ulkomaalaiset pakastemarjat

Niinhän sitä suositellaan että ne pitäisi aina kiehauttaa olipa raskaana tai ei. Itse en koskaan ole kuumentanut saati keittänyt, suoraan vaan soseuttanut rahkan sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja träät:
Minusta vain raskaana ollessa listeria-riskin vuoksi. Mutta siis parempihan ne on kuumentaa.

Näin.

Ulkomaalaisissa pakastemarjoissa on torjunta-aineita, myrkkyjä maaperästä ja vadelmissa kaliki(?)-virusta. Kannattaa siis käyttää rajoitetusti.

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
hitsi. no, kyl mä tein ton rahkan nyt kuumentamatta noita mustikoita. Ja niiden alkuperämaa on puola... no, ehkä selviämme hengissä :whistle:

Todennäköisesti :D .

Mutta kai tiedät, että jos saman tekee monta kertaa niin todennäköisyys saada niistä jokin pöpö, kasvaa huomattavasti :snotty: .

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
miksette te osta kotimaisia, itselle ei tulis mieleenkään tehdä ulkolaisista vadelmista esim. rahkaa jos olis pakko niin sitten vaikka kiisseliä kun se keitetään

No joskus saattaa epähuomiossa ostaa ulkolaisiakin.
Ihme etteivät kaikki ulkomaan eläjät ole jo kuolleet pois :whistle: kun eivät reppanat saa vain ja ainoastaan suomalaista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
hitsi. no, kyl mä tein ton rahkan nyt kuumentamatta noita mustikoita. Ja niiden alkuperämaa on puola... no, ehkä selviämme hengissä :whistle:

Todennäköisesti :D .

Mutta kai tiedät, että jos saman tekee monta kertaa niin todennäköisyys saada niistä jokin pöpö, kasvaa huomattavasti :snotty: .

jep. eikä mun pitäny noista alunperinkään tehdä edes rahkaa, vaan piirakkaa. Mut suunnitelmat muuttui matkanvarrella... :snotty:

Sairastumiset on ollut yhteydessä tapauksiin jossa on kasteltu marjoja likaisella vedellä. Töissä keitän ehdottomasti ulkolaiset marjat -en ota riskiä että asiakkaat sairastuu. Kotona käytän vain kotimaisia marjoja. Kerään itse tai sitten metsästän niin kauan kauppojen pakastealtaita että löytyy kotimaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
miksette te osta kotimaisia, itselle ei tulis mieleenkään tehdä ulkolaisista vadelmista esim. rahkaa jos olis pakko niin sitten vaikka kiisseliä kun se keitetään

koska tajusin vasta nyt katsoa alkuperämaan, en kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kaupassa koska silloin keskityin enemmän apureihini :whistle:
niin, ja tuossa meidän k-kaupassa ei ollut kuin pirkka-mustikoita jotka siis ovat puolasta.

esimerkiksi moni erehtyy ostaessaan pakastemarjoja luullen näiden olevan suomalaisia.pakastemarja:n marjasekoitusta olen itsekin ostanut ja luulin kaikkien marjojen olevan suomesta mutta kyllä vaan erittäin pienellä präntillä oli kirjoitettu että vadelma on puolasta, muut marjat suomesta.

Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee käyttämään ulkomaisia pakastevadelmia vain kunnolla kuumennettuina. Eri puolilla maata on esiintynyt toistuvasti norovirusepidemioita, joiden epäillään aiheutuneen ulkomaisista pakastevadelmista.

Elintarviketurvallisuusvirasto kehottaa kuluttajia ja suurtalouksia tarkistamaan hankkimiensa pakastevadelmien alkuperän ja ruokamyrkytysten välttämiseksi nauttimaan ulkomaiset vadelmat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Ulkomaista alkuperää olevat pakastevadelmat tulee kuumentaa vähintään 2 minuutin ajan 90 asteessa.

Virukset pääsevät marjoihin saastuneen veden välityksellä. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden_kayton_rajoitukset/ulkomaiset_pakastevadelmat/

Yhteistyössä