Kaksosetko???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viides
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

viides

Jäsen
06.06.2008
260
0
16
Tänne palstalle tulee varmaan paljonkin näitä kyselyjä, mutta josko jaksaisitte vielä tähänkin vastata omia mielipiteitä/kokemuksia :ashamed: ? Olisin äärimmäisen kiitollinen!

Mulla oli ensimmäinen ultra rv 7+, jossa lääkäri etsi toista (näin sanoi, mutta siis rutiinisti kai vain tarkasti ettei toista ole, pikainen pyöräytys kohdun sisällöstä) eikä siis toista löytynyt. Np-ultrassa ei toista etsitty ja vain alakautta ultra tehtiin (joskus olen kuullut sanottavan, että jos ultrattaisiin myös mahan päältä, saisi paremmin suljettua kaksosraskauden pois). Seuraava ultra (rakenne) on vajaan kuukauden päästä. Neuvolalääkärissä mun piti kysyä kohdun koosta, mutta sitten siinä huomattiin yks toinen seikka joka vei huomion enkä sitten muistanut...

Syyt miksi epäilen, että voisi kaksikin olla, on ehkä vähän hölmöjäkin :whistle: , mutta mutta. Mies on koko ajan ollut sitä mieltä että siellä on kaksi (ei kylläkään ole osannut perustella mitenkään), vatsa on kasvanut jo melkoisesti (no omia makkaroita on kyllä sen verran, että kasvava kohtu vain työntää niitä enemmän edestään :/ ), mutta viimeinen tikki on kun olen useampaan otteeseen kuullut kahdet sykkeet omalla dopplerilla! Tai siis nopean sykeäänen kahdesta eri kohtaa, kerran jopa niin, että vaihdoin dopplerin paikkaa peräkkäin monta kertaa edestakaisin ja sykkeet kuuluivat molemmista kohtaa aina. Ihan joka kerta en ole saanut monesta kohtaa sykkeitä perättäin kuulumaan...

Itse en juurikaan usko kaksosten mahdollisuuteen (suvussa ei kaksosia), mutta jotenkin nämä miehen väittämät (jotka alkoivat jo ennen noita dopplerikuunteluja) ovat saaneet pään sekaisin. Vai juuriko tämän takia kuulen äänetkin "monena"?

Lähinnä kaipaisinkin tietoja miten kaksosten odottajilla nuo sykkeet ovat kuuluneet? Itse en ole kuin kerran saanut kunnon sykkeen kuulumaan kahdesta kohtaa (kunnon hevosen laukka), muuten syke on ainakin toisessa ollut enemmänkin sellainen tsiuh tsiuh. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin..

Se "tsiuh tsiuh"-ääni kuuluu kuulemma istukasta/verisuonista, joten ne EIVÄT ole sydänääniä. Ja äidin oma sydän kuuluu siellä taustalla usein.

Mulla siis kaksoset jotka huomattiin ekassa ultrassa rv 14 tai jotain. Mikäs sulla hätä, kyllä ne sieltä löytyy jos niitä kaksi on B) Mutta sydänäänet kyllä on kutakuinkin samankuuloiset keskenään, eivät siis eroa noin paljon toisistaan kuten kuvailit.

Onnea odotukseen !

Juu siis yhdyn tuohon pääpilvissä kanssa siihen, että ne sydänäänet on samankuuloiset ja epäilen kanssa, että se tsiuh,tsiuh on juuri sitä istukasta/verisuonista kuuluvaan.

Mulla kaksoset huomattiin rakenneultrassa viikolla 19+jotain..en tarkkaan muista viikkoja...
Aiemmin, kyllä terveydenhoitaja ihmetteli suurta mahan kasvua ja ekaa kertaa, kun otettiin kohdunpohjankorkeus niin sehän hyppäs reilusti sen ylimmän käyrän yli. Ja silloin jo sanoikin, että kaksi siellä varmaan on ja rupes ihan ettimällä ettii kahtia ääniä ja sanoi löytävänsä, mutta tarkistettiin sit siellä rakenneultrassa ja kaksihan siellä oli.

Kyllä ne sieltä löytyy kumpainenkin jos siellä kaksi on. =)

Muokkaan vielä: Niin mua oli ultrattu 2 tai 3 kertaa ja ei löytynyt kahta vasta kun tuossa rakenneultrassa.

Käsittääkseni ultra alakerran kautta on tarkempi ja tehdään aina varhaisilla viikoilla siksi sitä kautta. Millään mahanpäälliskuvauksella ei pääse kuvamaan niin alhaalta kuin emättimen kautta.

homma nimittäin tuo, että jos olet jo kahdesti ollut utrassa ja etteikö olisi sitten huomattu että lapsia onkin kaksi...?

Kaikkihan tietysti mahdollista, mutta luulisi että se olisi jo esim. np-ultrassa havaittu....)

Itse odotan kaksosia ja se huomattiin ultrassa viikoilla 6 + 4 , kun menin vuotojen takia lääkäriin.. Ehkä minuutin ultrasi alateitse ja sanoi heti, että kaksihan täällä...! Np-ultra kestikin jo sitten 35-min ja siellä käytiin kaikki läpi viimeisen päälle...

Nyt raskaus viikolla 22 ja kaikki hyvin... ja ei se aina suvussa tarvitse olla niitä kaksosia - ei meilläkään ole kummankaan puolella, että yllätys oli melkoinen.

Mutta oli siellä masussa yksi tai kaksi , kaikkea hyvää sinulle odotukseen!!!!!!!
Rakenneultrassahan se sitten viimeistään selviää....... :heart:

Eiköhän siellä yksi vain ole ;) , vaikkakin meidän toiseksi nuorimmainen taas viikonloppuna sanoi, että meille tulee kaksi vauvaa. Näin sanoi jo joskus alkuvuonna, kun ehkä juuri ja juuri saatoin olla raskaana (tyyliin rv 2) :D

Niin se unohtui mainita, että kumpikin syke oli nopea (pitkälti yli 100) eli istukka tai omat sydänäänet ne eivät voineet olla...

Mutta siis en ole kuitenkaan ryntäämässä ostamaan toisia kaukaloita ja sittereitä :)

viides rv 17+2

Ja piti vielä sanoa, etteivät "sykkeet" varsinaisesti olleet erilaisia, vaan toisesta "sykkeestä" jäi se kunnon laukka löytämättä (paitsi sen yhden kerran...). Siis se mikä kuuluu kun anturi on kohdillaan just eikä melkein.

viides rv:t nyt 17+4

Yhteistyössä