ummetus vaivaa

Taitaa tuo ummetus olla näin raskausaikana aika yleinen vaiva.

Olisinkin nyt kysynyt, että onko jotain (koti)konstia, jolla sitä vois ehkäistä/helpottaa? Tiedän, että kuidut on ehdoton juttu, mutta nyt pahoinvointi on sellasta, että ruisleipä ei mulle uppoa kyllä juuri mitenkään. Normaalisti sitä kyllä syön. Luumujakin ostin kaupasta, mutta se maku ei oikein ole mieleen. Nytkin tässä luumupussi on vieressä ja samalla yritän niitä napsia alas. On vaan niin kamalan tukala tää olo, kun ees muista, millon olis vatsa toiminu :eek:

Toimivia vinkkejä siis otetaan vastaan.

-OJ- 15+0
 
On se mulla ainakin tullut tutuksi! Suolistossa olevaa massaa lisäävät psylliumin siemenet ovat toimineet minulla. Niitä saa sekä apteekkivalmisteena Vi-Siblin, että luontastutekaupoista Spagulax (tms) - nimellä. Jälkimmäinen on sinänsä erityisen miellyttävä, että se on raemuotoinen tuote. Visiblin on jauhetta.

Lisäapua olen saanut Obsidan -rautatableteista.... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammi79:
On se mulla ainakin tullut tutuksi! Suolistossa olevaa massaa lisäävät psylliumin siemenet ovat toimineet minulla. Niitä saa sekä apteekkivalmisteena Vi-Siblin, että luontastutekaupoista Spagulax (tms) - nimellä. Jälkimmäinen on sinänsä erityisen miellyttävä, että se on raemuotoinen tuote. Visiblin on jauhetta.

Lisäapua olen saanut Obsidan -rautatableteista.... :kieh:
Mulla obsidanista ihan päin vastainen vaikutus....
 
Itse löysin avun Levolacista. Sen aloittamisen jälkeen on maha taas toiminut lähes päivittäin. Eihän se mitään herkkua ole, varsinkin jos on pahoinvointia, mutta kyllä sitä yhden 15ml päivässä pystyy nielemään.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan keinon ja olo helpottais :)
 
Joo täällä kans alkuraskaudessa ja nyt loppuraskaudessa kyseinen vaiva ongelmana :kieh: ikävä kyllä omalla kohalla ei nyt auta luumut eikä kahvi :ashamed: eikä mikään kuitupitonen jne. Kuten jo Lehmis sanoi, Levolac on ykkös juttu..masu ei mee sekasin mutta pehmittää mahan ja saa vessassa käytyä..vauva painaa tonne alakertaan niin kovasti että ei tuu mitää p***lla käynnistä jos maha on kova |O ja pahaahan toi levolacci ei oo..ainoastaan pirun makeeta. Suosittelen kuurimaiseen käyttöön..
 
Mulla auttaa kahvi ja vihreä tee. Molemmissa on paljon kofeiinia, joka poistaa nestettä ja mulla ainakin vaikuttaa ulosteen koostumukseen. Ainoa huono puoli on se, että ne aiheuttaa närästystä. :/ Eli valittavana on kahdesta pahasta: ummetus vai närästys. Toistaiseksi olen valinnut jälkimmäisen, koska se turvotus on jotain niin järkyttävää ummetuksesta. Närästyksen kanssa pystyn elämään, ei ole niin pahaa kuin alkuraskaudessa. Mäkin olen ottanut laktuloosia kuuriluontoisena, jos on tuntunut, ettei millään ala vatsa toimimaan.

*muoks. Lisään vielä, että runsas veden juominen ja päivittäiset kävelylenkit ovat muuten yksi hyvä keino ummetuksen hoitoon!
 
Mulle Levolac ei sopinut sitten yhtään, maha meni ihan sekaisin ja turposi aivan kamalaksi. Enkä kyllä muutenkaan sitä voi kenellekkän suositella. Se opettaa vatsan laiskaksi ja sitten pitäisi aina vaan ottaa sitä lisää.. Meillä ei edes neuvolatäti sitä suositellut..
Psyllium on luontainen ja hyvä tapa saada vatsa toimimaan ja siihen vatsa ei jää koukkuun. Itse käytän Lepicol nimistä valmistetta mitä saa luontaistuotekaupastatai käytin sitä jo ennen raskauttakin. Vatsa toimii aivan takuu varmasti ja voi hyvin.

Mutta painotan kanssa runsasta veden juontia ja liikuntaa ensisijaisesti, on ihan tyhmää alkaa ottamaan esim. Levolacia jos ei juo tarpeeksi vettä eikä liiku tarpeeksi.
 
mulla ajoittain samaa vaivaa, ja oonkin ottanut tavaksi juoda aina puolen litran vesipullollisen kerralla, ja vatsa on toiminut ihan hyvin... muistaa vaan juoda paljon :p

vihreästä teestä, eikös se ollut vältettävien listalla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Mulle Levolac ei sopinut sitten yhtään, maha meni ihan sekaisin ja turposi aivan kamalaksi. Enkä kyllä muutenkaan sitä voi kenellekkän suositella. Se opettaa vatsan laiskaksi ja sitten pitäisi aina vaan ottaa sitä lisää.. Meillä ei edes neuvolatäti sitä suositellut..
Levolaccia kannattaakin käyttää kuuri luonteisesti, ja mitä tohon "suolen laiskuteen" tulee niin olishan se mukava käydä vessassa ilman mitään vatsa lääkkeitä, mutta maha on niin kova ja vauvan pää painaa suolistoon ettei vessassa käynnistä tuu mitään. Peräpukamiakaan en haluu sen takii äheltää itelleni ettei kakkosella käynti onnistu..ja se suoli ei laiskistu jos ottaa esim.vikon kuurina tota Levolaccia..mikäli se kenellekkin sopii.

Niin ja itte kyllä juon monta litraa vettä päivittäin + liikun ja syön oikein jne. maha on toiminu hyvin tähä mennes noilla keinoilla kunnes vauva päätti laskeutua eikä halua nyt syntyä..
 
Kuukkeloinpa vähän tuota vihreää teetä ja raskautta. Löysin helistimen keskustelupalstalta http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=35681 tällaisen viestiketjun, johon joku oli liittänyt Aydin Tekayn vastauksen kysymykseen vihreästä teestä (poimittu Tekayn omilta verkkosivuilta, jonka keskustelufoorumi on nykyään suljettu).

Vastauksessaan Tekay kertoo etsineensä tietoa tutkimuksista, joissa olisi yhdistetty vihreän teen käyttö sikiön kehityshäiriöihin (erityisesti spina bifidaan eli hermostoputken sulkeutumishäiriöön), eikä löytänyt yhtään sellaista tutkimusta. Kyseessä on siis jonkin tutkimuksen väärin tulkinnasta/väärästä poiminnasta mediassa. Vihreä teehän ei sinänsä eroa mustasta teestä, vain valmistustapa on erilainen. Kofeiinia toki on molemmissa, mutta vähemmän kuin kahvissa, jota saa kuitenkin juoda kohtuullisesti raskauden aikana.

Alkuraskaudessa on varmaan hyvä välttää kofeiinipitoisia tuotteita (eivätkä monet pysty juomaan kahvia ollenkaan, kuten minä ). En kuitenkaan usko, että kahvin, teen tai vihreän teen kohtuukäytöstä myöhemmin olisi mitään erityistä haittaa. Luultavasti siitä olisi paljon enemmän tutkittua tietoa, jos olisi. Ainakaan siinä listassa, jonka minä sain neuvolasta, ei ollut mitään erityistä vihreästä teestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyty86:
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Mulle Levolac ei sopinut sitten yhtään, maha meni ihan sekaisin ja turposi aivan kamalaksi. Enkä kyllä muutenkaan sitä voi kenellekkän suositella. Se opettaa vatsan laiskaksi ja sitten pitäisi aina vaan ottaa sitä lisää.. Meillä ei edes neuvolatäti sitä suositellut..
Levolaccia kannattaakin käyttää kuuri luonteisesti, ja mitä tohon "suolen laiskuteen" tulee niin olishan se mukava käydä vessassa ilman mitään vatsa lääkkeitä, mutta maha on niin kova ja vauvan pää painaa suolistoon ettei vessassa käynnistä tuu mitään. Peräpukamiakaan en haluu sen takii äheltää itelleni ettei kakkosella käynti onnistu..ja se suoli ei laiskistu jos ottaa esim.vikon kuurina tota Levolaccia..mikäli se kenellekkin sopii.

Niin ja itte kyllä juon monta litraa vettä päivittäin + liikun ja syön oikein jne. maha on toiminu hyvin tähä mennes noilla keinoilla kunnes vauva päätti laskeutua eikä halua nyt syntyä..

Siksi juuri syönkin Lepicolia jokapäiväisesti, ei tarvitse vessassa punnertaa otsasuonet pullottaen että tavara tulisi ulos, vaan vatsa toimii ihan moitteettomasti joka päivä.
Sitä vain että tähän vaivaan löytyy luonnollisempiakin helpotus keinoja kuin Levolac ja ne eivät laiskista suolta.
Psyllium helli vatsaa ja sitä kautta myös nostaa vastustuskykyä, mikä onkin tosi tärkeää raskaana olevilla näin possuflunssa aikoina.
 
Mä suosittelen Asidofiluksen maustamatonsa jugurttia, jonka joukkoon laitetaan vaikkapa tuoreita marjoja tai mustikkasoppaa sekä Myllyn Parhaan Kuidukas -kolmen viljan leseseosta. Mä syön usein tuota herkkua aamuin illoin ja lisään vielä viljamysliäkin lisäksi. Toi leseseos ei maistu miltään ja sitä olen pariin kolmeen desiin jugurttia lisännyt pari ruokalusikallista. Jos syö puuroa, niin sitä voi terästää noilla leseillä, niin ainakin saa kuitua tarpeeksi.

Lisäksi kannattaa liikkua, käydä kävelyllä, jumpata, pyöräillä, mikä nyt itsestä parhaalta tuntuu. Niin ja juoda paljon vettä, kuljeta vesipulloa mukana, jotta juominen ei unohdu. Yöksi vesilasi yöpöydälle ja aamulla kulauttaa se tyhjään mahaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vuokko-75:
Mä suosittelen Asidofiluksen maustamatonsa jugurttia, jonka joukkoon laitetaan vaikkapa tuoreita marjoja tai mustikkasoppaa sekä Myllyn Parhaan Kuidukas -kolmen viljan leseseosta.
Mä en tiedä miksi, mutta mulla menee noista Asidofilus/bifidus-tuotteista maha ihan veteläksi. :/ Vaikka ummetus onkin ikävää, niin kyllä se toinen ääripää on ihan yhtä kurja. Jos syön maitohappobakteereita (esim. Gefilusta), niin vaikutus ei ole niin radikaali. Jugurttia syön kyllä, mutta sitä Valion vähäsokerista Hylaa.
 

Yhteistyössä