Ultrasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sara

Vieras
Olen menossa ekaan ultraan ensi viikolla, jolloin rv 8+3. Tehdäänkö aina ultra alakautta vai onko mitenkään mahdollista, että ultra voitaisiin tehdä vatsan päältä? Kaipaisin lähinnä kokemuksia, jos löytyy niitä, joilla olisi tehty vatsan päältä ultraus...

Entä sitten se mitä kaikkea saa selville ekassa ultrassa noilla viikoilla?

Riippuu ihan käytettävissä olevasta laitteistosta, kumman kautta ultra tehdään. Jos molemmat tavat mahdollisia, niin sitten tilanteen ja tarpeen mukaan lääkäri päättää miten hän sen tekee. Paljon riippuu myös esim. kohdun asennosta, mitä kautta saa parhaat näkymät.

Selville saadaan yleensä se, että kyse elävästä sikiöstä, jolla syke näkyvissä ja se on kiinnittynyt oikeaan kohtaan ja sitten arvioidaan todelliset raskausviikot.

Mulla varhaisultra tehtiin rv 7 masun päältä, sittemmin rv 11 tehtiin alakautta,jolloin huomattavasti selvempi. Mutta olihan sikiö jo kasvanutkin. Riippuu lääkäristä,mutta mielestäni alakautta saa tarkemman kuvan yms sikiöstä. Onnea sinulle odotukseen :)

Ei sitä alakautta tehtävääkään ultraa voi ikuisesti välttää =) Tarkoitan siis, että turha sitä on jännittää tai pelätä. Tuntuu, että tämäntyylisiä kysymyksiä on täällä usein, ja sikäli kuin olen ymmärtänyt, niin jostain syystä pelätään/jännitetään alakautta tehtävää ultraa?

No en varsinaisesti pelkää tai jännitä sitä. Ajattelin vain, että olisin vähän tiennyt asiasta miehelleni mainita. Hän on tulossa mukaan ultraan.

Olisin halunnut mieluummin naislääkärille, mutta kun en aikaa saanut ku miehelle, niin eipä auttanut. Mutta eihän se ole ku ihan normaali toimenpide sinänsä, mut jotenkin se ajatus vaan, että mieslääkäri tekee sen ja oma mies kahtoo vieressä... no ei pitäis aatella liikoja!

Joo, ymmärrän mietteesi. No mies seisoo varmaan siellä enempi etupuolella ja tuijottanee lähinnä sitä ruutua, missä se vaavi näkyy...
Sano miehelle, että ""pidä sit katseesi vaan siinä ruudussa"" =)
Ihan rutiini-juttuhan se sille lääkärille on. Ja ainakin minun mies tuijotteli vain sitä ruutua aivan haltioissaan, tuskin se edes ajatteli, että vaimo on siinä alapää paljaana.

Yhteistyössä