuulostanut kovin pahalta, olisin mennyt takaisin, mutta kivuttomasti sujui meillä.. Ja ihan selvä se on, että jos lapsi ei itse tajua, että yö on nukkumista varten, niin kyllä aikuisen se tarvii selväksi tehdä. Meillä muksu on itse ainakin tosi tyytyväisen oloinen, kun on annettu selvät sävelet nukkumisen kanssa.
 
Teille jotka jaksoitte vielä väsymyksestänne ja valvomisestanne haukkua minua vastauksestani, voin kertoa ja vastata kysymyksiinne, että

Minulla on kaksi lasta, kyllä. Ja toinen heistä todella on valvonut yöt läpeensä kaksi vuotiaaksi asti! Joka helvetin yö ja tuntitolkulla. Että tiedän kyllä miltä tuntuu herätä kokoajan, tuhat kertaa yössä, nousta, seisoa vuoteen reunalla, itkeä väsymyksestä itsekin lapsen tahdissa. Ja kun saa vihdoin unen päästä kiinni, on jo ruoka-aika(lapseni oli pieni, ja piti saada ruokaa kolmen tunnin välein!) ja kun sain taas pienen hiljenemään, oli jo isosisko herännyt nuoremman huutoon, ja sama rumba alusta!!
Että tiedän kyllä mitä se on.

Mutta unikoulua en ole ikinä pitänyt. Enkä pidä. Jaksettava se on. Mutta huomatkaa, että sanoinkin että YMMÄRRÄN JOS VANHEMPI ON TODELLA VÄSYNYT EIKÄ JAKSA, SILLOIN OK. Eli lukekaas kertaalleen vielä tekstini ennenku haukutte!

Nyt meillä nukutaan yöt, lapset on 2 ja 4vuotiaita. Ja kaikki saavat yörauhan, myös tämä pikkuinen keskosemme joka valvoi kaikki yöt!! Että tiedän mistä puhun.

Lasten kasvattaminen on uhrautumista.
 

Yhteistyössä