ulkona nukuttamisesta pakkasilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksu

Vieras
mikä on teillä pakkasrajana kun nukutatte vauvaa ulkona?
täällä oli 17 astetta pakkasta ja vein 1v3kk ikäisen pojan ulos vaunuihin. laitoin monta peittoa ja ateensuojan aukkoon harson...

no jos on isompi vauva kyseessä, eli esim yli 6kk, niin pitäisin -20 astetta omana rajana. tietty tärkeää on silloin vaan varmistaa että hengitysilma on lämpimämpää eli just harsoa eteen ja vaikka sadesuoja niinku sullaki.. harson noin kylmällä vois taittaa vaiks kaksinkerroin.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
no jos on isompi vauva kyseessä, eli esim yli 6kk, niin pitäisin -20 astetta omana rajana. tietty tärkeää on silloin vaan varmistaa että hengitysilma on lämpimämpää eli just harsoa eteen ja vaikka sadesuoja niinku sullaki.. harson noin kylmällä vois taittaa vaiks kaksinkerroin.

Mä en ole ikinä uskaltanut kokonaan pistää harsoa... aina on joku rako ollut! Ja näin kyllä suosittelisin muitakin tekemään, joskus luin että vaikka se harso on harso niin ilmaraon seki tarttee, kai muistatte?

Ja esikoinen on nukkunu -20 pakkasillakin...

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:

Mä en ole ikinä uskaltanut kokonaan pistää harsoa... aina on joku rako ollut! Ja näin kyllä suosittelisin muitakin tekemään, joskus luin että vaikka se harso on harso niin ilmaraon seki tarttee, kai muistatte?

Ja esikoinen on nukkunu -20 pakkasillakin...

no itseasiassa meillä ei oo ikinä sadesuojaa joten ilmareikiä kyllä on, ja joo, tottakai pitää olla mut useimmissa vaunuissa sieltä pohjan kauttaki tulee ilmaa vaikka sadesuojakin olis

Mie laitoin ulos vauvan nukkumaan. Lämpimästi päälle ja vaunujen ympärille viltti. Mittari näyttä -6 astetta tuolla vaunuissa nyt, joten hyvin uskallan nukuttaa. Kunhan vaan hengitysilma ei mee liian kylmäks.

Meidän 1,5vuotias nukkuu tuolla rattaissa ja pakkasta n.-10 astetta. Lampaantalja alla, kaksi villavilttiä ja vielä yksi peitto... liioittelenkohan vähän..?? Pakkasrajana olen pitänyt -15astetta.

Meillä tyttö nukkui reilut puoli vuotiaana -25 pakkasessa pihalla ja hengissä säily. Tuntui nukkuvan sitä paremmin mitä enemmän pakkasta. Kerrankin veteli yli 4h, piti välillä käydä kurkkimassa, että onko se hengissä enää. Mutta ihan oli lämmin paketti sisälle tullessa!

ehdottamasti sellaiset vaunut jonne voi laittaa erikseen kopan.. you know. mä laitan aina alle lampaan taljan ja villashaalin ettei kylmyys tule alta. sitten vielä pehmee kantokoppa jonne kapsi lämpöpussin siääl. lapselle itselle ei tarvitse laittaa montaa kerrosta päälle. esim. aluskalsarit, collegepuku ja villahaalari riittää, kunhan käsissä on tarpeeksi jos unissaan nostaa kädet pois pussin sisältä.. harso aina osittain suojaksi että hengitysilma ei olisi liian raaka. riittää pieni rako sille puolelle mistä ei tuule. oon nähny paljon perheitä jostka eivät osaa laittaa lasta asiallisesti näillä ilmoilla nukkumaan ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
nukutatteko vaunukopassa lasta tällä ilmalla?

No tottakai! Se on ihan kiinni siitä minkä asteista se hengitysilma on vaunuissa eikä siitä mitä mittari näyttää ulkona. Suuri ero... Ulkona -15, vaunuissa -6 nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meidän 1,5vuotias nukkuu tuolla rattaissa ja pakkasta n.-10 astetta. Lampaantalja alla, kaksi villavilttiä ja vielä yksi peitto... liioittelenkohan vähän..?? Pakkasrajana olen pitänyt -15astetta.

et liioittele jos lapsi ei ole hikinen sieltä noustessaan. kylmyys tulee alta ei päältä niin helposti.

...kun lapsi on oikein topattuna vilttien sisään, niin miten arvioitte onko sillä lämmin? Kun niskasta on aika hankala mennä kokeilemaan... Koetin äsken nenänpäätä ja se oli aika kylmä... mutta ei liene luotettava mittari..?? Luotanko siihen, että lapsi kyllä herää kylmyyteensä??

Alkuperäinen kirjoittaja vierasss:

ei, kun pahvilaatikossa.

TIETYSTI VAUNUKOPASSA!!! :headwall:

tyhmä! tarkoitan että ettekö tiedä että vaunukoppa ei ole asiallinen lapsen nukutus paikka näillä pakkasilla. kylmyys tulee alta. kokeilkaa laittaa isompien lasten rattaisiin lampaan talja.

...kun lapsi on oikein topattuna vilttien sisään, niin miten arvioitte onko sillä lämmin? Kun niskasta on aika hankala mennä kokeilemaan... Koetin äsken nenänpäätä ja se oli aika kylmä... mutta ei liene luotettava mittari..?? Luotanko siihen, että lapsi kyllä herää kylmyyteensä??

Kylmissään tai hikisenä tuskaileva lapsi ei nuku!

kyllä lapsi nukkuu tyytyväisenä jos ei ole liian kuuma. alkaa vehtaamaan jos on liika kuuma. mutta kylmyys on katsottava itse, koita laittaa käsi vaikka lapsen rinnan kohtaa haalarin alle jos niska on vaikea paikka.pue lapsi niin että voit lisätä vilttejä päälle tai ottaa pois viltin, lapsen unet ei kärsi riisumisesta tai lisää pukemisesta. myös sitten voi tuoda sisälle lapsen jos alkaa heräillä niin ottaa vain makuupussin auki niin lapsi helposti nukkuu vielä puoli tuntiakin pelkästään sen villahaalarin kanssa sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasss:

ei, kun pahvilaatikossa.

TIETYSTI VAUNUKOPASSA!!! :headwall:

tyhmä! tarkoitan että ettekö tiedä että vaunukoppa ei ole asiallinen lapsen nukutus paikka näillä pakkasilla. kylmyys tulee alta. kokeilkaa laittaa isompien lasten rattaisiin lampaan talja.

Ihan yhtä hyvä on kuin isompien lasten rattaatkin! Lapsen koon mukaan tietysti!
Meillä nukkui muutaman kuukauden ikäinen kopassa ja kun koppa kävi pieneksi, heivattiin se pois ja fylläättiin pelkkä ratasosa :).

sillä ole suurta merkitystä kuinka paljon pakkasta vaan sillä kuinka paljon pukee, suojaa vaunuja ettei raaka pakkasilma vaurioita keuhkoja ja sillä että kuinka kauan sitä vauvaa siellä nukuttaa. 15-20 asteessa pitäsin max1-1 1/2 t. jos 2o asteessa pitää 3-4 t alkaa oleen jo hiukka liian kauan. mut avot tää on mun mielipide. ja tietty silläkin on merkitystä onko vauva vasta syntynyt vain n 1v.

Yhteistyössä