Ulosotosta

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huoh";23054065]Sovi että maksat sille vain tietyn summan kuukaudessa, esim 300€. Näin ollen sun ylityörahoja ei viedä.. Se ulosottoäijäkin on vaan ihminen, ja jos sille oot kiva, se osaa olla sulle kiva. Kokemusta löytyy.[/QUOTE]

on neki vaan ihmisiä joo ( mut jotkut saattaa olla suoraan helvetistä ). JOtkut ymmärtää toisen tilanteen ja ovat valmiita joustamaan, jotkut tuijottaa sitä lain sanaa ja ovat joustamattomia vaikka siihen olisi mahdollisuus.
 
Khimaira
"Mikä järki siinä on "
vast:Järki ulosottomiehellä on siinä, että hän pidättää sinulta rahaa velanmaksuun lain mukaan. Jos olet velkaantunut, pitää sinun myös maksaa se pois, ja lain mukaan maksat tulojesi perusteella. Mitä enemmän tuloja sen enemmän sinulla on mahdollisuus maksaa velkojasi pois. Haluaisit korjata tilanteen pelkästään omalta kannaltasi, mutta 'mitä enemmän tuloja sitä enemmän rahat kuuluvat itselleni' ei olisi oikeudenmukaista niille jotka sinulle lainasivat rahaa aikoinaan.
Paitsi jos velka ei ole itsetehtyä ( tarkoitan itseotettua ja kulutettua rahaa ), vaan esim. velan takaus, puhelinliittymän ottaminen toiselle tai joku muu vastaava.
Ei sekään ole oikeudenmukaista ettei velan tekijältä käytännössä peritä mitään, vaan heti parin maksamattaoman laskun jälkeen velka siirtyy takaajalle.
 
---
Paitsi jos velka ei ole itsetehtyä ( tarkoitan itseotettua ja kulutettua rahaa ), vaan esim. velan takaus, puhelinliittymän ottaminen toiselle tai joku muu vastaava.
Ei sekään ole oikeudenmukaista ettei velan tekijältä käytännössä peritä mitään, vaan heti parin maksamattaoman laskun jälkeen velka siirtyy takaajalle.
Kyllä se velka on noissakin tapauksissa ihan itse tehtyä. Jos lähtee toiselle takaamaan, ottaa puhelinliittymän toiselle ym. niin riskit on tiedostettava.
 
Khimaira
tähän tuli joku aika sitten muutos googlettamalla löytyy jotain tietoa että oisi nykyään yleisesti sen 3 v
Sitten siinä täytyy olla ehtona että suurin osa velasta saadaan maksettua siinä kolmessa vuodessa pois. Ja kyllä mun mielestäni se velan vanhenemisaika ( 15 vuotta ) käynnistyy uudelleen koska tuohon velkajärjestelyyn vaaditaan tuomioistuimen päätös.
Muutenhan kaikkien ylivelkaantuneiden kannattaisi hakea tuohon järjestelyyn ja kolmessa vuodessa homma olisi selvä.
 
hds
Sitten siinä täytyy olla ehtona että suurin osa velasta saadaan maksettua siinä kolmessa vuodessa pois. Ja kyllä mun mielestäni se velan vanhenemisaika ( 15 vuotta ) käynnistyy uudelleen koska tuohon velkajärjestelyyn vaaditaan tuomioistuimen päätös.
Muutenhan kaikkien ylivelkaantuneiden kannattaisi hakea tuohon järjestelyyn ja kolmessa vuodessa homma olisi selvä.
Ei oo ehtona tuommoista vaan se että et pysty niistä veloista itse kohtuullisessa ajassa selvitytymään uo:n kautta ja tilanteeseen ei ole tulossa muutosta. Jos taasen velka on tahalteen huolimattomasti aiheutettu ja velkaa otetaan koko ajan lisää jollain tavalla niin silloin ei ole mahdollisuutta päästä.

Velkajärjestelyssä kk maksuna voi olla esim 0e jos se on sinun maksuvarasi oikeasti. Kaikki heidän suojaosuuksien ylimenevä pitää tilittää. velkojille mutta lopputuloksena on helpompi elämä sen jälkeen. Joten ainakin itse olen hakemassa siihen heti kun vaan työpaikan jossain vaiheessa saan. Uo:n kautta ei meinaan velattomaksi ikinä pääse ainakaan minä en.
 
hds
Mielenkiinnosta tiedustelen, kuinka paljon teillä on ulosotossa, mistä velka on aiheutunut ja kuinka monta vuotta olet maksanut?
16000 alunperin 10 000 takausvelka (pankki hyväksyi takaajaksi 19 vuotiaana vaikka oli pikku pätkiä silloin tällöin määräaikaisia työsuhteita. Kun oisi itse ollut fiksumpi silloin tai joku kertonut mitä voi olla seurauksena) jonka uo:hon menon jälkeen ei saannut omia laskuja maksettua. ja niitä meni sinne päälle korkojen kera 16 000e ja noin 5 vuotta olen maksellut satasia kuussa ja elänyt todella pienillä tuloilla ja velka on yhä sama.
 
-----
Mielenkiinnosta tiedustelen, kuinka paljon teillä on ulosotossa, mistä velka on aiheutunut ja kuinka monta vuotta olet maksanut?
Noin 10 000 euroa, vähän päälle. Ihan tyhmistä jutuista. Olin syvästi ja pitkäkestoisesti masentunut enkä hoitanut mitään raha-asioita. Laskut "mätänivät" postilaatikkoon. Nyt tuntuu hirveältä että miksi annoin asioiden mennä niin ja on vaikea hyväksyä että olin sairas. Mut siis ihan jostain puhelin- ja nettilaskuista, jostain Anttilan osamaksuista, pikavipeistä.. Muutama tonni on sitten isäni syytä, hänen piti maksaa mun autokoulu muttei ollutkaan maksanut (laskut meni hänelle) ja oli "kiva" yllätys kun tuli perintätoimistolta yli tonnin lasku. Sama auton vakuutuksien kanssa. Meillä oli isän kanssa yhteinen auto ja vakuutusmaksut menivät hänelle, ei maksanut.

Pääomasumma ei ole noin paljon, välikäsien perintäkuluja on paljon. En ole maksanut yhtään, mitä nyt veronpalautukset menneet ulosottoon, koska en ole ollut vielä työelämässä kun valmistuin koulusta n. kuukausi takaperin ja tässä kuussa jään äitiyslomalle.

Fiilis on nyt se etten saa ikinä maksettua ja olen ikuisesti tuomittu maksamaan, mutta minkäs sille voi, oma moka.
 
Toinen kanta
Yleisiä vastineita vielä kaikille kertaalleen.
Viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.
Tosiasia 1) Useimmat uo:ssa ovat itse velkaantuneita, eivät takaajia.
Tosiasia 2) Velkaa otettaessa on mahdollisuus tutustua korkoperusteisiin. Jo erääntyneen, ei-maksetun velka korko% on isompi kuin laina-aikana. Perintään siirtyvän velan korkomenot ovat sitten jo todella suuria. Nämä tosiasiat ovat velan ottajilla tiedossa (jos ei, hlö on aika vastuuntunnoton omasta taloudestaan jos ei edes omia korkomenojaan laske tai halua tietää)
Tosiasia 3) Velka varmaan joskus vanhenee, mutta sitä odotellessa itsekin vanhenet tuollaiset 20 vuotta.

Todennäköisyysperusteiden mukaan arvelisin ketjun aloittajan olevan itsevelkaantunut, toki tämä on vain arvaukseni asiassa.

Tosiasiat kannatttaa tunnustaa itselleen, niin oma ajatus ei haihattele jossain haaveissa. Haaveajattelua on mm. se että haaveilee velan "hums vaan" häviävän, vaikkapa vanhenevan pois. Jotkut kutsuvat aikuistumiseksi sitä että ymmärtää oman elämänsä rajat ja rahankäytön mahdollisuudet ja toimii niiden mukaan. Minun on oikeus kirjoittaa näin, sillä itsekin olin nuorena ulosoton asiakas, ja kasvoin aikuiseksi.
 
Khimaira
Todennäköisyysperusteiden mukaan arvelisin ketjun aloittajan olevan itsevelkaantunut, toki tämä on vain arvaukseni asiassa.
Kyllä mä olen itse velkani aiheuttanut ja tunnen siitä syyllisyyttä niin pitkään kun velkoja mulla on :ashamed:

Täysi- ikäiseksi tultuani kuittasin silloisen poikaystäväni huumevelkojille velat pois noilla puhelinliittymien ottamisilla. En vaan arvannut että he saavat tehtyä bisnestä liittymillä, joten paska nakki. Eipä sille mitään voi - kolme vuotta vielä ja sitten koittaa vapaus :ashamed:
 
Toinen kanta
Minullakin oli nuoruudessa poikaystävä joka käytti huumeita. Aikuistumiseeni kuului sekin että, niin paljon kuin hänestä pidinkin, todettuani että hän ei lopeta käyttöä, jätin hänet. En ole surrut. Tapasin hänet 10v kuluttua erosta, kun olimme n. 30-vuotiaita. Entinen poikaystäväni oli jo silloin säälittävän näköinen, likainen, epäsiisti ihmisraunio. Hänen kanssaan ei voinut edes jutella kuten ihmisen, koska huumeet olivat jo lopullisesti vaikuttaneet hänen aivoihinsa, ja hän puheli höppäniä eikä kuten aikuinen täysjärkinen ihminen.

Haluan neuvoa ja auttaa, joten sanon suoraan sinulle. Ihan oma vikasi tuo velkaantuminen, vaikka vastauksessasi on hieman asennetta, että tönäiset osavastuuta ja syyllisyyttä itseltäsi huumevelkojille päin. Tyhmyyskin on vika, josta sakotetaan tässä maailmassa, rahalla saa maksaa tyhmyydestään, siis. (Jos et vielä olisi mitään oppinut, vaan edelleen pyörisit tuollaisissa ympyröissä, silloin olet todella tyhmä etkä tule koskaan pääsemään velkavankeudestasi eroon, mutta uskon että näin ei ole.).

Jos olet ottanut opiksesi niin:
Muuta oma asenteesi.Se että ulosottomies vie lisätöistäsi enemmän rahaa, ei todellakaan ole tappioksesi vaan oma etusi! Se tarkoittaa että velkasi on aiemmin maksettu pois. Tee niin paljon työtä kuin vain pystyt ja ota tavoitteeksesi maksaa ulosotto mahdollisimman pian pois. Pääset nopeammin nauttimaan tavallisen ihmisen kivasta elämästä, sellaisen ihmisen, joka saa pitää koko palkan aivan omassa taskussaan.
 

Yhteistyössä