Unia eksästä,miten päästä eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustaruusu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mustaruusu

Vieras
Erosin lyhestä suhteestani nelisen vuotta sitten, ja olen seurustellut nykyisen mieheni kanssa vähän yli kaksi vuotta. Olin tuntenut eksäni vuosien ajan, ja olimme ennenkin seurustelleet lyhyitä aikoja. Olen hyvin onnellinen nykyisen kumppanini kanssa,siksi ihmettelenkin, miksi nään joka viikko n. kahtena yönä unia entisestäni (määrä vaihtelee,joskus useemminkin,joskus harvemmin). En kaipaa häntä yhtään (ainakaan tietoisesti), ja haluasin saada tälle lopun. Puhun joskus unissani, ja pelkään että sanon hänen nimensä tai vastaavaa, nykyiseni kuulee ja luulee että minulla on yhä tunteita entiseeni. Unissa olen eksäni kanssa jossain ihanassa paikassa ja olen hyvin onnellinen. Viime yönä näin unta että huusin nykyiselleni että rakastan yhä entistäni. Tämä on joskus melko pelottavaa,ihan kuin alitajunnasta tulisi viesti että minun olisi parempi olla entisesstä suhteessani. Ero oli hyvin nopea ja epäselvä, joten auttaisikohan jos juttelisin eksäni kanssa ja selvittäisin eroon johtaneet syyt? Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi auttaa.

mutta ei se välttämättä meinaa, että olisit vaihtamassa takaisin. Ihmisen aivot työstävät kausittain vanhoja asioita pois, itse olen katsellut viime kuukaudet ihmisiä kymmenen vuoden takaa aiemmilta asuinalueilta. Varmaan käyt läpi ehkä mysteeriksi jäänyttä eroa, jos siinä jotain jäi epäselväksi ja ihmetyttämään. Tai teet vain surutyötä, ei siinä mitään outoa ole, se tulee monesti hyvinkin jälkijunassa. Mutta tietenkin olisi väärinkäsitysten välttämiseksi hyvä, jos et puhuisi unissasi, vaan eipä sille taida paljoa mahtaa... Jos olette juttuväleissä, kannattaa varmaan kyllä jutella homma pois, ehkä se sitten lakkaa kummittelemasta.

Ajattelinkin ensin että se kestäisi vaan hetken,mutta nyt olen nähnyt niitä unia jo yli vuoden. Surutyönkin luulin/luulen tehneeni Ei olla entiseni kanssa juttuväleissä, mutta voisin yrittää jotain kautta ottaa häneen yhteyttä, toivottavasti vaan hän ei luule että yritän saada hänet takaisin ja ei suostu tapaamaan. Tai ehkä parempi olisi puhelimessa selvittää? En ole sanonut tästä nykyiselleni mitään, en halua huolestuttaa turhaan. Olisi inhottavaa tavata entiseni salaa miesystävältäni..

jos kerran ette ole muuten juttelu- ja kaveriväleissä eksäsi kanssa. Odota toinen vuosi...
Pääsi käy asiaa läpi, ja se loppuu aikanaan. Mutta mieti itseksesi päivällä, mikä jäi ehkä hiertämään, kirjoita vaikka kirje jota et lähetä kaikkine kysymyksineen tms. - kyllä se uni ajan saatossa jäänee pois! Ei sen selvittämisen takia kannata missään nimessä ottaa riskejä nykyliiton kannalta.

Unessa kohtaamme asiat alkukantaisemmalla tasolla kun järkiperäisessä valveajattelussa. Unessa on mukana tunteita, joita päivällä pidämme epäolennaisina. Unella on käytössään muistoja tapahtumista, joita emme valveilla ollessamme palauttamaan mieleemme. Unessa olemme vapaita sovinnaisuuksista. Uni voikin tarjota ongelmiimme luovempia ratkaisuja kuin päivätajuntamme. Ratkaisut ovat tietysti usein liian ihanteellisia, epärealistisia ja jopa ei-toivottuja. Niiden tutkiminen saattaa kuitenkin paljastaa monia syitä, miksi toimimme päivällä niin kuin toimimme. Tahdostamme riippumatta uni on yrittänyt ratkoa tunne-elämämme ristiriitoja. Jos unessa esiintynyt ongelma on ratkennut tyydyttävästi, voimme jatkaa nukkumistamme eikä meidän tarvitse muistaa uniamme aamulla. Aina ratkaisuyritys ei onnistu. Tämä ilmenee esim. painajaisunina. Yksityiselle ihmiselle unet voivat olla kanava parempaan itsetuntemukseen. Päivätajuntaan liitettyina unet auttavat ihmistä tuntemaan itseään paremmin, hyväksymään itsensä."

Ehkei ole tarkoituskaan, että otat exään yhteyttä, sillä luultavasti pystyt miettimään ne hiertävät asiat aika pitkälti itsekin. Uniensa symboliikan ymmärtää vain ihminen itse, se on henkilökohtaista, omaan ajatusmaailmaan ja arkeen pohjautuvaa vertauskuvaa. Aivosi yrittävät kertoa sinulle jotain, siis sinä itse. Istu siis vaan alas tuumimaan.

Anna unien tulla ja mennä.Saat kassoa ilimatteks vanhoja vilmejä.Minä olen nähnyt viimekuukausina usein unia x-rakkaastani.Erosta aikaa 15v.Joskus ollaan vaihdettu kuulumisia puhelimitse ja nähty kasvokkain.Hänellä on oma elämänsä rakkaansa kanssa.Silti unissa alamme tapailla toisiamme uudelleen.Täytyy myöntää,kivoja unia.Kunnes tulee joku sisäinen kello herättämään keskenkaiken.Nauttikaa unistanne,elleivät ole jotain kauhuluokkaa K-?????

Eiköhän nuo psykologit ole sitä mielipuolta, että ihminen tarvitsee kaikki unensa. Aivot rakentelevat asioita parempaan järjestykseen, toisaalta niissä käydään läpi tunteita, joihin ei päivällä halua tai ehdi lyödä päätään ja jotain ratkaisuja niissä johonkin ongelmaan hakee. Luin juuri yhdestä alan tuotoksesta saman, mitä olen arvellut itse: ne unet muistaa, joilla on tärkeää asiaa, eli ne, joissa yrittää vääntää itselleen rautalangasta jotain ja ehkä jopa onnistuukin. Ne muut, jotka ovat vaan pään tyhjäystä päivän hulinasta tulevat ja menevät mieleen jäämättä. Mutta ne kulissit, joitten kautta uni asian esittää yleensä kyllä liittyvät asiaan ja ihmisen elämään jotenkin, vaikkei sitä heti älyäisi itsekään. Voi olla, että ovat aika kaukaakin juontavia symboleja, mutta sieltä omasta historiasta ne yleensä kuitenkin ovat. Ja on niillä unilla kai usein hoitavakin vaikutus: joskus huomaa sellaisten asioiden tulevan elämään unessa, joita päivällä elämästä puuttuu ja tarvitsisi, vaikkei sitä silloin hereillä huomaakaan tai myönnä. Niinkuin Sohviksella tuo eksä. :) Ja unissa on se hyvä puoli, ettei niillä ainakaan vaurioita päiväsaikansa ihmissuhteita tai saa muuta sotkua aikaan, ellei nyt sitten tosiaan puhu unissaan tai mene haukkumaan aamun alkajaisiksi naapuria siitä, mitä se viime yönä taas aidan yli huuteli...

Olen ihmetellyt,miksi usein unissani näen ja koen menneitä aikoja ja tapahtumia.Unissa tutut ystävät vuosien varrelta,yhteiset harrastukset,kaikkea tällasta mukavaa.Joskus ihmeellinen uni,vanhempani, molemmat ovat taivasten valtakunnassa.Joskus näen unta,he ovat ilmielävänä ja puuhataan niitä näitä.Ihmisen "kovalevylle mahtuu tavaraa todella paljon.Se,miten unissa tulee jotain,siinä on unitutkijoille työnsarkaa.

Ehkä se on elämän armeliaisuutta: saa vielä hetkeksi takaisin fiilistään hoitamaan sellaisia asioita, mitä on menettänyt, eikä saa edes liitteeksi niistä aiheutuvia sotkuja tai laskuja. Jos VR tietäisi, paljonko lipputuloja menettää, kun näen toisella laidalla valtakuntaa olevia ystäviä unissani, kyllä se jonkun laskutuskonstin keksisi...

Tuli vielä ap:lle mieleen sellainen ajatus, että ehkä kyse ei ole niinkään eksästäsi (kiitos muuten Sivhos huomautuksesta naapuriketjussa, äxä on näköjään tosiaan elämän varrella ja muutoissa vaihtunut itselläni exäksi), vaan siitä, mitä se on edustanut. Ehkä kaipaisit elämääsi vain jotain asioita, arvoja, oloja tai asenteita siitä vaiheesta, jolloin vielä olitte yhdessä. Et tosiaan välttämättä edes sitä ihmistä. Ja ne asiat voinet jäljittää ihan yhteyttä ottamattakin keittiön pöydän ja kahvikupin ääressä itseksesi. Tai sen aikaisia toiveitasi elämästä? Joku mietelmä, olisiko ollut Eija Partasen, meni jotenkin siihen suuntaan, että "Vaikeinta ei ole luopua siitä, mikä oli, vaan siitä, mikä olisi voinut olla". Jos oletkin surrut eksästäsi pois vasta sen, mikä oli, et ehkä jotain hänestä toivomaasi? Äsh, ei näin väsyneenä kannata miettiä mitään, tästä ei tuu kun koko Gordionin solomu...

Ei kannata ottaa yhteyttä exään. Mitä oikein sanoisit? "Näen susta unia, kerro mitä se tarkoittaa?" Tai: "Olen miettinyt sitä meidän eroa" - ja exäsi pohtii, että miksi ihmeessä vatvot vuosien takaista asiaa, ja vieläpä aika lyhkäisen seurustelusuhteen jäämiä.

Et tarvitse yhteyttä exääsi voidaksesi selvittää tilanteen. Ongelma on päässäsi, joten siellä se myös ratkeaa. Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, ex ilmaantuu uniisi todennäköisesti siksi, että hän voi olla symboli tai edustaja jollekin sellaiselle, mitä kaipaisit elämääsi. Toinen vaihtoehto on sekin, että aika kultaa muistot, ja aivosi käyvät nyt läpi niitä positiivisia puolia tuosta elämänvaiheestasi - vahvasti värittyneinä mahdollisesti. Aivoilla näyttää olevan jokin sykli, milloin vanhat asiat pulpahtavat käsittelyyn, itsellänikin sykli näyttää olevan n. 4 vuotta (eli neljän vuoden takaiset asiat tulevat uniin tänään).

Itse olen nähnyt jo vuosia paljon unia eräästä lapsuudenystävästäni, jonka kanssa olen erittäin vähän tekemisissä reaalielämässä. Ystävä on unissani hyvin läheinen ja tärkeä, mutta reaalielämässä emme oikeastaan enää tunne toisiamme. Uni-ystäväni on omien mielikuvieni tuote ja heijastuma, ja nähtävästi edustaa omatuntoani unissani - toisin sanoen jostain kumman syystä aivoni pukevat omatuntoni äänen juuri tämän ihmisen näköiseksi unissani.

Unet voivat vaikuttaa (väliaikaisesti) vahvasti tunteisiin ja päiväajan ajatuksiin, mutta muuta harmia niistä ei olekaan. Luulenpa, että jos vain hyväksyt sen, että näet unia exästäsi (ja that's it), ne myös lakkaavat aikanaan. Anna aivojesi työstää sitä mitä niiden täytyy työstää, ilman, että erehdyt luulemaan sitä merkiksi jostain yhteydenottotarpeesta. Exäsi ja nykyisesihän eivät tiedä unista, joten niistä ei ole heillekään mitään haittaa (miten todennäköistä on, että kumppanisi olisi hereillä ja kuulisi sinun esim. puhuvan unissaan exästäsi, etenkin, jos et yleensäkään puhu unissasi...? Tuskin hirveän todennäköistä).

Mistä sinä vastaavasti tiedät, että mitä unia miehesi näkee? Ethän sinä itse voi vaikuttaa siihen, että millaisia unia näet.

Minä itse en yleensä näe unia. Tai siis näen tietenkin, mutta nukun yleensä yön läpi heräämättä juurikaan, mitä nyt pari kertaa vaihdan asentoa yön aikana. Jos nukun riittävästi, herään aamulla ilman, että muistaisin nähneeni mitään unta. Jos taas herään kesken unien väsyneenä, muistan herätessäni aina nähneeni unta. Voi siis olla, että sinä nukut tietyn tuntimäärän unta joka yö, joten näet tietyn univaiheen aikana unta juuri eksästäsi. Ihminenhän näkee yössä kymmeniä unenpätkiä ja niihin heijastuu ihmisen historiaa, toiveita, haaveita, katsottuja elokuvia jne.

Silloin kun muistan nähneeni unia, niissä ei välttämättä ole mitään järkeä. Omat isot lapsenikin saattavat olla ihan pieniä unissa. Myös esimerkiksi peruskoulusta näen usein unia, vaikka senkin päättymisestä on vierähtänyt tosi kauan aikaa.

Uskoisin, että se auttaisi parhaiten, että kirjoitat muutamana päivänä paperille (tai tietokoneella) ylös kaikkea sitä, mitä mieleesi tulee ex-miehestä. Eräs terapeutti sanoi mielestäni fiksusti, että jos erossa jää epäselviä asioita eikä niitä saa koskaan tietää, niin asiat saa suljettua siten, että kuvittelet, miten asiat olisivat menneet ja mitkä ovat esimerkiksi olleet ne syyt, miksi mies on halunnut lopettaa suhteen jne. Sillä tavoin saat takaisin mielenrauhaa. Jotkuthan menettävät puolisonsa esim. onnettomuuden seurauksena, jolloin on pakko laittaa piste asioiden murehtimiselle, jos sitä kestää vuosikausia. Kun päättää, että asia on nyt loppuunkäyty ja tarinalla on niissä olosuhteissa mahdollisimman onnellinen loppu, niin voi lopettaa asian miettimisen ja siirtyä menneisyyden miettimisestä kohti tulevaisuutta.

Ihme kysymys tuo, että onko oikein nähdä entisestä unia. Ei uniin voi kysyä lupaa, ei tehdä niistä oikeita tai vääriä.

Unet ovat sekoitus eri asioista päämme sisällä, joista aivot tekevät siinä mukavasti sekahedelmäsoppaa, kun järjestelevät niitä uudelleen. Alitajunta työstää kaikkea nähtyä, koettua ja tunnettua. Jostakin sopukoista työntyy ex vielä mukaan uniisi, koska asia jäi epäselväksi. Kyllä se aikanaan lakkaa vaikuttamasta.

Jo vain minäkin näen joskus vielä unta exästä, jonka erosta on 25 vuotta. Välillä ne ovat hyviä unia, joskus kenkkuja. Pääosaan uniani tulee mukaan nyxäni ja ne unet ovat mukavia aina. Tämä nyxä on ollut mukanani pian 20 vuotta, joten aikaperspektiiviä on!

Ei unista pidä huolestua. Jos näkisit usein painajaisia, kertoisi se siitä, että sinulla on isoja huolia kannettavanasi. Nythän ei niin ole ja kerrot olevasi onnellinen nykyisessä suhteessa. Älä toki kanniskele huonoa omaatuntoa unien vuoksi. Jos asia painaa sinua, kerro kumppanillesi, jotta tuntuu kenkulta, kun näet unta exästä joskus. Asiaan vaikuttaa luonollisesti se, että tunsitte pitkään.

Minäkin näen monesti eräästä eksästäni unta, olemme myös koittaneet aikoinaan pariinkin otteeseen kehitellä suhdetta, mutta ei se onnistunut. Aikoinaan ihastuin tähän ihmiseen ihan sata lasissa, ja tuskin tulen häntä koskaan unohtamaan, vaikkemme olekaan missään yhteyksissä, ja minäkin onnellisesti olen jo seurustellut toista vuotta nykyisen kumppanin kanssa.
Ei sille mitään voi, että kenestä ja millaisia unia näkee. Ihmisen alitajunta on sellainen.
Ehkä kyseinen ihminen oli sinulle aikoinaan tärkeä, joten hän tulee sinun uniisikin. Ei siitä tarvi huonoa omaatuntoa potea, unet on unta, ja todellinen elämä on todellista elämää.

unet on unta, ja todellinen elämä on todellista elämää.

Minäkin näen milloin minkäkinlaisia unia. Joskus näen unia exästäni ja useimmiten niissä unissa minun on pakko mennä hänen kanssaan uudelleen naimisiin. Herätessäni olen erityisen onnellinen siitä, että se olikin vain unta. Olen ollut kuitenkin nykyisen miehenikin kanssa jo 14 vuotta yhdessä ja exästä erosin 15 vuotta sitten - ja minun aloitteestani - joten minkäänlaista ikävää tai haikailua ensimmäiseen avioliittoon ei ole.

Joskus näen unta, että nykyinen mieheni jättää minut. Uni on ahdistava ja herätessäni olen kiitollinen, että se oli vain unta. Joskus näen unta, että olen naisen kanssa. Ne unet ovat vain hassuja, eivät ahdistavia. Olen kuitenkin täysin hetero.

Joskus näen unta edesmenneistä rakkaista. Isovanhemmat, äitini, setäni ja enoni vierailevat unissani tämän tästä. Joskus tiedän, että he ovat kuolleita ja joskus hekin tietävät, etteivät elä enää. Joskus taas joko minä en tiedä, tai he eivät tiedä, että he ovat kuolleita. Välillä unet ovat hassuja, välillä ahdistavia. Olin kuitenkin kaikkien kanssa hyvissä väleissä ja tapasin heitä kaikkia usein, joten ainakaan huono omatunto ja "olisi pitänyt olla parempi läheinen" -tyyppiset ajatukset eivät vaivaa.

Joskus näen sellaisia unia, että kun ne kunnolla muistaisin, voisin tehdä mainioita kirjoja ja/tai elokuvia. Yleensä en esiinny itse näissä unissa, eikä kukaan muukaan, vaan ne ovat kuin kirjaa lukisi tai elokuvaa katsoisi.

Yhtenä yönä näin sellaista unta, että olin kirkasvetisen meren rannalla ja nousivesi hiveli nilkkojani. Mieleni teki lähteä uimaan. Sitten heräsin siihen, että ulkona satoi kaatamalla ja ikkunasta pisaroi vettä sisään.

Unet ovat siis tosiaan unia, eikä niiden vuoksi kannata olla huolissaan, eikä varsinkaan kantaa huonoa omaatuntoa.

Viimeksi muokattu:
Miten peästä erroon paenajaesista jossa eksä tae muu mörkö ajjaa sinnuo takkoa.
Sillon pittää lopettoa juokseminen ja keännyttävä kohti ekseä ja alettava itse ajamaan takkoa mörköä...

Yhteistyössä