Ulkomailla asuvia odottajia?

Mahtaako taalla palstailla muita ulkomailla asuvia odottajia? Olisi kiva vaihdella ajatuksia ja tuntemuksia. Ma asun Australiassa miehen ja kahden muksun kera ja tein plussatestin eilen. Kaksi ensimmaista lasta ovat syntyneet Suomessa Katilopistolla, joten tassa raskaudessa (kunhan se vain nyt jatkuisi hyvin loppuun) on sitten janna nahda, miten raskauden seuranta mahdollisesti poikkeaa Suomen vastaavasta.

Loytyyko muita ulko suomalaisia?
 
hei!
En ole itse valitettavasti enää raskaana enkä australiassa, mutta viime vuonna olin sekä raskaana että australiassa! Jos haluat kysyä mitään niin lähetä vaikka YVtä, minuakin mietitytti alkuun miten homma toimii siellä, mutta nyt täällä suomessa taas haluaisin jopa palata australiaan jos vielä raskaudun, sen verran hyvä kokemus oli siellä etenkin synnytyksestä (kannatttaa tutustua eri sairaaloihin ja birth centreihin, siellä valitaan itse synnytyspaikka ja siellä samassa paikassa käydään myös tarkastuksissa) neuvolatoiminta alkaakin vasta lapsen synnyttyä.

missä päin australiaa oot?

ja ootko kattonut dundernewsin forumia? Itse löysin sieltä toisen odottavan suomalaisäidin joka asui myös melbournessa ja jonka laskettu aika oli päivää eri kuin minun!! Aikamoinen sattuma, mutta ainahan voi kokeilla löytyiskö sieltä.

kirjoita jos haluat kysyä mitään australiassa raskaana olemisesta, seurannasta ja synnytypaikoista!

manna
 
Hauskaa, etta loytyy kokemuksia Australiassa raskaana olosta. Olen kylla Dundernewsia selaillut ja ajattelin laittaa kyssarin loytyyko muita raskautuneita. Sen verran olen tosiaan ymmartanyt, etta taalla on vaihtoehtoja aika paljon enemman kuin Suomessa, missa kaikki menevat kutakuinkin saman putken lapi. Silla, etta mielestani Suomen jarjestelma toimii vaihtoehtojen vahaisyydesta huolimatta hyvin.

Ma asun Newcastlessa, Sydneysta 150 kilsaa pohjoiseen. Taalla on alueen suurimmassa sairaalassa Birth Centre ja se toisaalta kiinostaa. Olen kuitenkin ymmartanyt, ettei birth centressa annettaisi epiduraalia ja muutenkin synnyttamiseen suhtaudutaan hyvin luonnollisesti mahdollisimman vahan puuttuen, ehka voisi verrata Haikaranpesaan taikka Tammisaaren sairaalaan Suomessa? No sikali ma en halua mitaan laakarijohteista synnytysta, jos ei tarvetta ole (pikku kakkonen syntyi peratilassa, jolloin laakareita oli huone taysi) mutta haluan pitaa option epiduraaliin kuitenkin auki.

Mutta kiitoksia Manna, kirjoittelen sulle yksaria jossain vaiheessa. Kauanko te Ausseissa asuitte?
 
Moi,
ma asun Belgiassa ja odottelen ekaani. Olen 31-v. ja tytto olis luvassa :)
On kirjotellut paljon tossa lokakuisten ryhmassa mutta ois tosiaan kiva vaihtaa kokemuksia kultuurillisista eroista. Esim. imetys on taalla nyt vasta noussut arvoonsa,mutta kestovaipat on hippien hommia (vaikka Gentin kaupunki--siis oma kaupunkini) maksaa 100 euron korvauksen kestovaippojen ostajille.

Mutta myohemmin lisaa :)
 
Hei! :wave:

Mä olen ulkosuomalainen 10:nnettä vuotta nyt. Varsinaisesti asun Norjassa, mutta avomiehen työntakia asumme nyt Kiinassa. Täällä ollaan oltu runsas 1,5 vuotta, ja toistaiseksi jatkuu.

Oon 5:nnellä odotuskuukaudella nyt :) Suunnittelen meneväni Norjaan synnyttämään.

Syinä siihen ensimmäiseksi on, että tässä kaupungissa, missä asumme ei ole kunnon englanninkielistä sairaalaa/osastoa, ja emme puhu itse niin hyvää mandariinia. Lähin engl. kielinen sairaalan on Shanghaissa, jonne on 2-4 tunnin ajomatka, mikä voi tulla liian pitkäksi synnytyksen käynnistyessä. Eikä täällä ole mitään ambulanssihelikopterisysteemiä, tavallinenkin ambulanssisysteemi on aika kurja.

Toiseksi, me tehtiin meille vakuutus liian myöhään, jolloin se ei korvaa sairaalakuluja. Tällöin synnytys tulisi meille maksamaan väh. 15 000 euroa.

Kolmanneksi, jos synnytyksen yhteydessä tulisi vakavia komplikaatioita, niin ei edes Shanghaissa ole kunnon hoitomahdollisuuksia niiden varalta. Lähin on Hong Kongissa, mutta sinnekin menee aikaa, jota ei ole hätätilanteissa.

Äitiyskontrollit sujuu kuitenkin ihan hyvin täällä. Kontrolleissa käydään synnytyslääkärillä, ja olen onnistunut löytämään oikein mukavan kiinalaisen, hyvää engl. puhuvan, naislääkärin. Kyseinen yksityissairaala tuntuu olevan myös nykyaikaista lääketieteen tasoa. Täytyy siis tosin kulkea Shanghaihin, mutta kun ei ole kiirettä, niin se sujuu hyvin.
 
Hei!

Täällä myös yksi ulkosuomalainen odottaja. Viikolla 28 mennään ekassa raskaudessa ja Hollannissa asun. Amsterdam on kotikaupunkini.

Täällä on hyvin erilainen systeemi Suomeen verrattuna enkä voi sanoa olleeni aina tyytyväinen. Olenkin liittynyt niin yksityisiin synnytysvalmennus- kuin joogaryhmiinkin, joista saan irti eniten tietoa ja apua raskauden ja synnytyksen suhteen. Seuranta neuvolan puolelta on täällä vähäistä ja usein tunnen olevani tuuliajolla. Moneen kysymykseen pitää itse etsiä vastaus. :( Mutta se on kyllä hyvä, että jos jokin ongelma ilmenee niin siihen tartutaan ripeästi ja sairaalassa saa hyvää ja huolellista hoitoa. Yksi positiivinen asia on, että neuvolantäti tulee kotiin jos ongelmia ilmenee.

Täällä tietty synnytän -ja sairaalassa. Yli puolet hollanitilaisnaisista haluaa synnyttää kotona, mutta heistä puolet joudutaan lopulta viemään sairaalaan kesken synnytyksen. Joten noin 30% lapsista syntyy lopulta kotona. Itse en kotisynnytystä halua ja tunnen kokevani lievää painostusta asian suhteen ("kaikkien terveiden naisten, joilla on normaali raskaus, tulisi harkita kotisynnytystä").

Kivunlievitykseen suhtaudutaan varsin negatiivisesti -myös sairaaloissa- eikä kaikilla sairaaloilla ole valmiuksia kunnon kivunlievitykseen synnytyksessä. Ilokaasu on lailla kielletty. Anestesialääkäri saattaa olla paikalla vain virka-aikana ja joka tapauksessa synnyttävä nainen ei ole korkealla tärkeysjäjestyksessä kivunlievityksen suhteen. Onneksi tämä on kuulemma muuttumassa (tosin asennemuutokseen taitaa mennä enemmän aikaa kuin lakimuutoksiin).

Kiva kuulla muista ulkosuomalaisista odottajista!
 
Minakin voisin ilmottautua. Englannissa asun, asunut jo noin 7 vuotta. Esikoista odotan ja nyt rv30 (mihin se aika on vierahtanyt).

Paljon on Norjassa asuvia. On kylla paljon eroja maitten valilla miten toimitaan. Taalla sairaala- ja terveyskeskuskaynnit on aina ilmaisia (raskaana tai ei). Nyt raskaana saa ilmaiset reseptilaakkeet ja hammaslaakarin. Terkkarissa tavataan katilo, neuvolaa ei ole. Taalla ei sinansa ole rajoituksia missa synnyttaa ja miten. Kaikki kay, kuten varmaan Suomessakin. Siina pikapikaa taman "teiniaitienluvatunmaan" toimintaa.
 
Mona78-eli me ollaan ikatovereita ja naapureita :) Ma asun Gentissa eli flaaminkielisella alueella.
Hauska kuulla kuinka erilaista hollannissa hoito on vaikka ollaan nain lahella. Taalla ollaan kylla aikas huolehtivaisia tai ainakin mun kohdalla. Toki on erilaisia systeemeja ja hoidoissa eroja. Kuulun sellaseen terveyskeskusjarjestelmaan ja kayn "huisdoctorilla" ja synnytyslaakarilla sairaalassa vuoron peraan. Huomenna ois sairaalalla kierros pariskunnille synnytysosastolla ja lauantaina viimeinen prenataali kine-aika eli siis synnytysvalmennus hengitysharjoituksineen.

Kavin tanaan just ultrassa ja lekurini sanoi ettei suosittele haluamaani synnytysjakkaraa ensisynnyttajalle koska repeamia tulee niin paljon helpommin koska laakari ei siina asennossa paase kunnolla valilihaa tukemaan.
Hmm...mulla on kylla ihana laakari - tosi symppis ja asiallinen samaan aikaan.

Jatkan myohemin lisaa - nyt vetaa suonta niin maan p...rusteellisesti! :)
 
Hei Itun emo! Toden totta ollaankin lähekkäin! :)

Hollanti on tosiaan ihan oma 'pikkusaarekkeensa' mitä tulee niin odotukseen kuin synnytykseenkin. :) Olenkin kuullut että Belgiassa on jo aika lailla eri systeemi kuin täällä -Saksasta nyt puhumattakaan.

Mäkin olen ajatellut sitä synnytysjakkaraa. Eikös sitä tosiaan suositella?

Mun täytyy palata uudemman toisena päivänä, silmät menee kiinni eikä tässä auta kuin pistää pää tyynyyn.

Öitä kaikille!
 
Kivaa, etta muualla asuvia loytyy taalta. Mulla on taalla yksi hollantilainen tuttu, joka tosiaan kertoi, etta kotisynnyttaminen on yleista Hollannissa. Han ei itse sita kuitenkaan halunnut esikoisensa kanssa ja sai nyt toisen lapsen taalla, sairaalassa niin ikaan. Kotisynnytys lienee taallakin yleisempaa kuin Suomessa, mutta ma en kylla sita voisi edes harkita. Olen menossa huomenna laakariin kuulemaan eri vaihtoehdoista ja mita kaikkea on tarjolla. En sitten tieda, kuinka paljon viisumistatus vaikuttaa siihen, mita saa ja toisalta kuinka paljon joutuu maksamaan mistakin. Julkinen terveydenhoito lienee ilmaista, koska Suomella ja Australialla on terveydenhoitoon liittyva sopimus.

Millaista halya sikainfluenssa on aiheuttanut? Taalla ollaan ilmeisesti tarjoamassa rokotuksia kaikille raskaanaoleville Oletteko ottaneet rokotusta?
 
Zin
Heippa kaikki!

Miiru, onnittelut plussasta! Mä odotan esikoista (rv 21) ja asun täällä sun naapurissa Sydneyssä. :)

Periaatteessa täällä on kolme vaihtoehtoa: julkinen sairaanhoito (ilmainen tai lähes ilmainen) tai jos sulla on hyvä sairausvakuutus (eli kattaa raskauden ja sairaalayöpymiset) niin voit mennä yksityispotilaaksi julkiseen sairaalaan tai sitten yksityissairaalaan. Kahdessa viimeisessä tapauksessa saa valita oman synnytyslääkärin ja yleensä saa oman huoneen sairaalasta ja hoitoon satsattaneen vähän lisää. Joka sairaalalla on tietyt lääkärit jotka siellä toimivat ja monet lääkärit operoivat useassa sairaalassa. Mä oon menossa yksityissairaalaan ja muutenkin kaikki tutut ja kaverit ovat synnyttäneet yksityispotilaina, joten en osaa tuota julkista puolta kauheasti kommentoida muuten kuin lehtitietojen perusteella (nehän eivät NSW:ssä juurikaan mairittele.).

Hyvä kun oot menossa lääkärille, koska tarvitset GP:n lähetteen, teet sitten mitä hyvänsä. Ainakin Sydneyssä yksityissairaala pitää buukata ihan heti kun on raskaana, mä buukkasin jo viikolla 6! Viimeksi (se meni sittemmin kesken) yritin varailla sitä viikolla 9 ja sain eioota joka paikasta ja siitä tuli aikamoinen stressi jonka nyt onnistuin välttämään. Toisaalta julkiset sairaalat eivät ota varauksia vastaan kuin viikon 12 jälkeen tai myöhemminkin. GP on paras henkilö suosittelemaan sairaaloita ja synnytyslääkäreitä.

Äitiysneuvolaa täällä ei ole, mutta voit järjestää seurannan joko GP:n, synnytyslääkärisi tai sairaalasi kanssa tai sopia yhteishoidosta esim GP:n ja synnytyslääkärin kesken. Mä käyn synnytyslääkärillä noin kerran kuussa ja lopussa käyntejä tulee sitten tiheämmin. Niskapoimu-ultra (NT+) ja rakenneultra olivat niihin erikoistuneella yksityisklinikalla synnytyslääkärin lähetteestä. Ja pikkuvaivoista valitan joko synnytyslääkärin vastaanotolla toimivalle kätilölle tai omalle GP:lle. Kaikkiin testeihin tarvitsee aina lääkärin lähetteen. Sairaalat järjestävät antenatal-kursseja ja mammajoogaa ja sellaista.

Viisumista riippuen, jos kuulut MediCareen täysjäsenenä niin saat aika hyvin rahaa takaisin. Täysjäsenenä voit miehesi kanssa liittyä MediCaren Safety Netiin, jossa takaisin maksettava summa kasvaa sen jälkeen kun yhteisiä kuluja on ollut tietty määrä (raja tais olla 1500 AUD). Ja jos vuodessa jää yli 1500 AUD omasta taskusta maksettavaksi niin voit laittaa ne loput sitten verotukseen. Yksityislääkärit ja -sairaalat ovat kauhean kalliita, joten ilman vakuutusta sinne ei ole asiaa, jollet ole tosi rikas! Esimerkiksi mun lääkäri maksaa jotain 3000 AUD + jokainen käynti erikseen 100-200 AUD. Sairaala tulee maksamaan lisäksi noin 1000 AUD/päivä ja esim. epiduraalista joutuu maksamaan erikseen (plus anestesialääkärin ajasta), mutta vakuutus ja MediCare korvaa näistä suurimman osan. Ja jos sulla on vakuutus niin muista lisätä vauva siihen pari kuukautta etukäteen, ettet joudu maksamaan vauvan sairaala-ajasta ylimääräistä.

Täällä on tosiaan yllättävän paljon noita luonnollisen synnytyksen ja kotisynnytyksen kannattajia. Mun asenne on kivunlievityksen suhteen enempi sellainen "kaikki tänne ja heti ja vähän ylimääräistä varmuuden vuoksi" joten ei tarvinnut tosiaan harkita kahdesti haluanko lääkärin mukaan synnytykseen vai en! Jos haluat jotain erikoista, esim. vesisynnytyksen, niin niitä tekee ainakin Sydneyssä vain osa sairaaloista.

Mä luen aika hyvää raskausopasta (Kaz Cooke: Up the Duff) ja sen lisäksi että siinä on tällaiselle ensikertalaiselle selitetty jutut hyvin ja hauskasti, siinä on myös paljon Aussi-spesifistä tietoa ja yhteystietoja ja sellaisia.

Siitä sikainfluenssasta: mun laskettu aika on kesällä, joten kun en sitä flunssaa vielä tänä talvena saanut niin en usko sitä saavani ennen kun vauva syntyy. Jos sairastun niin haen sitten lääkkeitä mutta en meinannut ottaa rokotusta.

Tsemppiä lääkärikäynnille! Voit laittaa myös yksityisviestiä jos haluat!

t. Zin


 
Hei,
kirjoitan vielä sen verran, kun mietit tota birth centeriä, niin itse synnytin sellaisessa, vaikka alussa mietitytti just toi kivunlievityspuoli. Siellä oli kuitenkin niiiiiin ihana henkilökunta ja olivat niin paneutuneita asiaan, että haluaisin mennä takasin jos vaan voisin. Ja sieltä siis pääsi kuitenkin helposti siirtymään tavalliselle synnytyspuolelle jos tuli ongelmia, minulle kävi niin, että synnytys pitkittyi ja mut lopulta siirrettiin tav. puolelle jossa sain epiduraalin, ja synnytyksen jälkeen pääsin takas birth centeriin jossa oli oma huona ja kylppäri. Sanoivatkin että birth centerit toimii vähän enemmän niin kuin yksityissairaalat, ovat vaan julkisen sairaalan sisällä. Tosin isoin ero on se, että yksityisissä on tilastollisesti enemmän toiminpiteitä (puhuin ystäväni kanssa joka oli kätilönä töissä yksityisessä sairaalassa) koska synnytyksen hoitaa lääkäri, ei kätilö, ja lääkärit ovat valitettavasti usein kiireisiä.
Itselläni oli siis tosi hyvä kokemus, vaikka alkuun ihmetyttikin esim se että kontrolleissa raskauden aikana ei otettu esim pissanäytteitä ikinä, eikä muutenkaan mittailtu paljon mitään, mutta kun selittivät miksi toimivat niin kuin toimivat niin ymmärsin paremmin, ja kysymällä kyllä sai palvelua niin kuin halus. Eri sairaaloiden välillä kyllä tuntuu olevan eroa.

sellainen aussie sivu kuin bellybelly.com.au on hyvä, siellä on suosituksia eri sairaaloista eri puolilla australiaa, kävin itse lukemassa mielipiteitä ennen kuin valitsin synnytyspaikkani. Myöskin kannattaa ottaa selvää onko teidän alueella sellaista kiertävää kirppistä kuin baby and kids market, siellä myyvät usein tosi hyvää kamaa halvalla. http://www.babykidsmarket.com.au/ (tarkistinkin jo, marraskuussa on newcastlessa seuraava kirppis!)

meillä on yksi ystäväperhe (ausseja) jotka asuu kans newcastlen lähellä. Kivaa seutua. Siellä voi kans kuulemma nähdä pikkupingviinejä rannoilla joskus!!
 
Kiva Zin, kun kirjoittelit. Tuntuu kylla hullulta, etta synnytyssairaalaan pitaa buukata aika. En tosiaan tieda, mika tilanne on taalla Newcastlessa. Synnytyslaakarin kaytto on kylla tosi tyyrista, meilla tosin vakuutus taitaisi sen korvata. Mutta toisaalta kun takana on kaksi helpohkoa synnytysta ja ongelmatonta raskautta, tuntuu turhalta maksaa laakarilla kaynnista ollenkaan. Olen myos kuullut, etta taalla on tosi vaikea paasta synnytyslaakarille, kun niita on niin vahan. Miten muuten selvisit keskiviikkoisesta polymyrskysta? Oli aika hurjaa. Kiitos tuosta kirjavinkista.

On Manna myonnettava, etta tuo birth centre kuulostaa hyvalta. Mita katilot sanoivat syyksi, ettei erilaisia mittauksia tehda? Saako sielta muuten esim. neuvolakortin tapaista vai kaytetaanko sellaisia taalla ollenkaan? Kiitos tuosta linkista, josta voi kayda lukemassa mielipiteita sairaaloista. Taalla ei kasittaakseni ole jarkevaa menna synnyttamaan muualle kuin keskussairaalaan, mutta siina on samassa yksityinen sairaala seka tuo birth center.

Ma kavin eilen ultrassa ja siina kavi niin, ettei ultraaja nahnyt kohdussa muuta kuin paksuuntuneen seinaman. Tassa on nimittain sellainen tilanne takana, etta mulla alkoi viimeiset menkat 1.8 ja mun kierto on aina 26-28 paivaa. No menkkoja ei koskaan kuulunut, mutta 4.9 otettu veritesti oli negatiivinen. Pari viikkoa sen jalkeen tein sitten positiivisen testin. Tuhlasin nyt ihan turhaan 150 dollaria menemalla liian aikaisin ultaan, mutta toisaalta en malttanut odottaa kauempaa, kun raskauden kestosta ei voinut tietaa. Pitakaa peukkuja, etta kaikki on hyvin. Luulen tosiaan, etta olin vain liian hatainen, toivottavasti.
 
Täällä myös yksi, joka vietti suurimman osan raskausajastaan Ausseissa. :wave: Tultiin takaisin Suomeen heinäkuussa kun raskaus oli viikolla 26.

Teille jotka asutte nyt Australiassa, haluan vinkata yhdestä hyvästä kirjasta, jota siellä luin. Kirjan nimi on Up the Duff, ja kirjoittaja taisi olla Kaz Cooke tai jotain sinne päin. Se on huumorilla höystetty raskaus viikkoviikolta -kirja, joka löytyy varmaankin jokaisen K-martin yms. hyllyltä. Suosittelen lämpimästi sen hankkimista!
 
Zin
Miiru, pidän peukkuja että kaikki on ok! Pölymyrskystä opin, ettei kannattaisi maalata terassikaiteita juuri ennen pölymyrskyä... :-o

Manna, kiitokset linkkivinkeistä. Varsinkin tuo kirppis kiinnostaa. Mulla on ollut ilmeisesti väärä käsitys Birth Centereistä kun kuvittelin ettei niissä saa *mitään* kivunlievitystä! Ehkä sitten ensi kerralla, nyt valmistaudun henkisesti keisarinleikkaukseen aiempien komplikaatioiden ja istukan sijainnin vuoksi...

Heketsi, samoilla linjoilla ollaan kirjavalinnoissa. :)

Viikonloppuja!
 
Zin
Ai niin, ilmeisesti neuvolakortit ovat yleisesti käytössä. Mulla tehdään nyt joka käynnillä virtsakoe virtsatietulehdusten seurannan takia mut verikokeita ei oo otettu sitten viikon 12 eikä paino kiinnosta ketään muuta kuin itseäni.
 
Luultavasti taalla kehittyy kaikki niin kuin pitaakin, raskaushormonin maara ainakin lisaantyy, kuten pitaa. =)

Olen nyt tassa hieman lueskellut ja tutustunut synnyttamiseen Australiassa ja on myonnettava, etta on melko epavarma olo. Mista johtuu se, etta taalla tehdaan niin paljon keisarinleikkauksia? Joka kolmas raskauksista leikataan, mikali olen ymmartanyt oikein. Sen tiedan, etta naiset voivat ilmeisesti valita leikkauksen (ainakin yksityisella puolella), mutta tuntuu myos silta, etta siihen ryhdytaan muutenkin aika hepposin perustein ilman oikeaa laaketieteellista syyta, puhumattakaan sitten, jos synnytys vaatisi hieman erikoisosaamista, kuten esim. peratilasynnytys. Koko maassa ei ole kuin muutama laakari, jotka pystyvat tai ilmeisesti haluavat hoitaa peratilasynnytysta alakautta. Kaipa siina on vakuutusasioista kyse ja siita, etteivat laakarit halua ottaa vastuuta hieman vaativimmista synnytyksista. On myos tullut sellainen tuntuma, mika tietysti on aika raaka yleistys, etta yksityisella puolella synnytykset halutaan hoitaa mahdollisimman nopeasti (siksi synnytyksen luonnolliseen kulkuun puututaan herkasti), julkisella puolella taas mahdollisimman halvasti. Lisaksi lehdesta saa lukea juttuja siita, kuinka komplikaatioista karsivia naisia on kaannytetty sairaalan ovelta ja pari viikon paasta lapsi kuolee kohtuun. On melko hurjaa, ettei voi luottaa siihen, etta julkisesta sairaalasta saa parasta mahdollista hoitoa. No ehka ma reagoin hieman yli, mutta taytyy myontaa, etta kaipaan hivenen Suomen systeemia. Vaikka se ei vaihtoehtoja annakaan, tiesi siella saavansa parasta mahdollista hoitoa raskauden aikana.
 
Heippa kaikki!

Onnea Miiru73 positiivisesta testista! Pidan peukkuja, etta kaikki sujuu niin kuin pitaakin!

Kiva loytaa tallainen ketju! Ja huomata, etta loytyy muitakin odottajia taalta ausseista :D Asustelen SA:ssa ja odotus kulkee 16. vkolla. Toiveena on menna Birthing centeriin, joskin en ole viela listoilla. Vasta rakenneultran jalkeen voidaan laittaa listoille. Ilmeisesti haluavat varmistaa, ettei vauvassa ole mitaan epanormaalia. Yksi tuttava tosin kehotti soittamaan jo nyt Birthing Centeriin, jotta voisin varmistaa paikkani siella ensi maaliskuuhun. Han sanoi, etta keskus ottaa vain 40 synnyttajaa kuukaudessa ja ausseissahan on tunnetusti menossa oikea vauvabuumi! yli 350000 vauvaa syntyi maaliskuu 2008-maaliskuu 2009 valilla!

Luen myos parhaillaan tuota Up the duff -kirjaa, se on hauska ja antaa hyvaa tietoa ensisynnyttajalle, johon porukkaan minakin kuulun.

Mona - Hollannin kotisynnytykset kuulostavat hurjalta. Taalla ausseissa niita ei niin suositella riskien takia. Toivottavasti paaset sairaalaan, niin kuin haluat.

Miiru, mina sain neuvolakortin ensimmaisella katilontapaamiskaynnilla. Se on sellaisessa oranssissa muovikuorissa ja tulee ottaa mukaan joka tapaamiseen. Mulla on tuttavapiirissa tosi paljon uusia aiteja ja heidan kokemuksensa vaihtelevat laidasta laitaan. Yllattavan paljon on 'inducted birth' mita se nyt onkaan suomeksi! Muutama hatakeisarinleikkaus, pari luonnollista synnytysta, josta yksi vesisynnytys. Mua on alkanut kiinnostaa vesisynnytys tosi paljon, mutta olen valmistautunut siihen, etta mita tahansa voi kayda.

manna kiitos vauvamarkkinalinkista!

zin - mut punnittiin heti ensimmaisella kaynnilla ja hyva etten joutunut painonhallintaryhmaan, vaikken mielestani ole mitenkaan ylipainoinen, mutta kayn kyllakin salilla...
 
Zin
Miiru, hyvia uutisia! :flower: Mulla on kieltamatta vahan samanlainen kuva takalaisista sairaaloista kuin sullakin, varsinkin jutut julkisista sairaaloista ovat aika kamalia. Ja tuo laakarien vakuutusasia on hyva pointti ja voi hyvinkin olla syyna korkeaan keisarinleikkausmaaraan, niinkuin epailet ja julkisella puolella rahanpuute (ja tehoton organisaatio tai epapateva taloushallinto). Yksi tuttava synnytti noin kuukausi sitten sairaalan parkkipaikalla autossa itsekseen, esikoinen takapenkilla, kun mies oli hakemassa sisalta hoitajia ja paareja ja sai vain joo-joo-eihan-tassa-oo-kiiretta -vastauksia... No, voi kun olisikin niin helppo ja nopea synnytys, tosin olosuhteet voisivat olla vahan erilaiset..! :)

Talvikauris, meitahan alkaa olla jo monta taalla. :)



 
G: Miten maassa, jossa asutte, suhtaudutaan sikainfluenssaan ja rokotuksiin? Miten on rokote teille tarjolla?

Kiinassa ei ole määritelty perussairauksien tai raskaanaolon mukaan riskiryhmiin. Rokotukset on aloitettu jo joskus syyskuussa; he ovat rokottaneen hoitohlökuntaa, opiskelijoita, koululaisia. Perusteena on, että suuria ihmisryhmiä rokottamalla saadaan vähennettyä tartuntoja.

Sitaatti 29.10. www.chinadaily.com.cn "Liang (Liang Wannian, vice director of the health emergency office under the Ministry of Health) said the country would act faster in providing vaccines for more people as it was still the most effective way to protect vulnerable groups and keep patients' illness situation from deteriorating."

Mä käyn synnytyslääkarillä raskauskontrolleissa ja hän mulle vahvasti suositteli tätä rokotetta. Mutta hän ei pysty kuitenkaan saamaan sitä mulle, eikä osaa edes sanoa, milloin se olisi saatavilla asiakkaille/potilaille (tarkoittaneenkohan ko. sairaalan potilaita). Eikä toisellakaan lääkärikeskuksella ole tietoa, milloin saavat rokotteet.

Hieman eri taktiikka siis kuin Lännessä. Täytyyköhän tässä eristäytyä täysin ulkomaailmasta, jotta säästyisi tartunnalta... Rokotteen saaminen mulle ja muille odottaville expateille täällä voi venyä pitkään. On mulla sentään lääkekaapissa Tamifluta, vaikkei sekään ole houkutteleva vaihtoehto.

Eikä oikein huvittaisi maksaa 850 euroa lentää Eurooppaan otattamaan rokote. Onko se sen väärti?
 
Moi taas Minna =) mulla on rokote 5.11 ja en tiedä olisiko minulle siitä ilmoitettu milloin saatavilla,mutta lääkärissä käydessä otin asian puheeksi,niin lääkäri soitti helsesösterille ja kysyi asiasta.Eli ainakin musta tuntuu,että pitää olla aika oma-aloitteinen asioiden suhteen,että jotain tapahtuu.
 

Yhteistyössä