Linnut yleensäkin on aika allergisoivia, mut ei ne kaikkia allergisoi. Mulla itellä on allergioita monelle eläimelle, mut linnuille en oireile. Meillä siis löytyy kaks neitokakadua ja yks amatsoni. Undulaateista mulla ei o varsinaisesti kokemusta... Naapurilla oli pikkulikkana, mut en muista tekikö ne mulle sillon oireita. Lintuja ne kuitenkin on siinä missä noi meidänkin tirpat, joten kyse lienee enemmänkin kyseisen henkilön (eli lintujen hankintaa harkitsevan tms) oireilutaipumuksesta ja lintujen määrästä. Joillakin muutama lintu ei oireile, mutta muutama lauma allergisoi. Nälkä kun usein kasvaa syödessä ja lemmikkilintuharrastukseen hurahtaneet tulee helposti hankkineeksi innostuksessaan hyvinkin suuria lintumääriä. Omat resurssit kannattaa pitää mielessä lintujen määrää miettiessä.
Lemmikkeinä en usko olevan sen vaativampia kuin muutkaan laumalinnut, mutta ainahan lemmikeistä jonkin verran vaivaa on. Suosittelen tutustumaan osoitteeseen www.papukaijat.net ... Sieltä löytyy paljon tietoa ja kokemusta eri lemmikkilintulajeista ja saat todennäköisemmin vastauksia kysymyksiisi.
Meidän paikkakunnalle perustettiin juuri uusi lemmikkiliike ja kauppiasta haastateltiin paikallislehdessä. Hän sanoi ettei ota valikoimaan lintuja niiden allergisoivan taipumuksen vuoksi, että monet asiakkaat eivät sitten voisi tulla liikkeeseen jos siellä olisi lintuja. Yllätyin vähän tuollaisesta kommentista mutta näin hän väitti.
Meillä on ollut undulaatteja ja nyt on kaksi neitokakadua. Undulaattien ottajan kannattaa huomioida se, että ne ovat jatkuvasti äänessä kun on valoisaa. Tuntuvat pulisevan jotain torkkuessaankin. Ja ne roskaavat paljon joten siivottavaa riittää. Kannattaa myös varautua siihen että ne voivat elää pitkään, meillä pitkäikäisin oli 11v. Nykyiset neitokakadut ovat jo 14v. Jos haluat enemmän iloa linnuista niin ne kannattaa kesyttää kun ne ovat vielä poikasia ja siihen pitää varata aikaa.