Ulkoiletteko ihan oikeesti näin kovilla pakkasilla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
meille pakkasraja tulee vastaan sillä hetkellä, kun meno sisätiloissa yltyy liian kovaksi. Ei muuta kuin kerroksittain villaa ja toppaa ja ovi auki. Melkein kolme tuntia oli isompi luistelemassa, ja kylmä ei ollut yhtään paitsi loppuaikana sitten varpaista. Siksi tulikin kotiin ja harmitteli asiaa. Olisi viihtynyt kauemmin.

Nuorempi on ollut kaverinsa kanssa (eskarilaisia) ulkona tänään kaksi tunnin pätkää. Laskeneet pulkalla tuossa pihassa ja kiipeilleet kinoksissa. Kävin ne huutamassa välillä sisälle ja pelailivat pleikkaa. Kun sitten taas hyytyi peli-into ja touhu alkoi muistuttaa apinatarhaa, ei muuta kuin takaisin pihalle.

Pääseehän sieltä hyvänen aika sisälle, jos meinaa jäätyä! Ei ole mitään syytä olla sisällä, jos on kunnon varusteet. ja ulkoilla voi omassa pihassa/lähialueellakin (ainakin meillä) ettei tarvii kulkea ensin tunnin matkaa kauas kotoa ja todeta, että meinaa kuolla kylmyyteen.

Eri asia on, jos kärsii jostakin lääketieteellisestä tilasta, joka estää tai rajoittaa ulkoilua. (Astma, kylmäallergia tms.) Muuten pakkanen ilman tuulta kuten tänään on vain tekosyy nyhjätä sisällä!
 
nhy
En nauti palelemisesta enkä yli 20 asteen pakkasiin mene. 20 astetta on mulla rajana, vaikka jotkut hoitolasten vanhemmat vaatisivatkin ulkoilua säällä kuin säällä. Mä pidän tuosta rajasta kiinni eikä niinkään paljon tarvi olla pakkasta, jos tuulee. Muuten tykkään talvesta enemmän kuin kesästä. Talvella on mun mielestä paljon mukavaa tekemistä. Viikonloput olen ollut sisällä, kun omat lapset ovat jo sen verran isoja, että osaavat itsekseen olla ulkona.
 
Meillä on ollu viikon verran pakkasta vähintään -28 joten ei olla ulkoiltu lasten kanssa. Itse olen sen verran käyny happihyppelyillä että oon vieny kauriille ruokaa syöttöpaikalle ja hakenu liiteristä puita... Tänään oli päivällä enää -22 ja tuntui ihan lauhalle. Lapset vaan sairastellu viime aikoina, joten saa vielä himpun tippua pakkanen ennen kuin ulos mennään. Toki ollaan kotoa liikuttu, mut ei olla kyllä mäenlaskuun lähdetty.
 
Ei ole pakkasrajaa, ulkoilemme kun siltä tuntuu. Mä en pidä ulkoilua minään ehdottomana välttämättömyytenä päivittäin, mutta mukavaahan se on. Pääsääntöisesti käymme ulkona pari kertaa päivässä talvellakin. Jos on paljon pakkasta ja kova viima (merituuli), niin saatamme sään vuoksi jäädä sisälle.
 
"vieras"
No tuota meillä on ollu jo viikkotolkulla kylmää. Viikolla oli -40 ja yli kahtakymppiä, lähes kolmekymppiä on ollut jo pitkään. Varmaan joulukuusta alkaen.

Minä menen pyörällä töihin, aina. Neljässäkympissäkin. Samoin mies. Lapset kävelee kouluun ja pienet tarhaan. Ei ongelmaa. Vaatteet kelin mukaan. Vanha sanonta, mutta aina yhtä pätevä.

Tähän on totuttu, tämä on talvi. Talvella kolataan, talvella rapataan jäätä, talvella harpotaan hangessa, talvella on kylmä. Lapset tarkenaa, nehän kiipeää ja juoksee. Kun on kunnon kengät, kintaat ja suojaa kasvoilla, niin hyvin menee.

Tänäänki pikkulikat meni ulos. Halusivat sinne, viihtyivät sielä. 9-v piti soittaa kotiin kasilta, ei palellut, eikä tajunnut, että oli jo niin myöhä.

Mitä suojelua ja outoa kitinää tämä oikein on? Kun etelässäkin on nyt kylmää, niin sielä kaikki hyytyy ja jäätyy. Ei osata elää. Me täälä vaan lisätään yks kerros vaatetta, eikä kitistä.

Tiedän ärsyttäväni, mutta mua vaan jotenkin nyppii tämä vauhkoaminen pakkasista.
 
Tänäänkin oltiin tunti pihalla ja pakkasta -20..eilen oli -32 ja oltiin 20min.enempää ei vaan kyennyt! :eek:

Ollan käyty kävelyllä ja laskettu liukurilla mäkeä. Lähimmät lumivuoret on valloitettu. Tänäänkin poju keksi et lumivuori on sen traktori ja siitä riitti leikin aihetta...itellä se tylsyys välillä iskee, ei lapsilla koskaan! Parempi hetki käyä riekkasemassa, muuten kiipeileevät pitkin seiniä, eikä ruoka ja unet maistu..
 
meillä
Ulkoilen omien lasteni kanssa max -17 asteessa. Lapset ovat vajaa 3v ja 4v. Molemmilla posket paleltuvat tosi helposti, tulee ihan pahkuroille. Sen vuoksi ollaan aika tarkkoina, sekä isomman astman kanssa (vaikka nyt onkin hyvässä kunnossa).
Olen päiväkodissa töissä alle 3v ryhmässä ja siellä ollaan pidetty -15 rajana pienten kanssa.
 
"Tintti"
Aina ulkoillaan. Ja kävellään pvkotiin jonne matkaa n. 2km. Ja eilen oli aamulla -35 pakkasta ja käveltiin lasten kanssa. Kuka pitää lapsia sisällä viikko tolkulla?
 
"vieras"
[QUOTE="Tintti";23181031]Aina ulkoillaan. Ja kävellään pvkotiin jonne matkaa n. 2km. Ja eilen oli aamulla -35 pakkasta ja käveltiin lasten kanssa. Kuka pitää lapsia sisällä viikko tolkulla?[/QUOTE]

Tai kuukausia.
 
[QUOTE="Tintti";23181031]Aina ulkoillaan. Ja kävellään pvkotiin jonne matkaa n. 2km. Ja eilen oli aamulla -35 pakkasta ja käveltiin lasten kanssa. Kuka pitää lapsia sisällä viikko tolkulla?[/QUOTE]

Onhan noita.
Meil on töissä pienillä raja -10 ja nyt ollaan melkein 2vkoa oltu sisällä ja yhä jatkuu. Hulluiksi kaikki tulevat ja on tulleet mut se että pukee 17 lasta 15min takia ja sama toisinpäni, ei oo järkevää. Alkupää jo menossa sisään kun osa vasta tulossa ulos. Ja ryhmän poskia jne ei pysty niin hyvin valvomaan kun yhtä lasta tai kahta. Isommat käyvät kovemmallakin pakkasella hyppelemässä ja silti hekin hyppivät seinille kun ei voi totutusti olla pihalla lähes -30 pakkasessa. Myöskään se ruoka ei maistu, uni hakusassa jne...
Mie vein tänään 3v ulos ja kummasti se viihtyi+tarkeni. Maistu sitte ruoka ja yöuni tosi helpolla. Kun pääs happea haukkaamaan sisällä kökkimisen sijaan.
 
[QUOTE="vieras";23180967]No tuota meillä on ollu jo viikkotolkulla kylmää. Viikolla oli -40 ja yli kahtakymppiä, lähes kolmekymppiä on ollut jo pitkään. Varmaan joulukuusta alkaen.

Minä menen pyörällä töihin, aina. Neljässäkympissäkin. Samoin mies. Lapset kävelee kouluun ja pienet tarhaan. Ei ongelmaa. Vaatteet kelin mukaan. Vanha sanonta, mutta aina yhtä pätevä.

Tähän on totuttu, tämä on talvi. Talvella kolataan, talvella rapataan jäätä, talvella harpotaan hangessa, talvella on kylmä. Lapset tarkenaa, nehän kiipeää ja juoksee. Kun on kunnon kengät, kintaat ja suojaa kasvoilla, niin hyvin menee.

Tänäänki pikkulikat meni ulos. Halusivat sinne, viihtyivät sielä. 9-v piti soittaa kotiin kasilta, ei palellut, eikä tajunnut, että oli jo niin myöhä.

Mitä suojelua ja outoa kitinää tämä oikein on? Kun etelässäkin on nyt kylmää, niin sielä kaikki hyytyy ja jäätyy. Ei osata elää. Me täälä vaan lisätään yks kerros vaatetta, eikä kitistä.

Tiedän ärsyttäväni, mutta mua vaan jotenkin nyppii tämä vauhkoaminen pakkasista.[/QUOTE]

Myökii asutaan etelässä eikä vinguta. Kakaralle vaatteet päälle ja ulos. Elää kyl osataan. Niitä sisäkökkijöitä on sieläki pohjosemmassa.
 
"vieras"
Myökii asutaan etelässä eikä vinguta. Kakaralle vaatteet päälle ja ulos. Elää kyl osataan. Niitä sisäkökkijöitä on sieläki pohjosemmassa.
Hatunnosto.

Sisäkökkijät muuttaa pois. Ei ne täälä jaksa olla. Ei vuositolkulla ainakaan. Kun täälä on pääasiassa talvi. Suurin osa vuodesta. Kun se kylmä on täälä joka talvi. Ja lumi. Ja kaamos.
 
"1234"
Yks pv mittari olla törötti -30 ja tarkeni ulkoilla :) Pieni kävelylenkki käytiin 6v ja 3v kanssa, hyvin tarkeni kun vaatetta oli tarpeeksi :) Kasvothan ne tahtoo olla se alue, joka ensimmäisenä paleltuu :/
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23181161]Ylä-Lapissa. Tervetuloa käymään.[/QUOTE]

No kaukana Lapin rajalta en asu itsekään, mutta ei meillä vaan kuukausien pakkasputkia ole. Nytkin on ollut pakkasta viikkokausia, mutta esim. päivisin laskee alle -20C. Alkutalvestakaan ei mitään viikkokausien putkia ollut, aina siellä seassa oli lauhempiakin päiviä.
 
[QUOTE="vieras";23181144]Hatunnosto.

Sisäkökkijät muuttaa pois. Ei ne täälä jaksa olla. Ei vuositolkulla ainakaan. Kun täälä on pääasiassa talvi. Suurin osa vuodesta. Kun se kylmä on täälä joka talvi. Ja lumi. Ja kaamos.[/QUOTE]

Mää olen kotosin pohjosemmasta ja tottunu elämään pakkasessa+viimassa. Eikä toikaan mukula oo turhan herkkä. Vinkuu ulos jokakelissä. Sikäli mä en ymmärrä tätä että ollaan sisällä ja pelätään pakkasia. Ellei oo sellanen syy että pakkanen on pahasta.
 
"Ohto"
Meillä on ollut aikalailla 1½ vkoa -38, päivisin laskee -30. Koiran kanssa olen käynyt joka päivä pikkukävelyllä, tänään kun oli vain -25 niin kävin pojan (8kk) kanssa vaunuttelemassa.
 
Mä ulkoilen, koska on pakko. Lapset ei ulkoile. Mitään varsinaista tarkkaa rajaa ei ole, mutta kun mä lähden aamuhommiin pihalle, niin jos musta tuntuu liian kylmältä pakkasen, tuulen tai molempien takia, en vie lapsia ulos. Miksi ihmeessä veisin, kun ei mitään syytä ole?

Pakkanen on perseestä.

Ja ennen kuin joku tulee rääpimään päätään kuinka siellä jossain käsivarren ja päälaen tienoilla on -40 kuukausia, newsflash: mä asun sitä varten etelämmässä, ettei tarttis kärsiä tappopakkasista kuukausia.
Asuisin vielä reippaasti etelämmässä, mutta tajusin sen liian myöhään, ja nyt just ole mahdollisuutta muuttaa Etelä-Eurooppaan.
 

Yhteistyössä