Ulosotosta

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
Khimaira
Ulosottomies ulosmittaa palkasta tietyn summan ( suojaosan ylimenevästä osasta 2/3 ) joten rahatilanne romahtaa pahasti.
Tämän helpottamiseksi kannattaa tehdä lisätyötä - tai sitten ei. Koska uo ottaa siitäkin ihan samalla tavalla.

Mikä järki siinä on että ihminen ei voi edes yrittää korjata tilannettaan vaan vedetään vaan tiukemmalle :O
 
Yks tuttu tekee lisätöitä niin että on sopinut uo:n kanssa et se summa menee kokonaan elämiseen ja niistä päätuloista menee sinne uo:eek:n. Lisäks on mahdollista saada maksuvapaa kuukausi jos on vaikka pesukoneen ostaminen tiedossa tai silmälasit. Niin ja jos ajatellaan että tilistä menee enemmän ulosottoon niin eikös se sitten vähennä enemmän sitä summaa siellä ulosotossa
 
hds
tän takia teen niin että tienaan just sen verran ettei se paljoa siitä palkasta saa ja haen sitten kun on vakituinen työ niin velkajärjestelyyn. Olen jo 5 vuotta maksanut velkoja jonkun 200-500e kuussa ja summa vaan pysyy samana koko ajan niin aivan yhtä tyhjän kanssa. Tasan tarkkaan olen koko summan jo maksanut, uo vaan on suuren osan siitä ottanut kuluihinsa. Nyt en enää jaksa yrittää tehdä asialle mitään vaan opiskelen sitten niin että tulot pysyy suunnilleen semmoisina että uo ei saa kuin jonkun pennin itselleen.
 
v
Muuttuvissa tuloissa, esim. vuorotyössä palkanlaskija joutuu laskemaan ulosottoon menevän summan joka palkasta erikseen, joten jos tekee enemmän työtä menee enemmän maksuakin. Joten ei mitään hyötyä...
paitsi että se velka lyhenee koko ajan ja enemmän mitä enemmän tekee töitä ja näin selviää veloista. Pitää ne velat maksaa. Meillä oli aikoinaan velkaa ulosottoon, kituutettiin niin kauan että saatiin maksettua. Laskut meni sinne kun mies sairastui ja itse en saanut töitä. Nyt taas kaikki hyvin.
 
Khimaira
Yks tuttu tekee lisätöitä niin että on sopinut uo:n kanssa et se summa menee kokonaan elämiseen ja niistä päätuloista menee sinne uo:eek:n.
Noin kun saisikin sovittua....
Aiemmin oli uo:n kanssa maksusuunnitelma, mutta muuton jälkeen uusi uo ei enää pitänytkään summaa riittävänä vaan halusi ottaa palkasta enemmän. Siksi en usko että sivutuloakaan hyväksyttäisiin, koska lain mukaan uo saa ottaa sivutulon huomioon.
 
"aaa"
eiks uo:n kanssa pysty sopimaan et esim. ottas lisätyöstä 1/3 niinkuin esim. lomarahasta? Päätulosta se normisumma ja lisätuloista sen 1/3 nii jäis siitäki ees jotain.
se riippuu siitä millä tuulella uo sattuu olemaan kun kysyt asiaa. Itse maksoin yhdessä vaiheessa 100e/tili/2vk mutta jostain syystä uo vaihtui ja seuraava alkoi viemään sitten sen mukaan mihin heillä on oikeus
 
Khimaira
Eihän velka lähde vanhenemaan jos sitä maksetaan sinne. se vanhenee silloin kun se on 15 vuotta maksamatta ja perijä ei lähettele velkaa uudestaan uo:ttoon. Vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?
Se lähtee vanhenemaan viimeisimmästä oikeuden tuomiosta ( tai päätöksestä, mikä se virallinen nimi nyt onkaan ), eli siitä milloin "tuomitaan" maksamaan summa X tietylle instanssille. Velan maksaminen ei keskeytä velan vanhenemisaikaa. Ja hakijana täytyy olla virasto tai laitos, ei yksityinen henkilö.
 
"vieras"
kyllä niiden kanssa yleensä pääse sopimukseen,tai ainakin siinä vaiheessa kun vilauttaa että jään sitten kotio,eivät saa senkää vertaa niitä rahoja jos olet kelan/sossun rahoilla.
 
[QUOTE="aaa";23053953]se riippuu siitä millä tuulella uo sattuu olemaan kun kysyt asiaa. Itse maksoin yhdessä vaiheessa 100e/tili/2vk mutta jostain syystä uo vaihtui ja seuraava alkoi viemään sitten sen mukaan mihin heillä on oikeus[/QUOTE]

niin se riippuuki.. mulla on onneks aivan ihana tyyppi ja saan maksaa itse ja maksan sen mitä sinne kuuluu. Lomarahoja jos tulee palkan mukana saan maksaa joko niin et yhteisummasta tai sit erikseen.. ihan mikä on mulle halvinta. Onneks syksyyn mennes saa kaikki pois. Just taas maksoin 460e. Mutta vähenee hyvin!

Suostui siihe et saan maksaa itse ettei se ilmota palkanlaskijalle. Mutta siinä oli ehdoton et maksan sen mitä pitää. Ei suostunut vähempään.
 
---
Se lähtee vanhenemaan viimeisimmästä oikeuden tuomiosta ( tai päätöksestä, mikä se virallinen nimi nyt onkaan ), eli siitä milloin "tuomitaan" maksamaan summa X tietylle instanssille. Velan maksaminen ei keskeytä velan vanhenemisaikaa. Ja hakijana täytyy olla virasto tai laitos, ei yksityinen henkilö.
"Velkojalla on kuitenkin oikeus nostaa tuomioistuimessa kanne velallista vastaan ja vaatia ulosottoperusteen määräajan jatkamista."
 
Toinen kanta
"Mikä järki siinä on "
vast:Järki ulosottomiehellä on siinä, että hän pidättää sinulta rahaa velanmaksuun lain mukaan. Jos olet velkaantunut, pitää sinun myös maksaa se pois, ja lain mukaan maksat tulojesi perusteella. Mitä enemmän tuloja sen enemmän sinulla on mahdollisuus maksaa velkojasi pois. Haluaisit korjata tilanteen pelkästään omalta kannaltasi, mutta 'mitä enemmän tuloja sitä enemmän rahat kuuluvat itselleni' ei olisi oikeudenmukaista niille jotka sinulle lainasivat rahaa aikoinaan.
 
hds
"Mikä järki siinä on "
vast:Järki ulosottomiehellä on siinä, että hän pidättää sinulta rahaa velanmaksuun lain mukaan. Jos olet velkaantunut, pitää sinun myös maksaa se pois, ja lain mukaan maksat tulojesi perusteella. Mitä enemmän tuloja sen enemmän sinulla on mahdollisuus maksaa velkojasi pois. Haluaisit korjata tilanteen pelkästään omalta kannaltasi, mutta 'mitä enemmän tuloja sitä enemmän rahat kuuluvat itselleni' ei olisi oikeudenmukaista niille jotka sinulle lainasivat rahaa aikoinaan.
Mutta mikä järki siinnä on että itselläni oli alunperin 16 000 velkaa ja olen maksanut uo:lle noin 18 000e ja velka on siltikin sen 16 000?
 
"vieras"
Mutta mikä järki siinnä on että itselläni oli alunperin 16 000 velkaa ja olen maksanut uo:lle noin 18 000e ja velka on siltikin sen 16 000?
peesi,kaikki välikädet täytys saada tästä systtemistä pois,perintätoimistot jotka vuodesta toiseen perii näitä laskuja kamalien kulujen kera ja oikeudenkäyntikulut päälle viel.
Kaikki velat tietyssä määräajassa ilman perintätoimistojen välikäsiä ilman oikeudenpäätöstä niin olis joku madollisuus saada duunarinkin tässä elämässä maksettua velkansa.
Perintätoimistot ne köyhien kustannuksella rikastuu.
 
"huoh"
Sovi että maksat sille vain tietyn summan kuukaudessa, esim 300€. Näin ollen sun ylityörahoja ei viedä.. Se ulosottoäijäkin on vaan ihminen, ja jos sille oot kiva, se osaa olla sulle kiva. Kokemusta löytyy.
 
Khimaira
[QUOTE="huoh";23054071]Ja jos tilanne se ettet saa velkojasi kolmessa vuodessa maksettua, hae velkajärjestely. Sen voi hakea itsekkin.[/QUOTE]

velkajärjestely taitaa aloittaa sen velan venhenemisajan uudelleen alusta?
Tästä en ole kyllä varma.
 

Yhteistyössä