Ulkoilevatko lapset riittävästi?

  • Viestiketjun aloittaja ulkoilun ystävä
  • Ensimmäinen viesti
ulkoilun ystävä
Moikka!
Olen tässä ihmetellyt omien ja tuttavien lasten päiväkotien ulkoilukäytäntöjä. Tuntuu, että ulkoilu on ikävä pakko. Milloin on liian kylmä, milloin sataa tai on liukasta... Lapsi tarvitsee kasvaakseen raitista ilmaa ja liikuntaa. Ulos mahtuu ääntä ja liikettä, jota sisällä ei mahdu. Millaisia kokemuksia teillä on? Varmasti löytyy piristäviä poikkeuksiakin, kertokaa niistä.

Lapsillehan kaikki säät ovat leikeille sopivia, esim. kuraleikit, hiihtäminen jne. Uskon, että usein kyse on aikusten ennakkoluuloista tai viitseliäisyydestä...
 
pia
Me ulkoillaan nykyään väh 4h per päivä..lähetään 2xpäivä koirien kanssa metsään ja siellä menee joka kerta vähintään 2h

kovilla pakkasille( yli -25) oltiin n.tunti päivässä..koti pysyy siistimpänä ja lapset saavat riehua energiansa kiipeilemällä puissa ja kivillä yms.muuten juoksemalla. Me nautitaan ulkoilusta, metsässä on kivä tutkia kaikkea =)
 
Mukava kuulla, että muutkin pohtivat laten ulkoilun merkitystä. Meidän perheessä on aina viihdytty ulkona (säällä kuin säällä). Lasten paras leikkipaikkakin löytyy useimmiten lähimetsästä. Yhdessä perheen kanssa retkeilemme usein viikonloppuisin lähiömme ulkoilualueella. Nuorimmainen kulkee kantorinkassa ja vanhempi jaksaa kulkea jo pidempiäkin matkoja (kunhan vaan saa tehdä tarpeellisa mutkia matkalla ja tutkia joka kolon). Nyt lapset ovat aloittaneet päiväkotitaipaleen ja ulkoilun määrä on romahtanut. Usein syynä tuntuu olevan "huono sää" ja muita kiireitä. Olen kuullut, että Ruotsissa on ulkoilupäiväkoteja joissa lapset saavat touhuta luonnossa säällä kuin säällä. Tiedättekö löytyykö niitä myös Suomesta?
 
Miskan äiskä
Suomen Ladulla on muutama ulkoiluun painottunut päiväkoti ainakin pääkaupunkiseudulla, Helsingin Viikissä yksi. Varmaan löytyy lisääkin kun osaa etsiä.

Olen itse töissä päiväkodissa ja ainakin meillä ulkoillaan mahdollisimman paljon ja myös "ei niin kivassa säässä". Usein lapset ovat levottomia, kun eivät ole päässeet ulos ja pöytien kattaminen ja sänkyjen laittaminen vaatii kekseliäsiyyttä, jos lapset ovat koko aamupäivän sisällä. Iltapäivällä ei sitten taas ole niin paljon ongelmaa tilojen suhteen, mutta sitten lapset helposti riehuvat ja sisällä oleminen yksin monen lapsen kanssa ei ole mitään herkkua, joten ulos mennään säällä kuin säällä. Nykyään vain kaikilla lapsilla ei ole sadevaatteita ja kumisaappaita ja lisäksi oman lisän tuo maahanmuuttaja lapset, jotka eivät ole tottuneet kylmiin pakkasilmoihin. Joten eihän niitä lapsia voi ihan kesävaatteissa laittaa räntäsateeseen kun vanhemmat eivät tajua laittaa tarpeeksi vaatetta mukaan ja sitten ollaan sisällä.
 
Me ainakin ulkoillaan lasten kanssa paljon.

Kun isommat lähtee kouluun, niin menevät kävellen tai pyörällä, autolla ei viedä. Pienempien kanssa aamulla syödään aamupalaa ja ollaan vaan, ja n. klo 10 lähdetään ulos, ja käydään asioilla jos tarvitsee, ja mennään jonnekkin leikkimään. 12 aikaan tullaan takaisin sisään ja syödään ruoka, sen jälkeen 1½v menee unille(nukkuu 1-1½ tuntia) ja me 5vuotiaan kanssa levätään ja askarellaan tai tehdään jotain ihan kahdestaan. Kun kuopus herää päikkäreiltä siinä 13-13.30 aikoihin niin pian tulevatkin isommat kotiin ja syödään välipalaa. Isommat tekee läksyt, ja lähtee kavereiden tai minun ja pienempien kanssa ulos, ja siellä reuhutaan melkein viiteen asti, jolloin mies tulee töistä ja mennään syömään. Saatetaan vielä koko perheellä mennä iltaulkoilulle. Joten eiköhän meidän lapset ainakin saa tarpeeksi liikuntaa. =)

ja lisäys, 5v käy kolmena päivänä viikossa päiväkodissa klo 8-12 ;) <br><br>
 
Txt
Heitänpä tähän kommentin työn puolesta, olen siis lastentarhanopettaja.

Vaihtelevat ulkoilukäytännöt päiväkodeissa johtuu siitä, että on niin kovin monenlaisia työntekijöitä ja monenlaisia vanhempia....eli erilainen suhtautuminen siihen, mikä on sopiva ulkoilusää.
Jollekin tihkusade on jo ikävä keli "eikä viitsi lapsia kastella" , joissakin ryhmissä saa lähestulkoon sataa puukkoja taivaalta ennen kuin jäädään sisälle. Ja sitten kun vanhemmilla on monenlaista asennetta ulkoiluun, niin palautetta tulee teki niin tai näin...
Itse pidän tärkeänä runsasta ulkoilua varsinkin silloin kun päiväkodin fyysiset tilat ovat huonot. Ts. ulkona pääsee vapaasti juoksemaan ja "remuamaan". Toisaalta olen joskus työssä viivytellyt uloslähtöä, jos esim. sisällä lapsilla on hyvät leikit menossa, ettei aina tarvitsisi keskeyttää hyviä juttuja.

Mutta kiva lukea, että joissakin perheissä ulkoilua arvostetaan yhä ja käytätte perheen yhteistä aikaa ulkona oleiluun ja leikkimiseen!!
 
Mä kans luulen että kun meidän muksut aikanaan menee päikkäriin, ulkoilun määrä vähenee. Ihan siksikin että en usko että ainakaan talvella jaksetaan enää iltaruoan jälkeen lähteä pihalle ja sitä ennen ei ehdi kun jonkun pitää se ruoka tehdäkin.

Tällä hetkellä ulkoillaan 2,5 vuotiaan ja 5-kuisen kanssa aamulla n. 2 tuntia ja iltapäivällä 1-1,5 tuntia. Jos kovasti sataisi, ehkä oltaisiin vähemmän aikaa tai jätettäis iltapäivän keikaus väliin. Se nyt jää joskus muutenkin kun tuo pienempi ei vielä viihdy ulkona kuin nukkuen, ja aina ei voi nukkua.

Mulla on se käsitys että päiväkodissa aamu-ulkoilu kestää n. tunnin ja iltapäivällä sitten riippuu ihan siitä mihin aikaan muksu haetaan kotiin. Ja tosiaan me lähdetään aika kurjallakin ilmalla ulos koska mä en jaksa katsella poitsun riehuntaa sisällä. :/
 
Päiväkodin ulkoilut ovat tosiaan paljon ulkoilevalle perheelle ehkä aika vähän. Tosin päiväkotikohtaiset erot ovat aika suuria.
Pääsääntöisesti pienten ryhmissä ulkoillaan vähemmän.

Iltapäivällä lapset haetaan eri aikoihin ja ulos menossa on pakko ottaa huomioon myös ne jotka ovat myöhimpään päiväkodissa.
En ainakaan toivoisi oman lapseni seisovan rankkasateessa tai paukkupakkasissa yli kahta tuntia.
Pienten ryhmissä varsinkin talvisin iltapäiväulkoilut alkavat myöhempään koska välipalan jälkeen odotellaan vaipanvaihtoa.

Lisäksi päiväkodeissa on aina lapsia joiden sään mukaisessa vaatetuksessa on parantamisen varaa.

Meidän perheessä ulkoillaan keväästä syksyyn enemmän kuin talvella. Mitä parempi ilma sen enemmän olen lapseni kanssa ulkona. Valitettavasti en ole mikään ulkoilmaihminen, lapsi viihtyisi ulkona ehkä enemmänkin kuin mitä ollaan; näin keväällä 1-3 tuntia päivässä.

 
koi-isä
Hmm. Asutaan keskieuroopassa, hyvin sivistyneessä ja koreassa kaupungissa. Täällä lapset ei ulkoile, ellei sää ole kuin morsian. Leikkipuistoihin meneminen on jotain ekstraa, ei arkea.

En tiedä miten ja mitä ihmiset ja lapset sitten sisällä tekee (yritän ottaa selvän)...

Me kyllä ulkoillaan ja paljon, ensimmäinen mitä poika (kaksi vuotias, ei juuri osaa vielä puhua) aamulla sanoo on "ulos, ulos"

Ah niin, ja kyllä ihmiset ja lapset täällä on ihan mukavia ja hyvätapaisia ja joka suhteessa kivoja. Eli kyllä lapsesta voi kasvaa ihan tasapainoinen ja hyvä ihminen sisälläkin.
 
Minä olen tehnyt aina kuin hyvältä tuntuu. Pienen laihan palelevan kuopuksen kanssa hänen ollessa pieni ulkoilut oli lyhyitä ja vähäisiä. Kerrostalon pihalla oli vähän virikkeitä eikä myöskään muita lapsia, ja sisällä hän viihtyi paremmin ja siellä oli tekemistä.

Ja kyllä pieni taapero voi liikkua sisälläkin. Me emme ole rajoittaneet lasten sängyllä pomppimista emmekä juoksentelua kotona. Leikimme myös koko perhe usein hippaa sisälläkin.

Pakosta en ole ulkona seisonut lasten kanssa. Jos on tekemistä eikä palelel, ok.
 
^ Samaa mieltä.

Lapsi on pphoidossa ja siellä on kyllä paljon ulkoilua. Aamulla n.2 tuntia ja iltapäivällä menevät ulos klo 15 jälkeen, joten hakuajasta riippuen ehtii oleen silloinkin ulkona.

Olen aina ihmetellyt miten he, jotka ovat ulkona aina 4-6 tuntia päivässä, niin ehtivät tekeen ruokaa, siivoon, käymään kaupassa, kylässä, käykö heillä vieraita?...

Usein he "kehuvat" kuinka he ovat niin ja niin paljon ulkona JOKA PÄIVÄ. Miten nuo muut asiat sitten hoituvat? Toki meilläkin joskus päiviä että ollaan tosi paljon ulkona, mutta meillä käy myös vieraita, ja mekin käydään kaupassa ja kylässä.

Lapsi myös tykkää itse ruuanlaitosta, siivouksesta, joten teemme ne yhdessä. Kyllä sisälläkin todella kasvaa normaaleja ihmisiä ja kuten edellinen sanoi, meillä SAA leikkiä sisälläkin rauhassa =)
 
Meillä poika on 15 lapsen ryhmiksessä ja jo silloin kun hoito kyseisessä paikassa alkoi, lastentarhanopettaja ilmoitti, että he ulkoilee säällä kuin säällä, joten lapsi pitää olla varustettu kelin mukaisilla vaatteilla. Toki joku pakkasraja heillä on (15 astetta muistaakseni), mutta muuten todellakin aina ulkoilevat.
 
vieras kävijä
Tämäkin on yksi kiistan aihe ja mielipidekysymys..

mun mielestä monetkaan ei ulkoile lastensa kaa riittävästi, syinä mm. työssäkäynti, kodinhoito jne. Jotkut myös vetoavat siihen, että lapsi ulkoilee hoidossa.

Itse yritän ulkoilla päivittäin lasteni kaa. Ulkona purettu energia ei vastaa sisällä juoksemista/riehumista.

Tämäkin on opeteltavissa oleva asia, josta mallin saa kotoa.
 

Yhteistyössä