Unikoulu alkoi hetki sitten... *muoks. 2. yö ohi ja nyt kaivataan unikouluvinkkejä miehelle*

ja tää on lähinnä kuin jostain huonosta komediasta :/

Laitoin likan sänkyyn, peittelin ja toivottelin hyvät yöt. Hääräsin lastenhuoneessa noin 3 minuuttia kunnes poistuin sieltä. Kului 2 min ja lapsi alkoi "itkemään" ja on "itkenyt" siitä lähtien.

Lapsi ei siis itke oikeasti vaan itkee ihan puhdasta tekoitkua. "ÄHÄÄ-HÄ, ÄHÄÄ-HÄ ÄÄ" "YHYY-HY, ÄHÄÄ-HÄ" ja sitten tauko jonka aikana lapsi kuuntelee vastataanko hälle jotenkin. Ja sitten homma alkaa uudelleen alusta kerta kerran jälkeen.

Tätä mä vähän pelkäsinkin.

Eli ennen lapsi on nukahtanut alta 5 min ilman MITÄÄN ongelmaa ja nyt kun koulutetaan lasta nukkumaan niin homma menee ihan päälaelleen. Mutta kaipa tässä sitten vaan voi toivoa että tästä tosiaan on apua niihin yöheräilyihin ja uudelleennukahtamiseen yöllä joka siis on ongelmamme.

Juuri tällä sekunnilla tämä tosiaan tuntuu ihan naurettavalta pelleilyltä.
 
Toivottavasti kotikoulutus tuottaa kuitenkin tuloksia. Luin sen sun aiemmin sairaalaunikoulu-aloituksen ja se kuulostaa kyllä melkosen kurjalta touhulta :/

Tsemppiä vaan ja kerro välillä kuulumisia :flower:
 
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä :hug:
Mua katottiin vähän kieroon, kun kerroin, että meiän yökukkumiset riittää tuon vauvan kanssa. Päätin, että opetellaan nukkumaan, kun se ei kerran muuten onnistu.
Kaksi iltaa oli rähinää ja sen jälkeen meillä on ollut ysiltä talo hiljainen :eek: Tietty yösyöttöjä on, mutta meillä tuo iltanukahtaminen oli se ongelma. "Parhaimmillaan" valvottiin yhteen-puoli kahteen.

Toivottavasti tuo teilläkin tuottaa tulosta.
 
Juu, ei mun tee tiukkaa pysyä kovana, kun ei tuolla lapsella tosiaan ole mitään hätää. Ja näppiksen naputuksesta hän varmaan voi päätellä äidin olevan lähistöllä :LOL:

Mutta se vähän kyllä kummastuttaa että pitääkö tosiaan meidän ottaa uusi ongelma (nukahtaminen) vanhan tilalle? Tai siis kai tässä on se idea että nämä nukahtamiset tässä samalla sitten suttaantuu kuntoon. Jotenkin vaan on vaikea koko jttua ymmärtää kun ennen ei nukahtamisessa (tässä ensimmäisessä ) ollut ongelmaa ja nyt on ja tämän pitäisi siltikin olla hyvä asia?!?
 
No voi harmitus jollei nyt onnistu... Sulla tuntuu olevan kuitenkin jotenkin niin hyvä asenne, vähän jopa sanoisinko "pilkettä silmässä"... Vaikka onkin niin rankkaa. Tai jollei pilkettä niin realistinen asenne ainakin?

Yritä nyt pari yötä ainakin vielä, kun ei oo mikään vauveli enää niin osaa jo asennoitua siihen niin, että tajuaa mitä yöllä on luvassa ja siksi aloittaa "pelleilyn" jo heti sänkyyn laiton jälkeen.

Jaksuja :hug:
 
höh
Kuinkas hänet ennen olet laittanut kun pian nukahtanut. Kait voit samoin laittaa nukkumaan ja yöllä vain tassuttelua, ei pois sängystä.
Ei lapsen tartte huutaa siinä unikoulussa, ei vain anneta syömistä, muuta palvelua.
 
Nyt se nukkuu B)

Eli ennen ollaan nukuttu siten että lapsen sänky on mun sängyssä kiinni. Ollaan menty ylös (hoidettu rasvaukset jonka aikana lapsi on juonut iltamaidon) ja sitten likka on kömpinyt sänkyynsä ja minä omaani. Yleensä olen lukenut kirjaa, välillä alkanut suoraan nukkumaan.

Nyt meidän pitää nukuttaa lapsi lääkärin ohjeiden mukaan omaan huoneeseen, eikä huutoon saa vastata ennen kuin se on muuttunut sellaiseksi johon sitten jo vastata pitää.

Kävin klo 21:01 ylhäällä, kun itku muuttui sellaiseksi että siihen mielestäni piti vastata. Laitoin alpsen takaisin makuulle, peittelin ja pyyhin kyneeleet pois. Hääräsin lastenhuoneessa minuutin ja lähdin pois. Huuto alkoi samantien. Välillä oli taukoja ja välillä se taas jatkui.

Klo 21:10 yläkerrassa hiljeni ja likka nukahti.

Kävin äksen tarkistamassa hengittääkö lapsi ja hienosti hengitti. Peiton hän oli mytännyt viereensä, mutten viitsinyt häntä alkaa peittelemään ettei vain herää.

Nyt siis alkaa odottelu...saas nähdä miten yö sujuu.
 
Huoh. Meille tulee varmaan jossain vaiheessa sama homma eteen, kun vauva nukahtaa lähes aina syliin. Mutta kun se nukahtaa siihen niin helposti. Ja kyllä se yleensä hetkeksi herää, kun lasken sen sänkyyn. Mutta jos lasken heti sänkyyn, alkaa niin armoton vispaaminen, etten tiedä kuinka siinä touhussa voi nukahtaa. Ainoastaan joskus hyvin väsyneenä nukahtaa suoraan sänkyyn.
Mutta toivottavasti teillä auttaa unikoulu yöheräilyihin. Kerropa sitten muutaman päivän kuluttua kuinka on sujunut :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sehän meni hienosti :) Nyt vain samaa rataa pari päivää niin homma on hoidettu :D
Tää oli vasta alkua...todellinen koitos tulee luultavimmin klo 22:30 mennessä (jolloin lapsi herää ensimmäisen kerran) tai sitten päästään tänä yöhän helpolla ja likka heräilee vain niitä pikkuheräämisiään.

Meillä siis yöt ovat aika vaihtelevia.

Aamuun saakka kun päästään niin sitten ollaan eka etappi saavutettu.
 
Outi
Voimia! Tiedän totisesti miten raskasta tuo "nukkumaan opettaminen" on! Meillä poika on 1v 3kk ja nyt on nukkunut JO kuukauden, eli tuoreessa muistissa on koulutus. Meillä huudettiin 2 yötä tunti kerrallaan ja n. puolen tunnin välein. Voin vakuuttaa että kaksi valvottua yötä oli tämän arvoista!! :) Saattaa poitsu tosin nykyäänkin herätä yöllä itkemään mutta enää hänen huutoihinsa ei tarvi "vastata" vaan pystyy nukahtamaan itse.
 
yökyöpeleiden äiti
Vautsi! Meilläki pitäs sama koulu käydä. Nukkumaan meno on niin takkuista 2v tytöllä. Nytkin 5krt olen palauttanut omaan sänkyyn kun tyyny kainalossa hippasee ovelle. Yöllä tytöt 3,5v ja 2v tulevat vaan meidän sänkyyn niin hiljaa ettei tiedä ite mitään. Minun puolesta nukkukoon sitte siinä ku ei kerran ole häiriöksi ja olen yöllä muutenkin niin väsyksissä ettei jaksa alkaa tappelemaan. Tosin joskus otan tyynyn kainaloon ja vastaavasti painelen 4v tytön sänkyyn. =)
 
Noniin...nyt on aamu valjennut joten pääsen kertomaan miten mein kävi.

Klo 22:10 likka heräsi itkemään. Itkulla ei selvästikään haettu äitiä/isää paikalle vaan se oli sellaista "olen väsynyt, haluan nukkua"-itkua. Itku oli taas sellaista että siinä oli taukoja, eli lapsi ei huutanut sillä tavoin että olisin kokenut tarvetta mennä häntä raihoittamaan. Kuuntelin sitä viereisessä huoneessa 4 min jonka jälkeen se loppui ja lapsi nukahti.

Eli ensimmäinen huuto ja uudelleennukahtaminens kesti siis vain 4 minuuttia.

Seuraava herääminen oli klo 22:50 jolloin lapsi taas alkoi itkemään. Mä olin itse jo tässä kohtaa unten mailla mutta heräsin tietenkin itkuun heti. Itku kesti minuutin, jonka jälkeen likka (ja minä ) nukahti uudestaan.

Seuraava herääminen oli sitten klo 7:15, kun oli aamu B) Likka heräsi vähän kitisten, eli taisi olla edelleen ihmeissään siitä että oli siellä pinniksessä, omassa huoneessaan. Vastasin kuitenkin heti kitinään jutellen lapselle (siis samalla kun kömmin ison mahani kanssa sängystä ylös hakemaan häntä ) ja se muuttui nopeasti hymyksi.

Sitten oli meidän yhteisen aamurutiinin aika, eli otin hänet muutamaksi minuutiksi sänkyyni kainaloon jossa sitten höpötellään aina hetki siitä miten yö on mennyt, kutitellaan masua, pusutellaan ja herätään kunnolla :heart:

Eli joko meillä oli ihan tajuttoman helppo ja hyvä yö, tai sitten tämä tekniikka on toimiva. Jännittyneenä jäämme odottamaan iltaa ja seuraavaa yötä :D
 

Yhteistyössä