Ultraan ennen rakenneultraa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nippanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nippanen

Vieras
Heips!

Meillä päin ei ole kunnan puolesta muuta ultraa kuin rakenneultra, ja nyt mietinkin kannattaako varata ultra yksityiselle ennen sitä? Olen kuullut että on hyvä tarkistuttaa, että virtaukset (?) on ok hyvissä ajoin.. Olisiko hyvä ottaa muuta huomioon jos menee käymään ultrassa? Eilen alkoi 14rv, milloin sinne ultraan olisi hyvä mennä?! Np-ultra on ilmeisesti jo myöhäistä tehdä (?).

Kannattaako mennä siis yksityiselle ultraan vai odotella rauhassa rakenneultraa (marraskuun 20pv)? Mitään erityistä syytä huoleen ei ole, mutta saattaisihan ultra antaa varmuutta siitä että masussa on asiat hyvin..! Kaipaisin muiden kokemuksia! Kiitos avusta! :)

Nt-ultra voidaan tehdä viikoilla 11-14 eli jos haluat siihen niin mene HETI, en tiedä jos silti on jo myöhäistä... Jos se ei enää onnistu (tai kerro mitään) niin sitten odottelisin sinuna sitä rakenneultraa. Noi istukan virtaukset kuuluvat neuvolan dopplerillakin.

Minusta on uskomatonta, että osa odottavista joutuu odottamaan rakenneultraan asti ennen kuin pääsee ultraan. Miten neuvoloissa voidaan olla niin tietämättömiä että ei valisteta odottajia, että "meidän kunnassa nyt asiat on näin, mutta muissa kunnissa pääsee kyllä jo np-ultraankin" ja samalla voisi kertoa ne syyt, miksi tuo np-ultra on tärkeä. Näin odottajat voisivat itse miettiä, että nyt ehkä pitäisi ottaa itse vastuu siitä missä tutkimuksissa käy ja turvautua yksityisiin lääkäriasemiin, mikäli haluaa niitä tutkimuksia. Kun aika monet käyvät ihan varhaisraskauden ultrissakin eli jo ensimmäisillä viikoilla. On tosi valitettavaa, että me emme voi luottaa julkiseen terveydenhuoltoon ja siihen, että saisimme sen kautta kattavia palveluja tai edes tietoa siitä miten muissa kunnissa toimitaan (esimerkiksi minä saan sekä np- että rakenneultran). Kannattaa siis ottaa ihan itse vastuu omista lääkärikäynneistään ja tutkimuksistaan eikä sokeasti luottaa siihen, että se mitä neuvolassa tarjotaan, on sitä parasta raskaudenaikaista hoitoa. Toki jos ei halua tutkimuksissa käydä, niin silloinhan asiaa ei kannata murehtia, mutta jos taas kiinnostaa tietää missä kunnossa sikiö on, niin silloin vaan itse palveluja ostamaan. Sama juttu jos on tarve päästä esim. outojen kipujen vuoksi gynekologille tarkastamaan tilanne, niin ehkä viikon päästä saa ajan, yksityiselle saa jo samaksi päiväksi tai seuraavaksi.